Lampen groeperen vanuit verschillende schakelaars

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-11 15:17
Ik heb twee lampen (voor dit vb. A1 en A2) die verbonden zijn aan schakelaar A. Ik heb twee lampen (voor dit vb. B1 en B2) die verbonden zijn aan schakelaar B. Ik wil graag lamp B2 samenvoegen in 1 groep bij de lampen A1 en A2, zodat deze 3 lampen dan met schakelaar A te bedienen zijn.

De lampen A1, A2 en B2 zijn dimbaar lampen en schakelaar A moet deze dus ook kunnen dimmen. Volgens mij kan ik hetgeen bewerkstelligen met Philips Hue en dan een groep maken, maar ik heb liever domme lampen en slimme schakelaars. Is dit mogelijk en wat heb ik dan nodig?

In het ideale scenario blijft lamp B1 aan schakelaar B verbonden. Lamp B2 is ontstaan uit een elektra aftakking van B1, maar is dan verbonden aan schakelaar A. Ik kan geen draden trekken om lamp B2 ook aan te sluiten op schakelaar A.

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je het met domme lampen wilt doen is meest logische zorgen dat de draad van lamp B2 ook gewoon bij schakelaar A uit komt. Maar goed,dit is alleen mogelijk als dit al dezelfde (meterkast)groep betreft.

Alternatief is zowel een slimme dimmer (module) te plaatsen voor A als voor B2 en deze dan te koppelen. Maar of en hoe dit mogelijk is hangt sterk af van welk ecoysteem je wilt gebruiken.

Dus wat zijn daat je eisen / wensen? Heb je al wat draaien? etc

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als A en B via dezelfde centraaldoos in plafond lopen kun je de bedrading redelijk eenvoudig aanpassen.

Anders zou ik naar een slimme oplossing kijken. Dat kan met slimme lampen maar ook met module achter de schakelaars.

Voorbeeld: https://www.dustinhome.nl...i-2-ch-16a-power-metering

• TRD07
Septillion schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:13:
Als je het met domme lampen wilt doen is meest logische zorgen dat de draad van lamp B2 ook gewoon bij schakelaar A uit komt. Maar goed,dit is alleen mogelijk als dit al dezelfde (meterkast)groep betreft.

Alternatief is zowel een slimme dimmer (module) te plaatsen voor A als voor B2 en deze dan te koppelen. Maar of en hoe dit mogelijk is hangt sterk af van welk ecoysteem je wilt gebruiken.

Dus wat zijn daat je eisen / wensen? Heb je al wat draaien? etc
Op dit moment draait er nog niks, maar is dit mogelijk via Home Assistant en dan achter schakelaar A en B een Zigbee ecodim plaatsen? Is het dan mogelijk dat lamp B1 gewoon gekoppeld is aan schakelaar B (moet deze dan ook een ecodim bevatten voor B2?) en lamp B2 dan via HA in de groep van lampen A1/A2?
Sethro schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:20:
Als A en B via dezelfde centraaldoos in plafond lopen kun je de bedrading redelijk eenvoudig aanpassen.

Anders zou ik naar een slimme oplossing kijken. Dat kan met slimme lampen maar ook met module achter de schakelaars.

Voorbeeld: https://www.dustinhome.nl...i-2-ch-16a-power-metering
Een ecodim schakelaar voor schakelaar A (lamp A1/A2) of moet schakelaar B dan ook een ecodim module achter de schakelaar bevatten voor lamp B2 (die daarna via HA in de groep van lamp A1/A2 kan)? Hoe zit het dan met de bediening van lamp B1? Kan ik daar gewoon een aan/uit schakelaar voor plaatsen bij B (met een ecodim module erachter)?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Oeps, reactie vergeten...

Maar via HA kan je alles aan alles koppelen. Dat is het leuke en verslavende eraan, Maar door het super universele wel wat steilere leercurve.

Maar ligt beetje aan wat je bedoelt met Ecodim, dat is een serie met meerdere dimmers. Qua modules zijn ze allemaal met 1 uitgang, alleen de ECO-DIM.05 heeft twee uitgangen. Als je bij B dus los B1 en los B2 wilt doen zal je daar losse dimmers (of losse lampen) voor moeten gebruiken.

En je zal altijd dus B1 ook van iets moeten voorzien natuurlijk. Je kan niet een domme schakelaar sturen.

• TRD07
Inmiddels iets verder met de originele vraag, maar ik kom niet uit het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScD46NG6nQVPlKrDv5i9YjAGWc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJ7sI3IgorKLDRVZfRVu9RBo.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaande afbeelding is de huidige situatie, waarbij er nog geen werkende lampen zijn aangesloten. Wat ik wil bewerkstelligen is dat de originele lamp en de zelf toegevoegde lamp apart te schakelen zijn. Moet ik hiervoor een zwarte draad trekken vanuit de zelf toegevoegde lamp naar de schakelaar of komt er nog meer bij kijken?

Daarnaast dient in ieder geval de zelf toegevoegde lamp dimbaar te zijn en hoeft de origele lamp dat niet te zijn. Ik gebruik de ECO-DIM.10 Zigbee modules in huis. Waar zou ik die kunnen plaatsen? Ik ben bang dat ik in de lampendoos niet genoeg ruimte heb door alle wago's.
Pagina: 1