Lichtkoepel (na)isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kevvie123
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-10 11:50
Ik heb in de gang van mijn huis een lichtkoepel (dubbelwandig). Zodra het wat kouder wordt buiten krijg ik erg veel condens vorming aan de binnenkant van de koepel. Dit beland op de parket vloer en loopt langs de wand naar beneden, met lelijke vlekken tot gevolg. Nu wil ik de lichtkoepel beter isoleren. Ik ben daarvoor 3 opties aan het overwegen:
1. Beter isolerende lichtkopel laten plaatsen (€€€€)
2. Renovatie glasraam erbij monteren (https://www.lichtkoepeltj...oepel-vervangen-voor-glas), zelf of laten doen (€€€)
3. HR++(+) plat dakraam onder de lichtkoepel monteren (€)

Nu vraag ik mij hetvolgende af bij 2 en vooral bij 3:
Moet ik hiervoor nog doorluchting naar buiten realiseren? Ik kan me voostellen dat ik hiermee effectief vrij veel vocht opsluit tussen het bestaande (niet super goed isolerende) dakraam en het nieuwe (beter isolerende) raam en het condens probleem verschuif? Zijn hier handige of betere oplossingen voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Av3pXZrrut_LpZJJ2qdbVkSvEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MJjodIlQlUchEFm90gF8gW36.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umRYSXZ1JFmRTS8chxi_wRUIlus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EtAq3wiGduiikz7bmcbba3N2.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:13

Tazzios

..

Doorluchting lijkt mij niet nodig, zit er nu ook niet. Al je warme lucht direct naar buiten.
De rede dat je condens hebt is omdat de lucht afkoelt bij het koude oppervlak(zoals op badkamer tegels).Beter isoleren is minder koud oppervlak.

Bij 2 nog wel kans op condens.

Bij optie 3 zou een kleine hoek misschien handig kunnen zijn tegen vuil. Zonwerend glas is dan misschien ook wel aardig.

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 04-12-2023 08:15 ]

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 10:54
Ik zou de koepel vervangen door een goed isolerend glas. Van binnenuit isoleren is erg lastig met inderdaad veel condens problemen tussen de twee vensters, want dampdicht krijg je het nooit. Zodra je van binnenuit gaat na-isoleren, wordt de lichtkoepel nog kouder en zal damp nog makkelijker neerslaan.

Een goed geïsoleerde lichtkoepel geeft in principe nauwelijks kans op condens. Ik heb hier een lichtstraat met triple glas in de keuken en heb met deze weersomstandigheden nog geen condens kunnen waarnemen, ook niet in de uiterste hoeken.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:31
Koepel weg en er een HR+++ ruit voor in de plaats.
HR glas heeft zijn best isolerende werking wanneer verticaal geplaatst. Op een dak is het meestal vlak of onder een heel kleine helling ivm wegspoelen vuil. isolerende werking is dan dus minder dan bij een verticaal geplaatst raam.
Neem dus het allerbeste glas wat je kunt vinden/kan betalen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:50
Ik heb hetzelfde probleem en overweeg een 3 of 4 wandige koepel te plaatsen. De kosten hiervan vallen relatief mee. Ik tijfel alleen of de dakopstand voldoende is geisoleerd.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L