Verbeteren isolatie zolder, nuttig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:40
We hebben een rijtjeshuis uit 1986. Spouwmuren en kruipruimte zijn al geïsoleerd, meeste ramen zijn voorzien van HR++ glas. Zonnepanelen op de zuidzijde van het dak.

De zolder is voorzien van een kleine badkamer, voorzolder met oa CV ketel en de grootste ruimte is de slaapkamer van mijn zoon. Langs beide zijden De zolder is vrij hoog, zo'n 3,5 meter in de nok. Er zit vanuit de bouw een dunne isolatielaag tegen het dak, maar dat is echt maar een paar centimeter. Wat het voor materiaal is weet ik niet. Er is een klein veluxraampje en een groter raam wat integraal onderdeel uitmaakt van de dakkapel. Dat was lastig goed mee te nemen bij het vervangen van andere ramen.

Ik overweeg om het dak beter te isoleren maar ik vind het moeilijk om in te schatten wat me dat gaat kosten en vooral ook opleveren. Kan ik straffeloos PIR aan de binnenkant er tegenaan zetten, OSB er overheen en schilderen maar? Of ga ik dan vochtproblemen krijgen? Moet de oude isolatie eerst verwijderd worden?

En hoeveel kan ik dan eigenlijk serieus gezien winnen? Met de jaren zal zoonlief er steeds meer zitten dus zal er ook meer gestookt worden.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:13

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heeft je gemeente geen gratis of gesponsorde duurzaamheidsadviseurs?
Heb ze hier over de vloer gehad en kreeg een mooi rapport met welke maatregelen ik kon nemen met indicatie kosten en terugverdientijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De dakisolatie gaat je zeker flink opleveren. De muurisolatie is lastig en hangt af van de beschikbare ruimte in de spouw. In die tijd waarschijnlijk 4cm minerale wol. Dat zakt naar beneden en verstopt de spouw. Lastig na isoleren dus met iets als PUR of parels.

Ik zou eens beginnen met je dak, daar ligt waarschijnlijk 2,5cm PIR op. Daar kan je van binnenuit tegenaan isoleren, maar de waterkerende laag die er bovenop lag is waarschijnlijk vergaan, dus je moet wel wat spouw over laten.

Dit is allemaal speculatie, dus wat Cyberspin hierboven zegt is het beste advies, vraag eens na bij je gemeente of er bestaande energie adviezen zijn voor jouw wijk en/of ze een adviseur gratis langs sturen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:46
Isolatie uit 86 zal minimaal zijn. Minder dan R=2.5. Dat valt heel veel te winnen.

Je moet echter wel de huidige dakopbouw achterhalen. Kun je van binnen, van buiten en wellicht bij een doorvoer zien wat het is? Onwaarschijnlijk dat er isolatie tegen je dan zit. Het is eigenlijk altijd onderdeel van het dakbeschot.

Dakisolatie is vaak goed zelf te doen.

Afwerken met (alleen) OSB is een no-go. Altijd een goed brandwerend materiaal gebruiken als gips.

Een Velux raam kun je beter ook meteen vervangen. Als het nog in hele goede staat is dan alleen het glas. Een timmerman die dit doet kan waarschijnlijk ook wel helpen met de dakisolatie waardoor je in aanmerking mogelijk komt voor ISDE subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 00:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Zoals @Rukapul zegt is het heel belangrijk dat je precies de dakopbouw weet. Vooral als er al isolatielagen aanwezig zijn. Bouwdetails zijn hierbij ook belangrijk zodat je echt volledig isoleert en niet ergens kieren laat.

Misschien kunnen we helpen als je wat foto's maakt.

Verder is het zeer verdienstelijk, als je dit zelf doet heb je in no time je investering terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Wegens omstandigheden wat achterop geraakt en ik ga wegens dezelfde omstandigheden hier ook niet zomaar aan toekomen om het zelf te doen. Ik heb nu een schatting van iemand die dit kan doen. Die schat voor materiaal (glaswol + afwerking met metal studs en gips) € 2000,- voor ~ 60m² dakoppervlak. Plus een dag of 3 werk voor 2 personen.

Is dat een beetje reëel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-07 14:29
Klinkt mij niet gek in de oren, (33 euro per m2) incl afwerking.
Als je alleen kijkt naar materiaal voor glaswol met RD >= 2.5 3.5 voor subsidie zit je al wel aan 6 / 7 euro per m2
https://www.isolatiemater...glaswolplaten?op=17:2.5-5
Komt nog gips en studs bij.

Afhankelijk van de winst in RD waarde kun je nog evt subsidie krijgen waardoor het waardevol kan zijn om iets dikker op te zetten.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:11
Let wel even op dat ISDE subsidie voor daken pas geldt bij 20m2 (zit je op) en Rd van minimaal 3.5 (kijk bij "Voorwaarden dakisolatie of zolder- of vlieringvloerisolatie")

Daarnaast, als je kijkt op deze website zie je dat dakisolatie het meeste effect heeft op je besparing (ook wel logisch, warmte stijgt op).

De grootste vraag is wat de Rd waarde wordt voor die €2000. Onder de 3.5 en je krijgt geen subsidie en dan is het weer relatief duurder.

En hou er rekening mee dat er 3*8*2 = 48u manuren bij komt. €50 per uur is ook zo raar niet meer, dus dat komt er €2400 aan uren bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:04
Tjolk schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:06:
Wegens omstandigheden wat achterop geraakt en ik ga wegens dezelfde omstandigheden hier ook niet zomaar aan toekomen om het zelf te doen. Ik heb nu een schatting van iemand die dit kan doen. Die schat voor materiaal (glaswol + afwerking met metal studs en gips) € 2000,- voor ~ 60m² dakoppervlak. Plus een dag of 3 werk voor 2 personen.

Is dat een beetje reëel?
Geen glaswol pakken maar houtvezel isolatie plaat. dat houdt veel en veel langer warmte tegen en is op dezelfde manier te verwerken als glaswol.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Hmm, ik heb dit nog even laten 'weken' voor mijzelf. De kosten gaan inclusief arbeid uitkomen in de buurt van 4500,-. In acht nemende dat onze totale gasverbruik nu zo rond de 1200 kuub per jaar is, waarvan natuurlijk een deel douchen en een deel verwarmen is. Kengetal is 70-80% voor verwarmen begrijp ik, dus ruim genomen praat je dan over 1000 kuub voor verwarmen. 20-25% daarvan gaat via het dak verloren. Ik neem aan dat ik dit zelfs met de beste isolatie niet volledig ga voorkomen, dus laten we zeggen dat ik in het meest optimistische scenario 150 kuub gas per jaar ga besparen met die isolatie.

Ik moet nog een nieuw energiecontract afsluiten eind komende zomer, maar gezien mijn huidige energiecontract zou dat uitkomen op een besparing van € 150 ~ 200 per jaar. Dan gaat het me dus in de ballpark van 25 jaar kosten voordat we dat hebben terugverdiend :o

Natuurlijk snap ik dat gas alleen maar duurder zal worden met de jaren, en ik zal vast met aanstormende pubers die daar hun kamer gaan krijgen meer gaan stoken daarboven, maar dit klinkt niet als de meest rendabele investering toch? :?

Pagina: 1