Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Bypass voorzien van niet actieve regeling Tado

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:33
Mijn vraag, toelichting
Wij hebben in huis een cv installatie met Tado knoppen in iedere kamer met uitzondering van de gang- en zolderradiator. De laatste twee fungeren als bypass zodat de ketel zijn rest wamte kwijt kan en staan open zonder regeling.

Mijn vraag
Nu heb ik nog een knop over en voor het mooie zou ik ook graag de radiator in de gang monitoren en indirect willen regelen. Dit door de knop er naast te leggen. Hij regeld dan niet actief de radiator maar wel de cv als er een warmte vraag is. Ook kan ik hem monitoren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Tado, knoppen en thermostaat.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik kan niet zo vinden of er een achterliggend iets of wat dan ook het regel systeem dwars gaat zitten.
Het lijkt me zo te kunnen met behoud van bypass en toch de temperatuur te kunnen regelen met de kans dat het iets warmer word dan gewenst in verband met rest warmte die kwijt moet.

Zie ik iets over het hoofd?

Beste antwoord (via amiaima op 04-12-2023 11:44)

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Waarom ben je warmte aan het dumpen op de plekken waar je het niet nodig hebt in de hoop energie te besparen op plaatsen waar het wel nodig is?

Zorg dan dat er radiatoren in de woonkamer altijd open staan.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Lijkt me geen probleem. Maar waarom niet gewoon een bypass-ventiel plaatsen? Kleine moeite, goedkoop, en je moet niet ongerust zijn dat radiatoren dicht gezet worden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • Beste antwoord

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Waarom ben je warmte aan het dumpen op de plekken waar je het niet nodig hebt in de hoop energie te besparen op plaatsen waar het wel nodig is?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• amiaima
flippy schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:19:

Warmte wil ik niet dumpen maar voorkomen dat mijn cv-ketel zijn rest warmte niet kwijt kan.

Jouw antwoord is exact het gene waar ik zelf niet aangedacht heb. Mijn woonkamer altijd open zetten en als bypass gebruiken.

Typo correctie

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:51

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Dat kan toch helemaal niet? Als je de woonkamer open laat staan een in een slaapkamer of elders is warmte vraag dan zal de cv gewoon aanspringen en ga je in de woonkamer dood want die kan niet dichtlopen.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• amiaima
Klopt deels, het duurd ook langer voordat een slaapkamer warmer is.
Heb afgelopen weekend dan ook de knop weer terug op de woonkamer teruggezet en alles naar de oude situatie gezet. Bypass zit nu op zolder en entree beneden en werkt goed genoeg zo.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Alfa Novanta schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:31:
Dat kan toch helemaal niet? Als je de woonkamer open laat staan een in een slaapkamer of elders is warmte vraag dan zal de cv gewoon aanspringen en ga je in de woonkamer dood want die kan niet dichtlopen.
Als je dood gaat in je woonkamer als de CV aanspringt, dan is er iets mis met je verwarming, even begrafenisondernemer én CV hersteller bellen :+

Vaak duurt het wel even voor de woonkamer warm is, dat is doorgaans de grootste verwarmde ruimte. Als alle andere ruimtes inderdaad sneller warm zijn, dan kan je de woonkamer gewoon open laten staan; door vraag van andere ruimtes wordt die net niet voldoende opgewarmd, en de eigen thermostaat in woonkamer trekt dat bij. Vaak lukt het, en het is best goedkoop om even uit te proberen (lees: gratis).

Blijkt dat niet te volstaan, kan je nog altijd verder kijken; en dan is het raar als je niet gewoon een bypass-ventiel plaatst.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1