Redhat & Windows [newbie]

Pagina: 1
Acties:

• MP83
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 18:11
Ik heb nu 2 HD's van 20Gb. Op de primaire heb ik WindowsME staan. Nu zou ik graag op de 2e schijf redhat hebben. Ik heb de tweede schijf nu als FAT32 geformateerd en kan hem gewoon onder WinME gebruiken.

Als ik nu boot van de redhat cd en de installatie begin, verneuk ik dan niet m'n WinME installatie :? Hoe kan ik dit het beste gaan doen... :)

Alvast bedankt... :z

Verwijderd

Begin vooral bij [topic=163843] :)
Staat nuttige info in.
Verget verder niet een site als www.linuxnewbie.nl te bezoeken. (meer links staan in de FAQ)

Als je gewoon zorgt dat je zeker weet, dat je de linux partities aan maakt op de 2e schijf kan er niks fout gaan.
Waarschijnlijk zal de 2e schijf hdb (Primary slave) of hdc (Secondary master) heten.
Zie wederom de FAQ waarin wat uitleg staat over partities onder het kopje mounten.

Bedenk je wel, dat de 2e schijf dus niet meer fat32 zal zijn. Misschien dat het verstandiger is om je huide fat32 partitie op die schijf te verkleinen en bijvoorbeeld een goede 3 GB in eerste instantie vrij te houden voor linux.
Met linux kan je in ieder geval ook gewoon je windows bestanden benaderen. Andersom wordt een groter probleem en is ook niet aan te raden.

Verder moet je er gewoon aan beginnen en even doorzetten.
Succes :)

• MP83
Dus als ik die FAT32 partitie ff weghaal en bij de installatie goed oplet dat hij alles aanmaakt op hd d (sec.slave hangt ie aan) dan gaat alles goed.

Word mn MBR van de 1e schijf dan niet overschreven ofzo?

Verwijderd

Op donderdag 06 september 2001 18:54 schreef Mr.Blonde het volgende:
Dus als ik die FAT32 partitie ff weghaal en bij de installatie goed oplet dat hij alles aanmaakt op hd d (sec.slave hangt ie aan) dan gaat alles goed.
Eeeh je hebt goed op zitten letten :P :).
Yupz dan gaat het helemaal goed
Word mn MBR van de 1e schijf dan niet overschreven ofzo?
Kan je voor kiezen, bij de instalatie.
Als je geen bootmanager erop hebt staan, dan is het wel aan te raden om lilo (de standaard bootmanager bij RH) in de MBR te plaatsen. Lilo kan allerlei OS-en booten.
Anders moet jje elkke keer in het BIOS de startup-device gaan liggen veranderen of een floppy gebruiken om op te starten. Niet erg jandig dus.
Vergeet vooral niet dee rescue diskette aan te maken tijdens de installatie!
Als je hem nodig hebt, zul je blij zijn dat je hem aangemaakt hebt.

• MP83
Kan ik later LILO nog aanpassen om ook WinME vanuit LILO te booten. :?

/me voelt zich eigenlijk best dom nu...*mompel*

Verwijderd

Op donderdag 06 september 2001 19:02 schreef Mr.Blonde het volgende:

Yupz, je kan zo'n beetje alle OS-en booten ermee. Later aanpassen is geen enkel probleem. als het goed is zal de installer zelfs detecteren dat je al WinMe erop hebt staan en de lilo configuratie dus ook aanpassen.

• MP83
thx nelske, je hebt snel ff een hoop opgehelderd. *D

Ik ga vanavond maar is aan de slag...eerst ff mn case-mod afmaken :P

Verwijderd

Ur welcome :)

Tja eerste belangrjkere zaken afmaken he :P

Succes ermee in ieder geval. Als er problemen zijn, dan zien we het vanzelf in NOS verschijnen :)

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Op donderdag 06 september 2001 19:02 schreef Mr.Blonde het volgende:

Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel...
Dit forum is er niet voor niets, ook voor newbies dus, geen probleem... De lui die gaan flamen als je een newbie vraag steld zijn best zielig imho...

Rookworst zonder R is ook worst.

Pagina: 1