Is dit een logisch gasverbruik op een dag?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-09 13:08
Goedemorgen allemaal,

We hebben een Nefit ecomline hr excellent thuis die voor warm water voor onze vloerverwarming beneden zorgt.

De thermostaat staat sinds een paar dagen vast op 18 graden. Wat we zien qua gasverbruik is een heel grillig soort verloop en ik vraag me af hoe dat er ongeveer uit zou moeten zien, en of als het bij ons gek is, waar dat door kan komen. Zie hieronder hoe onze homewizard het gasverbruik laat zien. De piek voor 12 uur komt trouwens doordat de kinderen gingen douchen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBnEMVLCR4XXi9htiGZS7e7jFSI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UwKwvIgRTueNRR8ZjCJ15wZU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Steinumstein op 04-12-2023 10:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik zie niet perse iets geks. Je thermostaat moduleert, en zonder ook maar iets te weten van je huis, de CV installatie en de instellingen hiervan, zou ik zeggen dat 't allemaal prima is zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-09 19:37
Is normaal gedrag dat komt omdat gasketels veel te hoog minimaal vermogen hebben waardoor je dit grafiek ziet, 8 m3 per dag is niet verkeerd.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Er mist een hoop informatie om dit te beoordelen.

Soort huis /grote / bouwjaar / isolatie
Ketel vermogen

Met de aanname:
Rijtjeshuis (100-150m2)
Bouwjaar mid 90
Ketel vermogen Max 24 kW min 7kW

Normaal verbruik

[ Voor 34% gewijzigd door leonbong op 04-12-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:13

MJV

Weet niet hoe je aan je data komt, maar voor zover ik weet is rapportage vanuit gasmeter via P1 ook niet helemaal realtime, dus mogelijk verklaart dat ook nog een deel van de fluctaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-09 13:08
MJV schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:46:
Weet niet hoe je aan je data komt, maar voor zover ik weet is rapportage vanuit gasmeter via P1 ook niet helemaal realtime, dus mogelijk verklaart dat ook nog een deel van de fluctaties.
Komt inderdaad via P1 bij de gasmeter binnen. Het schommelt zo dat ik dacht: hoort dat eigenlijk wel?
leonbong schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:32:
Er mist een hoop informatie om dit te beoordelen.
Snap ik hoor! Ik was vooral benieuwd of gasverbruik zo snel op en neer hoort te schommelen. Ik vul aan wat ik weet:

Soort huis /grote / bouwjaar / isolatie: geschakelde hoekwoning, 209m2, 1981, nageisoleerde gevel en vloer, dak nog niet.
Ketel vermogen: durf ik niet te zeggen, het is een Nefit Ecomline HR Excellent HR 30 geloof ik, met los boilervat.

Het verbruik komt puur door de vloerverwarming, die op 18 graden staat. Op de douchebeurten na.
Pagina: 1