Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijlink
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-09 21:33
Ik heb geen verstand van CV installaties, maar ik kijk nu wel of ik ergens - middels betere instellingen - energie kan besparen. Zo kom ik bij de deellast van m’n (oude) CV. Deze staat al jaar en dag op dezelfde instelling. Staat deze goed? Is er een vuistregel van hoe lager hoe zuiniger oid? Ik ben niet in staat om te gaan rekenen met warmte behoeftes, afstellen radiatoren etc. Meer de bevestiging dat deze instelling in algemene zin ok is of wellicht beter kan.
Bedankt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4PDHJOH-1IgxqsdctKNo639RWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lF3Sj3LvjICHJKbtR4yauDNU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door hmeijlink op 02-12-2023 10:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-10 13:29

Croga

The Unreasonable Man

Zowieso is je waterdruk veel te laag. Dat witte streepje onderaan hoort op het rode streepje te staan. Dat zal de efficiëntie van je ketel zeker niet bevorderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijlink
@Croga mee bezig. Net alles ontlucht waar bij sommige radiatoren beetje lucht vrij kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Waterdruk tussen 1 n 2 bar is goed.
1 bar is het minimum (0,8 is meestal de ondergrens) dus veel te laag valt wel mee.
Het is Nefit Ecomline Excellent maar met welk vermogen en hoe groot is je huis?
De maximum aanvoertemperatuur (symbool radiator) staat nu op ongeveer 70 graden en dat is prima.
Warm water (symbool kraantje) zou ik een stapje meer geven dat je boilertemperatuur wel rond de 60 graden blijft. (legionella)
Vermogen (symbool klein-groot vlammetje) Als je die helemaal naar links draait zal het minimum vermogen ca 7kw zijn. Afhankelijk van welk type jij hebt (22, 32, 45 kw?) kan je deze op de gewenste stand zetten, 1 is dan het minimum vermogen van de ketel en 10 het maximum.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijlink
@edsandje dank voor je uitleg. Hoe kom ik er achter welk type ik heb? CV hing er al bij aankoop huis. Kan ik dat ergens (af)lezen? Grote huis is 195m3 woonoppervlakte, inhoud 749m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Mantel er af halen, links naast de branderautomaat zit een sticker met de ketel gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijlink
@edsandje Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXUoILklyXZKT6HJFnSnMdAVpXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yOAu4SP6urP8428MkBqv4Zmt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat het hier om een 32 gaat of zie ik het verkeerd? Staat m’n deellast instelling (in algemene zin) dan nog goed? M’n huis is redelijk tot goed geïsoleerd.

[ Voor 4% gewijzigd door hmeijlink op 02-12-2023 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ja je kan eventueel nog een streepje lager zetten en dan kijken of alles nog warm wordt en niet te lang duurt.
Waterzijdig inregelen kan ook nog een besparing opleveren.
Zie ook https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2180912

[ Voor 18% gewijzigd door edsandje op 02-12-2023 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijlink
@edsandje Excuses voor mn vragen, maar wat betekent het verlagen van het vermogen (symbool klein-groot vlammetje)? Ik heb deze nu een paar dagen op 4 staan (ipv 5 op foto) en ik merk geen verschil. Waar zou ik een verschil in moeten zien? Verbruik ik nu minder vermogen en dus minder energie om het water te verwarmen? Of moet ik het anders zien? Kan deze instelling dan wellicht ook naar 1 zetten? Of verwarm je je huis dan heel langzaam? en ik welk geval zou je moeten kiezen voor bijvoorbeeld 7 of 8+? Loont het als je bv 2 weken weg bent, deze sowieso op 1 te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Als je het knopje op 1 zet is het ingestelde vermogen ca 7kw.
Dit is het laagste wat deze ketel kan, op stand 4 zal het ergens tussen de 12 en 14 kw liggen.
Dat is voldoende voor de meeste woonhuizen.
Je zal er weinig van merken, je kan ook op 1 zetten en dan kijken of je huis nog warm wordt, je hebt kans dat het dan langer duurt of het wordt niet warm genoeg.
Als je een modulerende thermostaat van Nefit hebt zal die regelen hoeveel vermogen er nodig is, sommige thermostaten willen zo snel mogelijk aanwarmen door het vermogen met het knopje te regelen kan je dat beïnvloeden dat het wat rustiger gaat.
Je kan diverse standen proberen, de ketel gaat er niet kapot van, als je het gasverbruik monitort kan je kijken wat de gunstigste stand is. (ik denk dat op 4 of 5 prima is)
Als je langer weg bent is het niet nodig om hier iets aan aan te passen, de thermostaat op 15 en klaar.

Pagina: 1