HDMI ARC, Line In en powered speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Het is alweer een decennium geleden dat ik me bezighield met audio, en ik heb het gevoel dat ik me een ongeluk aan het zoeken ben naar een oplossing die niet zo heel moeilijk zou moeten zijn.

De apparatuur die ik heb:
- LG 4k TV
- Set Yamaha HS5 powered speakers
- Apple TV 4k
- Mooer Prime P2 (dat is een gitaarunit met een line-signaal output)

De Apple TV gaat nu rechtstreeks naar de tv, maar ik dacht slim te zijn... ik wil mijj HS2 speakers bij de TV neerzetten, en dan alle audio naar de speakers kan laten lopen en alle video gewoon naar de TV gaat

- Spotify via Airplay middels de AppleTV naar de speakers
- Gitaar via de Mooer Prime P2 middels line signaal naar de speakers
- AppleTV kijken op de TV en geluid over de speakers
- TV kijken zonder iets als AppleTV doen we niet. De TV is 'gewoon een scherm'.

Maarreuh, ik zie gewoon geen enkel apparaat dat dit kan. Oftewel:
- het is een HDMI extractor, maar zonder een extra line-ingang
- het is een receiver met alle inputs, maar ook meteen een versterker.... en dan heb ik niks aan die speakers

Alternatief wat ik bedacht had:
- HDMI extractor voor de audio
- mixertje en daar de HDMI-extractor audio en de Mooier Audio heen en dat naar de speakers

Maar ik voel vrij weinig voor een mixertje in m'n huiskamer. Daarnaast heeft dat ook nogal een lage Wife Acceptance Factor.

Iemand ideeen? Of gewoon die Yamahas verkopen en een simpele receiver+versterker+klassieke passieve speakers kopen?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Je wil eigenlijk een AV receiver zonder versterker kwaliteiten als ik het goed begrijp?

Grappig. Ik heb me hier een aantal jaren geleden rot naar gezocht omdat ik zelf amps maak icm. speakers. Maar HDMI signal handling is nou niet echt iets dat ik zelf kan maken :D .
Maargoed, Ik kon het toen niet vinden en heb nu nog steeds moeite.

Ja, 8k euro: https://sepeaaudio.com/hi...-with-hdmi-phono-options/ 8)7

Ik werk nu zelf slechts stereo, dus gaat het nog wel oke. Ik pak gewoon het stereosignaal van de 3.5mm jack vd televisie. Maar als ik zelfbouw met multichannel wil gaan combineren wordt het ook lastig.

Ben wel benieuwd wat er uit dit topic komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:28

FeaR

In GoT we trust

AtomicShockwave schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:01:
Ben wel benieuwd wat er uit dit topic komt.
Waarschijnlijk hetzelfde als aan wordt geraden bij personen die geen smart TV willen omdat ze dat deel niet gaan gebruiken, koop gewoon een receiver en gebruik de versterker niet. Aanbod pre/pro (het device waar jullie naar zoeken) is relatief klein en hoger gepositioneerd in de markt en daarmee veel duurder dan het hoeft te zijn. Afhankelijk van de HDMI versie zijn er mogelijk nog wel aantrekkelijk geprijsde pre/pro te vinden maar wil je met HDMI 2.1 dan zit je aan meerdere duizenden euro's. Zelfs standaard merken als Marantz vragen aanzienlijk geld voor hun pre/pro (7000 euro) dan is een AV41 van Arcam mijns inziens nog een betere keuze (5000 euro).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
5000 euro… gekkenhuis. Okee, tijd om een receiver te scoren en het versterker gedeelte niet te gebruiken. De functionaliteit die ik zoek moet in een paar tientjes te vinden zijn, niet in een of ander over engineered apparaat voor audiofielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welke speakers heb je nou exact? Een Yamaha HS series lijkt pas bij 5 te beginnen. Ik ken wel een Denon HS2 speaker, das een Heos ding.
En welke ingangen heeft je speaker precies dan? Linkje of plaatje helpt:)

Verder: dit lijkt stereo te zijn. Dus in principe zou je met iets als een spdif switch, of zelfs een analoge, al voldoende kunnen hebben. Is alleen nog even de vraag welke aansluingen de rest van de apparatuur heeft.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Excuus, het is gewoon een setje Yamaha HS5 speakers (was even in de war met het getal). Hebben de standaard gebalanceerde ingangen die je van een monitor(tje) verwacht.

In die zin zou ik een audio extractor voor de Apple TV kunnen gebruiken en de video doorprikken naar de TV, en daarnaast gewoon een simpele audio switch voor de andere inputs. De outputs gaan dan gewoon naar de speakers toe.

[ Voor 49% gewijzigd door armageddon_2k1 op 02-12-2023 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik zou eerder de Apple TV gewoon aan de tv hangen en dan vanaf daar met een digitaal/ analoog converter naar analoog. Vervolgens een mixertje oid om naar je speakers te gaan.
Die speakers doen alleen TRS of XLR zo te zien. Das wel onhandig. Als je een mixer inzet ipv een input switch heb je ook de mogelijkheid om volume aan te passen. Met de hand, that is, stuk voor stuk.

Apple TV zou ik via de TV laten lopen en niet rechtstreeks, want dan loop je kans op lipsync issues. Terwijl als je de output van je TV pakt dat altijd goed zou moeten zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
@The Eagle En wat dan als ik muziek wil luisteren via de Apple TV dan moet ik de TV aanzetten? Ik dacht, ik zet de Apple TV gewoon aan zonder beeld en als de audio via zo'n kastje loopt dan hoeft die tv niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Als ik het goed begrijp zoek je een voorversterker met HDMI ARC en Line in?

Zelf heb ik hier vorig jaar ook lang naar gezocht, maar toen niks kunnen vinden. Ik heb toen een advance Acoustic netwerkreceiver op de kop getikt die ik gebruik als voorversterker.

Toevallig kwam ik laatst een oplossing tegen die ik graag vorig jaar was tegen gekomen. Op papier lijkt dit de perfecte (betaalbare) oplossing; de arylic bp50. https://www.arylic.com/products/bp50-bluetooth-preamplifier

Wellicht kun je hier iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:59
Als ik je wensen goed begrijp, zouden een paar "Klipsch The Fives" dit moeten kunnen.

Apple TV naar TV
TV ARC out naar de Klipsch ARC input
Gitaar naar Klipsch line in
Daarnaast heeft de Klipsch nog enkele andere ingangen zoals bluetooth en phono.

En als je nog groter wil gaan, zijn er ook nog "the Sevens" en "The Nines" .
https://www.klipsch.com/k...inspired-powered-speakers

Maar o.b.v. prijs en het feit dat je al de Yamaha's in huis hebt, is de arylic oplossing die @Michiel75 voorstelt misschien wel het meest interessasnt.

[ Voor 16% gewijzigd door wiemelen op 04-12-2023 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

armageddon_2k1 schreef op maandag 4 december 2023 @ 07:41:
@The Eagle En wat dan als ik muziek wil luisteren via de Apple TV dan moet ik de TV aanzetten? Ik dacht, ik zet de Apple TV gewoon aan zonder beeld en als de audio via zo'n kastje loopt dan hoeft die tv niet aan.
Je probleem is dat je Apple TV maar 1 output heeft, en da's de HDMI. Wat jij wilt (geluid naar twee apparaten, je TV en dan die mixer oid) kan, maar dan moet je daar nog een HDMI audio extractor tussen zetten. Dan heb je op je mixer of whatever twee inputs: 1 voor je TV (met daaraan de apple TV, voor beeld + geluid), en 1 voor je apple TV geluid only. En daarnaast nog die gitaar dan
Hoe dan ook wordt het op deze manier een flink geknutselde oplossing, met daarbij een aantal punten waar je het volume kunt regelen en die al dan niet invloed op elkaar hebben (Apple TV, mixer, speakers). En op je TV, maar die staat los. De TV heeft dan afstandsbediening, de rest niet.

Als je daar mee kunt leven moet je het zo oplossen.

Persoonlijk denk ik echter dat je het jezelf door met name die speakers heel moeilijk aan het maken bent. Terwijl je eigenlijk gewoon wat muziek wilt luisteren via je Apple TV en je TV. Kost je ca 100-150 euro voor een mixer en een audio extractor en dan heb je eigenlijk nog steeds net niks.
Wat ik zou doen: Soundbar onder de TV waar die apple TV op kan en dan door naar je TV. Dat voor muziek en TV gebruiken. En je gitaar lekker op die Yamaha speakers houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Michiel75 schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:45:

Zelf heb ik hier vorig jaar ook lang naar gezocht, maar toen niks kunnen vinden. Ik heb toen een advance Acoustic netwerkreceiver op de kop getikt die ik gebruik als voorversterker.

Toevallig kwam ik laatst een oplossing tegen die ik graag vorig jaar was tegen gekomen. Op papier lijkt dit de perfecte (betaalbare) oplossing; de arylic bp50. https://www.arylic.com/products/bp50-bluetooth-preamplifier

Dit lijkt best wel eens iets te kunnen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Die Arylic heeft 1 HDMI aansluiting. De Apple TV heeft er ook maar eentje. Als je die Arylic gebruikt moet je - aangenomen dat je ook beeld wilt vanuit je Apple TV - nog steeds iets van een HDMI audio extractor hebben om het audiosignaal naar een niet-HDMI ingang van die Arylic te leiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forte
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-07 10:48
Heb er niet super veel verstand van maar zou een Bluesound Node ertussen zetten geen oplossing kunnen zijn? Dan je HS5 aan de Bluesound, Bluesound via ARC aan je TV, Apple TV aan je TV en je guitar AMP als input los op de Bluesound?

https://www.wifimedia.eu/nl/bluesound-node.html

Via de Bluesound kan je volgens mij ook media streamen, dus zou je in theorie muziek op je HS5 kunnen luisteren zonder je Apple TV en je TV aan te hoeven zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door Forte op 05-12-2023 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Michiel75 schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:45:

Ik heb hem binnen en hij is perfect!

Apparaat zelf is nu gewoon de bluetooth hub voor mijn Yamaha monitors die nu in de huiskamers gaan en dat werkt al perfect, zelfs met meerdere BT devices. Voor de rest heb ik nu mijn gitaarversterkerapparaatje met de LineOut op de BP50 aangesloten.

Dus:
- ik kan nu door mijn huiskamer wandelen met mijn gitaar (draadloos via wireless jackplugs) die naar de Prime P2 gaan en die gaat naar de BP50 en dus de monitoren
- ik kan ten alle tijden lekker muziek luisteren via de BP50 op mijn monitoren via mijn telefoons
- ik kan TV naar de monitoren laten lopen via ARC

Daaraast zit er een handig klein afstandbedieninkje bij om te switchen, volumes te bepalen en wat eq te doen.
Voor 80 euro ben ik helemaal happy.

Mooie extra, mijn Prime P2 is ook een BT ontvanger terwijl ik gitaarspeel, dus ik kan weer via mijn foon backingtracks afspelen op de Prime P2 naast mijn gitaargeluid en het komt allemaal over de monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Weet je ook of het mogelijk is om het volume van de afzonderlijke kanalen te verhogen/verlagen is en deze vast te zetten? En zo ja, met hoeveel dB?

Ik kan op mijn huidige receiver niets instellen, waardoor het geluid van mijn Samsung tv via HDMI heel zacht is in vergelijking met de andere bronnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Michiel75 op 06-02-2024 12:26 ]

Pagina: 1