Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:24
Wij hebben sinds kort een vocht probleempje in onze kruipruimte en ik ben benieuwd hoe anderen het zouden aanpakken.

Met de regen van afgelopen tijd is het grondwaterpeil zo hoog komen te staan, 10-15cm onder maaiveld, dat er zon 5-10cm water in onze kruipruimte komen te staan. Hierdoor is er allemaal condens in de vloerisolatie gekomen. Er ligt nu een houten constructievloer met daartussen glaswol, er is geen bodemisolatie. Wij willen graag actie ondernemen om te voorkomen dat dit tot problemen gaat leiden. Ik probeer nu eerst met een ventilatiebox icm luchtontvochtigers vocht uit de kruipruimte te krijgen. We zouden dit probleem in de toekomst graag voorkomen

Wij wonen in jaren 50 huis die ik zelf in 2020-2021 volledig gerenoveerd hebben, inclusief vloer met vloerverwarming op de begane grond. Er zitten 4 ventilatie kanalen en de kruipruimte was (tot oktober) altijd droog. De maten van de kruipruimte zijn: 3,6m x 7,5m x <0,35m.
Het grondwater is zelf uit de kruipruimte gelopen, dus de bodem van de kruipruimte blijkt helaas niet waterwerend te zijn.

Wat zouden we het beste kunnen doen?
Een grondzeil (op noppen) op noppen lijkt mij een effectieve optie, maar dat lukt niet met <35cm. En om de vloer er nou uit te slopen...
Zouden EPS parels kunnen helpen?
Zijn er nog andere opties? Iets gietbaars misschien?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:16
Grondzeil op maat te bestellen bij tonzon.

Kruipruimte isolatie is pas compleet met liefst 3 zaken: bodem afdekking. Isolatie tegen vloer met cachering (zilverkleurige folie)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:13
Je bedoelt dat de kruipruimte 35 cm hoog is en daarmee niet toegankelijk?
Poeh normaal gesproken wil je folie die je langs de randen hoger vastmaken en als er dan water in de kruipruimte komt blijft de folie drijven en de vochtbarrière gehandhaafd.
Ik denk niet dat er veel is dat je nu doen kunt, wat voor toegang heb je überhaupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:24
Klopt, de kruipruimte is inderdaad 35cm hoog en niet/lastig toegankelijk. De toegang is via de meterkast via een luik van 25x40cm.

@Ronald Ik heb een folie aan de bovenkant van de isolatie; de zijde aan de kruipruimte heeft bewust geen folie/cachering. Dit zodat het vocht er juist uit kan.
De vloer in de kruipruimte was altijd droog, daarom heb ik geen grondzeil gelegd bij het aanbrengen. Achteraf een domme keus...

In ons vorige huis hebben we EPS parels aan laten brengen en dat hielp tegen het vocht. Zou dat in mijn huidige situatie ook een optie kunnen zijn?