eID uilezen naar excel automatisch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philippe1983
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08-12-2023
Mijn vraag
.voor een vzw dieren in nesten hebben de vraag gekregen of het mogelijk is om een eid auto te laten uitlezen naar een excel doc.
Maar vind geen oplossing graag advies
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb al geprobeerd om dit via een macro te laten lopen in excel zelf maar dit lukt me niet
Ook via script in powershell maar dat lukt ook niet.

Hieronder de scripts

Marco :

Sub LeesEID()
' Variabelen declareren
Dim eidReader As Object
Dim eidData As String

' Initialisatie van de eID-lezer (voorbeeld, vervang met de juiste objecten en methoden)
Set eidReader = CreateObject("EIDReader.Application")

' Probeer de eID uit te lezen
On Error Resume Next
eidData = eidReader.ReadEID()
On Error GoTo 0

' Controleer of de eID correct is uitgelezen
If eidData <> "" Then
' Voer hier de gewenste acties uit met de gelezen eID-gegevens
MsgBox "EID-gegevens: " & eidData
Else
MsgBox "Fout bij het uitlezen van de eID."
End If
End Sub

Via script in powershell

# Maak een Excel-object
$excel = New-Object -ComObject Excel.Application

# Voorkom interactie met de gebruiker
$excel.Visible = $false
$excel.DisplayAlerts = $false

# Voeg een nieuw werkblad toe aan Excel
$workbook = $excel.Workbooks.Add()
$worksheet = $workbook.Worksheets.Item(1)

# Simuleer het uitlezen van eID-gegevens (vervang dit met de juiste code voor je eID-lezer)
$eidData = "Voorbeeld EID-gegevens: Naam, Geboortedatum, enz."

# Plaats de eID-gegevens in cel A1 van het Excel-werkblad
$worksheet.Cells.Item(1,1) = $eidData

# Sla het Excel-bestand op
$workbook.SaveAs("C:\Pad\Naar\Je\Bestand.xlsx")

# Sluit Excel
$excel.Quit()

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom!

Een vzw is een vereniging zonder winstoogmerk, zegt Google me. ik denk dat je voor de kaaskoppen onder ons even wat uitleg wil geven over wat een eid is, anders dan een feestdag.

Wat werkt niet, waar loop je vast? Hoe ziet je data er uit? Misschien kan je het wel gewoon als bijv. csv of ander format inlezen?

Ik denk uit de context op te halen dat het gaat om zo'n ID-tag voor dieren. Die je dan met bepaalde hard- en software uitleest?
Set eidReader = CreateObject("EIDReader.Application")
Heb je de betreffende applicatie ook geïnstalleerd en geregistreerd staan, werkt buiten Excel? Ik zou iig beginnen met de documentatie ervan.
# Simuleer het uitlezen van eID-gegevens (vervang dit met de juiste code voor je eID-lezer)
Idem. De basics heb je, maar nu juist het deel voor uitlezen van een reader (?) zal je nog moeten toevoegen. Hoe en wat kunnen we niet weten als dat afhangt van de gebruikte inleestools.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philippe1983
Beste

Eid is de identiteitskaart van de mensen die uitgelezen zou moeten worden.
Nu is het zo dat de vereniging dit handmatig doet als er nieuwe mensen bij komen en zo al hun gegevens bij houden in een excel.
De tag van de dieren zitten in het systeem van de dierenarts dit staat er volledig los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philippe1983
De identiteitskaart wordt uitgelezen in eid viewer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:30

Kheos

FP ProMod
Philippe1983 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:22:

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb al geprobeerd om dit via een macro te laten lopen in excel zelf maar dit lukt me niet
Ook via script in powershell maar dat lukt ook niet.
Ok, maar waarom niet?
Krijg je een foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ah, die eID. Dan gaat het om https://eid.belgium.be ?

Maar dan blijven mijn verdere vragen aan de orde: ik zie op https://eid.belgium.be/nl/technische-documentatie geen relevante documentatie. De code die je plaatst is expliciet niet genoeg. Is de tool wel automatisch uit te lezen? Lijkt me wel, omdat ze het hebben over middleware. Maar dan zal er ergens documentatie over moeten bestaan. Ik ken de Belgische situatie te weinig om te weten waar. Waar heb je deze code van gekopieerd?

Misschien voldoet het om als de tool is geïnstalleerd simpelweg een invoegtoepassing oid te registreren maar dat is gokken. En gokken gaat makkelijker als je inderdaad de relevante foutmeldingen geeft. Van de VBA-route, Dat de huidige Powershell-code niet werkt is evident.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1