Hier in mijn jaren '60 woning maak ik hetzelfde mee. Er zijn constant twee a drie ramen die condenseren. Allemaal op het oosten. Overigens is het daar nu ook de tijd voor het jaar voor. Het is wat vochtiger buiten en tegelijk koud. Ik zie het ook elke dag droger worden, zowel binnen als buiten. In de winter, zomer en lente heb ik ook weinig tot geen last van condens op de ramen, alleen een aantal weken in de herfst.
Wat anderen zegt klopt helemaal. Ventileren en/of verwarmen. Dat is ook nog eens gezonder voor je. En ventileren is niet alleen een raam openzetten, dat is er ook voor zorgen dat er luchtstroom is. Dus meerdere ramen of een ventilator gebruiken.
Om het even over een andere boeg te gooien. Ik gebruik Home Assistant met per ruimte en temperatuur- en luchtvochtigheidsmeter. Deze combineer ik dan met de
thermal comfort integratie. Deze integratie rekent dan de absolute luchtvochtigheid en het dauwpunt uit. De absolute luchtvochtigheid gebruik ik dan om te bepalen of en hoe lang ik (nog) moet ventileren. Als ik buiten bijvoorbeeld een absolute luchtvochtigheid meet van 4.6g/m³ en binnen 12g/m³ dan weet ik dat het binnen veel vochtiger is dan buiten en dat ik dus kan ventileren. Wat dan de ideale waarde is, is afhankelijk van het huis en de ruimte. Maar dan heb ik in ieder geval een richting.
In mijn geval weet ik dat als ik op mijn slaapkamer zo onder de 7.5g/m³ blijf dat ik wel goed zit. Dan heb ik nog een heel klein beetje vocht op de ramen. Onder de 7g/m³ niets meer. In de woonkamer is dit onder de 9g/m³. Maar daar stook ik ook wat meer. Ook niets wat een trekker en een doekje in 30 seconden niet oplost.
Ik kan je wel vertellen dat 10 minuten luchten echt te weinig is. Ik lucht nu meestal minimaal een half uur per dag. Ook in de woonkamer. Want het is ook goed om te beseffen dat een droge(re) lucht beter opwarmt dan vochtigere lucht.