Veilige afzuiging voor spuitcabine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sutton33us
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-03-2024
Ik wil een spuitcabine maken in mijn tuinhuis.
Met zeil ga ik een stuk afzetten en met ledlampen verlichten.
Nu moet er ook nog een dampafzuiging in maar ik kan nog geen goede betaalbare afzuiging vinden.
In eerste instantie wilde ik een afzuigkap gebruiken maar dat is niet geheel explosieveilig blijkbaar.

Weet iemand een betaalbare oplossing?

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Woon je buiten de bebouwde kom?

Je wilt niet dat je schutting of tuinhuis van de buren ineens een ander kleurtje krijgt.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:17
ATEX-gecertificeerde apparaten en betaalbaar ben ik helaas nog niet tegengekomen. Een simpele kabelwartel zoals een Hawke 501 zit al op een paar tientjes. Bovendien moet je eigenlijk atex / CompEx gecertificeerd zijn om dit te mogen installeren.

Waar wil je precies tegen beschermen? Gassen of stof? Welke temperatuurklasse? Ik zou in jouw geval eens kijken voor een lasafzuiger oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:58
In boten zitten ook vonkloze afzuigers om de motorruimte te ventileren. Misschien kan je t daar in zoeken?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sutton33us
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-03-2024
Ik zal vooral met spuitbussen werken,acryl verf dus.
Geen idee of dit net zo gevaarlijk is als olie basis?
De uitgang van de afzuiging wil ik in een ton met water plaatsen zodat de verf daarop neerslaat,geen andere kleur schutting dus.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-04 10:44
Tja... wat wil je allemaal gaan spuiten? Is er een mogelijkheid om buiten te spuiten? Als het niet grote stukken / onderdelen zijn gebruik te maken van een hobbycabine voor de modelbouw?

Een echte spuitcabine mag je stofvrij houden. Ook de lucht die je dan naar binnentrekt zou "schoon" moeten zijn. Dus wat meer maatregelen zijn dan nodig. Het is vooral zaak om te weten wat je wil gaan doen. En of je dan "grotere stukken" toch niet bij iemand met echte spuitcabine te spuiten. Dat is natuurlijk helemaal wat je wil. Dus als hobby of toch iets professioneler aan het spuiten? Dan is het een kostenafweging.

[ Voor 54% gewijzigd door RonnieKo op 04-12-2023 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:03
Wil je alles compleet in één keer aanschaffen of juist zelf maken?

De filterbak kan je zelf maken met wat plaatmateriaal, moet je even een gaasnet/beton net inmaken en dit soort doek in maken:
https://www.ostermann.eu/...breed-rol-a-20-m?q=filter.

Let bij je afzuigmotor er wel op dat je een vonkvrije variant neemt, anders maak je het alsnog spannend. :+
Voor de buizen kan je het beste spirobuizen gebruiken, geen kunststof.

Zorg er wel voor dat je buren geen last krijgen van stankoverlast, ik weet niet zeker of het neerslaan op water gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Met afzuiging naar buiten trek je net zoveel stof mee naar binnen. Voor een mooi resultaat, moet je de ingaande lucht dus het liefst filteren van stofdeeltjes.

De afgezogen spuitdampen trek je het liefst ook eerst langs een filter om hier de verf neer te laten slaan (en niet in je buizen, motor en de buitenomgeving).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
Ik denk dat het best meevalt, maar als je je zorgen maakt over explosiegevaar kan je met overdruk werken, dus lucht inblazen, en een ´motorloze dampkap´ gebruiken die de meeste afvoer doet omdat de lucht daar het gemakkelijkste pad vind.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:12
Pak een afzuiging waarbij de fan word aangedreven met een externe motor. Dus geen standaard itho woning afzuiging, maar bijvoorbeeld een lasafzuiging heeft vaak de motor extern van het slakkenhuis gemonteerd zitten.

Verder alles goed aarden, dus alles wat van metaal is of geleid. Juist met afzuigen van deeltjes kun je enorme statische stromen opwekken.

Het materiaal zou officieel atex moeten wezen, maar met een beetje logisch nadenken is het wel veilig te realiseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mechanische ventilatieboxen of buisventilatoren hebben tegenwoordig vaak een brushless motor, dus als het gewoon voor hobbygebruik is zou ik daar naar neigen.
We doen net alsof hij hier met super explosieve zaken bezig is. Maar vervolgens lees ik dat hij gewoon met spuitbussen aan de gang gaat.

Achterwand maken van een kist met gaas en filterdoek er voor om het ergste op te vangen. Iets dergelijks gebruikte ik ook tijdens het airbrushen. De damp van spuitbussen in combinatie met omgevingslucht zal heus niet tot een brandbare combinatie leiden. Juist omdat je ventileert!

Als je nou in een hele kleine cabine met 2k lakken en/of epoxys gaat werken is het misschien een ander verhaal. Maar dan zou het zelfs gevaarlijk zijn om de verlichting aan of uit te doen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 04-12-2023 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:12
Vroeger toen ik alle scooters van vrienden overspoot, en later de bumperkits voor auto's in de juiste kleur spoot, had ik de schuur rondom met plasticfolie bedekt.

Ik had achterin de schuur een houten frame waar ik golfkarton filters op monteerde.
https://www.nonpaints.com...S6-EH-wO30tBoCLGAQAvD_BwE
Achter deze filters zat een bladblazer (ja echt!) die via een ventilatieopening naar buiten blies.

De schuurdeur stond gewoon open, maar ik had een hordeur voor het gat met afzuigkap doek.

Voordat ik begon met spuiten spoot ik rondom de wanden (zeil) nat met de nevelstand van de tuinslang.
Ook de vloer grotendeels nat.

Resultaat was altijd super strak :)
(strakker dan buiten spuiten in ieder geval) :+

Ben ermee gestopt omdat ik steeds meer ging spuiten, en de buren gingen klagen door de herrie van de ventilator en compressor.

Tegenwoordig (20 jaar later) heb ik een low noise compressor, maar ik spuit nauwelijks meer.
Pagina: 1