Zwetende knelkoppeling vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-04 11:44
Op de begane grond hebben we last van een zwetende knelkoppeling. 2 jaar geleden heb ik hem al eens aangedraaid en dat leek te helpen. Dit was de een van de weinige klussen die ik 5 jaar geleden - bij aanschaf van het huis - had uitbesteed.

Nu ik met het leidingwerk bezig ben ivm aansluiten van een warmtepomp viel me op dat de koppeling nog steeds niet 100% dicht is. En verder aandraaien heeft echt geen zin meer. Ik vermoed dat de loodgieter destijds de oude knelring heeft laten zitten, getuige het feit dat de oude moeren nog op hun plaats zitten.

Nu de vraag: voldoet een nieuwe koppeling met nieuwe knelringen of kan ik beter een nieuw stukje buis vanuit het plafond laten komen, de andere buis wat inkorten en dan een nieuwe knelsok monteren?

Er zit namelijk aardig wat oxidatie op de buis en ik heb geen zin om straks alles alsnog te moeten demonteren als blijkt dat de huidige cv buis toch iets is 'aangevreten' waardoor nieuwe knelringen evt niet zouden werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvUmcVsG3SJC30fqRUTX4PPqP5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lB0uRfqc9ucryPHSulQX8MoE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvg_hiO8gs67U-G-oKJUqeEWB-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8pVL5TdCPGQpJTNNRgyEd8T.jpg?f=fotoalbum_large

Bij voorbaat dank voor de input!

Beste antwoord (via hfa op 03-12-2023 20:21)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Knelring er af halen betekent dat je buis een centimeter korter wordt. Daar moet je rekening mee houden bij het plaatsen van een nieuwe sok. Bovendien moet je je afvragen of je dat netjes wilt/kunt zagen (of met de multitool...) want met een pijpensnijder kom je er niet omheen.

Daarnaast zit je nog met allerlei verf op de leiding zo te zien. Die kun je er afschuren met een stuk schuurlinnen maar of je toekomstige knelring dat heel fijn zal vinden durf ik te betwijfelen.

Dan blijft nog over: een nieuw stuk leiding. Als je die er doorheen kunt krijgen kun je het waarschijnlijk wel netjes oplossen. Zonder verf, zonder roest en met een mooi manchet er omheen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Gezien de roest zou ik een nieuw stukje pijp plaatsen, dan weet je zeker dat het goed zit.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Knelring er af halen betekent dat je buis een centimeter korter wordt. Daar moet je rekening mee houden bij het plaatsen van een nieuwe sok. Bovendien moet je je afvragen of je dat netjes wilt/kunt zagen (of met de multitool...) want met een pijpensnijder kom je er niet omheen.

Daarnaast zit je nog met allerlei verf op de leiding zo te zien. Die kun je er afschuren met een stuk schuurlinnen maar of je toekomstige knelring dat heel fijn zal vinden durf ik te betwijfelen.

Dan blijft nog over: een nieuw stuk leiding. Als je die er doorheen kunt krijgen kun je het waarschijnlijk wel netjes oplossen. Zonder verf, zonder roest en met een mooi manchet er omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Dank! Dit bevestigt mijn gevoel dat het beter is een nieuw stuk leiding te plaatsen. Ik zorg dan dat het bovenste stuk net wat langer is dan dat het nu is. Zodat ik ook de onderste leiding iets kan inkorten en een 'vers' stuk buis heb om de knelsok op te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
knelring kan je er wel af krijgen.. alleen daar waar die gezeten heeft is de leiding wel ingedeukt... dus een nieuwe ring zal wel op die plek weer moeten zitten (of toch een stukje afkorten en 2 sokjes / reparatie sok er in)

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01:18
Ik zou een reparatie koppeling pakken van 15mm
Deze zijn een stukje langer en heb je niet een extra koppeling in je leiding zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/My1b79FOGmf7tK-mGahp_ij5tRc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HanE20LFIIYq0KJ4rds95oGz.jpg?f=user_large

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-04 07:33
Ik hergebruik wel vaker knelkoppelingen of ringen. dit gaat 99% van de tijd goed. dit zijn dan wel altijd gebruikte onderdelen die nog niet oud zijn. Bijvoorbeeld een half jaar geleden afgedopt met een nieuwe knel koppeling. dan haal ik hier nu de afdop dop af en zit hier bijvoorbeeld een knietje op.

Ook bij volledig nieuw gaat het weleens fout met knelkoppelingen...

Als je heel secuur bent kun je bijvoorbeeld met een Dremel er klein gleufje in de ring slijpen (net niet geheel door) hier zet je dan een platte schroevendraaier in kun je de ring eraf breken door de schroevendraaier te draaien in het geslepen gleufje.

Dit is altijd als eerste optie te proberen. mocht het niet lukken dan kun je nog altijd de andere opties proberen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• hfa
sypie schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:08:

Het eindresultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFzIPPq5YXfaPCoUXQNITi-wsHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16IXPR2VxHv9ofmcGoGIZ3Fl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qo3m1t9GP_3YmVS0jQCmhcTAL5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHGpTwxz0gFJHl2EsCmaOoXG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9klkwaUWe_k_Fo-5KkEo9Nht8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nP4TxGRhElhBQMkYHfFvzk2.jpg?f=fotoalbum_large

_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Mooi buisje, daar wordt een mens blij van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:23

SilentSimon

Have you been hopped?

De enige goede oplossing :)

-= mijn eigen plekje -==- [HOP] =-

Pagina: 1