Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor_M
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-06 18:02
Wij hebben op onze vrijstaande berging bijna 5000 Wp aan zonnepanelen liggen die via een 3 fasen Solaredge SE5K dit teruglevert aan het net. Er loopt vanaf de berging een aparte 4x 4mm2 kabel naar de meterkast waar deze via een 3x 20 A zekering met gecombineerde aardlek van 100mA aangesloten zit in de meterkast.

Nu zijn wij van plan het huis te slopen en iets nieuws neer te zetten. Dit zou betekenen dat de zonnepanelen bijna een half jaar niets zouden doen omdat de meterkast niet meer bestaat. In het nieuwe huis wordt dit weer aangesloten. Nu zal dit waarschijnlijk de zomerperiode zijn, dus is wel erg jammer.

Ik weet dat ik in technisch zin wel de zonnepanelen kan aansluiten op de bouwaansluiting. Het is tenslotte niets anders dan een meterkast in een losse kast buiten. Maar mag dit eigenlijk wel ? Wie weet wat de regelgeving hierover zegt ? Ik ga er vanuit dat de installateur er net als nu een aparte groep met aardlek bij moet plaatsen met zo'n mooie sticker er bij. Maar zijn er in het geval van een bouwaansluiting nog extra eisen.

(De installateur is nog niet bekend)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-07 10:07
Wat zei de netbeheerder op deze vraag?
Is dir België, Nederland, buitenland?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik sprak pas iemand die (in NL) teruglevert op de bouwaansluiting omdat de definitieve aansluiting erg lang duurde. Hoe dat verder administratief in elkaar steekt heb ik geen idee van, maar het gebeurt dus vaker.

Heb je overigens een bouwaansluiting nodig? Kun je niet de meterkast laten staan en gewoon je huisaansluiting gebruiken tijdens de bouw? Indien nodig kun je ook de aansluiting verplaatsen, dat voorkomt een extra handeling / kosten.

[ Voor 36% gewijzigd door Cheesy op 04-12-2023 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor_M
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-06 18:02
@naftebakje Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht om de vraag bij de netbeheerder neer te leggen. Het gaat hier om een aansluiting in nederland (Noord-Holland) Dus de netbeheerder is Liander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-07 10:07
In BE zit je met teruglevertarief (op gewone huisaansluiting met digitale meter); in NL zit je met salderen.
Ga idd even Liander aanschrijven/spreken, ik vermoed dat salderen sowiezo geen probleem is, maar in hoeverre je voor overschot een vergoeding krijgt. Zijn er algemene voorwaarden te vinden bij een bouwaansluiting (zo niet, zal dat hetzlefde zijn als een gewone thuisaansluiting dus kan je hetzelfde).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.