Oosteuropese tekst door speakers na afsluiten van browser

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Topicstarter
Vanavond gebeurde mij iets heel vreemds. Na het afsluiten van mijn browser hoorde ik opeens door mijn speakers (horend bij mijn desktop) tekst en geluiden uit waarschijnlijk een radio-uitzending of een podcast/vlog in een Oost-Europese/Slavische taal die ik niet machtig ben. Deze tekst ging zeker een minuut door na het sluiten van de browser (totdat ik de computer opnieuw opstartte). Tijdens het normaal gebruik van de browser hoorde ik eerder overigens geen Oost-Europese monoloog, dat startte pas na het sluiten van de browser. Ik had trouwens ook geen tabblad openstaan met daarin een Oost-Europees YouTube-kanaal (of iets dergelijks).

Is mijn computer gehackt of maakt iemand anders illegaal gebruik van mijn internetverbinding? Om bij dat laatste te beginnen: het bleek dat ik mijn netwerkinstelling had ingesteld op Public i.p.v. op Private. Dat heb ik naar alle waarschijnlijkheid trouwens zelf ooit zo gedaan. Inmiddels heb ik hem nu op Private ingesteld.

Mijn desktop is overigens rechtstreeks via een ethernetkabel aangesloten op het Ziggo modem (Sagemcom F3896LG), ik maak voor de desktop dus geen gebruik van wifi, maar het modem biedt natuurlijk wel wifi.
Ik heb zelf destijds na de installatie van het Ziggo modem de naam van het netwerk en het standaard wachtwoord gewijzigd, maar ik vind die naam niet terug in de lijst van beschikbare netwerken, enkel iets dat heet Netwerk 3, waarmee ik wel verbonden blijk (Ethernet). Mijn moederbord (ASUS ROG Z170 MAXIMUS VIII GENE) heeft trouwens ook geen ingebouwde Wifi.

Ik heb korte scans laten doen door Eset Internet Security en Malware Bytes Anti Malware, maar dat levert bij geen van beiden geen bewijs op voor een hack of virus.

Achtergrond informatie:
browser: Firefox (up-to-date)

Wat is hier gebeurd of aan de hand? En hoe voorkom ik dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:23

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Zelfs als je op kruisje klikt van de browser blijft een deal of iets actief.

Mocht het weer gebeuren check volume mixer / geluidsmixer dan zie je precies wat gebruikt maakt van uitvoerend geluid, dit kan ook gewoon een pop-up zijn geweest op een pagina die iets vaag of apart heeft ingeladen.

Kans dat iemand je heeft gehackt of je computer random geluiden laat afspelen is nihil naar mijn mening in de situatie die je omschrijft, zo'n ghost afspeel geluid heb ik in de jaren al vaker gezien en gehoord, en was 99% van de keren een stomme ad filmpje die ze op een vage manier lieten inladen in een standalone venster die ergens in een hoekje zat op 32x32 pixels.

[ Voor 6% gewijzigd door 42dpi op 04-12-2023 02:03 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-05 04:06

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Met @42dpi het zal hoogstwaarschijnlijk een advertentie popup oid geweest zijn. Kijk even in je geschiedenis of er vage sites in staan.

Een hacker gaat geen geluid over je pc afspelen. Adware en aanverwanten zou kunnen dan zou je het vandaag weer moeten hebben.

Vroegah lukte het ook nog wel eens om radio op je externe speakers afgespeeld te krijgen door interference. Shielding is tegenwoordig beter dus dat komt minder voor.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SuPaToLL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-04 19:55
sh4d0wman schreef op maandag 4 december 2023 @ 02:53:
Vroegah lukte het ook nog wel eens om radio op je externe speakers afgespeeld te krijgen door interference. Shielding is tegenwoordig beter dus dat komt minder voor.
Wat ik dan wel weer geniaal vond was dat je kon horen dat je gebeld werd, al voordat de telefoon zelf overging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:48

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Kan je niet even zoeken welke site er was geopend in de geschiedenis van je browser, aan de hand van de tijd en datum?

Maar je moet openstaande programma's ook niet uitsluiten, die via ad's geluid kunnen laten horen. Jaren geleden hoorde ik met regelmaat ooit een vals gezongen liedje van It's Raining Men uit mijn speakers tetteren. Uiteindelijk bleek het toen veel gebruikte RealPlayer de oorzaak die een reclame erin had.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je haalt qua netwerkinrichting wat dingen door elkaar, maar dat is voor nu niet zo heel relevant.
42dpi schreef op maandag 4 december 2023 @ 02:02:
Mocht het weer gebeuren check volume mixer / geluidsmixer dan zie je precies wat gebruikt maakt van uitvoerend geluid,
Dat ja. Je ziet alle applicaties die geluid 'kunnen' maken - zet een voor een het volume lager en je merkt al snel welke het geluid maakt. Een browser ad of adware lijkt me inderdaad de hoofdverdachte.

Een 'hacker' lijkt me hier erg onwaarschijnlijk. Die zal liever onopgemerkt blijven. En je internetverbinding gebruiken zou niets veranderen aan het gedrag van je PC, het hooguit trager maken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

SuPaToLL schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:46:
[...]

Wat ik dan wel weer geniaal vond was dat je kon horen dat je gebeld werd, al voordat de telefoon zelf overging :)

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Topicstarter
Dank aan iedereen die gereageerd heeft in deze draad. Fijn om te horen dat het waarschijnlijk niet om een hack gaat.

Op advies van AW_Bos ben ik in de browsergeschiedenis van Firefox nagegaan welk openstaand tabblad mogelijk voor het geluid verantwoordelijk kan zijn geweest. Ik heb geen duidelijke kandidaat kunnen vinden tussen die tabbladen die ik in de 24 uur voor het incident had geopend. De browsergeschiedenis houdt echter alleen bij wanneer een nieuw tabblad werd geopend en omdat ik tabbladen bewust niet sluit heb ik er altijd honderden tegelijk openstaan. Die ben ik natuurlijk niet allemaal individueel afgelopen.

Aangezien ik gebruik maak van extensies als NoScript en uBlock Origin kan ik de invloed van ads waarschijnlijk vrijwel uitsluiten. Ik neem verder aan dat eventuele adware door Eset of Malware Bytes Anti Malware zou zijn opgepikt.

Het probleem heeft zich sindsdien niet meer voorgedaan. Mocht het toch nog eens voorkomen dan zal ik de tip van 42dpi volgen om via "Sound Mixer Options" vast te stellen of het Oost-Europese stemgeluid inderdaad via de browser binnenkomt.
Pagina: 1