Geluidsoverlast binnenunit Bosch-Nefit Compress Hybrid 7000i

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonard Smit
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-02 15:42
Mijn vraag
...Hallo warmtepompgebruikers,
Op 15 november 2023 is bij ons een hybride warmtepomp van Bosch-Nefit geïnstalleerd. Een monoblock buitenunit Enviline A/W van 7s (6,26 kW) met een binnenunit Hybrid 7000i AW. De buitenunit staat buiten op rubber op ongeveer 50 cm van de muur, de aan- en afvoer gaat geïsoleerd langs de buitenmuur naar boven en dan bij de bijzolder door de muur naar de zolder waar de binnenunit hangt naast de bestaande cv (een Remeha Calenta Ace 40 uit 2021). Het gaat me om het geluid van de pomp in de binnenunit (niet om de Buderuspomp). In eerste instantie was het buiten minimaal 10 graden en hoorden wij niets. Toen daalde de buitentemperatuur tot beneden 0 graden en ontstond er bij ongeveer 5 graden buitentemperatuur een zeer hinderlijk zoemend/brommend geluid in huis. In de twee slaapkamers er recht onder kan niet worden geslapen en in feite hoor ik het geluid ‘s nachts als het stil is in heel het huis.
De storingsmonteur van de installateur bevestigt de klacht en heeft gebeld met Nefit. Conclusie: het toerental van de pomp in de binnenunit is afhankelijk van de kou buiten en is kennelijk in een toerentalgebied gekomen waarin deze resoneert. Dit wordt via het houten schot waaraan de unit hangt en de houten vloer van de zolder doorgegeven naar de ruimtes daar beneden. Er is geen snelle oplossing. Hij moet intern overleggen met de leiding van het installatiebedrijf en haalt er mogelijk een monteur van Nefit bij.
Ik wil mij voorbereiden op eventuele voorstellen voor een oplossing, want ik heb al begrepen dat die niet eenvoudig zal zijn.
Is dit een bekend probleem en met name: zijn er doeltreffende oplossingen?
...

Bedankt alvast voor jullie reactie!
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 00:07
Als het geluid als resonantie via een wand door gegeven wordt dan moet er trillingsdempend materiaal geplaatst worden tussen binnenunit en wand. Een monteur van Nefit kan er ook niks aan doen dat die installateur de binnenunit aan een wand hangt die niet geschikt is.

In elk geval niet accepteren dat de maximale pompcapaciteit verlaagd wordt om het probleemgebied te vermijden, dat gaat ten koste van het rendement van je warmtepomp. De cv ketel zal in dat geval meer bijspringen.

Indien het stromingsgeluiden vanuit je leidingen blijken te zijn dan is het wederom de fout van de installateur. Het systeem had dan ingeregeld moeten zijn op een delta T van maximaal 5, dat moet ook helpen. Bij stromingsgeluiden is je afgiftesysteem hydraulisch niet in balans. Dat in orde maken zal voor een efficienter systeem zorgen én geluidsklachten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonard Smit
Beste Insert12,

Hartelijk dank zover voor je deskundig advies.

Ik denk niet dat de storingsmonteur het wil afschuiven op Nefit hoor. Hij zei met zoveel woorden dat hij als eerste stap wilde uitsluiten dat er sprake was van een ondeugdelijke pomp in de binnenunit die meer resoneert dan aanvaardbaar. Aangezien hij diverse merken warmtepompen installeert, kan hij dat zelf niet beoordelen. En misschien kan de monteur van Nefit ook suggesties doen voor een oplossing. Als de resonantie binnen het normale valt, zullen ze toch ook wel ervaring hebben met oplossingen.

Je twee technische adviezen zal ik in de gaten houden!

Mag ik nog een aanvullende vraag stellen? De storingsmonteur kwam in samenspraak met de helpdesk van Nefit tot de conclusie dat het lag aan het toerental bij lagere temperaturen. Ik heb echter inmiddels de buitentemperaturen van de afgelopen twee weken erbij gezocht, en dan blijkt dat we al een week die lage ochtendtemperatuur hadden! Terwijl de warmtepomp om 6.30 uur 19 graden moet leveren in huis. Daar kan het dus eigenlijk niet aan liggen. Er was vlak voordat het zoemende geluid begon echter wel iets anders gebeurd. De schilder die in huis bezig was, had (on)bewust de thermostaat van de vloerverwarming in de keuken op nul gezet en de kamerthermostaat op 16. Ik kwam s’ avonds dus in een volledig afgekoeld huis. En het is een groot vrijstaand huis op het platteland. Om het snel weer op te warmen heb ik de thermostaten uiteraard flink hoog gezet en verder (daar gaat het me nu om:) de Buderuspomp op 3. (en dan wel de ‘linkse’ variant van instellen, de rechtse is geloof ik vast, de linkse kan zover ik het heb onthouden variëren al naargelang de buitentemperatuur) Toen ik voordat we naar bed gingen de pomp weer terugzette op 1,5 hoorde ik voor het eerst die zoem. En voordat je me vraagt waarom de pomp op 1,5 staat: de radiatoren boven op de slaapkamers die niet open staan, maakten geluid van stromend water. Dit omdat ( volgens de storingsmonteur) de inlaat met een 50/50 blokje is, zodat er nog steeds water stroomt al staat de radiator volledig dicht. Bij stand 1,5 van de pomp is het geluid weg en krijg ik alle radiatoren beneden toch nog voldoende warm.

Mijn vraag is dus nu aan jou of andere deskundige lezers, kan die stand 3 van de Buderuspomp gedurende een uur of drie in de avond iets te maken hebben met het resoneren van de pomp in de binnenunit die, in elk geval in tijd, daarna ontstond? Ik ben verre van technisch, maar ik kan mij voorstellen dat twee pompen op uiteindelijk hetzelfde circuit elkaar kunnen beïnvloeden.

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonard Smit
Nog een correctie op de stand waarop ik de Buderuspomp had gezet. Ik zie nu dat de schaalverdeling links van 1 t/m 6 is en rechts Romeinse cijfers I, II en III. Ik heb ‘m tijdelijk links op de hoogste stand gehad, dus 6. En daarna terug naar iets onder het midden, zeg 2. Excuus voor de verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonard Smit
Is er iemand die deze vraag kan beantwoorden? De vraag is eigenlijk of de pomp van de binnenunit kan gaan trillen omdat deze harder moet werken vanwege de stand van de Buderuspomp. Ik kan me er iets bij voorstellen omdat het per slot van rekening één circuit betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.klijn
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-01 14:54
Ik heb ook veel trillingsgeluid gehad van een (Toshiba) warmtepomp binnenunit die door de installateur rechtstreeks op de muur was gemonteerd. Volgens de installatiehandleiding staat dat er deugdelijke trillingsisolatie tussen de binnenunit en wand aangebracht moet worden.

De trillingsgeluiden komen bij mij niet van de pomp in de binnenunit (hoewel ik deze wel zachtjes kan horen draaien). Als ik de hydraulische (vloeistof en gas) leidingen vasthoud dan voel ik dezelfde trilling die de binnenunit en de muur als trillingsgeluiden afgeven. Deze trilling ontstaat in de compressor in de buitenunit en wordt via de hydraulische leidingen aan de binnenunit doorgegeven.

In mijn geval was het nog mogelijk om geluids- / trillingsisolatie tussen de binnenunit en de muur aan te brengen. Hiervoor heb ik een goedkope zachte yogamat van de Action gebruikt. De mechanische koppeling tussen binnenunit en de muur heb ik hiermee opgeheven waardoor het al veel stiller is in huis. De binnenunit maakt ook minder geluid door de demping van de matalen achterplaat door de yogamat.

In de toekomst ga ik misschien de metalen omkasting van binnenunit nog voorzien van dempingsmateriaal (bijvoorbeeld zelfkelvend bitumen dat voor het dempen van trillingen van plaatmateriaal in auto's wordt gebruikt) om alles nog stiller te maken.

Hopelijk heb je iets aan mijn bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonard Smit
De storingsmonteur van Bosch-Nefit is erbij geweest. Volgens hem is het niet de binnenunit, maar de wijze waarop het monoblock buiten is aangesloten. Vanaf het monoblock lopen koperen leidingen langs het huis, dan naar binnen 10 meter over de zoldervloer naar de binnenunit. De trillingen van de compressor buiten zouden zo worden doorgegeven naar binnen. Volgende week gaat de installateur volgens aanwijzing van deze monteur een flexibele aansluiting maken tussen het monoblock en de koperen leidingen, waardoor de trillingen niet zouden worden doorgegeven. Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-05 16:52
Leonard Smit schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:36:
De storingsmonteur van Bosch-Nefit is erbij geweest. Volgens hem is het niet de binnenunit, maar de wijze waarop het monoblock buiten is aangesloten. Vanaf het monoblock lopen koperen leidingen langs het huis, dan naar binnen 10 meter over de zoldervloer naar de binnenunit. De trillingen van de compressor buiten zouden zo worden doorgegeven naar binnen. Volgende week gaat de installateur volgens aanwijzing van deze monteur een flexibele aansluiting maken tussen het monoblock en de koperen leidingen, waardoor de trillingen niet zouden worden doorgegeven. Ik hou jullie op de hoogte.
Klinkt plausibel. De compressor in de buitenunit trilt best stevig en je wil die kunnen ontkoppelen vd rest.

Sowieso is enig bewegend object aan een houten wand (je binnenunit als ik het goed begijp) geen goed idee. Ook vaak soortgelijke klachten gehoord over gasketels of huisventilatoren aan houten schotjes. Recipe for disaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonard Smit
De buitenunit is anderhalve week geleden met een flexibele slang van plm 30 cm aangesloten op de aan- en afvoerleiding. Sindsdien geen resonantiegeluid meer te horen binnen! Ik ben nog een beetje voorzichtig omdat de unit in verband met het zachte weer nog niet echt hard heeft moeten werken, maar het is wel even 0 graden geweest en ook toen hoorden we niets, terwijl we daarvóór bij die buitentemperatuur wel geluidsoverlast hadden. Reden tot optimisme dus. De installateur gaat voortaan alle warmtepompen op deze manier aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:50
Leonard Smit schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:10:
De buitenunit is anderhalve week geleden met een flexibele slang van plm 30 cm aangesloten op de aan- en afvoerleiding. Sindsdien geen resonantiegeluid meer te horen binnen! Ik ben nog een beetje voorzichtig omdat de unit in verband met het zachte weer nog niet echt hard heeft moeten werken, maar het is wel even 0 graden geweest en ook toen hoorden we niets, terwijl we daarvóór bij die buitentemperatuur wel geluidsoverlast hadden. Reden tot optimisme dus. De installateur gaat voortaan alle warmtepompen op deze manier aansluiten.
Een plausibele verklaring, in heel veel installatie handleidingen word dit ook aanbevolen
Pagina: 1