Vraag
Beste antwoord (via Sjitter op 06-12-2023 22:02)
Ongeveer 300m over open veld, net zoals vrijwel alle andere WiFi-apparaten (zendvermogen is wettelijk beperkt). Punt is alleen dat jij niet in een open veld woont/gaat wonen en exact welke obstakels er tussen zitten bepaalt hoe je dekking gaat zijn en dus hoeveel AP's je nodig hebt.Sjitter schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:56:
[...]
Ik heb alleen geen idee van het bereik van die u6 pro en wat handig is.
In een woning - zelfs een vrij riante als deze - is de vuistregel dat afstand zelf verwaarloosbaar is, het gaat binnen alleen over muren en vloeren, waarbij betonnen draagmuren, geisoleerde buitenmuren en betegelde sanitairmuren de grote dempers zijn.
Bij bestaande bouw is het eigenlijk vrij simpel: meten is weten. Pak een AP (idealiter zo'n U6 Pro, maar alles wat in 5GHz uitzendt is goed genoeg), ga erheen en doe een site survey. Vanaf de ruwbouw kun je al een vrij goed idee krijgen van hoe de dekking is.
Dat gezegd, als ik naar de tekening kijk zie ik vooral een boven-beneden draagmuur en die twee badkamers in het midden. Mijn gok - maar dat zou ik dus altijd met site survey controleren - is dat je woonkamer + keuken met een enkele AP kunt dekken in de aanbouw tegen de achtermuur, en dan is de vraag of je voor de voorkant met een enkele AP (allicht op plafond in hal, bij de deuren naar de drie slaapkamers) toe kunt of twee nodig hebt, eentje in master bedroom en eentje in slaapkamer rechtsonder.
Waar ik minder intuitief zicht op heb is garage en buiten. Vooral dat laatste kan een probleem zijn als je de boel tot A-label laat isoleren. HR++ glas blokkeert WiFi nagenoeg volledig, veel muurisolatie ook. Dus als je ook in de tuin dekking wilt zul je aan een outdoor AP erbij moeten nemen, ook al heb je een binnen-AP vlak voor het glas.
Maar wederom: meten is weten.
Oslik blyat! Oslik!
Alle reacties
Het is trouwens allemaal gelijkvloers. Woningoppervlak 180m2
Nieuwbouw? Oudbouw?
Persoonlijk als nieuwbouw in elke kamer van betekenis een utp in het plafond.
En voor en achter een utp kabel voor een buiten ap.
En daarna zou ik gewoon met 2 beginnen. Kijken waar je wel en niet een goede verbinding krijgt. Om dan bv een derde en vierde te kopen.
Persoonlijk als nieuwbouw in elke kamer van betekenis een utp in het plafond.
En voor en achter een utp kabel voor een buiten ap.
En daarna zou ik gewoon met 2 beginnen. Kijken waar je wel en niet een goede verbinding krijgt. Om dan bv een derde en vierde te kopen.
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Glas en betegelde muren zijn niet bevorderlijk voor het signaal. Omdat je wcs en badkamers in het midden hebt zou ik aan beide kanten een AP plaatsen. Bijvoorbeeld:
1 in de master bedroom (kan een tv op wifi)
1 in de woonkamer aan de kant van de keuken zodat je maximaal bereik hebt
Aan het plafond monteren als dat mogelijk is!
1 in de master bedroom (kan een tv op wifi)
1 in de woonkamer aan de kant van de keuken zodat je maximaal bereik hebt
Aan het plafond monteren als dat mogelijk is!
90m2 oude woning en 90m2 uitbouw. Maar ik heb alleen de muren laten staan van het oude huis. In elke kamer ligt 2x utp cat 7 wandaansluiting en ik heb nog de vrijheid om utp in plafonds te trekken voor de accespoints. Ik heb alleen geen idee van het bereik van die u6 pro en wat handig is. Ik heb ook utp naar alle zijdes van de woning voor camera’s
Een in de hal en een in de woonkamer aan het plafond. Je hebt genoeg kabel liggen naar alle kamers voor uitbreiding met in Walls als je bereik ergens slecht is. Als laatste zou ik een echt buiten AP plaatsen voor de tuin.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Ongeveer 300m over open veld, net zoals vrijwel alle andere WiFi-apparaten (zendvermogen is wettelijk beperkt). Punt is alleen dat jij niet in een open veld woont/gaat wonen en exact welke obstakels er tussen zitten bepaalt hoe je dekking gaat zijn en dus hoeveel AP's je nodig hebt.Sjitter schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:56:
[...]
Ik heb alleen geen idee van het bereik van die u6 pro en wat handig is.
In een woning - zelfs een vrij riante als deze - is de vuistregel dat afstand zelf verwaarloosbaar is, het gaat binnen alleen over muren en vloeren, waarbij betonnen draagmuren, geisoleerde buitenmuren en betegelde sanitairmuren de grote dempers zijn.
Bij bestaande bouw is het eigenlijk vrij simpel: meten is weten. Pak een AP (idealiter zo'n U6 Pro, maar alles wat in 5GHz uitzendt is goed genoeg), ga erheen en doe een site survey. Vanaf de ruwbouw kun je al een vrij goed idee krijgen van hoe de dekking is.
Dat gezegd, als ik naar de tekening kijk zie ik vooral een boven-beneden draagmuur en die twee badkamers in het midden. Mijn gok - maar dat zou ik dus altijd met site survey controleren - is dat je woonkamer + keuken met een enkele AP kunt dekken in de aanbouw tegen de achtermuur, en dan is de vraag of je voor de voorkant met een enkele AP (allicht op plafond in hal, bij de deuren naar de drie slaapkamers) toe kunt of twee nodig hebt, eentje in master bedroom en eentje in slaapkamer rechtsonder.
Waar ik minder intuitief zicht op heb is garage en buiten. Vooral dat laatste kan een probleem zijn als je de boel tot A-label laat isoleren. HR++ glas blokkeert WiFi nagenoeg volledig, veel muurisolatie ook. Dus als je ook in de tuin dekking wilt zul je aan een outdoor AP erbij moeten nemen, ook al heb je een binnen-AP vlak voor het glas.
Maar wederom: meten is weten.
Oslik blyat! Oslik!
Pagina: 1