Schimmel doden op kunststof omlijsting ramen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06:35
We hebben last van schimmel in de hoeken en op de sillicone van de kunststof omlijsting rond onze ramen.
Er zijn tal van middeltjes voor schimmel, maar ik lees dat je extra voorzichtig moet zijn met kunststof. Azijn en bleekwater zijn al uit den boze, kunststof kan daardoor aangetast worden.

Wat is dan een geschikt middel dat voldoende schimmeldodend is en de kunststof niet gaat aantasten?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Azijn

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:17

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

ardana123 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:06:
Azijn en bleekwater zijn al uit den boze, kunststof kan daardoor aangetast worden.
Schoonmaakazijn is juist zeer geschikt hiervoor.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Waarom zou PVC / kunststof niet tegen azijn of bleek kunnen?

Oplosmiddelen moet je mee uitkijken.

Met iets als HG zou ik iets voorzichtiger zijn maar ook daar zou het mogelijk wel kunnen. Vooraf checken, voorzichtig proberen en eventueel minimaal opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Rukapul schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:39:
Waarom zou PVC / kunststof niet tegen azijn of bleek kunnen?

Oplosmiddelen moet je mee uitkijken.

Met iets als HG zou ik iets voorzichtiger zijn maar ook daar zou het mogelijk wel kunnen. Vooraf checken, voorzichtig proberen en eventueel minimaal opbrengen.
Er zijn verschillende websites die zeggen dat het niet goed is. Zoals:
https://www.hubo.nl/klusi...en-van-kunststof-kozijnen

Ik ken er zelf niks van, ik probeer gewoon voorzichtig te zijn dat ik mijn kozijnen niet verpest. Moest ik ze proper willen zou ik gewoon sopje gebruiken. Maar ik wil die schimmel weg dus heb iets sterkers nodig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:37
Je moet sowieso opletten met alles waar kunststof in oplost.

Zoals zeker aceton, waarschijnlijk helpt terpentine of wasbenzine ook bepaald niet.

Dat azijn niet zou kunnen hoor ik voor het eerst.

Chloor zou ik idd wel voorzichtig mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:29
en as je twijfelt doe je eerst een onopvallend hoekje of een stukje van een binnenkant

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:51
Azijn tast kunststof aan.
Ik heb mijn oude douchekop in azijn/water oplossing laten weken voor een kwartier, en daarna was het kunststof krom getrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbBfwVs2OSD0OywjjKiJ31W5Q8Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hRDEHWs3g7Ybmc0OqrP8VSKa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door FRANQ op 03-12-2023 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:29
DukeBox schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:31:
[...]

Schoonmaakazijn is juist zeer geschikt hiervoor.
Of neem je juist natuurazijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:17

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Dan moet je wel opletten dat je witte/bleke azijn hebt want deze kan een kleur achterlaten. Synthetische azijn is kleurloos en daarom beter geschikt. Er wordt wel eens gewezen op verschil in zuurtegraad naar dat is gewoon een kwestie van meer verdunnen.

Hoe dan ook, persoonlijk gebruik ik het liefst autowas, dit werkt echter het beste als je kozijnen in den beginne goed schoon zijn geweest.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 03-12-2023 11:14 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ardana123 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:42:
[...]

Er zijn verschillende websites die zeggen dat het niet goed is. Zoals:
https://www.hubo.nl/klusi...en-van-kunststof-kozijnen

Ik ken er zelf niks van, ik probeer gewoon voorzichtig te zijn dat ik mijn kozijnen niet verpest. Moest ik ze proper willen zou ik gewoon sopje gebruiken. Maar ik wil die schimmel weg dus heb iets sterkers nodig....
als je na azijn gebruik, met doekje met lauw water over gaat is er niks loos. geloof sowieso niet dat azijn het kunststof beschadigd zoals wordt beweert. zou me ook niets verbazen als er azijn in het HG product zit.
Weet wel dat je geen azijn op natuursteen of siliconenkit moet gebruiken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Vandaag zag ik ook dat er schimmel op het kunststoffen kozijn bij mij zat. Ik heb nog een fles tegen schimmel. Ga het gewoon proberen. Kozijnen zijn toch oud dus zien wel wat er gaat gebeuren. Eventueel ga ik ook azijn proberen. (blijkt toch wel agressief spul te zijn, kan aan huid schade aanbrengen, misschien toch iets minder verstandig, maar zou dus wel moeten werken).
Had al voor de tocht breed plakband op glas en glaslatten geplakt. Dat verminderde wel het vocht en schimmel. Ducttape werkte ook prima maar liet lijmresten achter.
De kozijnen zijn uit 1987 en is huurwoning. Je moet wat, ook tegen het vocht.

[ Voor 13% gewijzigd door itsalex op 03-12-2023 13:01 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Is ammonia nog een kanshebber hier?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Met een stoomreiniger. Heel eenvoudig en je hebt geen schoonmaakmiddel nodig.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je het niet vertrouwd gebruik je water met ammonia. Daar kun je de beglazing ook goed mee reinigen.
spray met plantenspuit en laat het uurtje inwerken,en reinig met doekje na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Hackus schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:19:
[...]

als je na azijn gebruik, met doekje met lauw water over gaat is er niks loos. geloof sowieso niet dat azijn het kunststof beschadigd zoals wordt beweert. zou me ook niets verbazen als er azijn in het HG product zit.
Weet wel dat je geen azijn op natuursteen of siliconenkit moet gebruiken.
Het is net in de silliconenkit rondom de kunststof kozijnen dat er schimmel zit. Maarja, ik kan moeilijk zware middelen gaan gebruiken want het druipt zowiezo af op het kunststof.

Ik heb het een beetje gehad, het is net alsof je helemaal niets op kunststof mag gebruiken, of het gaat gewoon kapot :'(
Iedereen en overal zegt ook verschillende dingen. Dusja ik weet niet wat ik moet gebruiken om het weg te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ardana123 schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:00:
[...]

Het is net in de silliconenkit rondom de kunststof kozijnen dat er schimmel zit. Maarja, ik kan moeilijk zware middelen gaan gebruiken want het druipt zowiezo af op het kunststof.

Ik heb het een beetje gehad, het is net alsof je helemaal niets op kunststof mag gebruiken, of het gaat gewoon kapot :'(
Iedereen en overal zegt ook verschillende dingen. Dusja ik weet niet wat ik moet gebruiken om het weg te krijgen.
Dat is geen kit normaal gesproken, maar rubber afdichting. en je kunt het afnemen nadien zoals ik zei.
Het vreet echt geen gaten in je kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hackus schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:52:
Als je het niet vertrouwd gebruik je water met ammonia. Daar kun je de beglazing ook goed mee reinigen.
spray met plantenspuit en laat het uurtje inwerken,en reinig met doekje na.
Ook ammoniak staat op het lijstje schoonmaakazijn, aceton, chloor van producten liever niet te gebruiken op kunststof kozijnen.

Ammonia is overigens al water met ammoniak :)

Zoals ik al zei, ik zou het lekker bij stoom houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
FirePuma142 schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:16:
[...]

Ook ammoniak staat op het lijstje schoonmaakazijn, aceton, chloor van producten liever niet te gebruiken op kunststof kozijnen.

Ammonia is overigens al water met ammoniak :)

Zoals ik al zei, ik zou het lekker bij stoom houden.
https://hg.eu/nl/tips/kunststof-kozijnen-schoonmaken

3. Nooit kunststof reinigen met een stoomreiniger
Stoomreinigers moet u nooit gebruiken om kunststof schoon te maken. Door de stoom komen er witte vlekken op het kunststof die er niet meer uit te krijgen zijn en het materiaal onherstelbaar beschadigen.

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het gaat er om dat het verdunt is, en nadien afgenomen. dus niet puur laten zitten. Scheelt je weer stoomreiniger aanschaffen(hitte van stoom lijkt me ook niet goed op een ruit)

[ Voor 17% gewijzigd door Hackus op 03-12-2023 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

ardana123 schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:18:
[...]

https://hg.eu/nl/tips/kunststof-kozijnen-schoonmaken

3. Nooit kunststof reinigen met een stoomreiniger
Stoomreinigers moet u nooit gebruiken om kunststof schoon te maken. Door de stoom komen er witte vlekken op het kunststof die er niet meer uit te krijgen zijn en het materiaal onherstelbaar beschadigen.

8)7
Oh, mooi is dat :+ Nu ja, dan gewoon maar allesreiniger, dat mag overal wel geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hackus schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:21:
Het gaat er om dat het verdunt is, en nadien afgenomen. dus niet puur laten zitten. Scheelt je weer stoomreiniger aanschaffen(hitte van stoom lijkt me ook niet goed op een ruit)
Stoom is juist geschikt voor ruiten, er worden speciale apparaten voor gemaakt zelfs. Ammonia kan wel, lastig doseren wellicht en daarom afgeraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je kunt het leven zo moeilijk maken als je wilt, of je maakt het gewoon schoon met wat ik al zei. wij hebben als 23j kunststofkozijnen en zien er nog prima uit. sites waarschuwen je om onder mogelijke schade uit te komen. als je gewoon nadien afneemt met lauw water en evt dreft is er niets aan de hand. hele zondagmiddag klagen op een forum heb je weinig aan, en kom je nog niks verder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:50
Gewoon alleen water werkt niet? Juist doordat het kunststof glad is krijg je het er meeste met alleen water en een doekje al vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hackus schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:42:
Je kunt het leven zo moeilijk maken als je wilt, of je maakt het gewoon schoon met wat ik al zei.
Achter een willekeurige forummer aanrennen met anekdotisch bewijs is meestal geen goed idee. Tik jij ook de schade af als het mis gaat?
hele zondagmiddag klagen op een forum heb je weinig aan, en kom je nog niks verder mee.
Er klaagde tot bovenstaande zin niemand in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 17:18
En waarom geen chlooroplossing? Perfect voor schimmel (hg spul is ook gewoon chloor) en chloor tast pvc niet aan. Pvc is gevoelig voor zure stoffen, chloor is dat niet.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1