met papier mache kun je alles maken!!
Hmm 't was een Minix cloon geloof ik.
http://www.google.com/search?hl=en&safe=off&q=linux+history
Vooral de eerste link is handig.
http://www.google.com/search?hl=en&safe=off&q=linux+history
Vooral de eerste link is handig.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| From: torvalds@klaava.Helsinki.FI (Linus Benedict Torvalds) Newsgroups: comp.os.minix Subject: Gcc-1.40 and a posix-question Message-ID: <1991Jul3.100050.9886@klaava.Helsinki.FI> Date: 3 Jul 91 10:00:50 GMT Hello netlanders, Due to a project I'm working on (in minix), I'm interested in the posix standard definition. Could somebody please point me to a (preferably) machine-readable format of the latest posix rules? Ftp-sites would be nice. |
hehe, wat grappig
Dat is idd wel grappig jaOp donderdag 06 september 2001 18:35 schreef Servowire het volgende:
hehe, wat grappig
ROTFL
Klopt
Eerst was er Unix... was gratis.. tot AT&T er handel in zag... toen was de source niet meer voor handen voor studenten die iets over OSsen wilde leren...
Andrew Tanenbaum (volgens mij info een Nederlander, gaf les aan de universiteit van Amsterdam) Heeft toen Minix geschreven voor educatieve doeleinden. Er kwamen toen veel vragen om uitbreidingen en verbeteringen, maar Tanenbaum wilde 't simpel houden zodat 't makkelijk te begrijpen was voor studenten.
De Finse student Linus Torvalds heeft toen een OS gemaakt van Minix + de verzoeken -> Linux.
Eerst was er Unix... was gratis.. tot AT&T er handel in zag... toen was de source niet meer voor handen voor studenten die iets over OSsen wilde leren...
Andrew Tanenbaum (volgens mij info een Nederlander, gaf les aan de universiteit van Amsterdam) Heeft toen Minix geschreven voor educatieve doeleinden. Er kwamen toen veel vragen om uitbreidingen en verbeteringen, maar Tanenbaum wilde 't simpel houden zodat 't makkelijk te begrijpen was voor studenten.
De Finse student Linus Torvalds heeft toen een OS gemaakt van Minix + de verzoeken -> Linux.
Dus hij heeft geen Unix code zitten "copy-'n-pasten"?
Ligt er aan hoe je 't bekijkt... Minix bevat delen van UNIX (met toestemming). Linux bevat delen Minix (in de eerste versies dan, zal nu wel verdwenen zijn, behalve de standaard-zaken van alle UNIX-varianten dan natuurlijk).Op donderdag 06 september 2001 18:47 schreef Servowire het volgende:
Dus hij heeft geen Unix code zitten "copy-'n-pasten"?
Dus indirect is Linux UNIX ja...
Linux bevat(te) nu en toen totaal geen code van minix.
Linus (torvalds@kruuna.helsinki.fi)
PS. Yes - it's free of any minix code, and it has a multi-threaded fs.
It is NOT protable (uses 386 task switching etc), and it probably never
will support anything other than AT-harddisks, as that's all I have.
Wel dus.Op donderdag 06 september 2001 19:27 schreef Pr3d4t0r het volgende:
Je zuigt een volledig OS niet uit je duim.
Het is logisch dat ie wat zich wat gebaseerd heeft op een bestaand OS.
Hij heeft inderdaad ongetwijfeld gekeken naar andere OSen, maar Linux bevat geen code van UNIX of minix.
Dat is ook nooit zo geweest.
Verwijderd
Andrew Tanenbaum is van oorsprong een Amerikaan, maar geeft al jaren les aan de VU in Amsterdam.Op donderdag 06 september 2001 18:43 schreef jurri@n het volgende:
Naast dat er geen code uit Unixen in de linux-kernel wordt of werd gebruikt, is linux ook geen Unix. Je kunt niet meer spreken van 'Unix', maar van 'een Unix', d.w.z. een systeem wat aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Zelfs een 'echte' Unix hoeft dus helemaal geen Unix-sourcecode te bevatten.
Dat Linux geen Unix mag heten komt doordat ze threads niet in de kernel maar in glibc regelen meen ik, dat is in strijd met de POSIX-specificatie waaraan elke Unix moet voldoen om de naam te mogen dragen.
Overigens *kon* Linus waarschijnlijk ook weinig code hergebruiken...hij schreef zijn OS voor de 386, terwijl de echte Unixen bij mijn weten niet op de x86 draaiden in die tijd.
Dat Linux geen Unix mag heten komt doordat ze threads niet in de kernel maar in glibc regelen meen ik, dat is in strijd met de POSIX-specificatie waaraan elke Unix moet voldoen om de naam te mogen dragen.
Overigens *kon* Linus waarschijnlijk ook weinig code hergebruiken...hij schreef zijn OS voor de 386, terwijl de echte Unixen bij mijn weten niet op de x86 draaiden in die tijd.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Als je ECHT alles wilt weten over de history van linux (eerder freaX genaamd
) moet je het boek "Linus Torvalds: Gewoon voor de fun" eens lezen, is een vertaling van het originele, gelijknamige boek wat een uitgebreide (ruim 200 pagina's) biografie en levensbeschouwing is van de enige echte linus torvalds... Zeeeeer interessant en leuk boek, ik had em binnen 1 dag uit, kan je na gaan 
Staat de hele geschiedenis incl. originele newsgroup postings enzo in (zoals die hierboven) van linux.
Echt een aanrader voor elke linux (of gewoon OS) freak!
BezurK out...
Staat de hele geschiedenis incl. originele newsgroup postings enzo in (zoals die hierboven) van linux.
Echt een aanrader voor elke linux (of gewoon OS) freak!
BezurK out...
Rookworst zonder R is ook worst.
Boek van linus is idd wel leuk jah. Zaterdag heb ik em ook ff gehaald en in een middagje doorgelezen.
Het is niet echt dat je er veel van leert, maar ja, daar is de titel ook naar en daarom heb ik het boek ook gekocht. 'Just for fun'
Het is niet echt dat je er veel van leert, maar ja, daar is de titel ook naar en daarom heb ik het boek ook gekocht. 'Just for fun'
Verwijderd
Linux was gewoon eerst geschreven voor zijn eigen gebruik omdat hij ontevreden was met bestaande OSsen. Het was idd een MINIX kloon (er is geen code uit minix 'gejat' of zo, het was er alleen op gebaseerd. Linux 0.1 is trouwens ook gewoon te downloaden, dus dan kun je het zelf zien). Nadat hij begon te posten op newsgroups zijn later andere mensen die het interessant vonden hem gaan helpen ...
Nou als je enorme meningsverschil hebt gelezen tussen Linus en Andy over hoe je een OS moest maken... Linus is gewoon from scratch begonnen en heeft volgens mij niks van Minix gekopieerd.
[deze advertentieruimte is te koop]
Kort maar krachtig, en volledig juistOp donderdag 06 september 2001 23:00 schreef 4of10 het volgende:
Linux was gewoon eerst geschreven voor zijn eigen gebruik omdat hij ontevreden was met bestaande OSsen. Het was idd een MINIX kloon (er is geen code uit minix 'gejat' of zo, het was er alleen op gebaseerd. Linux 0.1 is trouwens ook gewoon te downloaden, dus dan kun je het zelf zien). Nadat hij begon te posten op newsgroups zijn later andere mensen die het interessant vonden hem gaan helpen ...
Had het niet beter kunnen zeggen
Dat linux trouwens open source is, is helemaal niet met opzet gedaan... Hij is daarmee begonnen omdat hij graag feedback wilde (in de 0.01 tijd), en heeft dat zo gelaten omdat er ineens tientallen en later honderden/duizenden mensen hem gingen helpen. De GPL license is er later ook pas op gekomen, toen hij Richard Stallman min of meer tegen het lijf liep... Eerder had hij een vaag soort copyright op zijn source gehad, wat later copyleft werd (aka GPL).
Linus heeft trouwens in de begintijd fikse ruzie gehad met andy tanenbaum, die vond dat hij minix 'gejat' en 'na gemaakt' had. "Doorgaans hou ik me verre van flames, maar als het om linux gaat ben ik licht ontvlambaar" Aldus een vertaling van linus's post op een minix newsgroup in een flamewar tussen hem en andy... (oftwel linux vs minix)
Rookworst zonder R is ook worst.
Verwijderd
Linux is 100% zelf geschreven en NIET gejat. Het is gebasseerd op Unix in zoverre dat het de methodiek gebruikt van unix en deze zijn weer gebasseerd op de POSFIX standaarden.
vervolgens stel ik voor dat je (als JIJ het leukt vind althans) om het boek van hem te lezen. en anders sowiezo je leeraar het te laten lezen want deze niet onderbouwde uitspraken kunnen niet door de beugel uiteraard
Linux begon als een compleet zelf draaiend terminal...zeg maar soort telnet.. zo kon hij beter op z'n uni in loggen. echter wou hij opgegeven moment ook de bestanden kunnen opslaan enzo... toen begon het allemaal.
vervolgens stel ik voor dat je (als JIJ het leukt vind althans) om het boek van hem te lezen. en anders sowiezo je leeraar het te laten lezen want deze niet onderbouwde uitspraken kunnen niet door de beugel uiteraard
Linux begon als een compleet zelf draaiend terminal...zeg maar soort telnet.. zo kon hij beter op z'n uni in loggen. echter wou hij opgegeven moment ook de bestanden kunnen opslaan enzo... toen begon het allemaal.
Ik dacht dat hij er (initieel) een OS om mee te compilen van wilde maken...Op vrijdag 07 september 2001 01:27 schreef Gila het volgende:
Jou leraar het toevallig toch niet Andy Tannebaum he
[deze advertentieruimte is te koop]
Op vrijdag 07 september 2001 01:42 schreef deadinspace het volgende:
[..]
Ik dacht dat hij er (initieel) een OS om mee te compilen van wilde maken...
code:
1
2
3
4
5
6
7
| odysseus@odysseus:/$ fortune -m GNU\ Emacs
(linux)
%
It's now the GNU Emacs of all terminal emulators.
-- Linus Torvalds, regarding the fact that Linux started off as a terminal emulator
%
odysseus@odysseus:/$ |
Toch als terminal-emulator dus, maar later een beetje uit de hand gelopen...
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
er is sowieso een wezenlijk verschil tussen linux en minix wat betreft kernel ontwerp.
minix is een microkernel-systeem (volgens mij ook een hoop andere commerciele unixen zoals bv Tru64)
linux is een monolitisch systeem
Linus heeft nog altijd moeite met microkernel-systemen (herinner je de flame van hem over Mac OS X)
En waarom zou hij wat willen gappen? Hij was juist ontevreden over minix en de andere unixen lagen niet echt binnen zijn bereik (voor prive gebruik). Op een gegeven moment verknalde hij zijn minix installatie (door naar /dev/hda1 te bellen ipv /dev/tty1. Toen heeft hij de beslissing genomen om niet weer Minix te installeren, maar als hij iets miste onder linux het dan ook maar te proggen
minix is een microkernel-systeem (volgens mij ook een hoop andere commerciele unixen zoals bv Tru64)
linux is een monolitisch systeem
Linus heeft nog altijd moeite met microkernel-systemen (herinner je de flame van hem over Mac OS X)
En waarom zou hij wat willen gappen? Hij was juist ontevreden over minix en de andere unixen lagen niet echt binnen zijn bereik (voor prive gebruik). Op een gegeven moment verknalde hij zijn minix installatie (door naar /dev/hda1 te bellen ipv /dev/tty1. Toen heeft hij de beslissing genomen om niet weer Minix te installeren, maar als hij iets miste onder linux het dan ook maar te proggen
Als je mijn post in je reply zet zou je hem toch beter 2x lezen.Op donderdag 06 september 2001 20:12 schreef Wilke het volgende:
[..]
Wel dus.
Hij heeft inderdaad ongetwijfeld gekeken naar andere OSen, maar Linux bevat geen code van UNIX of minix.
Dat is ook nooit zo geweest.
IK HEB NAMELIJK NOOIT GEZEGD DAT ER CODE VAN ERGENS ANDERS IN ZIT !!!
ik zei: GEBASEERD
en daarmee bedoel ik dat het wel een beetje erop lijkt, hier en daar ( bij de eerste versies )
Weet ik dat ook weerOp vrijdag 07 september 2001 17:11 schreef odysseus het volgende:
code:
1 2 3 4 5 6 7odysseus@odysseus:/$ fortune -m GNU\ Emacs (linux) % It's now the GNU Emacs of all terminal emulators. -- Linus Torvalds, regarding the fact that Linux started off as a terminal emulator % odysseus@odysseus:/$
Toch als terminal-emulator dus, maar later een beetje uit de hand gelopen...
Verwijderd
nog 2 quotes uit de fortune libs 
da's nou humor
en nog een leuke, beetje offtopic, maarja.
code:
1
2
3
4
5
| I still maintain the point that designing a monolithic
kernel in 1991 is a fundamental error. Be thankful you are
not my student. You would not get a high grade for such a
design :-)
-- Andrew Tanenbaum to Linus Torvalds |
code:
1
2
3
4
| Your job is being a professor and researcher: That's
one hell of a good excuse for some of the brain-damages of
minix.
-- Linus Torvalds to Andrew Tanenbaum |
da's nou humor
en nog een leuke, beetje offtopic, maarja.
code:
1
2
3
4
| Only wimps use tape backup: _real_ men just upload
their important stuff on ftp, and let the rest of the world
mirror it ;)
-- Linus Torvalds, about his failing hard drive on linux.cs.helsinki.fi |
waar heb je die vandaan?Op donderdag 06 september 2001 18:35 schreef Servowire het volgende:
hehe, wat grappig
[edit]
nevermind
al gevonden
PSN: Houtvlot
Pagina: 1