Mijn vraag
Onze Panasonic warmtepomp geeft na 8 jaar probleemloos gebruik opeens een paar keer per dag storing H65. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Panasonic WC09F3E8 warmtepomp met los 100L buffervat en een Alpha circulatiepomp.
Deze stuurt op basis van de temperatuur van het buffervat.
De rest van de installatie wordt geregeld door een Honeywell evohome systeem.
Dit draait in dezelfde opstelling al 8 jaar.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Iedere keer de boel resetten en weer opstarten. Maar dat neemt de oorzaak niet weg, want de storing treedt nu steeds vaker op. (paar keer per dag)
Online vind ik deze algemene informatie:
Eerste site: H65 Afwijking bij circulatie ontdooiingswater
Tweede site:
H65 Watercirculatie fout
Controleer flowswitch sensor (defect of niet aangesloten).
Waterpomp werkt niet goed.
Buffertank controleren.
Hier op het forum:
Als de circulatiepomp van de pana stopt, zorgen je secundaire wilo's voor een drukverschil tussen onder (hoog) en boven (laag) van je buffer. Daardoor gaat ook het water door de pana stromen en ontstaat die H65 als de flow daar boven de 7L/min komt. Met monitoring moet je het ook kunnen zien; ook bij lagere primaire flow.
Dit laatste lijkt in een hele specifieke situatie te zijn.
Wij hebben een buffervat met eigen circulatiepomp, maar dat zit al jaren zo en heeft nooit deze fout gegeven.
Vanwege het korte circuit naar het buffervat en weer terug, staat de pomp al jaren op stand 1 (van de 7). Als test heb ik deze al op 2 gezet, maar dat hielp helaas niet.
De waterflow tijdens een ontdooiingscyclus lijkt het probleem te geven, maar ik kan niet beoordelen wat de fout exact is. Te veel of te weinig flow?
Ik heb de unit opengeschroefd, maar zie niets geks.
Wel hoorde ik een hoge pieptoon, die uit de buurt van de waterpomp lijkt te komen.
Kan dit een teken zijn dat de pomp bijna aan z'n eind is en daardoor te weinig flow geeft?
Lijkt niet logisch vanwege het zelfde probleem bij hogere pompstand, maar alles is mogelijk...
Wie heeft een idee wat de oorzaak kan zijn of hoe ik verder kan testen?
Onze Panasonic warmtepomp geeft na 8 jaar probleemloos gebruik opeens een paar keer per dag storing H65. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Panasonic WC09F3E8 warmtepomp met los 100L buffervat en een Alpha circulatiepomp.
Deze stuurt op basis van de temperatuur van het buffervat.
De rest van de installatie wordt geregeld door een Honeywell evohome systeem.
Dit draait in dezelfde opstelling al 8 jaar.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Iedere keer de boel resetten en weer opstarten. Maar dat neemt de oorzaak niet weg, want de storing treedt nu steeds vaker op. (paar keer per dag)
Online vind ik deze algemene informatie:
Eerste site: H65 Afwijking bij circulatie ontdooiingswater
Tweede site:
H65 Watercirculatie fout
Controleer flowswitch sensor (defect of niet aangesloten).
Waterpomp werkt niet goed.
Buffertank controleren.
Hier op het forum:
Als de circulatiepomp van de pana stopt, zorgen je secundaire wilo's voor een drukverschil tussen onder (hoog) en boven (laag) van je buffer. Daardoor gaat ook het water door de pana stromen en ontstaat die H65 als de flow daar boven de 7L/min komt. Met monitoring moet je het ook kunnen zien; ook bij lagere primaire flow.
Dit laatste lijkt in een hele specifieke situatie te zijn.
Wij hebben een buffervat met eigen circulatiepomp, maar dat zit al jaren zo en heeft nooit deze fout gegeven.
Vanwege het korte circuit naar het buffervat en weer terug, staat de pomp al jaren op stand 1 (van de 7). Als test heb ik deze al op 2 gezet, maar dat hielp helaas niet.
De waterflow tijdens een ontdooiingscyclus lijkt het probleem te geven, maar ik kan niet beoordelen wat de fout exact is. Te veel of te weinig flow?
Ik heb de unit opengeschroefd, maar zie niets geks.
Wel hoorde ik een hoge pieptoon, die uit de buurt van de waterpomp lijkt te komen.
Kan dit een teken zijn dat de pomp bijna aan z'n eind is en daardoor te weinig flow geeft?
Lijkt niet logisch vanwege het zelfde probleem bij hogere pompstand, maar alles is mogelijk...
Wie heeft een idee wat de oorzaak kan zijn of hoe ik verder kan testen?