Lukt niet om opensuse leap te installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-06 19:12
Mijn vraag
Het lukt maar niet om opensuse 15.5 (15.2, 15.6) te installeren op mijn clevo laptop...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Intel i7 2,80 GHz 32 GB geheugen, : 512 GB ssd en 512 GB Toshiba harde schijf. Hij werkt op mijn 2e 28" Samsung scherm, omdat waarschijnlijk de verbinding tussen laptopscherm en videokaart niet goed gaat, voor video gebruik ik dan ook het grafische gedeelte van de CPU. HD 630.

Op de SSD schijf staat Manjaro en op de Toshiba 512 GB ( waar nu nog Neon op staat) wil ik Opensuse leap 15.5 draaien (installeren via USB stick) Het lijkt goed te gaan totdat op mijn scherm de tekst verschijnt: Starting UDEV ...install, dan gebeurd er niets meer. Tenminste wat ik kan zien op scherm dat zwart blijft.
. Na 15 minuten nog steeds niets. Opensuse mag van mij de hele schijf gebruiken, maar zover komen we niet.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Op Suse forum en andere fora, vond daar of wat bij mij zou kunnen helpen, dus niets relevants. Ik gebruik de distro voor Intel/AMD x86/64
...

Clevonotebook, Geekom 11t Oneplus Nord2 5G

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schroevendraaier480
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 07:05

schroevendraaier480

certified prutser

@kraonkel
al gekeken of Secure Boot aan of uit verschil maakt?

[ Voor 11% gewijzigd door schroevendraaier480 op 03-12-2023 16:00 ]

wat nou router, gewoon een kroonsteentje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 18:12

MartinMeijerink

Computerrorist

En als je bij het booten kiest voor ACPI Disabled of Safe Settings?

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lijkt erop dat het na het starten van udev de juiste modules kan laden voor je videokaart(en) en het beeld verandert naar je laptopscherm. Maar die doet het niet zeg je, dus dan blijft het zwart aangezien er nu wat weergegeven wordt op het defecte scherm.

Heb je niet de mogelijkheid om het laptopscherm te repareren? Of anders dat je deze volledig afkoppelt zodat het ook geen signaal heen kan sturen?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
Hero of Time schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:11:
Lijkt erop dat het na het starten van udev de juiste modules kan laden voor je videokaart(en) en het beeld verandert naar je laptopscherm. Maar die doet het niet zeg je, dus dan blijft het zwart aangezien er nu wat weergegeven wordt op het defecte scherm.

Heb je niet de mogelijkheid om het laptopscherm te repareren? Of anders dat je deze volledig afkoppelt zodat het ook geen signaal heen kan sturen?
Dank. Het rare is, als ik, in Ubuntu of Linux mint (of andere distro's die zich lieten strikken om te installeren), de videokaart laat controleren, deze geen fouten aangeeft. Bij installeren van Kumander gaf die de opstalprocedure in kleur op het laptopscherm weer. Andere distro's gaan vrolijk verder op mijn 2e scherm . Op het laptopscherm zie ik de hele bios/UEFI vrolijk voorbij schuiven en ook Grub wordt weergegeven. Eveneens het voorbij flitsen van de (kernel?) protocollen geeft op scherm 1 zowel op scherm 2 geen problemen. Het staren naar de blote binnenkant van mijn laptop leverde ook niets op. Geen los contactje of geblakerd plekje.
schroevendraaier480 en MartinMeijerink
Bios staat op secure boot. ACPI disable of safe settings: zoeken daarop in Google leverde een heel boekwerk op dat ik voorheen had gemist. Hiervoor dank. Ga dat zorgvuldig doorlezen.

[ Voor 7% gewijzigd door kraonkel op 03-12-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

Ik bedoel dus deze, onderaan het scherm zie je staan F1 Help F2 Language etcetera, als je dus op F5 drukt zie je dit menuutje:
Kernel menu
Dan zou ik hier Safe Settings proberen. Of No ACPI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
Beste Martin Meijerink,
Onderaan Grub menu staan 2 mogelijkheden C: Command line en E : Edit Entry. Ik ga Opensuse Leap nog eens downloaden en op USB stick zetten.
Edit: Opnieuw downloaden en weer op USB stick leverde ook niets op. Ik heb dus een laptop met UEFI

[ Voor 23% gewijzigd door kraonkel op 04-12-2023 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

Maar dat is helemaal geen openSUSE Leap 15.5 bootmenu waar je het nu over hebt.
Dat is het grubmenu van je eigen SSD (van Manjaro dus)
Dat je toch een keer Starting udev... ok zag betekent dat het al wel een keer gelukt is van de installatie-USB te booten.

Kun je in het BIOS ook instellen dat je externe scherm ook je primaire scherm is?
Wellicht zie je daarna ook wat er allemaal gebeurt, nu is het een beetje gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
MartinMeijerink schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:23:
Maar dat is helemaal geen openSUSE Leap 15.5 bootmenu waar je het nu over hebt.
Dat is het grubmenu van je eigen SSD (van Manjaro dus)
Dat je toch een keer Starting udev... ok zag betekent dat het al wel een keer gelukt is van de installatie-USB te booten.

Kun je in het BIOS ook instellen dat je externe scherm ook je primaire scherm is?
Wellicht zie je daarna ook wat er allemaal gebeurt, nu is het een beetje gissen.
Oh, hier moet ik je tegenspreken: Waar ik naar keek was het scherm voor machines met UEFI , wat jij me liet zien was een scherm voor BIOS machines. Bij UEFI moet je schijnbaar allerlei parameters invoeren ( waar weet ik nog niet. Dat staat in de documentatie opensuse leap hoofdstuk 2 Opstartparameters, Figuur 2.1 Het opstartscherm op machines met een traditioneel BIOS. Ik ben zo vrij geweest om die documentatie te (laten ) vertalen door Google. Onder BIOS scherm F1 Help F2 Language F3 Video Mode enz.
Een paar bladzijden verder Figuur 2.2 Het opstartscherm op machines met UEFI. Dan wordt er gesproken over invoeren van parameters. Wat dat gissen betreft: Ik zie op laptopscherm het opstartscherm kan daar keuzes maken en als ik druk op ' more' gaat ie naar: Starting UDEV ...install, Dat kan ik ook volgen op 2e scherm. Wat ik nog moet uitvogelen is waar ik die parameters moet invullen.......Maar we gaan Tumbleweed eerst eens uitproberen.

Uitgeprobeerd, natuurlijk geen verschil. Weet nu (denk ik) waar ik al deze parameters zou kunnen invullen .
Foto hier beneden is van installatie start scherm op de achtergrond het startscherm waar ik aan refereerde.
Na verder lezen op uefi en legasly bios kwam ik wat tegen: ( Gevonden in Vanstechelelman.eu: creating an EUFI bootable Linux USB stick).Er zijn nogal wat Linux distro's die nog niet de mogelijkheid hebben om op PC's met UEFI geinstalleerd te worden. Ze missen die mogelijlheid in de installatie automatisch te kiezen voor " oude" bios of UEFI . En dan kun je bv in Rufus dit aanpassen:1 Set " Partition scheme and target system typ" to "GPT scheme for UEFI computer". andere regels zijn als default. Daarom kon ik bv Debian, Fedora, Kumander, Elemantary enzo misschien niet installeren en bv Ubuntu wel. Maar deze conclusies maak ik op eigen ervaringen. En niet op veel theoretische kennis!
Weer geen rsultaat door Rufus in Windows 11 te zetten op GPT en UEFI, jammer had goede hoop. Hou het even voor gezien.

Weet niet of ik de URL hier mag neerzetten: https://www.vanstechelman...-bootable-linux-usb-stick

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rp0vakFqjybpHQcXLeTzT39Mr1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WzZN2Qu4RtJLSNpDJlx2Av6M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door kraonkel op 05-12-2023 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

Als ik het allemaal zo zie (TL;DR), dan ligt het dus gewoon aan de manier waarop je de iso naar usb schrijft, met één of ander Windowsprogramma die met partities op de USB-stick gaat zitten goochelen.

Als je nou gewoon in linux de USB-stick schrijft, rechttoe-rechtaan met dd:
dd if=suseleap.iso of=/dev/sdx

Dan weet je zeker dat je een goede USB-stick krijgt. Of ben je met dat rufusprogrammaatje pas bezig gegaan omdat het op de normale manier niet werkte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
MartinMeijerink schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:44:
Als ik het allemaal zo zie (TL;DR), dan ligt het dus gewoon aan de manier waarop je de iso naar usb schrijft, met één of ander Windowsprogramma die met partities op de USB-stick gaat zitten goochelen.

Als je nou gewoon in linux de USB-stick schrijft, rechttoe-rechtaan met dd:

Dan weet je zeker dat je een goede USB-stick krijgt. Of ben je met dat rufusprogrammaatje pas bezig gegaan omdat het op de normale manier niet werkte?
Ik heb ook in Manjaro de USB stick beschreven met BalenaEtcher. die lukt het ook niet om opensuse leap te laten installeren.
dit zegt me niets. Doe ik dit in de Konsole?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

Yep, maar wel eerst root worden (met su bijvoorbeeld), en je moet wel weten wat je doet, de x in /dev/sdx moet je vervangen door de juiste letter van je usb-stick, waarschijnlijk /dev/sdc dus.
Want ik denk dat bij jou /dev/sda de eerste schijf is, en /dev/sdb de tweede (de ssd en de hdd, of andersom), dus dan wordt het volgende opslagapparaat /dev/sdc, de usb-stick dus.
Maar dit MOET je echt even controleren, door bijvoorbeeld in te tikken:

fdisk -l
(fdisk spatie minteken kleine letter L)

Dat geeft een overzicht van al je schijven, inclusief (sata) ssd's, usb-sticks en sdkaartjes die op dat moment aanwezig zijn. En voor suseleap.iso vul je natuurlijk de werkelijke naam in van je ISO-bestand.
Dus prik ook je USB-stick erin, en stel dat hij zich als /dev/sdc identificeert, dan tik je in:
dd if=/home/kraonkel/Downloads/suseleap.iso of=/dev/sdc bs=1M status=progress

Maar een waarschuwing is hier wel op zijn plek, namelijk als je dit intikt en enter drukt, wordt zonder dat er nog een bevestiging wordt gevraagd het apparaat /dev/sdc overschreven met het opgegeven (iso)bestand.
Dat moet ook, maar als /dev/sdc toevallig toch jouw ssd of hdd is, dan is deze definitief overschreven met het opgegeven bestand, en ben je meteen ook alles kwijt wat erop stond.
Het beste is om vlak voordat je deze regel uitvoert, eerst nog doet:
fdisk -l /dev/sdc

om te checken of /dev/sdc ook echt het apparaat is dat je bedoelt.
(met bs=1M geef je de blockgrootte mee, en status=progress zorgt dat je ook een beetje kan volgen hoe ver hij is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

kraonkel schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:48:
...
Na verder lezen op uefi en legasly bios kwam ik wat tegen: ( Gevonden in Vanstechelelman.eu: creating an EUFI bootable Linux USB stick).Er zijn nogal wat Linux distro's die nog niet de mogelijkheid hebben om op PC's met UEFI geinstalleerd te worden. Ze missen die mogelijlheid in de installatie automatisch te kiezen voor " oude" bios of UEFI . En dan kun je bv in Rufus dit aanpassen:1 Set " Partition scheme and target system typ" to "GPT scheme for UEFI computer". andere regels zijn als default. Daarom kon ik bv Debian, Fedora, Kumander, Elemantary enzo misschien niet installeren en bv Ubuntu wel. Maar deze conclusies maak ik op eigen ervaringen. En niet op veel theoretische kennis!
Zoals @MartinMeijerink al aangeeft is het gebruik van Rufus niet de beste methode om een Linux installatie stick te maken. Ik heb in een ander topic recent nog gezegd dat ik met dd een iso naar een stick schrijf (zoals Martin al uitgebreid uitlegt :) ) en nog nooit een probleem heb gehad.

Het mooie is namelijk dat de ISO al in het juiste formaat is intern en geschikt is om zowel via legacy/MBR/BIOS modus als het hedendaagse UEFI kan starten. In tegenstelling tot een vaste schijf, wat de GPT indeling moet hebben voor UEFI, is het voor installatiemedia prima om de MBR partitietabel te gebruiken om toch in UEFI modus te kunnen starten. Dit komt omdat het BIOS/UEFI kijkt naar de EFI map met daarin een bootloader. Dat is de reden dat zo'n hybride opzet werkt, MBR indeling zodat legacy boot werkt en een EFI map met bootloaders zodat UEFI z'n ding kan doen.

Het is namelijk best lastig om via een bootloader optie naar de andere modus te gaan om te starten. Deze keus maak je eigenlijk bij het boot menu van je systeem, waar je het apparaat kiest om van op te starten (interne schijf, USB, PXE netwerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:04
kraonkel schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:48:
[...]
Daarom kon ik bv Debian, Fedora, Kumander, Elemantary enzo misschien niet installeren en bv Ubuntu wel. Maar deze conclusies maak ik op eigen ervaringen. En niet op veel theoretische kennis!
Weer geen rsultaat door Rufus in Windows 11 te zetten op GPT en UEFI, jammer had goede hoop. Hou het even voor gezien.

Weet niet of ik de URL hier mag neerzetten: https://www.vanstechelman...-bootable-linux-usb-stick
Die URL bevat nogal verouderde informatie ;) Er wordt verwezen naar een Ubuntu 14.04.2 ISO, die versie kwam uit in februari 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
kraonkel schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:45:
dit zegt me niets. Doe ik dit in de Konsole?
MartinMeijerink schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:26:
... de x in /dev/sdx moet je vervangen door de juiste letter van je usb-stick, waarschijnlijk /dev/sdc dus.
Draai onder en zoek naar een disk met de grote van je stick:
code:
1
lsblk -p

Wel eerst un-mounten voordat je gaat dd-en als lsblk een MOUNTPOINT weergeeft voor disk of partities op je stick!
code:
1
sudo umount <MOUNTPOINT>

En als je het netjes wilt doen, draai dan onder voordat je de stick eruit trekt:
code:
1
sync

EDIT: Ow en wees heel voorzichtig met het dd commando ... zorg dat je geen typos of andere fouten maakt!
Het dd commando heeft de bijnaam "disk destroyer" voor een goede reden omdat het heel gemakkelijk is om een foutje te maken met de verkeerde disk of partitie.

[ Voor 16% gewijzigd door deHakkelaar op 06-12-2023 02:02 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraonkel
MartinMeijerink, Hero of time, ninjazx9r98 en deHakkelaar, hartstikke bedankt voor de adviezen en voorgestelde oplossingen. Ga dat uitzoeken, en, voorzichtig het voorgestelde uitproberen. En Hero zal proberen dat eerdere topic terug te vinden en nalezen. Laat natuurlijk weten of een of ander is gelukt. En mocht het heel lang duren fijne feestdagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mijn specifieke post over het dd'en van een iso naar stick zoeken heeft niet veel nut. In dit topic is al veel betere en uitgebreidere informatie gegeven erover. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
Ik heb eens gezocht naar : commando's Linux: kwam ik uit bij de firma Strato: een heel boekwerk , in het Nederlands. Ik heb dit uitgeprint, in Libreoffice(writer). Slik, 51 pagina's, dus ik heb een hoop huiswerk.
Maar als je 76 bent heb je een hoop (vrije) tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
kraonkel schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:53:
Ik heb eens gezocht naar : commando's Linux ...
Ik ook toevallig gisteren en die : is best interesant:
https://aplawrence.com/Ba...thing%22%20place%20holder.

EDIT: Grapje ;)
Wil je alle beschikbare commandos zien:
code:
1
compgen -c

De meesten hebben een man page voor uitleg:
code:
1
man <COMMANDO>

En de meesten kennen ook het --help argument:
code:
1
<COMMANDO> --help

Vaak geen boekwerken voor nodig.

[ Voor 26% gewijzigd door deHakkelaar op 07-12-2023 16:15 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
Interessant , ik vind dit commando niet terug in linux commando's.
Vraagje: bestaat er zoiets in linux als in Dos en windows het " * " als je wil aangeven letters (tekens) wil vervangen. B.v. je wil een heleboel verschillende bestanden verwijderen in een map je hebt er een hoop die beginnen met pipo123.jpg, pipo234.jpg pipo125.mpg enz. dan typ je del pipo*.* en je bent die allemaal kwijt..
Zou een hoop typwerk schelen.

[ Voor 19% gewijzigd door kraonkel op 07-12-2023 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Waarschijnlijk probeerde udev een verkeerde module te laden bij boot en zul je deze moeten blacklisten. Daarvoor zul je de logs moeten induiken voor de foutmeldingen. Al zou ik zelf niet al te veel tijd insteken en dan een andere distro kiezen. Sommige hardware+distro combinatie blijven lastig en anderen doen het direct perfect.

Kijk ook in de goed gedocumenteerde Arch wiki. Ook als je geen Arch gebruikt bevat deze vaak veel nuttige tips.
https://wiki.archlinux.org/title/Udev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

kraonkel schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:07:
Interessant , ik vind dit commando niet terug in linux commando's.
Vraagje: bestaat er zoiets in linux als in Dos en windows het " * " als je wil aangeven letters (tekens) wil vervangen. B.v. je wil een heleboel verschillende bestanden verwijderen in een map je hebt er een hoop die beginnen met pipo123.jpg, pipo234.jpg pipo125.mpg enz. dan typ je del pipo*.* en je bent die allemaal kwijt..
Zeker dat dat werkt. Globbing zoals dat heet kan soms wat verwarrend zijn, maar een 'rm pipo*' zal alles wat begint met 'pipo' verwijderen. Wil je alleen jpg bestanden ervan verwijderen, dan 'rm pipo*.jpg'. Het is niet nodig om 'rm pipo*.*' te doen, de eerste * geeft al aan dat alles erna moet pakken. Tenzij je specifiek iets als 'pipo123', dus bestanden zonder extentie, wilt overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
kraonkel schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:07:
Dat is juist alleen gebruik je geen del om te verwijderen maar rm van "remove":
code:
1
rm pipo*.*

Of bv alleen pipo1* en pipo2* bestanden mbv Bash brace expansion:
code:
1
rm pipo{1,2}*.*

Of bv alleen jpg en mpg bestanden:
code:
1
rm pipo*.{jpg,JPG,mpg,MPG}

$ echo rm pipo*.{jpg,JPG,mpg,MPG}
rm pipo*.jpg pipo*.JPG pipo*.mpg pipo*.MPG

[ Voor 9% gewijzigd door deHakkelaar op 07-12-2023 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraonkel
Alleerst bedankt Hero of time en deHakkelaar voor het helpen met 'sterretjes'.
Ik heb de adviezen van de mensen hier in dit topic eens serieus uitgeprobeerd:

   ~  dd if=/home/louis/Downloads/openSUSE-Leap-15.5-DVD-x86_64-Build491.1-Media.isoof=/dev/sdb/ bs=1M status=progress
dd: openen van '/home/louis/Downloads/openSUSE-Leap-15.5-DVD-x86_64-Build491.1-Media.isoof=/dev/sdb/' is mislukt: Bestand of map bestaat niet

sdb = usbstick
Maar het had nog niet het gewenste resultaat. (in Konsole gekopieerd inclusief tikfouten.)
Maar ik neem aan (alweer)dat de makers van de programma zoals BalenaEtcher ook gebruik maken van de commando's in Linux. Of maken gebruik van de cilinder waarop een bestand begint?
Volgens Dolphin eigenlijk Root/home/louis/Downloads/openS enz.

Nog eens goed gekeken fouten eruit gehaald su [enter]gebruikt en toen dd if= en de rest, is het kopieren gelukt! We gaan kijken op het installeren lukt.
Nee hoor, Bij het installeren precies hetzelfde. Ga met de opgedane ervaringen eens Zorin op usb stick zetten en installeren.

[ Voor 37% gewijzigd door kraonkel op 08-12-2023 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
kraonkel schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:55:
code:
1
dd if=/home/louis/Downloads/openSUSE-Leap-15.5-DVD-x86_64-Build491.1-Media.isoof=/dev/sdb/ bs=1M status=progress
Er mist een spatie voor het of= argument dus:
code:
1
dd if=/home/louis/Downloads/openSUSE-Leap-15.5-DVD-x86_64-Build491.1-Media.iso of=/dev/sdb bs=1M status=progress

Alle vier de argumenten op een rijtje:
$ man dd
[..]
       if=FILE
              read from FILE instead of stdin
[..]
       of=FILE
              write to FILE instead of stdout
[..]
       bs=BYTES
              read and write up to BYTES bytes at a time (default: 512); over-
              rides ibs and obs
[..]
       status=LEVEL
              The LEVEL of information to print to stderr;  'none'  suppresses
              everything  but  error  messages,  'noxfer' suppresses the final
              transfer statistics, 'progress' shows periodic transfer  statis-
              tics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Ow en nog een tip, voeg het "-" argument toe aan su dus:
code:
1
su -

$ man su
[..]
       -, -l, --login
           Start the shell as a login shell with an environment similar to a
           real login:

o   clears all the environment variables except TERM and variables
               specified by --whitelist-environment

o   initializes the environment variables HOME, SHELL, USER,
               LOGNAME, and PATH

o   changes to the target user's home directory

o   sets argv[0] of the shell to '-' in order to make the shell a
               login shell

Als sudo is geinstalleerd en goed geconfigureerd kun je ook onder doen om hetzelfde te bereiken:
code:
1
sudo -i

$ man sudo
[..]
DESCRIPTION
     sudo allows a permitted user to execute a command as the superuser or an-
     other user, as specified by the security policy.
[..]
     -i, --login
             Run the shell specified by the target user's password database
             entry as a login shell.  This means that login-specific resource
             files such as .profile, .bash_profile, or .login will be read by
             the shell.  If a command is specified, it is passed to the shell
             as a simple command using the -c option.  The command and any
             args are concatenated, separated by spaces, after escaping each
             character (including white space) with a backslash ('\') except
             for alphanumerics, underscores, hyphens, and dollar signs.  If no
             command is specified, an interactive shell is executed.  sudo at-
             tempts to change to that user's home directory before running the
             shell.  The command is run with an environment similar to the one
             a user would receive at log in.  Most shells behave differently
             when a command is specified as compared to an interactive ses-
             sion; consult the shell's manual for details.  The Command
             environment section in the sudoers(5) manual documents how the -i
             option affects the environment in which a command is run when the
             sudoers policy is in use.

EDIT: Wbt "Run the shell specified by the target user's password database entry as a login shell.".
Met die zogenaamde database entry wordt het /etc/passwd bestandje bedoeld:
$ sudo grep root /etc/passwd
root:x:0:0:root:/root:/bin/bash

De shell die wordt opgestart voor de root user is dan /bin/bash.

Ik kan bv met su - niet de root user worden op sommige systemen van mij omdat daar de root user helemaal geen wachtwoord heeft ingesteld.
Dus blijft alleen sudo -i over.

[ Voor 9% gewijzigd door deHakkelaar op 08-12-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Ow als voorbeeldje met en zonder het - argument:
$ su
Password:
#

# printenv PATH
/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/local/games:/usr/games

Vs:
$ su -
Password:
#

# printenv PATH
/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Waarom mijn berichtje als "Beste antwoord"?
Je hebt Suse toch nog niet draaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
Nee dat klopt, maar je biedt mij een beter inzicht in Linux. Had net even Elementary OS 7.1 geinstalleerd, kreeg alles, in kleur, op ingebouwd scherm. Zag er gelikt uit. Later na install weer op 2e scherm. Niets op ingebouwd scherm. Maar deze was nog niet aan mij besteed. We gaan lustig door met proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
Nog steeds bezig met proberen opensuse leap te installeren. Ben wel wat verder met de distro.iso te laten installeren op USBstick. Ben die methode, in deze context, nog niet tegengekomen. Maar heb dan ook niet het hele internet al doorgelezen.
nl: als je in Dolphin naar de map download gaat en daar met muis de xx.iso selecteerd en kopieert naar konsole achter if=/home/louis/Downloads/openSUSE-Leap-15.5-DVD-x86_64-Build491.1-Media.iso en op plakken klikt daar alles staat, zonder jouw typfouten. Het: of=/dev/sdb status=progress is wel te onthouden.
Van die truukjes zouden er meer van geplubiceerd moeten worden.

Ben nog niet verder gekomen met Starting Udev...Wel vanalles erover gelezen maar dat had m.i. niets met mijn probleem te maken.
Ook even vermelden: Secure boot on UEFI machines is supported. Alhoewel als je meerdere linux soorten aan boord hebt is secure boot aanzetten niet handig.

[ Voor 9% gewijzigd door kraonkel op 26-12-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nog steeds bezig met proberen opensuse leap te installeren.
Maar het topic staat wel als beantwoord. Dit klopt dus niet. Gelieve geen reacties als 'beste antwoord' markeren als het niet je probleem oplost of vraag beantwoord.

Ik heb nu de markering eraf gehaald, maar let hier in het vervolg op. Het onjuist gebruiken van de knop zal uiteindelijk leiden tot geen reacties meer en dan kan het topic net zo goed gesloten worden, want wie het topic dan tegenkomt tijdens het zoeken verwacht een oplossing die er dan uiteindelijk niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
Eindelijk het is gelukt. Na veel lezen, vond ik de oplossing. Was al wel gegeven: voeg nomodeset toe. Als een beetje noob snapte ik niet direct wat (en vooral HOE) dit toe te voegen. In wezen nogal eenvoudig.
Als een pc of laptop hebt met Intel processor en Nvidiakaart geldt deze regel.
Start op met usb stick met opensuse iso in Bios laat je opstarten vanaf de stick. Hier is de

Here's how to test with nomodeset:

Wanneer het eerste openSUSE installatiemenu verschijnt, verplaatst u de markering naar " Installatie " en drukt u op de " e " toets. Verplaats vervolgens de cursor naar het einde van de regel (die eventueel is ingesloten) beginnend met " linux " en eindigend met " splash=silent " en/of " silent ", en (zonder aanhalingstekens te typen), voegt u een spatie en " nomodeset " toe. en ga verder door op F10 of Ctrl-X te drukken om te zien of een zwart scherm en geen signaal worden vermeden. Als je een groene balk over de onderkant van het scherm ziet bewegen, is dat goed. Druk op de ESC- toets om meer informatie te zien terwijl het opstartproces doorgaat.
Jammer dat die 1 of 2 regeltjes niet ingebakken kunnen worden in de iso.
Dan nog mijn 2e scherm. Zoeken en drivers van Nvidia installeren. Bleek dat ik in bios MSHYBRID moest wijzigen in DISCRETE dat was alles.

En de installatie begint. Dank allen. tot volgend jaar.

[ Voor 40% gewijzigd door kraonkel op 27-12-2023 13:52 ]

Pagina: 1