Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Atag I28ECZ cv start niet / te weinig pompvermogen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Roaldz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-02 21:57
van het voorjaar een oude Remeha vervangen voor ATAG I28. Tapwater gaat prima, maar nu de verwarming ook vraag heeft loop ik tegen een onverwachts probleem aan.

Oude situatie Remeha avanta 28c uit 2007 (in schuur)
- 7 parallel geschakelde radiatoren op 22mm Henco hoofdleiding. per radiator afgetakt naar 16mm.
6 radiatoren begane grond. 1 op 1e verdieping
- allemaal waterzijdig ingeregeld met de Heimeier eclipse kranen. ca. 40-50 l/h
- aanvoer temp 60, retour 45
- oude systeem werkte prima. ketel was alleen op.

Nieuwe situatie Atag I28ECZ
- nieuw expantievat (1bar voordruk)
- onveranderd leidingwerk
- Rookgasafvoer van excentrisch naar concentrisch

Probleem: Ketel slaat af bij opstarten cv warmte vraag. Warmwater vraag is geen probleem.

Bij cv-warmte vraag loopt druk flink op het display van de ketel. Daardoor is mijn vermoeden: te veel weerstand in systeem voor nieuwe (kleinere?) pomp in de nieuwe ketel?

De radiatoren zijn waterzijdig ingeregeld op gemiddeld 40-50 l/h. Per radiator. Na het open zetten van alle kranen op max van 150l/h slaat de ketel WEL aan. Je hoort het water flink stromen en warmte afgifte is nu zeer inefficiënt.

Uit is de systeemdruk 1,7bar. Draaiend met alles open 2,4 bar. Als ik vervolgens 1 of 2 van de 7 radiatoren dicht draai naar 50 l/h dan slaat de ketel weer af. Ik heb de pomp al lager ingesteld, maar ook dan slaat ie af bij opstarten + dat zou de automatische debiet regeling moeten verzorgen?

Heeft iemand hier ervaring mee? of een mogelijke oplossings richting? aanvoer leidingen vergroten 26mm? andere pomp? mogelijk toch een instelling in de ketel?