Doorstroom stadswarmte?

Pagina: 1
Acties:

• Goinkrezy
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-10-2025
Goedemiddag,

Het huidige jaar heb ik een 'extreem' hoog verbruik op mijn stadswarmte meter geconstateerd, dit ligt momenteel 50% hoger dan vorig jaar en daarentegen zijn wij vaker van huis geweest waardoor er zeker minder verbruik moet zijn geweest.

Inmiddels een Cv monteur over de vloer gehad en die heeft de tweeweg klep vervanging inclusief het motertje. Dit leek de oplossing echter ben ik de afgelopen dagen weer tegen hetzelfde probleem aangelopen, namelijk een verbruik van 10 liter per uur volgens de warmte meter.

Het volgende is mij inmiddels duidelijk, de 10L/U komt meestal pas na een halfuur/uur in het beeld, exacte reden onbekend. Het lijkt erop dat het gedurende de dag opbouwd en op één of andere manier langs de tweewegklep glipt?

Wanneer de 10L/U in het beeld is heb ik de volgende acties ondernomen:
- Hoofdafsluiter van de Stadswarmte uitgedraaid, hierdoor verdwijnt het verbruik van 10L/U en wordt dit 0 L/U. Oftewel dit werkt naar toebehoren.
- Wanneer ik de hoofdafsluiter van de stadswarmte weer opendraai schiet het verbruik omhoog en komt deze niet wederom op 10L/U maar eerder richting de 25-30 L/U.
- De hoofdafsluiter binnen de woning lijkt defect, het afsluiten werkt niet en het verbruik blijft dan wel op de 10-30 L/U staan. Deze zal ik door de monteur laten vervangen omdat deze voor zijn bezoek het nog wel deed.
- De Actie die ik hierop volgend heb gedaan is de thermostaat iets warmer zetten, hierdoor zet de thermostaat de tweewegklep open en begint de stadswarmte op te lopen. Vervolgens draai ik deze weer naar beneden waardoor de tweewegklep wordt gesloten en het verbruik gereduceerd wordt naar de gewenste 0L/U. Oftewel het verwachte resultaat. Alleen wil ik hier niet als politie bij moeten staan.

Op basis van bovenstaande acties trek ik de voorzichtige conclusie dat er mogelijk een te hoge druk is waardoor de tweewegklep langzaam opent, echter ik heb er echt geen verstand van en hoop dat iemand anders mij verder kan helpen. De CV installateur weet het probleem in ieder geval niet te vinden. De monteur van de STADSwarmte geeft aan dat het probleem in huis moet liggen omdat de stadswarmte unit is uitgelezen en naar behoren werkt.

Hoop dat iemand dit herkent en mij een oplossing dan wel richting kan opwijzen. Van bovenstaande stappen heb ik videomateriaal mocht dat nodig zijn.

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
* Post weg gehaald door geen reactie.
Ofwel niet van relevant meer om jou hulp te bieden bij jou issue.

[ Voor 85% gewijzigd door PatRamon op 19-12-2023 14:24 ]

**