Vervelende bromtoon CV-ketel onderburen. Ervaringen of advie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris373
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-03 09:02
Hallo,

Wij wonen in een jaren '30 appartement. Onder onze slaapkamer bevindt zich de keuken van onze onderburen. Sinds het voorjaar hebben zij een nieuwe CV-ketel (Type: Intergas Kombi Kompakt HRE). Sinds begin oktober ervaren wij in onze slaapkamer een vervelende bromtoon, vermoedelijk omdat pas vanaf toen de ketel voortdurend hard moet werken. Van hun vorige ketel of onze eigen ketel hebben wij nooit zo'n geluid waargenomen.

Dit geluid ervaren wij als zeer onprettig. We slapen er slecht door en zijn constant met het geluid bezig. Als je het geluid even hoort lijkt het misschien niet heel hard maar als je het de hele avond/nacht hoort is het enorm verstorend. Ik slaap nu met oordoppen in. Het klinkt een beetje alsof er een vliegtuig in de verte klaar staat voor de start of een grasmaaier in de verte.

We weten met zekerheid dat het geluid veroorzaakt wordt door de ketel van de onderburen omdat de stroom er tijdelijk af gehaald is om dit te controleren. 

De ketel is dit voorjaar aangelegd door een algemeen installatiebedrijf. Deze zijn onlangs bij de ketel wezen kijken maar konden niks vreemds vinden. Ook hebben ze nog wat isolatiemateriaal aangebracht tussen de ketel en de muur.

Als je voor de ketel staat hoor je het geluid ook. Echter, omdat er dan meer andere (normale) ketelgeluiden zijn horen we de brom/zoem een verdieping hoger meer. Het geluid varieert in volume en heeft een lage toon. Soms stopt het even maar komt dan weer terug. We nemen het geluid vooral 's avonds/'s nachts/'s morgens vroeg waar maar dat kan er ook mee te maken hebben dat we overdag minder in de slaapkamer zijn en er dan meer omgevingsgeluiden zijn.

We weten niet wat we nu moeten doen en worden er gek van. 

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen:
-Kan het te maken hebben met het type ketel? 
-Met de instellingen (ik las ergens iets over een Comfort-stand)? Met de montage aan de muur?
-Is het raadzaam om een ander bedrijf (Energiewacht of Feenstra) langs te laten komen?
-Zelfde soort ervaringen? Mogelijke oplossingen?

De eigenaren van de woning onder ons zijn welwillend maar weten ook niet wat ze moeten doen. De installateur gaf immers aan dat er niks te vinden was. 

Vriendelijke groet, Chris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02:36
@Chris373 diverse mensen in mijn omgeving waaronder ik zelf hebben een intergas hre. en die hebben geen last van geluid. sommige van deze ketels hoger afgesteldt ivm smallere/flexibele rookgas doorvoer. en ook die zijn prima kwa geluid. wel iets meer kabaal maar niet zoveel dat je er snachts wakker van licht. slaap er prima mee. en ik ben een lichte slaper, ook de andere mensen die ik ken slapen vrij licht. (niet allemaal)
ik wil daarmee niet zeggen dat jouw casus niet bestaat. maar vooral een uitzondering op de regel is.

de ketels hangen hier overal aan gasbeton muren. (mocht dat iets helpen/iets inzicht geven)
en bij een andere flat vooral aan gipsblokken. (en ook daar zijn eigenlijk geen klachten )
maar wel een kleine sidenote ketels hangen op beide flats in bergingen. en niet onder de slaapkamers.
de comfortstand is alleen op toepassing van warmwater. en staat bij de meeste personen uit.
(na kan je deze aanpassen maar je houdt dan je cv probleem over dus ik denk niet dat alles is)

mogelijke oplossing een paar geluiddempende pluggen. maar dat moet echt de cv monteur komen doen.
en ook aan de onderkant van de cv ketel iets tussen de muur stoppen zodat de afstand weer gelijk wordt.
https://www.warmteservice...97cflO63A63waAsVPEALw_wcB

of het raadzaam is een ander bedrijf langs te laten komen ? ik kan geen garantie geven dat ze het kunnen fixen maar niet geschoten is altijd mis. of je bent weer paar € 100 verder voor niks. het is eventueel dus.
laat eventueel ander bedrijf die ketels nakijken/beoordelen. maar ik ben meer voorstander van een normaal bedrijf ipv xxl bedrijven. (ik heb niet zulke goede ervaringen met feenstra/maar met bonarius weer wel)
reden: er zitten 2 onderdelen die kabaal kunnen maken. 1 de cv pomp. dat kan een fabrieksfoutje zijn.
2 de rookgas ventilator kan ook een fabrieksfoutje zijn. of de afstelling kwa voordruk/rookgas is niet goed.
3 het gasblok/de trafo die daarin zit. maar dat is meer een zingend/high pitch geluidje als die niet lekker is.
(het kan dat die helemaal naar zijn grootje is en daardoor staat te brommen maar die is een stuk lichter)
4 welke thermostaat hangt eraan.

@edsandje kan jij hier eens een blik op komen werpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris373
@miciel Hartelijk dank voor je reactie. Gisteren is toevallig de comfort-stand helemaal uitgezet maar dit had inderdaad geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 17:08
D'r zijn vergelijkbare zaken bij de rijdende rechter geweest.
Er is een systeem om een ketel contactloos op te hangen, iets met rubbere pluggen en nog iets geloof ik waardoor deze niet direct contact met de muur maakt.
Wellicht helpt dat.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

miciel schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:21:
@Chris373 diverse mensen in mijn omgeving waaronder ik zelf hebben een intergas hre. en die hebben geen last van geluid. sommige van deze ketels hoger afgesteldt ivm smallere/flexibele rookgas doorvoer. en ook die zijn prima kwa geluid. wel iets meer kabaal maar niet zoveel dat je er snachts wakker van licht. slaap er prima mee. en ik ben een lichte slaper, ook de andere mensen die ik ken slapen vrij licht. (niet allemaal)
ik wil daarmee niet zeggen dat jouw casus niet bestaat. maar vooral een uitzondering op de regel is.

de ketels hangen hier overal aan gasbeton muren. (mocht dat iets helpen/iets inzicht geven)
en bij een andere flat vooral aan gipsblokken. (en ook daar zijn eigenlijk geen klachten )
maar wel een kleine sidenote ketels hangen op beide flats in bergingen. en niet onder de slaapkamers.
de comfortstand is alleen op toepassing van warmwater. en staat bij de meeste personen uit.
(na kan je deze aanpassen maar je houdt dan je cv probleem over dus ik denk niet dat alles is)

mogelijke oplossing een paar geluiddempende pluggen. maar dat moet echt de cv monteur komen doen.
en ook aan de onderkant van de cv ketel iets tussen de muur stoppen zodat de afstand weer gelijk wordt.
https://www.warmteservice...97cflO63A63waAsVPEALw_wcB

of het raadzaam is een ander bedrijf langs te laten komen ? ik kan geen garantie geven dat ze het kunnen fixen maar niet geschoten is altijd mis. of je bent weer paar € 100 verder voor niks. het is eventueel dus.
laat eventueel ander bedrijf die ketels nakijken/beoordelen. maar ik ben meer voorstander van een normaal bedrijf ipv xxl bedrijven. (ik heb niet zulke goede ervaringen met feenstra/maar met bonarius weer wel)
reden: er zitten 2 onderdelen die kabaal kunnen maken. 1 de cv pomp. dat kan een fabrieksfoutje zijn.
2 de rookgas ventilator kan ook een fabrieksfoutje zijn. of de afstelling kwa voordruk/rookgas is niet goed.
3 het gasblok/de trafo die daarin zit. maar dat is meer een zingend/high pitch geluidje als die niet lekker is.
(het kan dat die helemaal naar zijn grootje is en daardoor staat te brommen maar die is een stuk lichter)
4 welke thermostaat hangt eraan.

@edsandje kan jij hier eens een blik op komen werpen.
Dit soort klachten is op afstand lastig op te lossen.
Boosdoeners zijn vaak de pomp, de ventilator of verkeerd om aangesloten aanvoer-retour.
Leidingen teveel onder spanning die het resoneren van een pomp doorgeven.
Is de ketel wel ingeregeld? Staat de pompsnelheid niet te hoog?
Staan er wel voldoende radiatoren open voor doorstroming?
Zoals @miciel al zegt er zijn vele hre die zonder problemen werken, nu kan je een maandagochtend model hebben maar dat lijkt me sterk.

Als eerste moet je de veroorzaker van het geluid vinden.
De pomp op continu zetten en geen warmtevraag, ketel blijft uit.
Hoor je dan het geluid zit het in de pomp, zo niet thermostaat hoog zetten en de ketel gaat aan, hoor je dan het geluid is de kans groot dat het in de ventilator zit.
Ook kan je voelen aan de ketel of je een trilling waarneemt als je het geluid hoort.
Sowieso geen genoegen nemen met we kunnen niks vinden, dan kunnen ze eventueel intergas inschakelen, mocht het toch in de gasstraat zitten (wat mij niet logisch lijkt) kunnen ze die vervangen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris373
Dank voor de adviezen. Hier komen we hopelijk verder mee.

Ik hoorde ook dat er Intergas-ketels zijn met een Chinese pomp die door Intergas vervangen kan worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chris373
Voor anderen met hetzelfde probleem: de installateur van Intergas is langsgekomen en heeft de pomp vervangen. Dit heeft het probleem verholpen. Eerder dit jaar is er een paar maanden lang een andere pomp gebruikt waarvan sommige een vervelende zoem/brom geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toosw
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11-05-2024
Hoi Chris

Dank voor je tip. Ik heb hetzelfde probleem.
Mijn vraag aan jou is nog of je buren zelf geen last hadden van het gebrom? Die van mij nl. vreemd genoeg niet - dus probleem. Groet Toos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.reuver2
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08-01 09:15
Ik heb dat probleem ook,zojuist een monteur langs geweest en die zag dat er een chinese pomp in de intergas hre zit. Hij neemt contact op met intergas en die komen de pomp vervangen. Dan moet het bromgeluid weg zijn
Pagina: 1