Panasonic warmtepomp storing H65 na 8 jaar goed werken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Mijn vraag
Onze Panasonic warmtepomp geeft na 8 jaar probleemloos gebruik opeens een paar keer per dag storing H65. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Panasonic WC09F3E8 warmtepomp met los 100L buffervat en een Alpha circulatiepomp.
Deze stuurt op basis van de temperatuur van het buffervat.
De rest van de installatie wordt geregeld door een Honeywell evohome systeem.

Dit draait in dezelfde opstelling al 8 jaar.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Iedere keer de boel resetten en weer opstarten. Maar dat neemt de oorzaak niet weg, want de storing treedt nu steeds vaker op. (paar keer per dag)

Online vind ik deze algemene informatie:

Eerste site: H65 Afwijking bij circulatie ontdooiingswater

Tweede site:
H65 Watercirculatie fout

Controleer flowswitch sensor (defect of niet aangesloten).
Waterpomp werkt niet goed.
Buffertank controleren.

Hier op het forum:
Als de circulatiepomp van de pana stopt, zorgen je secundaire wilo's voor een drukverschil tussen onder (hoog) en boven (laag) van je buffer. Daardoor gaat ook het water door de pana stromen en ontstaat die H65 als de flow daar boven de 7L/min komt. Met monitoring moet je het ook kunnen zien; ook bij lagere primaire flow.

Dit laatste lijkt in een hele specifieke situatie te zijn.

Wij hebben een buffervat met eigen circulatiepomp, maar dat zit al jaren zo en heeft nooit deze fout gegeven.

Vanwege het korte circuit naar het buffervat en weer terug, staat de pomp al jaren op stand 1 (van de 7). Als test heb ik deze al op 2 gezet, maar dat hielp helaas niet.

De waterflow tijdens een ontdooiingscyclus lijkt het probleem te geven, maar ik kan niet beoordelen wat de fout exact is. Te veel of te weinig flow?

Ik heb de unit opengeschroefd, maar zie niets geks.
Wel hoorde ik een hoge pieptoon, die uit de buurt van de waterpomp lijkt te komen.
Kan dit een teken zijn dat de pomp bijna aan z'n eind is en daardoor te weinig flow geeft?
Lijkt niet logisch vanwege het zelfde probleem bij hogere pompstand, maar alles is mogelijk...

Wie heeft een idee wat de oorzaak kan zijn of hoe ik verder kan testen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@KifArU
H65 treed op als de fout continue is gedurende 10 seconden. Teveel flow kan deze Panasonic niet meten, hij meet alleen of er flow is. Het enige wat ik kan bedenken is dat de flowsensor aangeeft dat er te weinig flow is.
  1. Wanneer treed H65 op? Is dit alleen tijdens het ontdooien van het ijs?
  2. Kan het buffervat niet beter vervallen. Maakt het systeem simpeler en efficiënter :) Vereist wel minimaal aantal groepen open.
  3. Hoe zit het buffervat en de alpha aangesloten. Foto's en tekeningen helpen een hoop :)
  4. Hoe is de waterdruk bij de Panasonic (drukmeter intern)
  5. Meet of log je toevallig ook de aanvoer- en retourtemperatuur van de panasonic?

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 03-12-2023 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Dre schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:49:
@KifArU
H65 treed op als de fout continue is gedurende 10 seconden. Teveel flow kan deze Panasonic niet meten, hij meet alleen of er flow is. Het enige wat ik kan bedenken is dat de flowsensor aangeeft dat er te weinig flow is.
  1. Wanneer treed H65 op? Is dit alleen tijdens het ontdooien van het ijs?
  2. Kan het buffervat niet beter vervallen. Maakt het systeem simpeler en efficiënter :) Vereist wel minimaal aantal groepen open.
  3. Hoe zit het buffervat en de alpha aangesloten. Foto's en tekeningen helpen een hoop :)
  4. Hoe is de waterdruk bij de Panasonic (drukmeter intern)
  5. Meet of log je toevallig ook de aanvoer- en retourtemperatuur van de panasonic?
1. Weet ik niet precies, dit is een oud model dat geen logging heeft. Foutcode wijst wel op defrosts
2. Nee, de evohome kan alle groepen afsluiten en daarom is er een buffervat nodig. (ging eerste jaar mis, paar dingen getest en dit werkte wel)
3. Volgt als dat echt nodig is, maar dit is de laatste 7 jaar hetzelfde, dus lijkt mij niet het probleem.
4. Enige druk die ik zie, is de druk van het hele circuit en dat staat op 2.2 bar als alles warm is.
5. Niet automatisch (kan deze nog niet), maar heb er een aantal thermometertjes aan hangen en daar een paar keer bij staan kijken. Geen gekke dingen: Aanvoer bouwt op naar ingestelde range van 30-35 graden en als de vraag te weinig wordt, stijgt deze door naar 38 en dan slaat de wp af. Dat is standaard gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Vanmorgen stond ik toevallig naast de unit tijdens een defrost.
Dit leek allemaal goed te gaan, maar uiteindelijk kwam het water in de buffer onder de 27 graden en daarna schoot hij in storing.

Dus het lijkt inderdaad echt aan de defrosts te liggen.

Schets van de situatie zal ik binnenkort maken en toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@KifArU
Heb je de Backup heater aangesloten en staat de aardlekschakelaar in de unit inschakeld. Meet je dus spanning in het apparaat op Power Supply 2. Nu zit er volgens mij een andere foutmelding gekoppeld aan het ontbreken van de Backup Heater, maar 27°C is toevallig ook rond het punt dat de Backup Heater in komt bij mij.

@Domba Weet jij wat het probleem kan zijn. Mijn F-serie gaat de waterpomp langzamer draaien als ie uit gaat door overtemperatuur. En ook gaat de pomp heel hard lopen tijdens defrost. PUMPSPEED 1 is dus nogal variabel in de pompsnelheid :)

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 05-12-2023 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:31
@Dre Dat pomp op max gaat lopen bij een defrosted, heeft die altijd gedaan
Omdat de warmte benodigd voor deforst dan kan onttrokken worden aan het water en voorkomt dat temperatuur daarvan te laag wordt voor temperatuur sensor aan uitgaande kant
Als deze 8 of meer graden lager komt dan volgens de setting dan springt de heater bij en als deze lager is dan 17-20 graden komt dan geeft het een foutmelding (Er wordt gemeten in Ohm die moet lager dan een bepaalde waarde zijn, sensor kan afwijking hebben en/of bekabeling en connectors hebben meer weerstand door corrosie, bij veel hogere temperatuur in storing gaat)

H65 kan ook zijn dat flowsensor blijft hangen door vervuiling of flow meet meet van een andere pomp.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Dre schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:15:
@KifArU
Heb je de Backup heater aangesloten en staat de aardlekschakelaar in de unit inschakeld. Meet je dus spanning in het apparaat op Power Supply 2. Nu zit er volgens mij een andere foutmelding gekoppeld aan het ontbreken van de Backup Heater, maar 27°C is toevallig ook rond het punt dat de Backup Heater in komt bij mij.
In de instellingen heb ik de Basepan heater (basisbakverwarming) aangezet in stand A (actief bij defrosts), maar geen idee of ik die heb. Deze instelling hielp in ieder geval niet.

Verder vond ik de term "reserveverwarming" in het boekje en die wordt geactiveerd door het knopje "heater" in te drukken. Maar deze instelling lijkt weer weg te zijn na de volgende stap in de timer. Gisteravond aangezet, maar vanmorgen geen vermelding meer. (wp staat 's-nachts uit)

Die power supply 2 weet ik niet zeker. Er zit 1 soort installatie-automaat in, waar "power supply 1" op staat en daarnaast nog een kleinere, donkere versie. Beide staan aan.
Waar kan ik deze vinden? En hoe kan ik dat meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@KifArU
Kan je een duidelijk foto maken van de aansluitingen Power Supply 1 en de componenten die erom heen zitten. Maak een overzichtsfoto.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 07-12-2023 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik weet niet hoe je duits is maar je kan altijd google translate gebruiken. Op dit forum zitten ook veel kenners: https://www.haustechnikdialog.de/Forum/Search.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 16:04
Heb je de kast al een keer open gemaakt en gecontroleerd dat alles nog in takt is? Wij hebben al een keer gehad dat de flowsensor niet werkte door muizen die aan de kabels hadden geknaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Na een tijd stilte de volgende stap:
Er is een monteur geweest met een nieuwe "flow switch sensor", maar dat bleek helaas het verkeerde model te zijn, dus niet kunnen plaatsen. Gelukkig ook niet zo koud op het moment, dus geen defrostst waardoor de storing niet optreedt. Maar dat wil ik wel graag geregeld hebben voordat het koud wordt.

Hierbij een schets van de opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOrq5oHNYFMAyY79_vU9hBmEFNA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UBtDoTX5SdqeWnJxJdkykLDM.jpg?f=user_large

Kleine toelichting: Onder de WP zit een driewegklep voor warm (tap)water. Dat is het kleine paarse deel, heb ik niet verder uitgetekend.
Bij verwarming gaat het water naar het T-stuk rechts. Zonder warmtevraag vanuit het huis, circuleert de WP dan over de buffer. (bovenste groene pijl)
Als er warmtevraag is, gaat het water naar de circulatiepomp (onderste groene pijl) en dan het huis in. Retour gaat weer naar de buffer. De circulatiepomp staat ingesteld op een vast drukverschil, dus als er meer evohome-kranen open gaan, zal deze harder gaan pompen.
Vanuit de onderkant van de buffer gaat er 1 leiding terug naar de WP.
Deze opstelling is al 7 jaar zo.

Zien jullie hierin iets dat het probleem kan veroorzaken?
En aan wat voor vervuiling moet in dan denken? Het hele systeem is nieuw aangelegd, met een vuilafscheider en daar heb ik een paar jaar na aanleg een heel klein beetje vuil gehaald.
Dus ik denk dat het systeem behoorlijk schoon is. Of moet ik aan hele kleine deeltjes denken die in het water blijven zweven?

[ Voor 11% gewijzigd door KifArU op 26-12-2023 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Dre schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:15:
@KifArU
Deze warmtepomp heeft volgens de monteur geen power supply 2.
Wat bedoel je met de "backup heater"? Want onderaan zit in de kast een zwart blok met "3000W". Kan dat hem zijn?
Domba schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:22:
H65 kan ook zijn dat flowsensor blijft hangen door vervuiling of flow meet meet van een andere pomp.
Zie jij in deze schets iets dat daarop kan wijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:22
KifArU schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 08:39:
[...]

Wat bedoel je met de "backup heater"? Want onderaan zit in de kast een zwart blok met "3000W". Kan dat hem zijn?

[...]

Dat zwarte blok met 3000 watt is inderdaad je backup heater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
KifArU schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 08:39:
[...]

[...]

Ik zie er twee.

- flow sensor deze komt niet tot rust als 3-weg klep circulatie over de buffer of verwarming als deze op verwarming blijft hangen, voor je verder naar de flowsensor kijkt , controleer eerst die 3-wegklep of die het nog goed doet

- backup heater, powersupply 2 is voor de back up heater.
In deze setup kan het heel lang goed gaan, als je buffer op temperatuur houdt, maar ingeval dat niet is dan heb je zoveel watermassa dan blijft de retour naar WP te lang koud (lager dan 19 en 20 graden) , dat de sturing back up heater wil bij schakelen en aangezien die geen voedig heeft geeft dat een foutmelding en storing.
Je kan als nog opgang brengen door steeds te resetten tot retour van verwarming boven 20 graden is (niet optimaal) of voor start zorgen dat de buffer eerst voldoende opgewarmd is, zodat je veel meer tijd hebt dan ik geloof de 20 of 29 minuten (moet ik in de manual opzoeken)
Powersupply 2 is niet essentieel, wel handig, mits je in juiste volgorde opstart en in standby de buffer op temperatuur houdt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
Domba schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:12:
[...]

Ik zie er twee.

- flow sensor deze komt niet tot rust als 3-weg klep circulatie over de buffer of verwarming als deze op verwarming blijft hangen, voor je verder naar de flowsensor kijkt , controleer eerst die 3-wegklep of die het nog goed doet

I
In deze setup kan het heel lang goed gaan, als je buffer op temperatuur houdt, maar ingeval dat niet is dan heb je zoveel watermassa dan blijft de retour naar WP te lang koud (lager dan 19 en 20 graden) , dat de sturing back up heater wil bij schakelen en aangezien die geen voedig heeft geeft dat een foutmelding en storing.
Je kan als nog opgang brengen door steeds te resetten tot retour van verwarming boven 20 graden is (niet optimaal) of voor start zorgen dat de buffer eerst voldoende opgewarmd is, zodat je veel meer tijd hebt dan ik geloof de 20 of 29 minuten (moet ik in de manual opzoeken)
Powersupply 2 is niet essentieel, wel handig, mits je in juiste volgorde opstart en in standby de buffer op temperatuur houdt.
@KifArU
Als de WP de backup heater nodig heeft en die is niet aangesloten krijg je foutcode H70 en niet H65. Dus de tweede mogelijkheid acht ik niet waarschijnlijk.
De kombinatie met defrosts is merkwaardig, omdat de circulatiepomp in de Pana dan naar maximaal gaat.
Edit:: kan het zijn dat het evohome systeem een aantal groepen dicht heeft gezet waardoor de WP tijdens defrosts niet voldoende flow kan maken?

[ Voor 4% gewijzigd door jaari op 26-12-2023 17:45 ]

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Domba schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:12:
[...]

Ik zie er twee.

1. Deze begrijp ik niet helemaal: De flow sensor zit in de wp en de 3-wegklep en de retour zitten buiten de kast. Dus de wp "ziet" dan toch niet of het water door de vloerverwarming of de verwarmingsspiraal in de boiler heeft gestroomd?

2. De buffer is 100 liter en wordt altijd op temperatuur gehouden (defrosts gebeuren volgens mij ook juist na activiteit, dus als er wordt verwarmd). De keer dat ik stond te kijken, was de buffer nog 27 graden toen de foutcode ontstond. Is dit dan nog een logische oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
jaari schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 17:40:
[...]

@KifArU
Als de WP de backup heater nodig heeft en die is niet aangesloten krijg je foutcode H70 en niet H65. Dus de tweede mogelijkheid acht ik niet waarschijnlijk.
De kombinatie met defrosts is merkwaardig, omdat de circulatiepomp in de Pana dan naar maximaal gaat.
Edit:: kan het zijn dat het evohome systeem een aantal groepen dicht heeft gezet waardoor de WP tijdens defrosts niet voldoende flow kan maken?
De buffer is juist toegevoegd voor als de evohome alle kleppen dicht gooit. Dan kan de pomp in de pana blijven circuleren over de buffer. (van de wp naar de groene pijl omhoog, dan bovenaan de buffer in en onderaan de buffer uit en weer retour naar de wp)
Dit is allemaal 22mm buis en in totaal maar een paar meter, dus daar moet een heel fors volume doorheen kunnen. Pomp in de pana draait op stand 1, maar ook in stand 2 ontstond het probleem.
En dit heeft al 7 jaar zo gewerkt.

De Alpha geeft een debiet aan en op basis van de temperaturen op verschillende plekken (er hangen in totaal 10 Aliexpress thermometertjes aan) kan ik zien dat er bij 1.8 m3/uur van de circulatiepomp nog steeds water naar de buffer gaat. Dus de pomp in de pana lijkt dan meer dan 30L/min te doen in stand 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:55
Bij een defrost kan er een fase zijn waar de flow 0 moet zijn. Als de flow in deze fase langer dan x minuten hoger is dan y, krijg je een H65 error.
Mogelijk wordt deze flow veroorzaakt door de externe circulatiepomp.
Kan ook zijn dat je flowsensor stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
KifArU schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:54:
[...]

1. Deze begrijp ik niet helemaal: De flow sensor zit in de wp en de 3-wegklep en de retour zitten buiten de kast. Dus de wp "ziet" dan toch niet of het water door de vloerverwarming of de verwarmingsspiraal in de boiler heeft gestroomd?

2. De buffer is 100 liter en wordt altijd op temperatuur gehouden (defrosts gebeuren volgens mij ook juist na activiteit, dus als er wordt verwarmd). De keer dat ik stond te kijken, was de buffer nog 27 graden toen de foutcode ontstond. Is dit dan nog een logische oorzaak?
Dat is de verkeerde richting opgekeken, als de klep op verwarming blijft staan , dan zorgt de losse circulatie pomp dat de stroming opgang blijft en komt de flowsensor niet op nulstand terug, terwijl dat heel soms wel moet

Circulatiepompen zijn waaierpompen, die hebben minderstromings weerstands dan een haakse knelkoppelingsbocht.
In mijn vorige woning had ik niet zoveel thuisaccu of maar het vermogen om een warmtepompen te laten draaien, wat nu geen punt is.
Ik had circulatiepompen in voor mijn beide warmtepompen, in de retour binnen zodicht mogelijk bij de WP die normaal niet draaide, alleen ingeval van stroomstoring om bevriezing van buiten unit te voorkomen en/of bij off-grid om paar uur met inhoud van de buffer te overbruggen. Bij stroomstoring heb je helemaal niets aan een back up heater
Als ik ze wel beide continue laat draaien is er een punt dat WP in storing gaat ergens in de loop van de maand.
Ik weet niet of het een calibratie/offset voor flow is of een flowsensor check dat die niet vast zit, maar om de zoveel dagen was flow even nul
(Domotica had eigen flowsensors in het circuit als warmtemeter voor loging naar domotica en trigger om relais te lossen om hulpcirculatie pompen te laten lopen) , want continue laten draaien zou simpeler geweest zijn met een UPS er tussen met 0,5kWh accu, ipv al het geknutsel met esp's . )

Ik kan je verzekeren als je een stroomstoring op je telefoon ziet bij officiele gelegenheid waar je niet weg kunt glippen, dat je zeer ongemakkelijk op je stoel zit, als je diverse temperatuur sensors in buitenleidingen ziet zakken naar minder dan een graad van vriespunt.

Pagina: 1