iCloud seperatie, behalve fotos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:20
Ik zit gigantisch te klooien met iCloud en het gaat van kwaad tot erger. Situatie was dat mijn vrouw en ik hetzelfde iCloud account gebruikte voor alles. Voor met name fotos (40.000 inmiddels) erg fijn, want dan zie ik de foto’s van de kinderen ook op mijn telefoon want automatisch iCloud sync.

Het begon eigenlijk met dat ik een foto toevoegde aan mijn contactfoto/poster. Kennelijk werd die info ook toegevoegd aan haar kaart, dus elke keer als ik haar belde en zij mij, kreeg ik mn eigen kop te zien. Dat was ik beu, maar ik kreeg dit met geen mogelijkheid aangepast.

Toen heb ik een apart iCloud account voor haar gemaakt. Wat resulteerde in het verwijderen van alle fotos van haar mobiel. Ze kookte nog net niet. Ik wilde dit oplossen door alle fotos op mijn telefoon te verplaatsen naar shared folder. Giant fail, want die synct niet automatisch. Wel de caller id kunnen oplossen op deze manier. Uiteindelijk mijn eigen Apple id teruggezet, maar waren al haar contacten ineens fatsoe. Uiteindelijk een oudere backup teruggezet. Maar nu werkt facetime niet meer. Ik kan haar niet meer Facetimen (niet beschikbaar melding), telefoon van haar gaat laat wel weten dat ik haar bel. Opnemen resulteert in mislukte oproep. Zij kan mij wel Facetimen in een succesvol gesprek. Ik snap er de ballen niet meer van.

Wat ik graag wil:
Een apart Apple id voor mijn vrouw die haar persoonlijke instellingen en een “shared” iCloud account waarbij de foto’s automatisch syncen. Ik ben bang dat dit niet kan zonder een shared album, wat ik niet wil vanwege het manueel toevoegen van fotos.

Ze heeft net haar iPhone 15 plus binnen en wil eigenlijk schoon zonder backup beginnen.

Wie kan mij helpen? Want ik word er moedeloos van.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:31
Heb je de Apple helpdesk als eens gebeld? Wat je wil is prima mogelijk, maar het lijkt alsof je hier en daar een paar stappen verkeerd hebt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-07 18:30

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Als je vrouw een eigen iCloud account gaat gebruiken, dan moet je die per dienst/instelling even nalopen. Dat zal wat werk in het begin zijn, maar daarna zou je netjes moeten kunnen samenwerken.

Je kan het iCloud account van je vrouw toevoegen aan je 'gezin' om zo instellingen te delen. Dat werkt goed voor aankopen van apps en het vinden van elkaars apparaten in Find My.

Als je contacten synced via iCloud is het logisch dat je vrouw begint met nul contacten. Die hingen allemaal aan jouw account. Als ze een eigen account neemt staan daar geen contacten in. Je kan contacten exporteren op account 1 en ze op account 2 importeren evt. (Op een Mac gaat dat het handigst denk ik)

Facetime hangt ook aan je iCloud ID + maar daar koppel je ook mailadressen en tel nummers aan. Check je Facetime instellingen wellicht hangt er nog een verkeerd mailadres of telefoonnummer aan je Factime instellingen.

Hier een uitleg over het automatisch plaatsen van foto's in 'shared library' (ik gebruik het zelf niet):
https://www.makeuseof.com...to-icloud-shared-library/

[ Voor 5% gewijzigd door kaassouffle op 04-12-2023 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Link123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-04 12:47
Ik denk dat jullie even door de zure Apple😉 heen moeten bijten. Het beste werkt gwn ieder een persoonlijk Apple id. dan maak je er evt een “gezin” van waarmee je de voordelen daarvan hebt (apps delen en zoek iPhone o.a.). Het probleempje met syncen foto’s zou ik meer oplossen in nieuwe werkwijze invoeren. Daarbij dan beginnen bij de bron. Wie maakt foto’s en welk device gebruik je en wat wil je gezamenlijk zien van foto’s die ieder persoonlijk maakt. Wat wij hier gewend zijn: We maken gezamenlijke albums op onderwerp voor dat wat we echt willen delen. Dat initieer ik vanuit 1 account met verzoek naar anderen om daaraan toe te voegen. Voor langlopende onderwerpen zoals kinderen is dat zo’n regenachtige dag momentje om daar even door te lopen. Dat werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:12
Volgens mij los je alles op door 2 apple id’s te gebruiken, gezin in te stellen en dan gebruik te maken van de optie gedeelde fotobibliotheek: https://support.apple.com/nl-nl/HT213248

Zelfs keychain wachtwoorden kun je tegenwoordig delen (behalve als je nog een ouder device in het geheel hebt :( )