Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Madeliefxxx
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13-11 21:49
Beste Tweakers

Jullie hebben vast meer verstand dan ik van zonnepanelen in combinatie met een ouderwetse terugdraaimeter en digitale meter (dus geen slimme meter!)

Ik hou sinds het plaatsen van de panelen (huur/woningbouw) elke maand alle standen bij. De panelen liggen sinds juni 2022.

Ik heb de ouderwetse draaimeter nog wat prima werkt en een digitaal metertje die de totale opwekking (-verbruik tijdens opwekking) registreert.

De digitale meter geeft natuurlijk alleen maar meer aan elke maand want wat je verbruik ook is, er is energie opgewekt. Tenminste dat dacht ik dus.

Nu zie ik tot mijn grote verbazing dat de stand op mijn digitale meter op 1 december 40.55 kwh lager is dan op 1 november en mijns inziens kan dat niet. Die meter zou toch helemaal niet achteruit moeten kunnen lopen, het gaat tenslotte niet over mijn verbruik maar om de totale opwekking.

Sinds 1,5 jaar hou ik alles bij en dit is dus ook de eerste keer.

Wie kan me dit uitleggen, of weet wat er aan de hand is?

Bedankt alvast.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUM5T3ePdC2fKlh_8zp8KAHb9CE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ep6146s7lXa8mbn4zA1Pur0M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Madeliefxxx op 03-12-2023 09:32 ]

Beste antwoord (via Madeliefxxx op 03-12-2023 13:21)

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:52
Heel simpel misschien niet per ongeluk op 1 november een aflees foutje gemaakt bij het opnemen van de meterstand. Als je toen 42xx inplaats van 41xx heb je nu een negatief verbruik.

Alle reacties

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-11 10:23
Madeliefxxx schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:26:
Beste Tweakers

Jullie hebben vast meer verstand dan ik van zonnepanelen in combinatie met een ouderwetse terugdraaimeter en digitale meter (dus geen slimme meter!)

Ik hou sinds het plaatsen van de panelen (huur/woningbouw) elke maand alle standen bij. De panelen liggen sinds juni 2022.

Ik heb de ouderwetse draaimeter nog wat prima werkt en een digitaal metertje die de totale opwekking (-verbruik tijdens opwekking) registreert.

De digitale meter geeft natuurlijk alleen maar meer aan elke maand want wat je verbruik ook is, er is energie opgewekt. Tenminste dat dacht ik dus.

Nu zie ik tot mijn grote verbazing dat de stand op mijn digitale meter op 1 december 40.55 kwh lager is dan op 1 november en mijns inziens kan dat niet. Die meter zou toch helemaal niet achteruit moeten kunnen lopen, het gaat tenslotte niet over mijn verbruik maar om de totale opwekking.

Sinds 1,5 jaar hou ik alles bij en dit is dus ook de eerste keer.

Wie kan me dit uitleggen, of weet wat er aan de hand is?

Bedankt alvast.
Digitale meter telt enkel de stroom die passeert. Dus omgekeerde stroom zal ook zorgen voor een vermindering.
Meestal is zo'n toestel niet erg slim. Enigste positie waar zo'n meter iets uithaalt is net voor de zonnepanelen, voordat die naar je huistoestellen gaat.

Maar zonder foto/type/plaats waar de digitale meter staat, kunnen wij je niet echt voort helpen.

• Madeliefxxx
Bedankt voor je antwoord. Metertje hangt in de meterkast. Ik heb een foto toegevoegd. Ik begrijp niet dat deze meter nog nooit eerder terug is gelopen ondanks wat voor verbruik dan ook in de wintermaanden.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:54

remco_k

een cassettebandje was genoeg

40kWh in een maand is best substantieel te noemen. Aangezien hij terugloopt is dat dus verbruik op die groep.

Weet je zeker dat die meter alleen de zonnepanelen groep meet en daar niet per ongeluk ook (ik zeg maar wat) een wasmachine of droger aan hangt?

Alles kan stuk.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Madeliefxxx Blijkbaar kan deze EASTRON SDM 120DB ook achteruit tellen. Tenminste lees ik dit uit de beschrijving op de website. Voutje - niet ver genoeg gelezen:
"Niet bi-directioneel en daardoor uitsluitend geschikt voor het meten van verbruik óf productie."
deze meter kan niet "teruglopen".
Misschien is dit exemplaar ook niet helemaal in orde?

[ Voor 42% gewijzigd door dunklefaser op 03-12-2023 11:27 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:36
Heb je een foto van hoe de boel bij de omvormer is aangesloten? Zit daar ook nog een klein groepenkastje wellicht? Of zijn het micro-omvormers op het dak?

Je zou de groep van de panelen even kunnen uitschakelen en kijken of er in de buurt van de omvormer ineens apparaten/lampen/stopcontacten zijn die niet meer werken. Mogelijk zit er meer onbedoeld meer aangesloten op die groep dan alleen de omvormer.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 03-12-2023 11:35 ]

• Madeliefxxx
ThinkPad schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:30:
Heb je een foto van hoe de boel bij de omvormer is aangesloten? Zit daar ook nog een klein groepenkastje wellicht? Of zijn het micro-omvormers op het dak?

Je zou de groep van de panelen even kunnen uitschakelen en kijken of er in de buurt van de omvormer ineens apparaten/lampen/stopcontacten zijn die niet meer werken. Mogelijk zit er meer onbedoeld meer aangesloten op die groep dan alleen de omvormer.
Ik kan niks uitschakelen en het zijn idd micro omvormers op het dak.

• Madeliefxxx
dunklefaser schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:21:
@Madeliefxxx Blijkbaar kan deze EASTRON SDM 120DB ook achteruit tellen. Tenminste lees ik dit uit de beschrijving op de website. Voutje - niet ver genoeg gelezen:
"Niet bi-directioneel en daardoor uitsluitend geschikt voor het meten van verbruik óf productie."
deze meter kan niet "teruglopen".
Misschien is dit exemplaar ook niet helemaal in orde?
Dat was dus ook mijn conclusie maar ja ik ben dus maar een leek vandaar dat ik hier info zocht. Ik ga maandag maar eens even bellen. Bedankt.

Edit: Ik ga toch maar niet bellen. Waarschijnlijk mijn eigen domme fout.

[ Voor 5% gewijzigd door Madeliefxxx op 03-12-2023 13:29 ]

• Madeliefxxx
remco_k schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:04:
40kWh in een maand is best substantieel te noemen. Aangezien hij terugloopt is dat dus verbruik op die groep.

Weet je zeker dat die meter alleen de zonnepanelen groep meet en daar niet per ongeluk ook (ik zeg maar wat) een wasmachine of droger aan hangt?
Dat weet ik zeker.

Acties:
  • Beste antwoord

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:52
Heel simpel misschien niet per ongeluk op 1 november een aflees foutje gemaakt bij het opnemen van de meterstand. Als je toen 42xx inplaats van 41xx heb je nu een negatief verbruik.

• Madeliefxxx
andre208 schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:54:
Heel simpel, ik heb alles nagekeken en vergeleken met vorig jaar en ja dat zou idd kunnen. Ik ga nu even heel simpel door de grond zakken geloof ik.😳

Het fijne op dit forum is dus dat er ook wordt meegedacht op het niveau van simpele zielen. 🤣🤪🙈

Ik denk dat ik het daar maar even op moet houden. We zullen weer zien volgende maand. Dankjewel! Ik ga me een potje schamen.

• Madeliefxxx
andre208 schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:54:
Heel simpel, ik heb alles nagekeken en vergeleken met vorig jaar en ja dat zou idd kunnen. Ik ga nu even heel simpel door de grond zakken geloof ik.😳

Het fijne op dit forum is dus dat er ook wordt meegedacht op het niveau van simpele zielen. 🤣🤪🙈

Ik denk dat ik het daar maar even op moet houden. We zullen weer zien volgende maand. Dankjewel! Ik ga me een potje schamen.
Madeliefxxx schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:20:
[...]

Madeliefxxx schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:20:
[...]

Ps. Kan dit topic weg? 😂
Pagina: 1