Tonzon onder houten vloer, onderkant langs muur zit vocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Honda
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik zit te denken aan Tonzon onder een houten vloer, maar langs de buitenmuur zit met dit koude weer vochtdruppeltjes.
Als ik dit ga isoleren is de kans groot dat het vocht nooit weggaat bij wat warmer weer.
Wat is hier de oplossing voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0wBthy8LrpLzuTChreLXLoNMic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vEj4i0nqjFTgxWpnMHl0r4L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Als iemand die Tonzon heeft aangebracht in mijn vorige huis met houten vloer: Niet doen!

Warmtewinst is minimaal, maar grootste probleem is dat de ventilatie in je kruipruimte tussen je houten balken verdwijnt. Bij de verkoop van mijn woning bleken er 5 balken verrot te zijn door vocht opbouw onder het Tonzon.

En als je nu al last hebt van vocht daar is het vragen om problemen.

[ Voor 10% gewijzigd door RobbieB op 02-12-2023 21:32 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:37
Peter Honda schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:01:
Ik zit te denken aan Tonzon onder een houten vloer, maar langs de buitenmuur zit met dit koude weer vochtdruppeltjes.
Als ik dit ga isoleren is de kans groot dat het vocht nooit weggaat bij wat warmer weer.
Wat is hier de oplossing voor?

[Afbeelding]
Je moet niet denken aan tonzon, maar aan steenwol of glaswol met klimaatfolie. Veiligheid voor alles met je houten vloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je moet eerst vochtprobleem oplossen voordat je gaat isoleren.

Verder zou ik voor een houten vloer kijken naar steenwolplaten. Die zijn een stuk stijver dan dekens waardoor ze tussen balken kunnen klemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:27

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Hmm, door Tonzon isolatie zal de temperatuur van de vloer met balken hoger worden waardoor er minder kans is op condensatie en dus rot zou je zeggen. Als je in de gelegenheid bent kun je ook overwegen de houten vloer te vervangen door een goed geïsoleerd alternatief. Hout in een kruipruimte is nu eenmaal gevoelig voor rot vooral bij de oplegpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-04 20:02
Is de buitenmuur geïsoleerd?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:27
Ik zou eerder de Tonzon folie voor bodembedekking gebruiken. Dat scheelde bij mijn oude wonign een hoop vocht. Nadat ik ook alle hemelwater/rioolbuizen onder het huis had geisoleerd nooit meer vocht/condens onder het huis gehad. Tonzon tegen de houden vloer aan zou ik inderdaad niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Honda
gedeeltelijk wel, ben bij een ouder huis geen voorstander van de muren vol te laten spuiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Honda
MzKzM73 schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:28:
Ik zou eerder de Tonzon folie voor bodembedekking gebruiken. Dat scheelde bij mijn oude wonign een hoop vocht. Nadat ik ook alle hemelwater/rioolbuizen onder het huis had geisoleerd nooit meer vocht/condens onder het huis gehad. Tonzon tegen de houden vloer aan zou ik inderdaad niet doen.
onze bodem onder de vloer is van beton, kurkdroog eigenlijk en daardoor aanzienlijk minder last van optrekkende koude

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-04 14:52
Hier tonzon onder een houten vloer in een jaren 30 huis. Ook ik zeg: niet doen, ik merk geen verschil in comfort of minder stoken, het werkt gewoon niet. 1 scheurtje of een gat door een knaagdier, en dat hele "lucht vasthouden" concept verdwijnt als sneeuw voor de zon. Tis imho gewoon te fragiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Peter Honda schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:38:
[...]

gedeeltelijk wel, ben bij een ouder huis geen voorstander van de muren vol te laten spuiten
Ik snap de terughoudendheid gezien diverse negatieve verhalen over pur en ingeblaze mineralewol maar als ik eerlijk ben eps korrels (die grijze) hebben erg weinig nadelen en worden inmiddels lang genoeg gebruikt om te weten dat je geen problemen krijgt met vocht ophoping ofzo. Het blijft wel goed opletten (koude bruggen, spouw schoon etc)

Tonzon onder hout is wat mij betreft een hele dikke nono. de onderkant van een houten vloer wil je juist zo damp open mogelijk houden. anders krijg je uitdagingen op het moment dat de bovenkant van de vloer dampremmend/ dampdicht wordt door bv de vloerafwerking.
Pagina: 1