WTW unit voor plat dak - bestaat niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkdezoveelste
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:00
Voor mijn jaren 30 appartement op de 2de verdieping, met direct daarboven een plat dak, ben ik op zoek naar een ventilatie oplossing. Het appartement heeft kunststof kozijnen met hr++ glas zonder ventilatieroosters. De draai/kiepramen kunnen open maar dat is niet ideaal in de winter.

De ideale oplossing lijkt mij een WTW unit voor in het dak. Echter heb ik me suf gegoogled, ik kan het nergens vinden. Er bestaan tientallen WTW units voor in de gevel, maar die lijken niet geschikt om in het plafond/dak te plaatsen. Het enige wat daar voor nodig is, dat is een geschikte regenkap voor op het dak en aansluiting op de bitumen dakbedekking lijkt me. Weten jullie of dit bestaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7ccyyvnyNpauVBRrhuCJNg34vc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/87jypRT3bbpKMLRFg1DiHXhv.webp?f=user_large

Hier een aantal voorbeelden van een WTW gevel unit.
https://vantubo.nl/air/flowelite-wtw.html

https://www.ventilatiesho...xbe_tLayr19saAtbaEALw_wcB

https://www.luchtenventil.../wtw-wand-wtw-ventilator/

https://www.ventilatiesho...en-50-m3-h-slechts-36-db/

[ Voor 8% gewijzigd door Henkdezoveelste op 02-12-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-05 20:18

icecreamfarmer

en het is

Een renovent sky 150 een optie?
Die zijn gemaakt om tegen plafonds aan te schroeven.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 20:06
Bij WTW ventilatie moet je twee (2) dak ventilatie-doorvoeren plaatsen op een afstand van elkaar, en die kun je in allerlei maten en uitvoeringen krijgen, regenwater en sneeuw mag niet meekomen met de lucht aanvoer. (driftsneeuw is bijna niet te voorkomen)
Ik denk wel dat een hoge versie beter is, zeg maar 60cm boven het platdak uit laten steken.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:05
Het is handig het onderscheid tussen centrale WTW (Voor een heel huis/appartement) en decentrale WTW (Voor één ruimte) in de gaten te houden.

Decentrale WTW komt effectief neer op een gat in de muur met ding binnen en ding buiten. De voorbeelden die je noemt zijn allemaal decentraal. Decentraal is bijna altijd wandmontage.

Centrale WTW is een grote (of kleinere) doos met aansluiting voor vier buizen. Twee daarvan gaan naar buiten. Die buizen kan je naar buiten laten gaan waar je maar wilt, wand, dak, etc., mits de onderlinge afstand voldoende is, zoals @natural colour al zegt. En voor dak heb je een andere kap nodig dan voor wand.

In jouw situatie zou je eens kunnen kijken naar de kleinste varianten van centrale WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:08
Waarom kun je niet door je gevel, dat kan toch met een plat dak ook gewoon?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkdezoveelste
icecreamfarmer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:32:
Een renovent sky 150 een optie?
Die zijn gemaakt om tegen plafonds aan te schroeven.
Dit is wel een mooi apparaat. Heb het even opgezocht, deze moet je eigenlijk boven het gipsplafond wegwerken en via slangen naar verschillende ruimtes brengen. Voorlopig wil ik niet zoveel sloopwerk, wellicht voor de toekomst een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkdezoveelste
onkl schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:39:
Het is handig het onderscheid tussen centrale WTW (Voor een heel huis/appartement) en decentrale WTW (Voor één ruimte) in de gaten te houden.

Decentrale WTW komt effectief neer op een gat in de muur met ding binnen en ding buiten. De voorbeelden die je noemt zijn allemaal decentraal. Decentraal is bijna altijd wandmontage.

Centrale WTW is een grote (of kleinere) doos met aansluiting voor vier buizen. Twee daarvan gaan naar buiten. Die buizen kan je naar buiten laten gaan waar je maar wilt, wand, dak, etc., mits de onderlinge afstand voldoende is, zoals @natural colour al zegt. En voor dak heb je een andere kap nodig dan voor wand.

In jouw situatie zou je eens kunnen kijken naar de kleinste varianten van centrale WTW.
Het punt is, dat het hele huis gestuuct en netjes afgewerkt is, ik zie het niet zitten om zoiets in te bouwen achter het plafond. Enkele decentrale units kan wel een oplossing zijn, maar dat zal dan in de gevel moeten lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkdezoveelste
No Hands schreef op woensdag 6 december 2023 @ 07:49:
Waarom kun je niet door je gevel, dat kan toch met een plat dak ook gewoon?
In principe wel, maar door het dak leek met wat minder impact. Het is een houten balken dak, dus een gat in de gipsplaat en dakbeschot en ik ben buiten, de elektra kan ik via het dak netjes aanleggen uit het zicht.

Via de gevel kan ook, maar dan zit het iets meer in het zicht binnen en buiten. Maargoed, dat is toch wel de eenvoudigste optie nu, met beperkt hak en breekwerk. Ik ga maar eens op zoek naar een nette gevel WTW unit.

bedankt voor het meedenken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:53
Al geïnformeerd bij de VVE of je wel door 't dak mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:08
Henkdezoveelste schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:20:
[...]

In principe wel, maar door het dak leek met wat minder impact. Het is een houten balken dak, dus een gat in de gipsplaat en dakbeschot en ik ben buiten, de elektra kan ik via het dak netjes aanleggen uit het zicht.

Via de gevel kan ook, maar dan zit het iets meer in het zicht binnen en buiten. Maargoed, dat is toch wel de eenvoudigste optie nu, met beperkt hak en breekwerk. Ik ga maar eens op zoek naar een nette gevel WTW unit.

bedankt voor het meedenken
IK hoop dat je ook door je isolatie moet als je door je dak gaat.
En ik zou zelf zo min mogelijk doorvoeren in mijn platte dak willen hebben.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkdezoveelste
PROnline schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:25:
[...]

Al geïnformeerd bij de VVE of je wel door 't dak mag.
Nog niet nee, wel hebben een heel kleine VVE met maar 3 appartementen dus dat praat wel wat makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkdezoveelste
No Hands schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:24:
[...]

IK hoop dat je ook door je isolatie moet als je door je dak gaat.
En ik zou zelf zo min mogelijk doorvoeren in mijn platte dak willen hebben.
Helaas kom ik dan nog geen isolatie tegen, dat is nog een ander 'probleem' wat aangepakt moet worden.

Er is inderdaad wel wat voor te zeggen om het in de gevel te zetten en niet in een plat dak ivm mogelijke lekkages
Pagina: 1