Flink bijbetalen vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuimpje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-06 18:24

Schuimpje

Couch Warrior

Topicstarter
Hallo mede-tweakers!

Ik zit met een vraag…

Gisteren kreeg ik het bericht dat ik flink bij moet betalen vanwege het verbruik van de vloerverwarming.

Ik huur een woning deze woning maakt samen gebruik met nog 7 andere woningen van een gezamenlijk ketelhuis, iedereen betaald maandelijks hetzelfde voorschot. Dit is enkel voor de vloerverwarming!

Ik woon hier alleen, ben veel weg van huis en heb de thermostaat knop van maart t/m begin November niet aangeraakt (heeft de gehele tijd op 10 graden gestaan). Nu het kouder begint te worden de thermostaat op 20 staan en wanneer ik weg ben of ‘s nachts gaat deze terug naar 18.5 graden.

Nu is het zo dat ik over het afgelopen jaar ruim €900 meer verbruikt heb dan het voorschot van €150 wat ik maandelijks moet betalen, dit kan toch niet waar zijn? Mijn buurman heb ik hierover gesproken en die krijgt zelfs €100,- terug en is ook vaak van huis i.v.m werk etc.

Wat is hier aan de hand, waarom is mijn verbruik zo ontzettend hoog? Volgens de papieren zou ik 7000kwh gebruikt hebben… ik heb de thermostaat knop het hele jaar niet aangeraakt dan mag er toch ook geen verbruik zijn?

Ik heb mijn huurbaas hierop aangesproken en zegt niet op de hoogte te zijn van de installatie en hoe dit werkt, ik heb hieronder wat afbeelding toegevoegd van de installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evjD3rpPEfdrJ0xxAk2YMPxtxEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RhCrg40t9rtovtYZfMmFXH39.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWMYZJB6STTpcYxMqfliGYUCaWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PGHJSM6A5aZaZNOj6L6uGj0N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoWRpqfJ9sJthLS1BB91q0OlVe4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYKmJzOscpPgAEsngryzjMUj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOTjF2emXBOnxX8q_E40Tzl-eHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogX9XrALtwdwL7onts6tSXFG.jpg?f=fotoalbum_large

Ook heb ik in de meterkast een meter hangen waarop de waarde wordt uitgelezen, vorig jaar stond deze op 100.040, nu al meer dan 7000 hoger zoals je ziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOKbt9FTI8I1ANGgSrOGHjrVP88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f85bvkdDqOjUCPH1oUWlcTOR.jpg?f=fotoalbum_large

Wie kan mij vertellen wat te doen, in te stellen, wat dan ook?

Alvast bedankt!

Sony PS5 | Sony XR55A84J | Steelseries Arctis 7P+ | PSN: Drukfout

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Je spreekt jezelf nu al tegen:

Wat is hier aan de hand, waarom is mijn verbruik zo ontzettend hoog? Volgens de papieren zou ik 7000kwh gebruikt hebben… ik heb de thermostaat knop het hele jaar niet aangeraakt dan mag er toch ook geen verbruik zijn?

Nu het kouder begint te worden de thermostaat op 20 staan en wanneer ik weg ben of ‘s nachts gaat deze terug naar 18.5 graden.

Which one is it?

Kan je huurbaas ook een overzicht gedurende het jaar aanleveren? En waarom heb je het over kWh terwijl het over vloerverwarming gaat? Neem aan dat het ketelhuis gewoon gasgestookt is?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:29

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

(jarig!)
Ik zou om te beginnen eens vaker de meterstand opschrijven, want als je niet thuis bent, zoals je aangeeft, en de verwarming niet aanstaat, zou de meterstand amper moeten stijgen. Begin eens om deze per dag op te schrijven, zelfde moment.
Als je niet wilt dat er warmte gebruikt wordt, kan je natuurlijk beginnen om de spanning er af te halen. Dan gaat de pomp niet aan en de klep(pen) niet open.

En die meter, is dat de meter voor jouw woning?
Ik huur een woning deze woning maakt samen gebruik met nog 7 andere woningen van een gezamenlijk ketelhuis, iedereen betaald maandelijks hetzelfde voorschot.
Dit is natuurlijk een belachelijk oneerlijk systeem. Als jij de verwarming niet gebruikt, mag je wel fijn meebetalen voor je buren die het ding op standje "sauna" hebben staan... Wat staat hierover in je huurcontract?

[ Voor 36% gewijzigd door Microkid op 02-12-2023 13:29 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jeroenneman schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:03:

Kan je huurbaas ook een overzicht gedurende het jaar aanleveren? En waarom heb je het over kWh terwijl het over vloerverwarming gaat? Neem aan dat het ketelhuis gewoon gasgestookt is?
omdat zijn warmtemeter het in kwh weer geeft ;)
dus de huisbaas heeft een centraal verwarmingstoestel voor meerdere woonunits (blokverwarming) en gebruikt de warmte meters voor de verdeling en afrekening. hoe het verwarminstoetel gestookt is maakt daarin niet uit. het is immers warm water zodra het de woonunit binnen komt. weergeven in joule zou ook kunnen, dat doen ze meestal bij stadsverwarming.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 02-12-2023 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuimpje

Schuimpje

Couch Warrior

Topicstarter
Jeroenneman schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:03:
Je spreekt jezelf nu al tegen:

Nu het kouder begint te worden de thermostaat op 20 staan en wanneer ik weg ben of ‘s nachts gaat deze terug naar 18.5 graden.

Which one is it?

Ik doel hiermee van begin Maart t/m begin November, het hele jaar niet aangeraakt is dus inderdaad niet helemaal waar. Ik heb inderdaad wat papierwerk gekregen over het gedurende jaar van Greenchoice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuimpje

Schuimpje

Couch Warrior

Topicstarter
twain4me schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:19:
[...]

dus de huisbaas heeft een centraal verwarmingstoestel voor meerdere woonunits (blokverwarming) en gebruikt de warmte meters voor de verdeling en afrekening. hoe het verwarminstoetel gestookt is maakt daarin niet uit. het is immers warm water zodra het de woonunit binnen komt. weergeven in joule zou ook kunnen, dat doen ze meestal bij stadsverwarming.
Klopt, deze meter hangt inderdaad in mijn eigen meterkast. Ik heb voor de gein vanochtend (10.00u) eens gekeken, toen stond deze op 107307 KwH, nu staat deze op 107313. In 3,5 uur tijd 6kwh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

(jarig!)
Kan je trouwens een een andere foto van die meter maken? Er moeten een rode en blauwe voeler op zitten. Kan je die beide in beeld brengen met de meter?

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Schuimpje schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:36:
[...]Klopt, deze meter hangt inderdaad in mijn eigen meterkast. Ik heb voor de gein vanochtend (10.00u) eens gekeken, toen stond deze op 107307 KwH, nu staat deze op 107313. In 3,5 uur tijd 6kwh?
Dat kan makkelijk wanneer je een ruime woning bij deze buitentemperatuur op 20 graden probeert te houden terwijl er bijvoorbeeld nog allerlei kieren en gaten zijn waar de warmte 'weglekt'.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:26
Welke thermostaat heb je het over (en hoe werkt dat met de installatie in de meterkast)?

Op zich is 7000kWh energie in een jaar niet veel. Equivalent aan 800m3 gas ofzo. Dat kost wellicht iets van 1200 euro wat aanzienlijk minder dan 2700 euro. De prijs per kWh lijkt dus pittig.

Een paar kWh in 4uur is niet veel. Het is koud.

Schrijf eerst maar eens een paar dagen standen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:19:
[...]

Als het al het warme water richting de TS betreft, schiet de meter dus ook omhoog als hij bijvoorbeeld 3x per dag lekker lang en heet doucht? Of elke dag uitgebreid in bad gaat? Dan hangt de afrekening niet alleen af van de verwarming van de woning met de vloerverwarming? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuimpje

Schuimpje

Couch Warrior

Topicstarter
Microkid schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:51:
Kan je trouwens een een andere foto van die meter maken? Er moeten een rode en blauwe voeler op zitten. Kan je die beide in beeld brengen met de meter?
Deze bedoel je neem ik aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ad3oKWMA4ds9aAs1cs2_iMynUmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8FiXLrOdv2CW5VyNfyVXHIiZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Microkid schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:04:
Dit is natuurlijk een belachelijk oneerlijk systeem.
Het woord voorschot is hier niet onbelangrijk, dat iedereen hetzelfde voorschot betaald zegt niets over de eindafrekening….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuimpje

Schuimpje

Couch Warrior

Topicstarter
Squawk schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:57:
[...]

Als het al het warme water richting de TS betreft, schiet de meter dus ook omhoog als hij bijvoorbeeld 3x per dag lekker lang en heet doucht? Of elke dag uitgebreid in bad gaat? Dan hangt de afrekening niet alleen af van de verwarming van de woning met de vloerverwarming? :)
Alles buiten de vloerverwarming om gaat via mijn eigen meter waarbij ik een contract heb bij essent, elke woning maakt gebruik van deze tank voor warm water:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZcLJk7l6KzZm5lIi2KDecNztzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ie9KW8BpemqaiMyRMWqtA1zd.jpg?f=fotoalbum_large

Deze verbuikt elke dag zonder te gebruiken een 9 a 10 kwh, water moet warm blijven ivm legionella.

Vloerverwarming gaat dus apart via de warmtemeter, blokverwarming dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ook lijkt hier geen rekening gehouden met prijsplafond van 1,45 voor 1m3 gas.
7000kWh stroom is 3150,- btw

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuimpje

Schuimpje

Couch Warrior

Topicstarter
Anoniem: 1986520 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:03:
[...]

Het woord voorschot is hier niet onbelangrijk, dat iedereen hetzelfde voorschot betaald zegt niets over de eindafrekening….
Klopt en ik heb de papieren ook netjes ontvangen van huisnummer A t/m H. Hier staat van elke woning het verbruik van 11-2022 t/m 11-2023. Ik heb van alle deze woningen het hoogste verbruik, er wonen mensen in het blok met 2 kinderen en die hebben een verbruik van 3500, de helft dus van mij…

Bij een gezin van 4 is er dus altijd wel iemand thuis wil ik hiermee zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Schuimpje op 02-12-2023 14:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

(jarig!)
Je kan eens aan je buren vragen hoeveel kWh zij per dag/week/maand/jaar gebruiken. Wellicht is je meter gewoon niet goed?

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 02-12-2023 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuimpje

Schuimpje

Couch Warrior

Topicstarter
Microkid schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:09:
Je kan eens aan je buren vragen hoeveel kWh zij per dag/week/maand/jaar gebruiken. Wellicht is je meter gewoon niet goed?
Mijn buurman, ook alleenstaand had een verbruik van 4059/jaar, dat is ongeveer 3000 minder tegenover mijn verbruik..

[ Voor 6% gewijzigd door Schuimpje op 02-12-2023 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuimpje

Schuimpje

Couch Warrior

Topicstarter
Schuimpje schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:35:
[...]

Mijn buurman, ook alleenstaand had een verbruik van 4059/jaar iets minder als 3000 minder verbruik vergeleken met mijn verbruik.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Schuimpje schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:05:
[...]

Alles buiten de vloerverwarming om gaat via mijn eigen meter waarbij ik een contract heb bij essent, elke woning maakt gebruik van deze tank voor warm water:

[Afbeelding]

Deze verbuikt elke dag zonder te gebruiken een 9 a 10 kwh, water moet warm blijven ivm legionella.

10 kWh per dag voor het warmhouden van water? Is dat ding belachelijk slecht geïsoleerd?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Schuimpje schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:07:
[...]

Klopt en ik heb de papieren ook netjes ontvangen van huisnummer A t/m H. Hier staat van elke woning het verbruik van 11-2022 t/m 11-2023. Ik heb van alle deze woningen het hoogste verbruik, er wonen mensen in het blok met 2 kinderen en die hebben een verbruik van 3500, de helft dus van mij…

Dat zegt niets. hoeveel mensen er wonen heeft weinig met verwarmingskosten te maken.
Of je stookt voor 1 persoon of meer, het gaat om de m3 van je woning. De één stookt graag op 21graden, terwijl de ander genoegen neemt met 18 graden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuimpje

Schuimpje

Couch Warrior

Topicstarter
Jeroenneman schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:12:
[...]

10 kWh per dag voor het warmhouden van water? Is dat ding belachelijk slecht geïsoleerd?
Opzich zit deze tank goed ingepakt maar daar is alles mee gezegd. Er zit een opwarm element in welke ik voor te testen eens heb uitgezet, verbruik daalt dan naar 5-6 KwH, ik dan nog een anderhalve dag warm water gebruiken. Hierna moet ik het element weer inschakelen omdat het water dan de grens van 30 graden heeft bereikt. Al met al loont het dus niet om dit element aan/uit te zetten…

Afgelopen jaar was mijn verbruik bij Essent rond de 4000 kwh (warm water, inductie, wasmachine droger en overige standaard aparaten zoals tv etc). Tel daarbij de 7000kwh van de vloerverwarming bij op en ik verbruik zo’n 11K KwH per jaar wat neerkomt op een €300,- per maand ongeveer. Ik vind het nogal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuimpje

Schuimpje

Couch Warrior

Topicstarter
Hackus schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:20:
[...]

Dat zegt niets. hoeveel mensen er wonen heeft weinig met verwarmingskosten te maken.
Of je stookt voor 1 persoon of meer, het gaat om de m3 van je woning. De één stookt graag op 21graden, terwijl de ander genoegen neemt met 18 graden.
Klinkt logisch inderdaad, qua m3 is dit echt geen grote woning, klein zelfs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar goed, dit is een gevalletje meten is weten. En met deze temperaturen natuurlijk niet ideaal, maar het snelste krijg je antwoord of er iets fout is met de meter door te beginnen met een dag alles uit te zetten, en dan te kijken in hoeverre de meter omhoog is gelopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Gewoon installatiemonteur langs laten komen. Je pomp staat op standje, oma. Je knop staat heel laag. Je temperatuur is te laag voor een vloerverwarming. Dat kan allemaal opzich, als je een postzegel wil verwarmen.

Oftewel, laat iemand met ervaring er naar kijken. Die kan je veel beter helpen en helpen met meten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:22
Schuimpje schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:22:
Afgelopen jaar was mijn verbruik bij Essent rond de 4000 kwh (warm water, inductie, wasmachine droger en overige standaard aparaten zoals tv etc).
Dat is 450W continue, heb je een hobby die dit kan verklaren? Anders vind ik het voor een enkel persoon een beetje veel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:57
Niet met de vloerverwarming... Maar zo te zien zit je aarde op de waterleiding aangesloten. Pas daar mee op. Want de leiding de grond in wordt op steeds meer plekken vervangen door kunststof. En als dat gebeurt dan is niets in je huis meer geaard.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Je geeft aan dat je in de nacht en wanneer je weg bent de temperatuur op 18,5 zet maar hoe warm is het dan als je terugkomt, als het altijd 25 graden is als je terugkomt dan weet je dat er al iets mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:57
Schuimpje schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:22:
Opzich zit deze tank goed ingepakt maar daar is alles mee gezegd. Er zit een opwarm element in welke ik voor te testen eens heb uitgezet, verbruik daalt dan naar 5-6 KwH, ik dan nog een anderhalve dag warm water gebruiken. Hierna moet ik het element weer inschakelen omdat het water dan de grens van 30 graden heeft bereikt. Al met al loont het dus niet om dit element aan/uit te zetten…
Waarom is er nog een verbruik van 5-6kWh als je iets uitzet? Zitten er 2 elementen in en heb je er 1 uitgezet?
Het ligt er een beetje aan waar je dat warme water allemaal voor gebruikt en hoe vaak je doucht en zo, want met 10kWh per dag lijkt me echt helemaal uit/aan zetten toch wel lonen.
Is bv alleen aanzetten om te douchen een optie en voor de rest water uit een waterkoker te gebruiken?
Hoeveel L is die boiler?
Overigens hoeft het water zelf niet constant 50/60grC te zijn, als het maar geregeld tot die temperatuur wordt gebracht en dan voor een tijdje. Dus als je die,ik zeg maar even iets, de hele week uit hebt en je wilt dan gaan douchen en die verwarmt tot 60gr (en even op houdt voor je gaat douchen) is het alweer goed.

Verder vind ik ook 7000kWh absurd hoog, maar ik heb totaal geen verstand van vloerverwarming.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:51
RocketKoen schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:51:
[...]

Niet met de vloerverwarming... Maar zo te zien zit je aarde op de waterleiding aangesloten. Pas daar mee op. Want de leiding de grond in wordt op steeds meer plekken vervangen door kunststof. En als dat gebeurt dan is niets in je huis meer geaard.
Dat ziet er inderdaad vreemd uit.
In iedere woning hoort de waterleiding op de aarde aangesloten te zijn. Als dit de leiding richting woning is dan klopt het.
.

[ Voor 12% gewijzigd door devriesjande op 02-12-2023 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:51
Schuimpje schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:05:
[...]

[Afbeelding]

Zo te zien is dit een warmtepompboiler. Werkt de warmtepomp wel en gebruikt hij niet constant het verwarmingselement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisperbird
  • Laatst online: 26-04 16:34
Als ik het goed begrijp bedien jij jouw vloerverwarming manueel. Dat werkt niet echt, daar vloerverwarming, door de forse massa, traag reageert. Meestal is er bijverwarming omdat je anders pas na een paar uur iets merkt. Als de buren de kamerthermostaat op twintig hebben staat, zal de voerverwarming milder actief zijn.
Daarnaast maak je een denkfout. Hoe meer mensen in huis, des te minder hoef je te stoken. Mensen geven warmte af. Dat merk je direct op een feestje.
Dus ben jij er niet dan zal de vloerverwarming harder moeten werken.
Zet de voerverwarming overdag uit, dan zal het nog redelijk zijn als je thuis komt. Waarom stoken als je er niet bent. Heb je een thermostaat dan kun je hem 1.5 uur voor thuiskomst laten starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-06 16:48
Daarnaast, is jou huis exact gelijk aan de buren. Of heb jij misschien het einde van een appartement/rijtje. Waardoor je meer oppervlakte hebt naar de buitenlucht?
Het kunnen zoveel dingen zijn, en zelfs combinatie van factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:05
En hoe ga je om met luchten? Ken zat collega's die de hele dag het slaapkamerraam open zetten, zelfs met dit weer en het dan gek vinden dat ze beneden zo veel moeten stoken. Als je dan vloerverwarming op de slaapkamer hebt met een raam open dan zal de meter flink door kunnen lopen.

Heb je veel tocht / kieren? Last van koude trek? Misschien hebben de buren dit opgelost.

De hoeveelheid klinkt niet als extreem veel om een woning te verwarmen. Maar zonder meer info over de woning is het lastig om dit exact te zeggen.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Je geeft ook aan dat je hem elke nacht omlaag zet. Vloerverwarming is over het algemeen niet snel met verwarmen. Bij die van mij is het zo (of zo is mij verteld) dat hem 's nachts omlaag zetten meer energie kost omdat ie dan 's ochtends weer keihard moet gaan bijstoken (en niet alleen de ruimte, maar ook de vloer die als soort van warmtebatterij kan dienen). Wellicht ook een goede om daar eens naar te kijken?

[ Voor 12% gewijzigd door Gropah op 03-12-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Gropah schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:18:
Je geeft ook aan dat je hem elke nacht omlaag zet. Vloerverwarming is over het algemeen niet snel met verwarmen. Bij die van mij is het zo (of zo is mij verteld) dat hem 's nachts omlaag zetten meer energie kost omdat ie dan 's ochtends weer keihard moet gaan bijstoken (en niet alleen de ruimte, maar ook de vloer die als soort van warmtebatterij kan dienen). Wellicht ook een goede om daar eens naar te kijken?
Hier ook, max 1-2 graden omlaag zetten is veel energie efficiënter dan elke ochtend van 15 naar 18 gaan. Ik heb 'm nu overdag op 18 en 's nachts op 17.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SmurfLink schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:39:
[...]

Hier ook, max 1-2 graden omlaag zetten is veel energie efficiënter dan elke ochtend van 15 naar 18 gaan. Ik heb 'm nu overdag op 18 en 's nachts op 17.
als je weg gaat van huis, heeft stoken in de ochtend totaal geen nut. voor het behagelijk is, ben je al weg.
Verwarmen kun je het beste in stapjes doen. 15 naar 16.5 naar 18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hackus schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:45:
[...]

als je weg gaat van huis, heeft stoken in de ochtend totaal geen nut. voor het behagelijk is, ben je al weg.
Verwarmen kun je het beste in stapjes doen. 15 naar 16.5 naar 18
En bij vloerverwarming heeft het naar 15 laten zakken en bij thuiskomst omhoog te gooien dus meer gevolgen voor je energieverbruik dan hem de hele dag op 17 laten staan.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SmurfLink schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:47:
[...]

En bij vloerverwarming heeft het naar 15 laten zakken en bij thuiskomst omhoog te gooien dus meer gevolgen voor je energieverbruik dan hem de hele dag op 17 laten staan.
daarom zeg ik ook in stapjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnoeren
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:27
Als het een warmtemeter is die gewoon op je waterleiding is aangesloten, is die dan niet gevoelig voor alle warmte die wordt gecreeerd door die boiler in je meterkast. Dus: de boiler creert een warme omgeving in de meterkast en daardoor is de waterleiding warmer? Als je je vloerverwarming uitzet, maar de meter gaat omhoog heb je je antwoord lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 20:43
Zelfs met het gemeten verbuik van 7000 kWh voor je verwarming, vind ik de rekening die je krijgt nog aan de hoge kant. Je geeft aan dat je € 150,- per maand aan voorschot betaalt en nu nog € 900,- bij moet betalen. Dit houdt in dat je in totaal € 2700,- moet dokken wat neerkomt op € 0,386 per kWh. Dat is feitelijk de prijs die je tegenwoordig per kWh aan stroom betaalt en dit zou dus inhouden dat al je warmte van de gedeelde ketel volledig elektrisch gestookt is (COP = 1), de meest inefficiente manier van verwarmen dus.

Weet je toevallig waar de gedeelde ketel op draait? Gas, warmtepomp of is dit inderdaad gewoon een elektrische boiler/ketel?

Verder zou ik idd wat testjes doen die anderen hierboven al voorstellen: zet je vloerverwarming gewoon eens een dag of twee uit en controleer dan of de meter alsnog doorloopt. Als dat zo is, klopt de meetinstallatie gewoon niet en kun je je rekening aanvechten (ok, niet heel prettig met deze temperaturen, maar je moet wel ff iets proberen natuurlijk).

There can be only fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schuimpje

Schuimpje

Couch Warrior

Topicstarter
Super bedankt allemaal voor de reacties, hele nuttige dingen gelezen!

Er komt deze week een specialist langs om het zaakje eens te controlleren. Ook heb ik gisteren ochtend de thermostaat terug gedraaid naar 16, morgenvroeg ga ik weer eens controlleren of de meter verbruik heeft waargenomen. Mocht dit zo zijn dan kan ik er bijna zeker vanuit gaan dat deze verbruikt waarneemt terwijl dit niet het geval is toch?

Nogmaals bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 20:43
Schuimpje schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:56:
Ook heb ik gisteren ochtend de thermostaat terug gedraaid naar 16, morgenvroeg ga ik weer eens controlleren of de meter verbruik heeft waargenomen. Mocht dit zo zijn dan kan ik er bijna zeker vanuit gaan dat deze verbruikt waarneemt terwijl dit niet het geval is toch?
Dat ligt er helemaal aan hoe warm het nu in huis is en hoe goed je huis geisoleerd is. Met deze temperaturen buiten (0 - 4 graden) kan het in een slecht of matig geisoleerd huis vrij snel onder 16 graden zakken en in dat geval zal jouw verwarming toch weer aan slaan. Je gaat uiteraard minder verbruiken dan wanneer je de thermostaat op 20 zet, maar neem dit iig even mee in je aanname dat je helemaal geen verbruik verwacht nu je thermostaat op 16 staat.

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuimpje

Schuimpje

Couch Warrior

Topicstarter
secret17 schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:13:
[...]

Dat ligt er helemaal aan hoe warm het nu in huis is en hoe goed je huis geisoleerd is. Met deze temperaturen buiten (0 - 4 graden) kan het in een slecht of matig geisoleerd vrij snel onder 16 graden zakken en in dat geval zal jouw verwarming toch weer aan slaan. Je gaat uiteraard minder verbruiken dan wanneer je de thermostaat op 20 zet, maar neem dit iig even mee in je aanname dat je helemaal geen verbruik verwacht nu je thermostaat op 16 staat.
Daar heb je inderdaad zeker gelijk! Woning is verder wel redelijk geïsoleerd, woon tussen 2 woningen in.
Nodige tochstrips en dubbel glas etc. We wachten even af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-06 17:42

CaDje

Framedrops for life

Kun je aangeven hoe de anvoer en retour leiding lopen voor de binnenkomende warmte. Op de foto lijkt de aanvoer (rood) afgekapt te zijn, maar de blauwe leiding (waar de meter op zit), loopt deze nog door naar boven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Kun je vragen A tm J onderaan beantwoorden? Ik heb geen antwoord op de technische vragen, maar vermoed wel dat de verhuurder de kostenafrekening uit het Burgerlijk Wetboek verkeerd toepast en mogelijk de AVG overtreedt. Daarnaast is het waarschijnlijk relevant dat je nagaat of de TTB tijdig is aangevraagd.
Schuimpje schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:57:
Gisteren kreeg ik het bericht dat ik flink bij moet betalen vanwege het verbruik van de vloerverwarming.
Je verhuurder is waarschijnlijk veel te laat met dat overzicht en kan daar van de gemeente een maximale bestuurlijke boete van € 22.500 (€ 22.5k) voor (gaan) krijgen (mogelijk dit jaar al en anders zeker volgend jaar). Overigens ontslaat een late kostenafrekening je niet van betaling als je die kosten daadwerkelijk moet voldoen.

De 'afrekenverplichting' uit art. 7:259 lid 2 BW is voor alle huurovereenkomsten voor woonruimte (dus zowel gereguleerde als geliberaliseerde overeenkomsten) op grond van art. 7:265 BW van dwingend recht, maar tot 1 juli 2023 was er voor verhuurders geen sanctie verbonden aan het afrekenen van nutsvoorzieningen/servicekosten in strijd met art. 7:259 lid 2 BW.

De bedoeling is echter dat je verhuurder over elk kalenderjaar de werkelijke kosten afrekent met de huurder. Het gaat dus om de kosten over 2022. Niet over de kosten in 2023.

De kosten in 2023 kunnen pas na afloop van 2023 worden afgerekend en de verhuurder moet dat doen voor 1 juli 2024. Als de verhuurder dat nalaat, dan kun je de gemeente verzoeken om de Wet goed verhuurderschap (Wgv) te handhaven, want daaruit volgt dat een verhuurder van woonruimte art. 7:259 lid 2 en art. 7:261 lid 1 BW moet volgen.

Als je een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd hebt, zou ik beginnen om je verhuurder daarop te wijzen. Overigens is je verhuurder niet de enige die er een rommeltje van maakt. Het is vaak ook niet bewust, maar het gevolg van het feit dat de jaarnota van het energiebedrijf ergens in de loop van het jaar bij de verhuurder binnenkomt. Maar de verhuurder draagt op grond van art. 7:259 lid 2 BW de voorfinanciering van de kosten en het risico op prijswijzigingen. Uiteindelijk moet de verhuurder wél de kosten één-op-één met de huurder afrekenen, bij voorkeur via een individuele meter of (als er geen meter is) een overeengekomen verdeelsleutel.

Dus als de jaarnota over 2022/2023 op bijvoorbeeld 1 september 2023 binnenkomt, dan mag de verhuurder alleen de kosten over september, oktober, november en december 2022 en de kosten van januari t/m september 2022 van de jaarnota 2022 met je verrekenen in 2023. Er zit dus een vrij grote vertraging voor de verhuurder in dat systeem. Verhuurders doen er daarom verstandig aan om de meterstanden door te geven op 31 december van elk jaar.

Alleen bij beëindiging van de huurovereenkomst kan de verhuurder een deel van het kalenderjaar opnemen in het kostenoverzicht (zie art. 7:259 lid 3 BW).

In jouw geval is er blijkbaar een tussenmeter voor de blokverwarming aanwezig. Daarmee kan de verhuurder dus het individuele gebruik voor de levering van warmte vaststellen. Nutsvoorzieningen met een individuele meter worden in art. 7:237 lid 3 BW als een aparte categorie genoemd omdat de huurcommissie die categorie gebruikt, maar in essentie zijn het gewoon servicekosten. De minister is voornemens dat wat artificiële onderscheid te laten vallen overigens en dan is er alleen nog maar sprake van servicekosten in de wet. Verder in deze reactie en hierna noem ik de warmtelevering dus ook servicekosten voor de leesbaarheid.
iedereen betaald maandelijks hetzelfde voorschot.
Het voorschot is een vergoeding vooraf. De werkelijke kostenafrekening volgt dus pas op het moment dat je het kostenoverzicht ontvangt.
Nu is het zo dat ik over het afgelopen jaar ruim €900 meer verbruikt heb dan het voorschot van €150 wat ik maandelijks moet betalen, dit kan toch niet waar zijn? Mijn buurman heb ik hierover gesproken en die krijgt zelfs €100,- terug en is ook vaak van huis i.v.m werk etc.
Je verbruikt geen euro's maar energie. Die energie heeft een bepaalde prijs en daarvoor betaal je dus een bepaald bedrag. In 2022 zijn de energieprijzen aanzienlijk gestegen. De Rijksoverheid verstrekt daarom in 2023 via de energiebedrijven een subsidie aan kleinverbruikers en dat wordt ook wel het 'prijsplafond' genoemd (Stcrt. 2022, 34154). De blokverwarming wordt mogelijk/waarschijnlijk niet gezien als een kleinverbruikersaansluiting en valt dan dus buiten die subsidieregeling.

Je verhuurder kon echter tot 31 oktober 2023 een subsidie aanvragen voor blokverwarming. De subsidieregeling heet de Tijdelijke subsidieregeling tegemoetkoming blokaansluitingen of TTB (Stcrt. 2023, 10699 en Stcrt. 2023, 26655). Ik heb het vermoeden dat veel (relatief kleine) verhuurders dat hebben nagelaten en de huurders dus onnodig veel kosten maken die gecompenseerd hadden kunnen worden met de TTB subsidie.

Als dat zo is en de verhuurder had de subsidie wel kunnen aanvragen, dan is de verhuurder waarschijnlijk aansprakelijk voor het prijsverschil.
Schuimpje schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:07:
[...]

En met de laatste zin maak je meteen duidelijk dat de verhuurder waarschijnlijk de AVG overtreedt door iedere huurder een overzicht te geven waarop het verbruik van alle huurhuizen te zien is.

De verhuurder moet het overzicht verstrekken per huis, waarbij jij niet ook inzage hebt in het verbruik van de andere huizen.

Vragen:

A. Huur je een zelfstandige woonruimte? (Waarschijnlijk wel)

B. Wat was de huurprijs bij aanvang van de huurovereenkomst?

De huurprijs is het geld dat je moet betalen voor het gebruik van alleen de woning, dus niet exclusief het geld dat je betaalt voor de levering van warmte of andere servicekosten.

C. Wanneer ongeveer ben je begonnen met huren? Maand en jaar zijn voldoende.

D. Huur je de woning voor onbepaalde tijd of staat er een einddatum in je contract?

E. Heb je jaarlijks het kostenoverzicht van de verhuurder ontvangen vóór 1 juli?

F. Wanneer (ongeveer) heb je dit laatste kostenoverzicht ontvangen?

G. Heb je inzage gekregen in de onderliggende factuur die de verhuurder heeft ontvangen van het energiebedrijf?

Inzage hoeft de verhuurder overigens niet uit zichzelf te verstrekken, maar je hebt wel recht op inzaop grond van art. 7:259 lid 4 BW. Wacht met vragen svp echter totdat het duidelijk is hoe de vork in de steel zit verder. Dus bij voorkeur niet lopende het topic en de antwoorden die je krijgt al met de verhuurder gaan corresponderen want dat is hopeloos verwarrend.

H. Ziet het kostenoverzicht op de kosten in 2021/2022 of ook op de kosten in 2023?

I. Is de blokverwarming een kleinverbruikersaansluiting? (Waarschijnlijk niet)

J. Heeft de verhuurder de TTB tijdig aangevraagd voor zover je weet?

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schuimpje

Schuimpje

Couch Warrior

Topicstarter
Nog iets waar ik zojuist achterkom, er brand een symbool in het LCD display van deze warmtemeter. Zie onderstaand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1onf-cZ3ycSSZ3qXXcHSO9-y3gM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFlb18u3Il1Z8JPxhvKyrzbl.jpg?f=fotoalbum_large

Even vanuit het duits vertaald: de geldigheid van de kalibratie is verlopen. Dat is toch ook vreemd? Kalibratie dient toch uitgevoerd te worden door een eikmeester i.o.m. mijn huurbaas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hackus schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:51:
[...]

daarom zeg ik ook in stapjes :)
Welk voordeel behaal je hier met vloerverwarming? Ik zou denken dat het (zeker met een modern ketelprotocol) niet uitmaakt of je de verwarming van 15 naar 17 of direct naar 19 zet. De invoertemperatuur in je vloer is als het goed is gelijk, dus hij stopt eerder. Dan zet je hem weer opnieuw aan voor een nieuw stapje. Dat lijkt me niet automatisch efficienter?

[ Voor 5% gewijzigd door FirePuma142 op 04-12-2023 13:26 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:57
psnoeren schreef op maandag 4 december 2023 @ 06:45:
Als het een warmtemeter is die gewoon op je waterleiding is aangesloten, is die dan niet gevoelig voor alle warmte die wordt gecreeerd door die boiler in je meterkast. Dus: de boiler creert een warme omgeving in de meterkast en daardoor is de waterleiding warmer? Als je je vloerverwarming uitzet, maar de meter gaat omhoog heb je je antwoord lijkt me?
Ik weet niet of dat hier werkt, maar ik heb ook ooit zoiets gehoord, iemand die verwarming deelde maar betaalde op basis van een eigen meter. Die heeft toen een theedoek over te meter gehangen en hoefde vervolgens veel minder te betalen (omdat het onder die theedoek warmer bleef of zo).

Geen idee of dat hier ook zo speelt en een oplossing kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

...

[ Voor 97% gewijzigd door Falcon op 04-12-2023 13:59 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06-06 15:33
Schuimpje schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:58:
Nog iets waar ik zojuist achterkom, er brand een symbool in het LCD display van deze warmtemeter. Zie onderstaand:
[Afbeelding]

Even vanuit het duits vertaald: de geldigheid van de kalibratie is verlopen. Dat is toch ook vreemd? Kalibratie dient toch uitgevoerd te worden door een eikmeester i.o.m. mijn huurbaas?
"verbaasd over hoog verbruik op meter"

"meter geeft foutmelding dat geldigheid ijkmeting is verlopen"

1+1 lijkt 2.

Je hebt ook de afrekening van al je buren. Zit er ook ergens een hoofdmeter? Als je één hoofdmeter hebt en daarna allemaal tussenmeters dan moet de som van deze tussenmeters uitkomen op de huidige stand van de hoofdmeter. Dan zou je een indicatie kunnen krijgen of jouw meter een verkeerde waarde geeft (tenzij een andere meter weer een te lage waarde geeft en het verschil opheft, maar je begrijpt het punt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Truus01 schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:52:
[...]

Ik weet niet of dat hier werkt, maar ik heb ook ooit zoiets gehoord, iemand die verwarming deelde maar betaalde op basis van een eigen meter. Die heeft toen een theedoek over te meter gehangen en hoefde vervolgens veel minder te betalen (omdat het onder die theedoek warmer bleef of zo).

Geen idee of dat hier ook zo speelt en een oplossing kan zijn.
Denk dat je deze bedoelt, die zijn geplaatst aan radiator. werd wel misbruik mee gemaakt door zakje ijsklontjes aan te hangen ja.
Afbeeldingslocatie: https://www.test-aankoop.be/-/media/ta/images/home/living%20energy/gaz-electricite-mazout-pellet/news/2017/calorim%C3%A8tres/calorim%C3%A8tre-175614511.jpg?rev=81704633-f53a-47fd-9b13-1c5fdc40acfd&mw=480&hash=5762101FECCC679EF712499F9DB7CCAE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-06 23:33
Ik weet niet hoe groot je woning is, maar 7000kWh aan verwarming is ook niet schrikbarend hoog.
1m3 gas staat ongeveer gelijk aan 9,77 kWh.
Als je dat terugrekent staat je gebruik gelijk aan ongeveer 716m3 gas.

Nu even je voorschot van 150,- per maand + 900,- dat geeft een totaal van 2700,-
Dat teruggerekend naar gas is: 2700 / 716 = 3.77 euro per m3 wat belachelijk hoog is.
De prijs per kWh is 38.5 cent ongeveer.
Het lijkt er meer op dat de huurbaas gasgestookte kWh's wil verkopen tegen een elektriciteitsprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:07
@BernardV In ons vorige hoekhuis stookten wij, gezin van 6, 1250 kuub weg. Verwarming 21 graden plus warm water.
Ik vind 716m3 gas erg hoog over komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:57:
@BernardV In ons vorige hoekhuis stookten wij, gezin van 6, 1250 kuub weg. Verwarming 21 graden plus warm water.
Ik vind 716m3 gas erg hoog over komen.
Waarom dan? 1200m3 is rond het Nederlands gemiddelde per huishouden.

Verwarming is verreweg de grootste kostenpost en juist daarvoor maakt het weinig uit hoeveel mensen er zijn. Oppervlakte en isolatie maken dan veel groter verschil.

[ Voor 5% gewijzigd door Sethro op 05-12-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:44
Hackus schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:20:
[...]

Met meer personen in de woning heb je bij gelijke isolatie en gelijke stand op de kamerthermostaat in theorie zelfs iets lagere verwarmingskosten.
Een volwassen persoon produceert namelijk 24/7 zo tegen de 100W warmte. Dus 2 KWh per dag.
En met meer personen zal je ook grotere hoeveelheden eten koken. Daarbij komt ook warmte vrij. En zo zijn er nog wel wat puntjes.

Al zal het bij elkaar hooguit een paar procent verschil maken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ivow85 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 07:43:
[...]

Met meer personen in de woning heb je bij gelijke isolatie en gelijke stand op de kamerthermostaat in theorie zelfs iets lagere verwarmingskosten.
Een volwassen persoon produceert namelijk 24/7 zo tegen de 100W warmte. Dus 2 KWh per dag.
En met meer personen zal je ook grotere hoeveelheden eten koken. Daarbij komt ook warmte vrij. En zo zijn er nog wel wat puntjes.

Al zal het bij elkaar hooguit een paar procent verschil maken.
alle hangt af van de situatie. het is niet zo dat een gezin meer verwarming nodig heeft dan 1 persoon. Meer personen kunnen in huis ook meer luchten, dus speculatie. of 22 graden stoken, je weet het niet.
Daar ging het om.

Pagina: 1