Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk Dividend
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-12-2023
Edit: slecht gekozen topicnaam. Had dit beter kunnen noemen: Ervaring gezocht in plaats van Wat te doen.

Hoi,

Dit is een wegwerp account. Ik vind dit net iets te prive om onder mijn andere account te doen. Ik ben niet perse uit op dividend, dit is gewoon een naam die in mij opkwam :).

Ik heb vanuit mijn werkgever een aantal aandelen gekregen. Ik heb hier nooit zo naar gekeken, het kabbeletje altijd rustig voor. Tot afgelopen vrijdag: toen is de beurskoers opeens met 40% gestegen: https://finance.yahoo.com/quote/ESTC/?guccounter=1. Dat was wel even "schrikken".

Door de enorme stijging, weet ik niet zo goed wat ik nu het beste kan doen. Ik heb op dit moment geen acute noodzaak om de aandelen te verkopen (geen geld tekort of grote aankopen in het verschiet iets dergelijks). Het is wel zo dat ik slechts 4x per jaar aandelen kan verkopen, waarvan een moment loopt vanaf maandag tm 31 december. Voor zover ik weet is het geen dividend aandeel.

Ik ben zelf een behoorlijke defensieve belegger. Ik hou nooit aandelen aan in 1 bedrijf, maar spreid altijd (bijv. via Meesman).

Ik vraag mij af of er andere mensen zijn die in soortgelijke posities hebben gezeten. Wat waren je overwegingen om wel/niet te verkopen?

Ik besef mij dat dit een zeer persoonlijke keuze is om wel/niet te verkopen. Ik vraag dan ook specifiek niet naar wat mensen mij adviseren, maar meer naar overwegingen die mensen hebben gemaakt toen ze in een soortgelijke positie zaten. Ook snap ik dat dit is als een "luxe" probleem is: dit is de eerste keer dat ik zoiets meemaak. Geen idee wat ik nu moet doen.

Edit2: ik krijg wel met enige regelmaat nieuwe aandelen, dus het is niet perse een alles of niets deal nu.
Edit3: het gaat hier om RSU's
Edit4: de 4x verkopen per jaar is om insider trading tegen te gaan

[ Voor 7% gewijzigd door Dirk Dividend op 03-12-2023 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:32

Reptile209

- gers -

Wat was de reden voor de plotselinge stijging? En hoe groot acht je de kans dat er een keer een enorme koersval komt?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk Dividend
Reptile209 schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:28:
Wat was de reden voor de plotselinge stijging? En hoe groot acht je de kans dat er een keer een enorme koersval komt?
Ik heb eigenlijk niet echt een goed idee. De kwartaalcijfers waren prima, maar het lijkt een beetje tegen een AI-hype aan te schuren als ik zo om mijn heen zoek.

https://www.msn.com/en-us...y-for-success/ar-AA1kQKvq

https://www.msn.com/en-us...ek-high-today/ar-AA1kR6Kx

Komt er een grote koersval: ik weet het niet goed. Het aandeel is wel al een keer goed "leeggelopen" (200 euro per stuk heeft het gestaan). Dat leek een grotere correctie binnen de sector ivm het ophouden van Corona.

[ Voor 15% gewijzigd door Dirk Dividend op 03-12-2023 21:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:09
Ik heb niet in die situatie gezeten, of dat het om substantieele bedragen ging. Maar ik denk dat er een aantal zaken kunnen spelen en kijken wat voor jou het meeste relevant is:
  • Je leven zou substantieel veranderen als je het verkoopt (ander huis, meer zekerheid oid) = verkopen
  • Je wilt ergens op lange termijn naar toe werken en daar een aandeel in hebben = houden
  • Je denkt dat de echte klapper nog gaat komen en wil die gok nemen = houden
  • Je denkt dat het weer gaat instorten en vindt de cash toch wel belangrijk = verkopen
Het kan ook een combinatie zijn. Dan kan je bijv de helft verkopen en de helft houden.
Ik vind persoonlijk het niet meeprofiteren van je arbeid best suf, dus ik zou het niet snel verkopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als je aandelen hebt is het niet erg relevant wat ze tot nu toe gedaan hebben, het enige wat telt is wat ze in de toekomst gaan doen... ;)

Een beetje een but-antwoord natuurlijk, maar zo simpel is het wel. Een aandeel heb je doorgaans als investering voor de lange termijn. Als je vertrouwen hebt in dat aandeel, gewoon aanhouden. Heb je geen vertrouwen, dan verkopen. Dat staat los van de waardestijging die al is geweest. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je geen vertrouwen hebt vanwege de waardestijging, bijvoorbeeld omdat je denkt dat het een bubbel is.

Alleen als je nu geld uit wil geven is verkopen nodig.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk Dividend
chielsen schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:38:
Ik heb niet in die situatie gezeten, of dat het om substantieele bedragen ging. Maar ik denk dat er een aantal zaken kunnen spelen en kijken wat voor jou het meeste relevant is:
  • Je leven zou substantieel veranderen als je het verkoopt (ander huis, meer zekerheid oid) = verkopen
  • Je wilt ergens op lange termijn naar toe werken en daar een aandeel in hebben = houden
  • Je denkt dat de echte klapper nog gaat komen en wil die gok nemen = houden
  • Je denkt dat het weer gaat instorten en vindt de cash toch wel belangrijk = verkopen
Het kan ook een combinatie zijn. Dan kan je bijv de helft verkopen en de helft houden.
Ik vind persoonlijk het niet meeprofiteren van je arbeid best suf, dus ik zou het niet snel verkopen.
Dank je! Het is ook niet perse 100% verkopen of 100% houden. Een combinatie kan natuurlijk ook.
bwerg schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:39:
Als je aandelen hebt is het niet erg relevant wat ze tot nu toe gedaan hebben, het enige wat telt is wat ze in de toekomst gaan doen... ;)

Een beetje een but-antwoord natuurlijk, maar zo simpel is het wel. Een aandeel heb je doorgaans als investering voor de lange termijn. Als je vertrouwen hebt in dat aandeel, gewoon aanhouden. Heb je geen vertrouwen, dan verkopen. Dat staat los van de waardestijging die al is geweest. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je geen vertrouwen hebt vanwege de waardestijging, bijvoorbeeld omdat je denkt dat het een bubbel is.

Alleen als je nu geld uit wil geven is verkopen nodig.
Nou, dat is niet de enige reden (nu geld nodig hebben). Je kan ook meer zekerheid zoeken en inderdaad denken dat je meegaat in een bubble.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:09
Dus andersgezegd. Stel je blijft nog 2 jaar werken en de waarde verdubbelt nog een keer. Kan je daar mee leven of ga je daar spijt van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk Dividend
chielsen schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:43:
Dus andersgezegd. Stel je blijft nog 2 jaar werken en de waarde verdubbelt nog een keer. Kan je daar mee leven of ga je daar spijt van hebben?
In de tussentijd krijg ik weer nieuwe aandelen, dus dat hangt er maar net vanaf in hoeverre alles word "aangevuld". Het blijft altijd een gok: het kan ook weer halveren.

Vind het allemaal maar lastig :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kvanhemert
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-05 13:07
Tja, dit is natuurlijk geen financieel advies maar als je al twijfelde of deze aandelen je ooit iets gingen opleveren dan is dit je kans. Je zegt dat je ze van je werkgever hebt gekregen waardoor ik ervan uit ga dat je op dat moment weinig inspraak had in het bedrijf waarvan je de aandelen zou krijgen. Je krijgt nu de mogelijkheid om je winst te realiseren en deze te herinvesteren in aandelen waarvan jij zelf denkt dat deze toekomstbestendig zijn.

Ook vind ik investeren in AI best risicovol en daarom niet erg passen in het portfolio van een defensieve belegger maar daar zullen de meningen over verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk Dividend
Kvanhemert schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:48:
Ook vind ik investeren in AI best risicovol en daarom niet erg passen in het portfolio van een defensieve belegger maar daar zullen de meningen over verschillen.
Ik denk dat daar ook gedeelte van mijn twijfels in zitten. Analysten zien het bedrijf als een mogelijk interessant AI bedrijf, ik ben daar zelf niet zo van gecharmeerd. Vandaar ook dat ik liever eventuele opbrengsten in een breed fonds zou stoppen (zoals Meesman).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik zou zelf gewoon een gedeelte ten gelde maken, 50% oid.

Als je opties toch weer nieuw erbij komen maakt het allemaal ook zoveel niet uit als je een gedeelte verkoopt.
Je bent blij als die stijgt voor je resterende aandelen, je bent blij als die daalt omdat je al gedeeltelijk je winst hebt gepakt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:34

FFW

Er zijn een paar dingen om in de gaten te houden met werknemersaandelen ;

De waarde van de aandelen
De koers van dollar tegen euro ( indien de aandelen in dollars zijn)
de beschikbare trading window
De belastingen

Ik vind een waardestijging van 30% niet zo spectaculair. Ik weet natuurlijk niet hoeveel aandelen je hebt maar stel dat je van 100.000 usd naar 130.000 bent gegaan dan houd je ipv 50.000 nu 65.000 over. Jij weet als geen ander hoe jouw bedrijf in de markt staat en of dit een goed moment is om te verkopen. Dus zolang je bij dit bedrijf werkt ben je goed op de hoogte van gebeurtenissen die de waarde kunnen beinvloeden. nadat je vertrokken bent dan verlies je dat inzicht.
Als je op zoek bent naar trade money om bv in veel risicovollere beleggingen te investeren dan kun je dat doen. Ik zou het niet doen.

Yakuza er zit nogal een verschil tussen werknemeropties en RSU's. Je kunt die woorden niet door elkaar gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:28
Verkoop de helft, wat er verder ook gebeurd dat deel heb je binnen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:48

3DDude

I void warranty's

omdat ze zo veel gestegen zijn:

25 % verkopen
>> lekker naar je meesman ding moven toch.

75 % zou ik lekker laten staan en dan rustig bij krijgen de komende jaren.

Gaan ze naar beneden heb je op tijd geld in je andere ding gestopt.
gaan ze nog verder omhoog heb je niet gelijk de helft verkocht.

Ik neem dan ook voor het gemak aan dat 25% een prima bedrag is. :)

Die AI hype gaat nog wel even door en die elastic search meuk schuurt daar wel beetje tegenaan.

Nvidia heeft ook record omzet he ;) en ze verwachten dat het een nieuw soort tesla gaat worden..
*ik overweeg ook op Nvidia in te stappen maar ik vind ze wel knetter duur*

[ Voor 26% gewijzigd door 3DDude op 03-12-2023 22:33 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk Dividend
FFW schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:17:
Er zijn een paar dingen om in de gaten te houden met werknemersaandelen ;

De waarde van de aandelen
De koers van dollar tegen euro ( indien de aandelen in dollars zijn)
de beschikbare trading window
De belastingen

Ik vind een waardestijging van 30% niet zo spectaculair. Ik weet natuurlijk niet hoeveel aandelen je hebt maar stel dat je van 100.000 usd naar 130.000 bent gegaan dan houd je ipv 50.000 nu 65.000 over. Jij weet als geen ander hoe jouw bedrijf in de markt staat en of dit een goed moment is om te verkopen. Dus zolang je bij dit bedrijf werkt ben je goed op de hoogte van gebeurtenissen die de waarde kunnen beinvloeden. nadat je vertrokken bent dan verlies je dat inzicht.
Als je op zoek bent naar trade money om bv in veel risicovollere beleggingen te investeren dan kun je dat doen. Ik zou het niet doen.

Yakuza er zit nogal een verschil tussen werknemeropties en RSU's. Je kunt die woorden niet door elkaar gebruiken.
Het zijn inderdaad RSU's.

Grootste gedeelte van de belastingen heb ik al betaald. Het word door de belastingdienst gezien als inkomst uit loon, dus stel je krijgt 100 aandelen, dan worden er 55 verkocht om je inkomstenbelasting te betalen (ervan uitgaande dat je in hoogste belastingschaal zit).

Dan komt box 3 nog langs bij de aangifte, maar dat is volgens mij niet zoveel. Belasting op vermogen ligt ook relatief laag.

Dit levert weer een interessante contructie op met toeslagen, maar daar zal ik nu maar niet teveel op ingaan.

@FFW 40% stijging niet spectaculair? Als ik naar de trend kijk van de afgelopen jaren, dan is dat wel een behoorlijk sprong voor dit aandeel.

[ Voor 4% gewijzigd door Dirk Dividend op 03-12-2023 22:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-04 22:27
Zou je deze aandelen gekocht hebben als je gewoon cash salaris had gehad?

De theorieboekjes zeggen dat de manier waarop je betaald wordt geen invloed moeten hebben op de samenstelling van je beleggingsportefeuille (tenzij restricties/onaatrekkelijke fiscale implicaties bv).

Aan de andere snap ik je twijfelgevoel volledig.

[ Voor 10% gewijzigd door ejdvandenberg op 03-12-2023 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-04 19:26
Iets ander scenario: Afgelopen zomer ben ik van baan gewisseld en heb alle aandelen die ik bij mijn oude werkgever in opties en bonussen had opgebouwd direct verkocht.
Ondertussen is de koers 20% gestegen. Heb ik spijt? Absoluut niet.

Mijn advies: wat je ook kiest je weet niet wat de toekomst brengt en zult er mee moeten leven.
Waar voel je je prettiger bij? Het idee dat als je nu (een deel) verkoopt je mogelijk grotere winsten laat liggen OF dat je in de toekomst minder winst maakt en deze kans hebt laten liggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:01
Verkopen, aandeel vult zo'n gap (zelfs op maandbasis) dat nu ontstaan is vrijwel altijd. Mogelijk nog een sprintje naar 50-61,8% retracement gebied. SMA-20 maand overigens dominant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38-m5lBYqSWnY8y_hZNVYVmSf8s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/s5j5oVTJBMdhHBLbuwxx5pjq.png?f=user_large

[ Voor 87% gewijzigd door Wietsee. op 03-12-2023 22:50 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk Dividend
Wietsee. schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:41:
Verkopen, aandeel vult zo'n gap (zelfs op maandbasis) dat nu ontstaan is vrijwel altijd. Mogelijk nog een sprintje naar 50-61,8% retracement gebied. SMA-20 maand overigens dominant.

[Afbeelding]
Kan je iets nader toelichten wat hier staat? Ik begrijp niet goed wat je bedoeld (retracement? SMA?)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:01

Qwerty-273

Meukposter

Je bouwt stiekem een hoge tilt in je vermogen naar je baas toe. De RSU vest op een gegeven moment en is dan natuurlijk een puur aandeel in jouw bezit. Dat bouwt langzaamaan verder en verder op, en plots zit meer dan 50% van jouw vermogen in de aandelen van je werkgever. Klapt op welke manier dan ook je werkgever er uit, dan ben je de pineut en is dat vermogen (grotendeels) verdampt (naast dat je baan op de tocht staat).

Als je zelf liever een mandje op wereldkapitalisatie wilt hebben (ala Meesman of welke aanbieder dan ook) dan heeft het meer zin om op het moment van vesten alles van de hand te doen. Dan bouw je geen tilt op naar de prestaties (en de aandeelhouder waardering) van het bedrijf. En kan je dat vrijgekomen geld periodiek (aan gezien je RSU's periodiek vesten) in jouw gespreide mandje stoppen. Dan ben je alleen nog kwa baan/salaris afhankelijk van jouw werkgever en niet meer met ook een groot stuk van jouw vermogen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:44
Voor tientallen procenten in 1 fonds zitten wil je niet. Een belegger moet zijn risico’s beter beheersen en dat doe je door te spreiden en niet voor zo’n groot bedrag in 1 fonds te gaan zitten. Dat is niet meer beleggen, maar speculeren. Gefeliciteerd met die 40% winststijging, maar zou wel uitstappen, in het kader van de risico beheersing.

Daarom: bijna alles verkopen en van de opbrengst een zeer gespreid mandje nieuwe aandelen en eventueel obligaties kopen en misschien nog iets op een spaarrekening. Geen zin om je in beleggen te verdiepen? Neem dan een ETF en je zit gespreid. Neemt niet weg dat je zo ook geld kan verliezen, als de beurzen crashen dan ga je zo ook omlaag, maar op lange termijn gemiddeld leveren aandelen het meeste op. Alleen heb je wel kans dat je het schip in gaat wanneer de koersen voor lange tijd onder druk staan en je het geld een keer nodig hebt. Beleggen brengt risico’s met zich mee, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 16:58
aljooge schreef op zondag 3 december 2023 @ 23:29:
Voor tientallen procenten in 1 fonds zitten wil je niet. Een belegger moet zijn risico’s beter beheersen en dat doe je door te spreiden en niet voor zo’n groot bedrag in 1 fonds te gaan zitten. Dat is niet meer beleggen, maar speculeren. Gefeliciteerd met die 40% winststijging, maar zou wel uitstappen, in het kader van de risico beheersing.
Is een fonds niet juist en per definitie een manier van spreiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:44
wheel schreef op maandag 4 december 2023 @ 06:32:
[...]

Is een fonds niet juist en per definitie een manier van spreiding?
je hebt gelijk. Gaat over aandeel waar we het over hadden, verkopen dat ding, veel te veel risico om er met een veel te hoog bedrag in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-05 21:11

icecreamfarmer

en het is

Qwerty-273 schreef op zondag 3 december 2023 @ 23:17:
Je bouwt stiekem een hoge tilt in je vermogen naar je baas toe. De RSU vest op een gegeven moment en is dan natuurlijk een puur aandeel in jouw bezit. Dat bouwt langzaamaan verder en verder op, en plots zit meer dan 50% van jouw vermogen in de aandelen van je werkgever. Klapt op welke manier dan ook je werkgever er uit, dan ben je de pineut en is dat vermogen (grotendeels) verdampt (naast dat je baan op de tocht staat).

Als je zelf liever een mandje op wereldkapitalisatie wilt hebben (ala Meesman of welke aanbieder dan ook) dan heeft het meer zin om op het moment van vesten alles van de hand te doen. Dan bouw je geen tilt op naar de prestaties (en de aandeelhouder waardering) van het bedrijf. En kan je dat vrijgekomen geld periodiek (aan gezien je RSU's periodiek vesten) in jouw gespreide mandje stoppen. Dan ben je alleen nog kwa baan/salaris afhankelijk van jouw werkgever en niet meer met ook een groot stuk van jouw vermogen.
We hebben hier de winnaar inderdaad. Het gaat niet alleen om de winst maar ook om de afhankelijkheid en risico richting 1 partij. Je zou wel een deel aan kunnen houden als speculatie maar ik zou het grootste gedeelte verkopen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
Dirk Dividend schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:56:
[...]

Kan je iets nader toelichten wat hier staat? Ik begrijp niet goed wat je bedoeld (retracement? SMA?)
Bijna alle handel die plaatsvindt in elektronische handel volgt een standaardpatroon uit het verleden.
Een gap (overgeslagen koersgebied) wordt bijna altijd gevuld, het is enkel de vraag wanneer, in dit geval kan dat enkel door de koers naar beneden te dirigeren.

Een ander detail op de maandgrafiek is dus dat de SMA-20 (moving average line 20 maands gemiddelde) dominant is, in de zin van een doorbraak zowel omhoog als omlaag is een zekere verandering in de trend. Dat zie je doordat de koers eerder op deze lijn is opgeveerd.

Welke lijn hier dominant is verschilt per asset, hier is het op maandbasis zeker de SMA-20. De trend kan nu op lange termijn omhoog gericht blijven, mits de koers dus op maandbasis boven deze lijn blijft staan. Het gap kan ondanks deze trend omhoog nog steeds makkelijk gevuld worden, en weegt zwaarder in mijn handelsogen.

Nog dominanter is echter de aanwezigheid van een parabool in de grafiek. Die is al volledig afgerond, maar zolang de koers geen nieuwe hogere top neerzet eigenlijk geen reden om in te stappen. De koers van Elastic volgt momenteel aardig het patroon van Bitcoin.

Fundamenteel bezien is er ook geen enkele reden om in te stappen, gezien Elastic (geen winst maakt?, hoe zit het met schulden?) en dat op den duur in dit renteklimaat steeds zwaarder zal wegen, al die fundamentele informatie zit al verpakt in de candles (en doorbraken van SMA-lijnen).

Bijgaand nog een plaatje van de NASDAQ-100 weekgrafiek met dezelfde aanduidingen (rode pijlen verkopen, groen kopen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ZV6T-it4PfbpnAxRq8io1AAeUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cl0WWZywrq8TXLGYFW4UkPMG.png?f=fotoalbum_large

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:40
Hoe ik het zie is risicospreiding: stel dat je al je RSUs in je bedrijf houdt, en het gaat slecht met het bedrijf, dan gaan je investeringen ook slecht. Als je die niet in je bedrijf hebt, en je bedrijf gaat slecht heb je in ieder geval je investeringen losgekoppeld zodat je niet op beide vlakken daar negatieve impact van hebt in een periode dat je daar wellicht op terug moet vallen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:19
Hier iemand die ook bedrijfsaandelen heeft/had en voor zijn werk in beursgenoteerde bedrijven en private start-ups investeert.

Op basis van wat je deelde kan je inderdaad een hoop kanten uit (dat je bijvoorbeeld 4x per jaar kan verkopen is best prettig en dat je periodiek nieuwe krijgt ook). Die flexibiliteit is zeker in je voordeel. Zoals eerder al gezegd is, zorgen deze aandelen voor een steeds grotere afhankelijkheid van je werkgever. Wat met name als het slecht gaat met Elastic zowel wat betreft vermogen als salaris in je nadeel gaan werken.

Afhankelijk van wat je weet van het bedrijf intern kan het gunstig zijn ze langer aan te houden (bijvoorbeeld als je weet dat de omzet van de gehele toko voor het lopende kwartaal significant hoger zal uitvallen dan beraamd wordt door de markt.) Anders doe je er waarschijnlijk verstandiger aan een gedeeltelijk af te bouwen (wat vervolgens dan door je werkgever waarschijnlijk weer wat aangevuld wordt).

Wat wel relevant is, is of je ook persoonlijk zou investeren in de toko als je er niet werkte. Persoonlijk als ik naar de financiele data kijk, dan lijkt Elastic mij leuker als werkgever dan als investeringsoptie. De omzet groeit nog steeds hard, maar de verwatering van aandelen door o.a. de uitgifte van flinke aandelenpakketten aan personeel is ook enorm. Verreken je dat, plus standaard spul, op de cashflow statement dat gaat er alleen maar geld uit de onderneming. Voor veel start-ups is cashburn standaard, maar Elastic heeft al een omzet boven een miljard en een waardering van +/- 11 miljard USD, dus wat dat betreft is het de vraag hoeveel rek er nog in zit. Uiteraard kan het hard de lucht in gaan met dergelijke ondernemingen, helemaal nu met de AI hype, maar een sure thing is het absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Iedereen adviseert te verkopen, waarom zou je geen ondergrens instellen bijvoorbeeld 10% onder hetgeen wat het nu staat. Mocht het aandeel doorstijgen klimt de ondergrens gewoon lekker mee, zou de boel inzakken zit je nog steeds op een nette winst. Zoals je al aangaf je hebt het nu niet nodig maar je kunt het toch gewoon verder aanzien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Wietsee. schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:59:
[...]

Bijna alle handel die plaatsvindt in elektronische handel volgt een standaardpatroon uit het verleden.
Een gap (overgeslagen koersgebied) wordt bijna altijd gevuld, het is enkel de vraag wanneer, in dit geval kan dat enkel door de koers naar beneden te dirigeren.

Een ander detail op de maandgrafiek is dus dat de SMA-20 (moving average line 20 maands gemiddelde) dominant is, in de zin van een doorbraak zowel omhoog als omlaag is een zekere verandering in de trend. Dat zie je doordat de koers eerder op deze lijn is opgeveerd.

Welke lijn hier dominant is verschilt per asset, hier is het op maandbasis zeker de SMA-20. De trend kan nu op lange termijn omhoog gericht blijven, mits de koers dus op maandbasis boven deze lijn blijft staan. Het gap kan ondanks deze trend omhoog nog steeds makkelijk gevuld worden, en weegt zwaarder in mijn handelsogen.

Nog dominanter is echter de aanwezigheid van een parabool in de grafiek. Die is al volledig afgerond, maar zolang de koers geen nieuwe hogere top neerzet eigenlijk geen reden om in te stappen. De koers van Elastic volgt momenteel aardig het patroon van Bitcoin.

Fundamenteel bezien is er ook geen enkele reden om in te stappen, gezien Elastic (geen winst maakt?, hoe zit het met schulden?) en dat op den duur in dit renteklimaat steeds zwaarder zal wegen, al die fundamentele informatie zit al verpakt in de candles (en doorbraken van SMA-lijnen).

Bijgaand nog een plaatje van de NASDAQ-100 weekgrafiek met dezelfde aanduidingen (rode pijlen verkopen, groen kopen).
[Afbeelding]
Misschien moet je even bij je posts zetten dat technische analyse van aandelenkoersen niet door iedereen erkend wordt als zinnige methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etrans
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Why Elastic Stock Skyrocketed to a 52-Week High Today
Jon Quast, The Motley Fool
Fri, December 1, 2023 at 7:06 PM GMT+1
In this article:

ESTC
+0.28%

Shares of cloud-based enterprise data search company Elastic (NYSE: ESTC) skyrocketed to 52-week highs after the company posted financial results for its fiscal second quarter of 2024. To be fair, this was ahead of management's revenue guidance of $303 million to $305 million.

ESTC stock surged late Thursday after data search company Elastic reported adjusted EPS of 37 cents and $311 million in sales.

[ Voor 13% gewijzigd door etrans op 05-12-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:22

Secsytime

Automagisch

Hoeveel hebben we het ongeveer over, dat maakt nogal uit.. gaat het om 5k, 50k, 500k of 5m?

Verder is het belangrijk om te weten wat je wilt in het leven en hoeveel risico je bereid bent te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:22

Secsytime

Automagisch

Hier moest ik meteen aan denken toen ik je verhaal las. De redenatie van Mark Cuban over waarom hij toen voor de val van de dotcom aandelen had verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
jeroenkb schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:43:
[...]

Misschien moet je even bij je posts zetten dat technische analyse van aandelenkoersen niet door iedereen erkend wordt als zinnige methode.
Omdat jij het waarschijnlijk niet snapt, maakt mij niet uit. Des te meer ik kan verdienen.

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
Wietsee. schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:41:

[Afbeelding]
Het ging exact als hierboven beschreven ;). "Mogelijk nog een sprintje naar 50-61,8% retracement gebied." Gegroet, uw vooruitkijkende beurshandelaar. "Geen zinnige methode", haha ;w.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rE-yGv6vCl4MPkiz-nS8JX1V98=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QmA49XXZpTLjUfUiw94TWTqm.png?f=user_large

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:12

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Ik sluit dit topic, de vraag is beantwoord. Of technische analyse wel of niet zinvol of betrouwbaar is, is een andere discussie.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.