Vloerverwarming enkele vragen aan gebruikers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-04 17:52
In een ander topic was ik ervan overtuigd af te zien van vloerverwarming op mijn houten vloer,
maar het laat me toch niet los om lekker warme voetjes te hebben.

ik zit wel met een paar vragen en hoop dat jullie uit ervaring of mee denken wat antwoorden kunnen geven.

we willen in de woonkamer toch vloerverwarming, het is een balkenvloer met daarop houten planken,
hier op hebben we zelf een eiken houten vloer gelegd en deze gaan we vervangen voor PVC.

Vragen:

Ik lees overal dat met gas de vloerverwarming goedkoper is dan elektrisch verwarmen.
maar is dit nog wel zo, de bedoeling is dat we van het gas afgaan en de gasprijs wordt door belastingen alleen maar hoger. is het dan nog voordeliger (kamer is 40m2).

de vloer is met Knauf Isolatie deken tussen de balken geisoleerd. ik dacht dat de vloer dan warmer was maar dat is niet echt te merken, gaat er niet te veel kou verloren naar de kruipruimte toe.

boven hebben we nog radiatoren en wil ik ook zo houden, werkt dit wel met beneden vloerverwarming?
hoe gaan de radiatoren boven aanslaan.

wat is het onderhoud aan vloerverwarming.

Hoop dat jullie mee willen denken met een twijfelaar :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:13

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Om de kosten tegen elkaar af te wegen kun je een simpel rekensommetje maken.

1m3 gas levert ongeveer 8kWh warmte. Dat kost je ongeveer €1,30. 1,3 / 8 = €0,16 per kWh. Dit is een systeem met water als drager uiteraard.

1kWh elektriciteit kost ongeveer €0,40. Dat gaat laat elektrische vvw 1 op 1 naar warmte toe.
Met elektrische vloerverwarming kan de gasprijs nog ruim verdubbelen voor het kostentechnisch interessant wordt.

Neem je een water systeem op warmtepomp, kost dat per kWh elektriciteit eveneens €0,40. Maar de warmtepomp haalt met 1kWh elektra 4kWh warmte in huis. Die kost dan €0,40/4=€0,10 per kWh.

Met deze gegevens zou ook zelf hard wegrennen van elektrische vvw netten.

Vvw op water krijgt een verdeler voor groepen. Als je op gas stookt, krijg je op de verdeler en thermostaat. Idealiter blijkt de ketel daarmee op een zeer lage stand pruttelen, maar in praktijk blijkt het minimum vermogen alsnog te hoog. Daarvoor zijn systemen met per radiator en vvw groep een eigen thermostaat die de ketel aanstuurt. Kosten ook wel een lieve stuyver in aanschaf.
Alternatief kan een buffervat worden gevuld als hierdoor het systeem gaat pendelen.

Hier in huis hebben we ook vvw op cv en radiatoren. In de praktijk komen we niks tekort op warmte :)

[ Voor 28% gewijzigd door Waterbeesje op 02-12-2023 19:18 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:35
"
Ik lees overal dat met gas de vloerverwarming goedkoper is dan elektrisch verwarmen.
"

Welke bron is "overal"?
En vergeleken met elektrisch verwarmen op welke manier?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:06
doorpletten schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:29:
Ik denk dat hier een (mogelijke) verwarring meespeelt. Er bestaat elektrische vloerverwarming en watergedragen vloerverwarming. Dat eerste is extreem onzuinig. Het tweede is veel zuiniger. Maar watergedragen vloerverwarming hoeft niet 'op gas' te lopen. Als je van het gas af gaat en overstapt op een warmtepomp verwarm je dat water elektrisch. Dat is wél zuinig (zeker als je op een warmtepomp overgaat, want vloerverwarming doet het heel goed op een lage temperatuur, wat met een warmtepomp heel zuinig is).

Kortom. Elektrische vloerverwarming: absoluut vermijden. Watergedragen vloerverwarming in een 'full electric' huis: perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
pentaw1nz schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:28:
"
"

Welke bron is "overal"?
En vergeleken met elektrisch verwarmen op welke manier?
De Bron is vooral internet, en ik bedoel elektrisch verwarmen gewoon met de stekker in het stopcontact, geen warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
Waterbeesje schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:02:
Om de kosten tegen elkaar af te wegen kun je een simpel rekensommetje maken.

1m3 gas levert ongeveer 8kWh warmte. Dat kost je ongeveer €1,30. 1,3 / 8 = €0,16 per kWh. Dit is een systeem met water als drager uiteraard.

1kWh elektriciteit kost ongeveer €0,40. Dat gaat laat elektrische vvw 1 op 1 naar warmte toe.
Met elektrische vloerverwarming kan de gasprijs nog ruim verdubbelen voor het kostentechnisch interessant wordt.

Neem je een water systeem op warmtepomp, kost dat per kWh elektriciteit eveneens €0,40. Maar de warmtepomp haalt met 1kWh elektra 4kWh warmte in huis. Die kost dan €0,40/4=€0,10 per kWh.

Met deze gegevens zou ook zelf hard wegrennen van elektrische vvw netten.

Vvw op water krijgt een verdeler voor groepen. Als je op gas stookt, krijg je op de verdeler en thermostaat. Idealiter blijkt de ketel daarmee op een zeer lage stand pruttelen, maar in praktijk blijkt het minimum vermogen alsnog te hoog. Daarvoor zijn systemen met per radiator en vvw groep een eigen thermostaat die de ketel aanstuurt. Kosten ook wel een lieve stuyver in aanschaf.
Alternatief kan een buffervat worden gevuld als hierdoor het systeem gaat pendelen.

Hier in huis hebben we ook vvw op cv en radiatoren. In de praktijk komen we niks tekort op warmte :)
bedankt voor de duidelijke uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
Anomi schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:33:
[...]

Ik denk dat hier een (mogelijke) verwarring meespeelt. Er bestaat elektrische vloerverwarming en watergedragen vloerverwarming. Dat eerste is extreem onzuinig. Het tweede is veel zuiniger. Maar watergedragen vloerverwarming hoeft niet 'op gas' te lopen. Als je van het gas af gaat en overstapt op een warmtepomp verwarm je dat water elektrisch. Dat is wél zuinig (zeker als je op een warmtepomp overgaat, want vloerverwarming doet het heel goed op een lage temperatuur, wat met een warmtepomp heel zuinig is).

Kortom. Elektrische vloerverwarming: absoluut vermijden. Watergedragen vloerverwarming in een 'full electric' huis: perfect.
Hier nog niet de plannen om op warmtepomp over te gaan, nog niet. eerder hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 07:39

M14

Leg de kosten van het aanleggen van vloerverwarming en warmtepomp eens naast de kosten van een airco.

Korte beschrijving van mijn situatie: dit huis hebben we vorig jaar gekocht. Er zit een gas cv in met vloerverwarming. De vorige eigenaar heeft die vloerverwarming aangelegd, inclusief isoleren van de vloer.
In de zomer werd het veel te warm in huis, dus 3 airco binnenunits laten plaatsen. 1 beneden, 2 boven.

Sindsdien verwarmen we in de winter dmv de airco's en gebruiken we geen gas. Stroom wordt opgewekt dmv zonnepanelen. En dat gaat eigelijk prima. De vloerverwarming of cv heeft niet meer aangestaan.

Ik denk dat een goede airco niet meer kost dan vloerverwarming en een warmtepomp, en in de zomer wil je kunnen koelen.

[ Voor 8% gewijzigd door M14 op 02-12-2023 23:50 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 12:29
^ airco en vloerverwarming met warmtepomp zijn idd vergelijkbaar in verbruik.
Maar airco lijkt me wel enorm oncomfortabel, als je opwarmen met een haardroger.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:17
naftebakje schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:29:
Maar airco lijkt me wel enorm oncomfortabel, als je opwarmen met een haardroger.
Zijn hier topics zat over. Lees je eens in zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:00
naftebakje schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:29:
Dit is idd voor iedereen anders maar ja verwarmen met airco kan zo aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
doorpletten schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:39:
[...]

De Bron is vooral internet, en ik bedoel elektrisch verwarmen gewoon met de stekker in het stopcontact, geen warmtepomp.
Waarom zou je het vergelijken met elektrisch verwarmen dmv elektrische kacheltjes met een COP van 1.
Dat is sowieso een gekke vergelijking. Wie verwarmt er nu zijn hele huis met elektrische kacheltjes ?

Zoals hierboven vermeld ; verdiep je ook eens in verwarmen met een airco. Ik verwarm er nu ook al 3 jaar mijn hele huis mee. Goedkoper ga je het niet krijgen.

Vloerverwarming heb ik ook, maar staat eigenlijk nooit aan.
Heb dit puur aangelegd voor de toekomst (evt warmtepomp) en omdat ik toch mijn vloer ging renoveren.
Alleen VVW zijn de kosten niet.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:29
Hier ook een houten vloer waar ik ruim 4 jaar geleden vloerverwarming op heb gemaakt.
De eerste jaren op de cv ketel, toen 2 winters met airco verwarmd. Daar toch bij vorst de vloerverwarming weer gebruikt.
Nu sinds een paar maanden een lucht/water warmtepomp op de vloerverwarming.
Heerlijk.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
pentaw1nz schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:15:
[...]

Waarom zou je het vergelijken met elektrisch verwarmen dmv elektrische kacheltjes met een COP van 1.
Dat is sowieso een gekke vergelijking. Wie verwarmt er nu zijn hele huis met elektrische kacheltjes ?

Zoals hierboven vermeld ; verdiep je ook eens in verwarmen met een airco. Ik verwarm er nu ook al 3 jaar mijn hele huis mee. Goedkoper ga je het niet krijgen.

Vloerverwarming heb ik ook, maar staat eigenlijk nooit aan.
Heb dit puur aangelegd voor de toekomst (evt warmtepomp) en omdat ik toch mijn vloer ging renoveren.
Alleen VVW zijn de kosten niet.
Ik bedoel niet elektrische kacheltjes maar elektrische vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
ron321 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:37:
Hier ook een houten vloer waar ik ruim 4 jaar geleden vloerverwarming op heb gemaakt.
De eerste jaren op de cv ketel, toen 2 winters met airco verwarmd. Daar toch bij vorst de vloerverwarming weer gebruikt.
Nu sinds een paar maanden een lucht/water warmtepomp op de vloerverwarming.
Heerlijk.
Welk systeem heb je laten leggen op de houten vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
doorpletten schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:47:
[...]

Ik bedoel niet elektrische kacheltjes maar elektrische vloerverwarming
Zelfde principe. Niet rendabel.

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 04-12-2023 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:29
doorpletten schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:49:
[...]

Welk systeem heb je laten leggen op de houten vloer?
Ik heb zelf Warp Speetherm aangelegd.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:52
doorpletten schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:29:
In een ander topic was ik ervan overtuigd af te zien van vloerverwarming op mijn houten vloer,
maar het laat me toch niet los om lekker warme voetjes te hebben.
Ik weet niet of je dit letterlijk bedoelt, maar getuige vele andere draadjes op dit forum over al dan niet warme voeten (tip: effe googelen), zou ik daar niet al te veel op rekenen bij vloerverwarming. Bij de aanleg kun je er misschien wel op aansturen, maar het lijkt een lastig te regelen ding.

Bij mij zelf is de vloer slechts op enkele momenten per dag merkbaar warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
Randfiguur schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:36:
[...]

Ik weet niet of je dit letterlijk bedoelt, maar getuige vele andere draadjes op dit forum over al dan niet warme voeten (tip: effe googelen), zou ik daar niet al te veel op rekenen bij vloerverwarming. Bij de aanleg kun je er misschien wel op aansturen, maar het lijkt een lastig te regelen ding.

Ik bedoelde dit idd letterlijk. maar ik snap wat je bedoeld, hij slaat natuurlijk uit als deze op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Zeker met lage temperatuur vloerverwarming gaan je voeten niet echt warm worden. Het haalt hier wel een klein beetje de kou uit de vloer, maar als je een echte koudkleum bent zijn sloffen nog steeds aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
Ik heb nu 4 offertes,
1 van 4600 en 2x van 5000 en 1 van 9500.

ik vind het toch erg veel geld voor vloerverwarming.
bij die van 4600 heeft 16mm buis maar sluit verdeler niet aan op de cv.
en er staat een verdeler zonder pomp op de offerte.

die 2 van 5000, sluiten alles aan maar buis van 10. verdeler met pomp

die van 9500, heb ik maar gelijk verwijdert, dat is gewoon te gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:16
doorpletten schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:46:
Ik heb nu 4 offertes,
1 van 4600 en 2x van 5000 en 1 van 9500.

ik vind het toch erg veel geld voor vloerverwarming.
bij die van 4600 heeft 16mm buis maar sluit verdeler niet aan op de cv.
en er staat een verdeler zonder pomp op de offerte.

die 2 van 5000, sluiten alles aan maar buis van 10. verdeler met pomp

die van 9500, heb ik maar gelijk verwijdert, dat is gewoon te gek.
Dat is toch wel stevig geld.

Ik heb zelf WARP systems genomen, natbouw beneden, droogbouw boven, beneden PVC erop, boven laminaat.

De all-in prijs daarvan was 16000,-

Daarvoor werd de vloer beneden volledig gedaan, boven heb ik de vvw zelf gelegd, wel wat werk maar te doen en het laminaat ook zelf gelegd. Daarbij heb ik kunststof open verdelers met pompen. Ze hadden het ook voor me aangesloten, ware het niet dat er nog stalen leidingen lagen en ik dat allemaal zelf vervangen heb voor Henco (kunststof), ze hadden het wel op staal aan willen sluiten maar omdat ik de optie voor koelen met vvw open wilde houden, koos ik toch ervoor om zelf alle CV leidingen voor kunststof te vervangen tot aan de verdelers.

16000,- is natuurlijk veel geld maar als je het het uitsplitst, valt dat reuze mee. er ligt nu dus voor die prijs 115m2 aan vvw.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:08
RegularJohn schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:06:
Zeker met lage temperatuur vloerverwarming gaan je voeten niet echt warm worden. Het haalt hier wel een klein beetje de kou uit de vloer, maar als je een echte koudkleum bent zijn sloffen nog steeds aan te raden.
Niet helemaal mee eens, al vanaf 35 graden heb je warme voeten. En dat is bij lagere buitentemperaturen ( < 5 graden) echt gen gekke temperatuur voor de vloer. Alleen als je een supergeïsoleerd huis hebt zal de temperatuur wat lager blijven. Groot pluspunt: voorbereid op een warmtepomp dus toekomstbestendig.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:09
RegularJohn schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:06:
Is maar net wat je onder lage temperatuur verstaat.

Hier gaat gewoon 30-45 graden zo de vloer in, RTL ventiel van die lus staat op 19 graden. Die vloer is echt aangenaam als je de onverwarmde vloer in de woonkamer gewend bent. En ja, 45 graden is aan de hoge kant, maar het ligt in 12cm beton ipv een cementdekvloer van 5cm, dus dat kan iets meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:20
Randfiguur schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:36:
[...]

Er is een verschil tussen warme vloer, niet heel warme vloer en simpelweg een koude vloer.

In een ruimte die met airco verwarmd wordt en waar geen vloerverwarming gebruikt wordt, zal de oppervlaktetemperatuur van de vloer zo rond 17-18 graden zijn. Indien de vloer van onderaf geïsoleerd is en de kamertemperatuur op 20-21 graden is ingesteld.

Wordt de ruimte met vloerverwarming verwarmd, dan komt afhankelijk van de mate van isolatie en de buitentemperatuur de oppervlaktetemperatuur van de vloer grofweg tussen 24 en 40 graden te liggen.
Die laagste waarde is inderdaad 'niet warm', maar toch echt aanmerkelijk warmer dan een onverwarmde vloer.
Vanaf zo'n 32-35 graden vloertemperatuur krijg je wel pas echt het 'warme voeten' effect.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1