Toon posts:

Iiyama 22" nog altijd goed?

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou me de Iiyama VMPro510 (A201HT) willen aanschaffen. Ik ben al in in het bezit van een 19" VMPro450 (A901HT) waar ik niet ontevreden van ben, maar er moet er nog ééntje bij. Ik heb toch een aantal twijfels.

1) Uit de posts hier maak ik op dat Iiyama niet meer in staat is de continu hoogstaande kwaliteit te leveren van een aantal jaren geleden. Vooral de nieuwe modellen zijn niet altijd foutloos. Ik vroeg me af of de 510 serie hier ook last van heeft.
2) Begint dit model niet een beetje oud te worden met zijn variabele 0.25-0.27 dot pitch? Tegenwoordig verschijnen er steeds meer 21" schermen met een vaste 0.22 dot pitch. Ik hoor ook niets van een vervanger van de 510 die onderweg zou kunnen zijn.
3) Kan deze monitor de resolutie 1280x960 aan? Ik vermoed van wel, maar het is in ieder geval op geen enkele spec. terug te vinden.
4) Wat is nu eigenlijk de effectieve afmeting van de beeldbuis? Iemand met een lintmeter in de buurt? Is die groter dan wat doorgaans als 21" wordt verkocht?

Alvast bedankt.

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

Op donderdag 06 september 2001 18:47 schreef MrOisO het volgende:
Ik zou me de Iiyama VMPro510 (A201HT) willen aanschaffen. Ik ben al in in het bezit van een 19" VMPro450 (A901HT) waar ik niet ontevreden van ben, maar er moet er nog ééntje bij. Ik heb toch een aantal twijfels.

1) Uit de posts hier maak ik op dat Iiyama niet meer in staat is de continu hoogstaande kwaliteit te leveren van een aantal jaren geleden. Vooral de nieuwe modellen zijn niet altijd foutloos. Ik vroeg me af of de 510 serie hier ook last van heeft.

Ik heb um, en heb er nog nooit problemen mee gehad

2) Begint dit model niet een beetje oud te worden met zijn variabele 0.25-0.27 dot pitch? Tegenwoordig verschijnen er steeds meer 21" schermen met een vaste 0.22 dot pitch. Ik hoor ook niets van een vervanger van de 510 die onderweg zou kunnen zijn.

Ik heb nog niet op andere 22" monitoren gekeken, maar ik ben nog zeer tevreden met de scherpte van deze bak

3) Kan deze monitor de resolutie 1280x960 aan? Ik vermoed van wel, maar het is in ieder geval op geen enkele spec. terug te vinden.

ja dat kan 1280*960 op 120 hz (is alleen wel een lage resolutie voor de iiyama 1600*1200@85 Vinnik fijner)

4) Wat is nu eigenlijk de effectieve afmeting van de beeldbuis? Iemand met een lintmeter in de buurt? Is die groter dan wat doorgaans als 21" wordt verkocht?

Is dacht ik even groot als een 21" ook 20" Viewable

Alvast bedankt.

mijn T.net systeemspecspagina

• KaMiKaZe
  • Laatst online: 04-07 16:34
ik vind de 21/22" modellen van Piyama echt waardeloos. wazig beeld en kromme hoeken. de 19"die jij hebt is in verhouding veeel beter

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

ik heb een 510 in combinatie met een matrox g450 en ik ben er zeeeeeeer over te spreken. Jezus wat een scherp beeld man! Dus geen klachten hier :)

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik heb 'm ook en ben best tevreden over dit model. Hij is z'n geld meer dan waard en de scherpte zit wel snor.

Op dit moment zie ik maar 1 reden waarom je deze monitor NIET moet kopen, maar die is ZEKER goed genoeg om het toch te laten:

http://www.iiyama.com/product2/HA202DT.HTM

---coming soon---

• Toink
  • Niet online
Op donderdag 06 september 2001 18:58 schreef Bamibal het volgende:
ik vind de 21/22" modellen van Piyama echt waardeloos. wazig beeld en kromme hoeken. de 19"die jij hebt is in verhouding veeel beter
Zo zo menneke. En waar werk jij dan mee? Ik MOET gewoon een 22 inch platte monitor hebben. Bied jij alternatieven aan voor 2000 piek?

Ik heb trouwens de A201HT EN de A901HT en ze zijn beide even goed qua scherpte. Over wazig beeld en kromme hoeken kan ik dus NIET meepraten. Trouwens, als alle IIyama-monitoren zo zouden zijn zoals jij ze omschrijft, dan zou niemand ze toch kopen? Je gaat echt niet 2000 gulden over de balk gooien zonder eerst te kijken wat er zoal nog meer te koop is voor dat geld.

Verwijderd

Ik heb hier een Pro 510 op een GeForce 2 Ultra van hercules (game PC). Vanaf 1600-1200 is het niet meer te doen (wazig beeld), dat ligt zeker aan de videokaart, want op de G450 van m'n servertje is 't beeld perfect! Hij is de eerste 5 minuten trouwens altijd wazig, waarschijnlijk omdat íe nog moet opwarmen. Zelfs de hoeken zijn niet onscherp bij mij, iets wat bij deze grootte nog weleens voorkomt. Je mote natuurlijk altijd onthouden dat niet alle monitoren van dezelfde kwaliteit zijn.

• Toink
  • Niet online
Sc00t, ik heb hier geen problemen met het 'de eerste 5 minuten wazig zijn'. Boven 1600x1200 draaien wordt niet alleen wazig op kaarten met een 'redelijke' RAMDAC maar dat maakt letters ook TE klein. Ik werk zelf op 1600x1200 en dat is acceptabel. Ga je groter dan worden de letters simpelweg te klein. Deze monitor kan wel groter maar dat wil niet zeggen dat je daarmee fijn kan werken.

Je gaat op een 17 inch monitortje toch ook geen 1600x1200 draaien?

Verwijderd

Yip , ook in het bezit van een 22" Iiyama , vindt dat de monitor zijn geld gewoon waard is , ik heb ook de 19" variant gehad en ook nooit geen problemen gehad.

En over wazig beeld gesproken , iedere "grotere" monitor van welk merk dan ook heeft gewoon een half uur nodig om tot optimaal beeld te komen.

Ok een Eizo of Sony monitor is natuurlijk het mooiste , maar je weet dan ook wat je kwijt bent aan de prijs.
Gelukkig dat Iiyama dan ook een ons een goedkoper alternatief aanbiedt.

• Dragon_Lee
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-04 00:08

Dragon_Lee

Beware the quiet dragon

Op donderdag 06 september 2001 18:47 schreef MrOisO het volgende:

Ik heb um, en heb er nog nooit problemen mee gehad
Heb er ook een...maar de eerste die ik gekocht heb/had was van slechte kwaliteit, de buis had niet alleen krassen (lang verhaal :() maar vertoonde ook donkere vlekken in het beeld.
Op den duur is dit wel opgelost, maar wat ook bleek was dat het model dat ik gekocht had bijna 10 maanden daarvoor door iiyama afgeleverd. (en dan kun je gedonder krijgen met de garantie enzo dus even opletten)

Ik heb nog niet op andere 22" monitoren gekeken, maar ik ben nog zeer tevreden met de scherpte van deze bak
In vergelijk met andere 22" modellen kan ik alleen zeggen dat bij de VM510pro de afzonderlijke pixels NIET opvallen.

Men vergeet vaak dat er een groot verschil is tussen (laat ik 't maar simpel houden) "Trinitron" achtige monitoren (met aperture grille), en gewone shadow-mask (etc) monitoren, bij shadow-mask monitoren zijn afzonderlijke pixels makkelijker te herkennen (volgens mij dan, dit kan natuurlijk subjectief zijn, maar ik zie het gewoon 8-))

Ook de Flat beeldbuizen zonder aperture grille vertonen dit, maar het is extra goed te zien bij de zgn. "vissekom" monitoren.. ;)

ja dat kan 1280*960 op 120 hz (is alleen wel een lage resolutie voor de iiyama 1600*1200@85 Vinnik fijner)
Hmm mijn 510 doet toch echt 1600x1200 op 108hz, met ongetweakte iiyama drivers....en dik stabiel..
(heb hem zelfs zien draaien op 116hz stabiel maar dan getweakt)

Deze hoge refresh rate is vooral leuk voor mensen met zo'n 3D bril van Asus of Elsa...die brillen werken 't beste bij refresh rates van boven de 100hz...

Is dacht ik even groot als een 21" ook 20" Viewable
Ff meten, ik meet 407mm breed, 304mm hoog.

Maar kort genomen, ik kan deze monitor dik aanraden, alleen even laten verzekeren door je dealer dat je een nieuwe krijgt, die niet een x aantal maanden ergens (in magazijn of winkel) gestaan heeft.(dan kun je zelfs nog tegen een model aanlopen met die focus bug, alhoewel alleen een klein aantal van de 510 dat probleem had, grote kans als je een oudere in je maag geduwd krijgt).

Silence can bring peace
Silence can bring fear
Silence can bring anger
It can even bring ecstacy
Silence......is life

Verwijderd

Ik heb ook zo'n mooie Iiyama monitor. Hij is echt superscherp en geeft echt goed beeld.

Er is maar een reden waarom je hem niet zou moeten kopen en dat is het gewicht van bijna 40 kg.

En dat wazige beeld valt best wel mee. Mijn monitor staat in principe altijd aan dus heb er geen last van dat ie op moet warmen of zo.

de grootte ervan is 20" viewable, is geloof ik net ietjes meer dan zijn 21" broertje/zusje maar hij is ook maar een paar gulden duurder.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08 17:07
Op donderdag 06 september 2001 19:00 schreef Alarmnummer het volgende:
ik heb een 510 in combinatie met een matrox g450 en ik ben er zeeeeeeer over te spreken. Jezus wat een scherp beeld man! Dus geen klachten hier :)
Idem :) (alleen heb ik een G400 i.p.v. G450). Echt perfect beeld en z'n pegels meer dan waard. Zeker niet minder dan de 21" Dell's en Sony's (Trinitron) op m'n werk.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• apa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-08 09:42

apa

Run Forest, ruuuuuuuuuunnnnn!!

Ik heb een vriend die zo'n 22" kloefter heeft staan... Bij hem is alles OK; heb er zelf ook niet bepaald veel klachten over gehoord. Het enige waar je goed moet onthouden is dat de service bij Iiyama er nu FLINK op achteruitgegaan is. Je mag dus niet afgaan op verhalen van mensen die een paar maand geleden hun scherm zonder problemen konden laten ophalen en misschien meteen een nieuwe kregen: die verhalen zijn nu voor 90% voorbij! Zie ook de thread van de beruchte Iiyama Vision Master Pro 451.

De nieuwe versie van de 22" doet mij ook niet veel goeds vermoeden. Ziet er hetzelfde uit (aan de buitenkant) als de 451... En dat is zeker geen compliment!!

Dus: als je je niet veel aantrekt van de support en je durft een 22" kopen wetende dat als er iets verkeerd gaat, je eigenlijk vrijwel geen support hebt, dan doe je dat best! Voor die prijs vind je bij de concurrentie zeker niet beter qua specs.

(ik had een 451 en koop nooit meer Iiyama, maar dat is mijn mening)

PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | 960Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | JBL LSR305

Verwijderd

Ik heb ook de VM Pro 510 22", en hij hangt aan een ATi Radeon 64 MB DDR ViVo. Het beeld is serieus indrukwekkend. In zowel 2D en in 3D.

Verwijderd

Heb zelf een GF3 aan een VMpro511 hangen en ben zwaar tevreden over de beeldkwaliteit. Heb er ook even een V5 aangehad en dan is het beeld nog weer stukken beter.
Voor zo'n 2200,- is het een uitstekende 21" monitor. Zou niet zomaar 900,- meer uitgeven voor een ander. Zou ik liever een GF3 van kopen...

Verwijderd

Het is ook belangrijk dat de kabel tussen je videokaart en je monitor fatsoenlijk is. Ik heb er een hele dikke ferriet-kern BNC tussen hangen.

Verwijderd

Ik heb me sinds enige tijd al een a201ht op m'n buro staan.
wat betreft de afmetingen kan ik je zeggen: bij alle monitoren kun je er een inch aftrekken voor z'n daadwerkelijke beelddiagonaal te weten.
Zo ook bij de mijne: hij wordt als 22" geadverteerd. het beelddiaonaal zelf is 21". :)
Wat betreft de beeldkwaliteit: ik wil je niet per defenitie ongelijk geven maar tot op heden heb ik nergens van gemerkt of last van gehad. Je kunt wel uitwijken naar andere merken zoals samsung, eizo, pieco, nec. maar dan zul je meer moeten betalen of lever je in op de kwaliteit.
Hoe dan ook met een 22" scherm, heb je geen tv meer nodig. een scherm volstaat al. (ok, mischien nog een 17" voor je venstertjes te kunnen dumpen in een duelhead config.) :9

Verwijderd

DivX kijken op je 22" scherm is erg relaxt :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08 17:07
Op vrijdag 07 september 2001 10:11 schreef HlpDsK het volgende:
idd :P

Aanvulling: ze kunnen overigens wél stuk, de mijne is na dik anderhalf jaar trouwe dienst in coma geraakt ;( Onlangs opgehaald door Teleplan en maandag a.s. krijg ik 'm gelukkig weer terug; ik kom nu echt desktop real estate tekort. Hopen dat de beeldkwaliteit er niet onder te lijden heeft gehad.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Op vrijdag 07 september 2001 09:33 schreef HlpDsK het volgende:
Het is ook belangrijk dat de kabel tussen je videokaart en je monitor fatsoenlijk is. Ik heb er een hele dikke ferriet-kern BNC tussen hangen.
Waar heb je die gekocht, if I may ask :P

Verwijderd

Op vrijdag 07 september 2001 10:58 schreef AirHead het volgende:

[..]

Waar heb je die gekocht, if I may ask :P
Ik geloof bij SWW

Verwijderd

Op vrijdag 07 september 2001 11:19 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Ik geloof bij SWW
Ok, thnx!. Hoop ik eindelijk een winkel te hebben waar ik een goeie (lees dikke) BNC kabel kan halen :)

Verwijderd

Op vrijdag 07 september 2001 12:01 schreef AirHead het volgende:

[..]

Ok, thnx!. Hoop ik eindelijk een winkel te hebben waar ik een goeie (lees dikke) BNC kabel kan halen :)
Mail ze even. Misschien vind je het nl. niet dik genoeg wat ze daar hebben.

• RRX

RRX

@life-

Ik heb net van IIyama de officiele specificaties van de Vison Master Pro 512 Binnen gekregen, ik ben zo aardig geweest om die ff voor jullie in te scannen :)

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/raymondr/VM-Pro-512.gif

PS deze is dus 29,5 KG ipv de 33 KG van de Pro510

Ik zet er ook nog ff een scan van de 510 bij:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/raymondr/VM-Pro-510.gif

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 07 september 2001 09:28 schreef HlpDsK het volgende:
Ik heb ook de VM Pro 510 22", en hij hangt aan een ATi Radeon 64 MB DDR ViVo. Het beeld is serieus indrukwekkend. In zowel 2D en in 3D.
Was jij niet die met een 3tal kapotte pixels en geen omruil mogelijk? Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit eerder van gehoord bij een CRT monitor, laat staan dat ik het al gezien zou hebben. Ik kan er me ook moeilijk een voorstelling van maken hoe storend of opvallend zoiets is. Laat me het zo stellen. Bij een LCD vind ik één kapotte pixel al redelijk storend. Vooral dan met de gedachte in je achterhoofd van de prijs die je voor zo'n ding betaald hebt.
Op vrijdag 07 september 2001 10:11 schreef HlpDsK het volgende:
Het zal inderdaad vooral een 'multimedia monitor' worden: filmpjes (divx, dvd en streaming), tv en gamepjes :).

Verwijderd

Op vrijdag 07 september 2001 14:40 schreef MrOisO het volgende:

[..]

Was jij niet die met een 3tal kapotte pixels en geen omruil mogelijk? Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit eerder van gehoord bij een CRT monitor, laat staan dat ik het al gezien zou hebben. Ik kan er me ook moeilijk een voorstelling van maken hoe storend of opvallend zoiets is. Laat me het zo stellen. Bij een LCD vind ik één kapotte pixel al redelijk storend. Vooral dan met de gedachte in je achterhoofd van de prijs die je voor zo'n ding betaald hebt.
[..]

Het zal inderdaad vooral een 'multimedia monitor' worden: filmpjes (divx, dvd en streaming), tv en gamepjes :).
Toch komen kapotte pixels of slechte subpixels vaker voor bij crt's .

Een kennis van me met een Sony heeft een stuk of 15 slechte subpixels (die bij hem de kleur rood niet weergeven) en Sony doet er niks aan. En t ziet er bij hem niet uit :( :P

• radicalEMT
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 12:25
Ik zie dat de Vison Master Pro 512 geen 5-BNC aansluiting heeft (de pro451 had het ook al niet). Dit vind ik erg vreemd voor een monitor uit deze prijsklasse!

Verwijderd

Op vrijdag 07 september 2001 12:26 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Mail ze even. Misschien vind je het nl. niet dik genoeg wat ze daar hebben.
Ga ik idd nu ff doen :) Ik post wel ff wat ze te zeggen hebben.

Edit: nog nix ontvangen van ze...................

Verwijderd

Op vrijdag 07 september 2001 14:53 schreef radicalEMT het volgende:
Ik zie dat de Vison Master Pro 512 geen 5-BNC aansluiting heeft (de pro451 had het ook al niet). Dit vind ik erg vreemd voor een monitor uit deze prijsklasse!
Dat is voorbehouden aan de professional range denk ik. IS ook wel logisch.

• RRX

RRX

@life-

Op vrijdag 07 september 2001 19:50 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Dat is voorbehouden aan de professional range denk ik. IS ook wel logisch.
De 512 == volgens mij Professional range, de 511 is Buisiness range

• KaMiKaZe
  • Laatst online: 04-07 16:34
Op donderdag 06 september 2001 19:04 schreef Toink het volgende:

[..]

Zo zo menneke. En waar werk jij dan mee? Ik MOET gewoon een 22 inch platte monitor hebben. Bied jij alternatieven aan voor 2000 piek?

Ik heb trouwens de A201HT EN de A901HT en ze zijn beide even goed qua scherpte. Over wazig beeld en kromme hoeken kan ik dus NIET meepraten. Trouwens, als alle IIyama-monitoren zo zouden zijn zoals jij ze omschrijft, dan zou niemand ze toch kopen? Je gaat echt niet 2000 gulden over de balk gooien zonder eerst te kijken wat er zoal nog meer te koop is voor dat geld.
ik ben nogal kritish wat beeld betreft

ik heb een tijd een vision master pro 501 gehad , en die was goed te noemen. de videokaart is natuurlijk ook van belang. maar ik heb bij een stuk of 10 mensen nu nieuwe modellen 22" van Iiyama neergezet (allemaal cad stations met Matrox G450) en ik kwam van alles tegen.

-wazige hoeken
-onscherp bij hoge resoluties
-dubbele lijnen
-raster krom

en ga zo maar verder
niet voor niets dat ze bij computer techniek minder uit de test kwamen.

Ik heb zelf nu een VMP 450 en die bevalt prima, maar de VMP 452 is echt dikke shit hoor op resos hoger dan 1024x768

ga maar eens een keer een Eizo, Sony, Panasonic en een Iiyama naast elkaar zetten en oordeel dan nog maar eens een keer.

Ok Iiyama is cheap voor wat het biedt, maar top is het absoluut niet. voor mij moet elk hoekje perfect recht zijn en geen wazige vlekken , kromme rasters enzow, dan pas praat ik over een goede monitor.

tevens heb ik de afgelopen jaartjes heel wat monitoren voorbij zien komen op de technische dienst (ik repareerde ze zelf nog wel eens) dus ik weet wel waar ik het over heb. ik durf te wedden dat ik meer Iiyama's in mijn handen heb gehad dan menig tweakert hier. de kwaliteit is over het geheel genomen gewoon wat achteruit gegaan. een merk waar ik wel erg tevreden over ben is LG, die hebben gewoon naar mijn mening de beste prijs/kwaliteit verhouding. Helaas heb ik de 21" van LG nog niet gezien dus daar kan ik niets over zeggen. maar de enkele honderden 17 en 19" modellen waren allemaal haarzuiver. ;)

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Pagina: 1