Aanvoertemperatuur water CV systeem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ams2023
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 03-12-2023
In mijn woning heb ik in de woonkamer en keuken vloerverwarming, rest van het huis zijn radiatoren.
De ketel die ik heb is, Remeha avanta 35c CW5.
Nu valt het op dat de ketel heel lang draait voordat het in de woonkamer (waar de thermostaat hangt) een hal;ve graad warmer is. De aanvoertemperatuur komt niet hoger dan 60 graden (terwijl max is ingesteld op 75 graden.) Min vermogen heb ik al van 13 naar 22 gezet.
Wat is de reden dat mijn CV ketel nooit de warmte van 75 graden aanvoertemp haalt?

BVD

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:58
Er gaat geen 60 graden door je vloerverwarming, daar zit een mengregeling voor anders zou je niet fatsoenlijk over de vloer kunnen lopen. Keteltemperatuur hoger zetten heeft dus niet zoveel nut. Vloerverwarming is in de basis vaak een langzaam systeem, handigst is dus het verschil tussen nacht en dag temperatuur zo laag mogelijk te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is de aanvoertemperatuur bij de verdeler van je vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 07:11
Nielson schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:15:
Er gaat geen 60 graden door je vloerverwarming, daar zit een mengregeling voor anders zou je niet fatsoenlijk over de vloer kunnen lopen. Keteltemperatuur hoger zetten heeft dus niet zoveel nut. Vloerverwarming is in de basis vaak een langzaam systeem, handigst is dus het verschil tussen nacht en dag temperatuur zo laag mogelijk te houden
Wat hierboven staat is de reden. Eerst moet de hele vloer worden opgewarmd, en als die eenmaal warm is gaat de rest pas mee verwarmen. Hou de nachtverlaging dus beperkt is het advies.

Daarnaast is een aanvoertemperatuur van 60 graden dus overbodig voor de vloerverwarming en warmer water houdt zelfs je ketel uit HR stand! Dus de temperatuur kan beter juist omlaag op je cv ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 07:11
mathelicious schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:08:
[...]

Wat hierboven staat is de reden. Eerst moet de hele vloer worden opgewarmd, en als die eenmaal warm is gaat de rest pas mee verwarmen. Hou de nachtverlaging dus beperkt is het advies.

Daarnaast is een aanvoertemperatuur van 60 graden dus overbodig voor de vloerverwarming en warmer water houdt zelfs je ketel uit HR stand! (De retourtemperatuur dient onder de 55 graden te zijn daarvoor) Dus de temperatuur kan beter juist omlaag op je cv ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:41
Minimale vermogen ook snel weer naar beneden. 22kw is 3x het vermogen dat een gemiddelde woning nodig heeft als het vriest.
Bezoek het cv tuning topic eens. Veel te leren nog.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Pagina: 1