Zonnepaneel over rioolontluchter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:14
Mijn vraag
Het dak van mijn nieuwe woning (waarvan ik over een paar maanden de sleutel krijg), wil ik vol gaan leggen met zonnepanelen. Op een plek zit een rioolontluchter. Deze is zeer waarschijnlijk te hoog, waardoor er geen zonnepaneel overheen past. Ik schat dat deze zo'n 15cm hoog is. Zie foto hieronder.

De dakpannen zijn plat, breed 20cm en lengte 24cm (excl. het deel dat onder de volgende rij pannen valt). Ik kan geen goed alternatief vinden, behalve voor niet vlakke dakpannen.

Aangezien een zonnepaneel er toch overeen komt, zal er geen water in komen, dus ik denk dat het mogelijk is om een stuk er vanaf te zagen. Zou dit problemen opleveren?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Zie foto, het gaat om de ontluchter die je linksonder ziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrPD0S_jdPO4EO2eFBLm0t3h6VY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xWaNDChvTji64D6OqpgB5YuM.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zoiets zou het beste zijn denk ik, maar ik kan deze niet vinden voor platte dakpannen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2l8psd26xfldaCO05B0OA-avLY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cpegaUlQGc3DDOpO0u9YiU9v.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:56
Ik heb me hier ook eens in verdiept voor mijn platte dak en las toen dat het niet aan te raden is vanwege aantasting door riooldampen. Mijn panelen liggen er nu dus naast. Gelukkig staat het pijpje bij mij aan de noordkant

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:37
Hoeveel moeite zou het zijn om die afvoer op te schuiven naar de rand met een flexibele buis? Maar misschien weten ze in het Duurzame energie en installaties wel een antwoord op de vraag of er dakhaken zijn die die hoogte veilig kunnen overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:14
pman63 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:00:
Hoeveel moeite zou het zijn om die afvoer op te schuiven naar de rand met een flexibele buis? Maar misschien weten ze in het Duurzame energie en installaties wel een antwoord op de vraag of er dakhaken zijn die die hoogte veilig kunnen overbruggen.
Dat is een optie, maar dat zou teveel moeite zijn voor 1 zonnepaneel. Dat zou ik zelf niet aandurven. Zonde om daar euro's aan te besteden wat je nooit terugverdiend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je kan dan circulatieproblemen rond de ontluchter krijgen waardoor je (enorme) rioollucht op bepaalde plekken kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
pagani schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:32:
Je kan dan circulatieproblemen rond de ontluchter krijgen waardoor je (enorme) rioollucht op bepaalde plekken kan krijgen.
En condensatie van de warme lucht onder t paneel met alle gevolgen van dien.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Pagina: 1