Beslagen ramen bovenverdieping

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GPGP
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-04 16:54
Ik heb dit jaar een huis gekocht. 30 jaar oud, prima geïsoleerd. Flink wat geklust en alles netjes opgeknapt. Nu t koud begint te worden beslaan mijn ruiten op de bovenverdieping de hele tijd. Ik stook boven niet, zet ff een heatertje aan als t me te koud is.

De ruiten zijn wel dubbel glas, maar niet HR. Wil dat over een paar jaar wel vervangen en tevens kunststof kozijnen aanschaffen.

Maar voor nu zit ik met het probleem dat alle ruiten beslaan met condens. Elke dag. Wat kan ik hier tegen doen? Moet ik een ontvochtiger neerzetten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:41

Esumontere

Floep, banaan.

GPGP schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:19:
Ik heb dit jaar een huis gekocht. 30 jaar oud, prima geïsoleerd. Flink wat geklust en alles netjes opgeknapt. Nu t koud begint te worden beslaan mijn ruiten op de bovenverdieping de hele tijd. Ik stook boven niet, zet ff een heatertje aan als t me te koud is.

De ruiten zijn wel dubbel glas, maar niet HR. Wil dat over een paar jaar wel vervangen en tevens kunststof kozijnen aanschaffen.

Maar voor nu zit ik met het probleem dat alle ruiten beslaan met condens. Elke dag. Wat kan ik hier tegen doen? Moet ik een ontvochtiger neerzetten?
Stoken :)

Warme lucht kan meer water bevatten dan koude lucht. Je glas is een koud oppervlak en daar condenseert het vocht aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:39
Je warmere binnenlucht (met veel vocht) condenseert op het koudste oppervlak in de buurt (je raam door contact met koude minder-vochtige buitenlucht). Je kunt het in theorie oplossen door meer te ventileren, meer te verwarmen, of nieuwer/beter glas te nemen. Een ontvochtiger kan ook wel helpen maar is m.i. wel symptoombestrijding.

[ Voor 12% gewijzigd door Bobmeister op 01-12-2023 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GPGP
Ik ventileer 2x per dag 10 minuten ongeveer. Alle ramen even op kiep. Maar niet langer met deze kou.

Ik heb boven geen centrale verwarming, dus zou dan met elektrische kachels moeten verwarmen.

Nieuw glas ben ik voor aan t sparen, maar dat kost een paar duiten!

Zou een ontvochtiger helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GPGP
Of wat is een efficiënte manier van elektrisch verwarmen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Dikke gordijnen voor de ramen zorgen ervoor dat er minder warme lucht bij het glas komt

[ Voor 3% gewijzigd door PP_Sound op 01-12-2023 23:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
GPGP schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:37:
Ik ventileer 2x per dag 10 minuten ongeveer. Alle ramen even op kiep. Maar niet langer met deze kou.
dat is normaal gezien heel erg weinig voor natuurlijke ventilatie

ik denk in jouw geval dat ontvochtigen handiger is dan verwarmen, of gewoon accepteren dat je ramen zijn beslagen. hoewel het wel een indicatie kan zijn van waardeloze ventilatie (wat je zelf al aangeeft) en daar kan je ook iets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GPGP
twain4me schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:50:
[...]

dat is normaal gezien heel erg weinig voor natuurlijke ventilatie

ik denk in jouw geval dat ontvochtigen handiger is dan verwarmen, of gewoon accepteren dat je ramen zijn beslagen. hoewel het wel een indicatie kan zijn van waardeloze ventilatie (wat je zelf al aangeeft) en daar kan je ook iets aan doen.
Ik heb ook een ventilatiesysteem. Zo'n systeem dat op zolder staat en via een buis lucht uit de badkamer, toilet beneden en keuken zuigt. Systeem is dit jaar vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:18
GPGP schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:37:
Ik heb jammer genoeg enkelglas in de slaapkamer en iedere ochtend zeiknatte ramen.
Het meeste vocht trek ik eraf met een trekker waarna ze meteen weer beslaan.
Zodra ik wakker ben zet ik een raam open tot aan het einde van middag/begin van de avond en dan zijn ze goed droog.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GPGP
Ad de Jong schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 00:01:
[...]

Ik heb jammer genoeg enkelglas in de slaapkamer en iedere ochtend zeiknatte ramen.
Het meeste vocht trek ik eraf met een trekker waarna ze meteen weer beslaan.
Zodra ik wakker ben zet ik een raam open tot aan het einde van middag/begin van de avond en dan zijn ze goed droog.
Zelfs als het vriest?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ad de Jong
Hangt er een beetje vanaf maar het is wel heerlijk frisse lucht en juist als het vriest is het droge lucht.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

GPGP schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:40:
Of wat is een efficiënte manier van elektrisch verwarmen?
Een split unit airco ophangen, die kunnen ook zeer efficiënt verwarmen. Voor 2500 euro's ben je klaar met een A-merk single split.

Maar weet wel: isolereren is altijd beter / kostenefficienter in den beginne.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Ik heb het ventilatierooster boven het raam op de slaapkamer altijd open en de dikke gordijnen met dit weer overdag ook dicht en dat zorgt zonder te verwarmen voor droge ramen en geeft ook nog wat extra isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GPGP
Ad de Jong schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 00:05:
[...]

Hangt er een beetje vanaf maar het is wel heerlijk frisse lucht en juist als het vriest is het droge lucht.
Dan stook je je toch tot om t nog een beetje warm te krijgen in huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GPGP
_eLMo_ schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 00:06:
[...]

Een split unit airco ophangen, die kunnen ook zeer efficiënt verwarmen. Voor 2500 euro's ben je klaar met een A-merk single split.

Maar weet wel: isolereren is altijd beter / kostenefficienter in den beginne.
Ja, qua isoleren is t enige dat nog moet de beglazing vervangen, en dan direct met kunststof kozijnen. Airco zit ik wel aan te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
GPGP schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 00:17:
[...]

Dan stook je je toch tot om t nog een beetje warm te krijgen in huis?
De deur van de slaapkamer is dicht als de raam open staat.
Tegen de avond gaat de raam dicht en als ik naar bed ga blijft de slaapkamerdeur open.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:10
PP_Sound schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:42:
Dikke gordijnen voor de ramen zorgen ervoor dat er minder warme lucht bij het glas komt
Door die dikke gordijnen wordt de lucht tussen glas en gordijnen nog kouder en krijg je nog meer condens is mijn ervaring, met de ramen dicht althans.

Het beste advies hangt nogal af van de situatie, specifiek:
- hoe warm is het in de kamers?
- wat is de luchtvochtigheid?
- zijn er gordijnen oid en zijn die normaal open of dicht?
- worden de ruimtes gebruikt / wat is de gewenste minimum temperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:54
Ja je moet een modus vinden tussen gezond binnenklimaat en zuinig met stoken. Dat vocht is niet gezond, dat beetje kou wel. Je stookt niet boven zeg je, dan verlies je dus ook maar minimaal warmte.

[ Voor 12% gewijzigd door No Hands op 02-12-2023 07:04 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Prima geïsoleerd maar geen HR++(+) glas -> houd jezelf niet voor de gek

Als het enige probleem de condens is dan kun je ook in de ochtend volstaan met een rondje met trekker, doekje en emmer.

Of gewoon weg laten druipen en hopen dat de schimmel wegblijft tot de meuk vervangen wordt.

Isoleren, permanent ventileren en verwarmen is de uiteindelijke oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
No Hands schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 07:03:
[...]

Ja je moet een modus vinden tussen gezond binnenklimaat en zuinig met stoken. Dat vocht is niet gezond, dat beetje kou wel. Je stookt niet boven zeg je, dan verlies je dus ook maar minimaal warmte.
Dat laatste is niet waar. Onverwarmde tussenruimten isoleren nauwelijks als tussen de ruimtes zelf geen expliciete isolatie zit: een betonnen vloer of muur (te verwachten met genoemd bouwjaar) geeft warmte linea recta door, etc.

Vrij eenvoudig na te rekenen met een versimpelde energieverlies benadering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Rukapul schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 07:27:
[...]

Dat laatste is niet waar. Onverwarmde tussenruimten isoleren nauwelijks als tussen de ruimtes zelf geen expliciete isolatie zit: een betonnen vloer of muur (te verwachten met genoemd bouwjaar) geeft warmte linea recta door, etc.

Vrij eenvoudig na te rekenen met een versimpelde energieverlies benadering.
Een 30 jaar oud huis is uit 1993. Toen waren gevels, vloeren en daken al geïsoleerd.
De warmte van beneden trekt wel naar boven maar omdat er boven geen kachel aanstaat zal het verlies naar buiten toe minder zijn dan als je daar wel een kachel aan hebt én het raam open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
No Hands schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 07:39:
[...]

Een 30 jaar oud huis is uit 1993. Toen waren gevels, vloeren en daken al geïsoleerd.
De warmte van beneden trekt wel naar boven maar omdat er boven geen kachel aanstaat zal het verlies naar buiten toe minder zijn dan als je daar wel een kachel aan hebt én het raam open.
Minder is wat anders dan minimaal.

En daar gaat het me om: '93 (heb 'm ook :+) is qua isolatie vanuit de bouw minimaal. Vloeren, muren, dak typisch R=2.5, glas U=2.7 of slechter tot enkel aan toe, een beetje aandacht voor isolatieontwerpdetails en koudebruggen, maar nul aandacht voor uitvoeringsdetails en tochtdichtheid.

Dat glas zal dan bv een R-waarde van 0.3 hebben, een betonnen verdiepingsvloer zal ook zoiets hebben.

Kortom: naar moderne standaarden is zo'n woning niet-nageisoleerd ook bijna een iglo. Net een tandje beter dan een jaren '50 of '70 doortochtwoning.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-06 23:13

Theo

moederbord

Condens op de ramen is altijd het gevolg van teveel vocht in huis en te weinig stoken. Wat dan noodzakelijk is dat is continu ventileren en continu (iets) verwarmen. Het niet doen van beide is de verkeerde manier van bezuinigen omdat je hiermee een heel erg ongezond binnenklimaat krijgt. De combinatie van niet verwarmen en niet ventileren is een prachtrecept voor schimmelgroei, wat ook weer bijdraagt aan een nog ongezonder binnenklimaat waar je ook goed ziek van kunt worden, en wat je ook een godsvermogen gaat kosten om te verwijderen (inclusief al het weggerotte hout over een paar jaar in de dragende constructie...)

Hoe naar je het ook vindt; ventileren EN verwarmen is helaas de enige echt goede oplossing....

Wat je wel kan doen als (slecht) alternatief dat is een luchtontvochtiger gebruiken. De Hornbach heeft er één van 140 euro met 10 jaar garantie (https://www.hornbach.nl/p...chtiger-tanimara/6772530/)

Voordeel van een luchtontvochter is dat deze niet alleen de ruimte verwarmd, maar dus ook droogt. En doordat een faseovergang bij water veel energie kost, en oplevert, (een druppel water verdampen kost 113 joules, het condenseren ervan levert 113 joules op) geeft een luchtontvochtoger meer warmte af dan wat deze aan stroom verbruikt. Een electrische kachel van 1 kW verbruikt exact 1 kW aan stroom, en geeft ook exact 1 kW aan warmte. Een luchtdroger die 200 watt verbruikt,maar ook 150 mL/uur uit de lucht haalt die geeft 290 watt aan warmte af.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:15

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

GPGP schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 00:01:
[...]

Ik heb ook een ventilatiesysteem. Zo'n systeem dat op zolder staat en via een buis lucht uit de badkamer, toilet beneden en keuken zuigt. Systeem is dit jaar vervangen.
Dat is dus type C. Die lucht die afgezogen wordt moet wel ergens vandaan komen (rooster, open ramen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:24
@GPGP
Met deze calculator kan je het dauwpunt uitrekenen voor je bovenverdieping:
https://www.aquatec-vochtbestrijding.be/dauwpunt-berekenen/

Bij bijv. 18 graden en 60% relatieve luchtvochtigheid is dat 10 graden. Met normaal dubbelglas zal je glas snel deze temperatuur hebben aan de binnenkant met deze buitentemperaturen.
Een ontvochtiger zal heel hard moeten werken om op een hele verdieping die 60% naar 40% te krijgen.

Wil je een goede langdurige oplossing zal enkel nieuw glas helpen en meer ventileren en verwarmen. Al het andere zijn lapmiddelen.
Toen ik nog normaal dubbelglas had en veel consens had, heb ik zo'n ruitenwisser gekocht die ook zuigt: https://www.coolblue.nl/ruitenreinigers
Even in de ochtend langs je ruiten lopen en klaar.
Wat ook een goede isolatieoptie is, is om honingraat-plissé gordijnen voor je ramen te hangen. Door het laagje lucht isoleert dit erg goed. Je ruit blijft wel koud, maar er kan minder lucht afkoelen bij je raam, dus minder condens.

ps; als je kozijnen nog goed zijn, gewoon lekker alleen je glas vervangen voor hr++. Dat is verreweg het goedkoopste. Dan kan je voor een paar duizend euro klaar zijn ipv. tien duizend +

[ Voor 10% gewijzigd door chrisborst op 02-12-2023 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:32
Inderdaad als slecht alternatief een ontvochtiger kopen.

Wat je eigenlijk (gewoon) moet doen is verwarmen en ventileren. Niet meer en niet minder. En ventileren is niet even een raam 10 minuten per dag op kiepstand zetten.

[ Voor 20% gewijzigd door Draakje5 op 02-12-2023 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:45

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Kun je de temperatuur en luchtvochtigheid niet meten?
Dan heb je wellicht beter een idee wat je moet doen.

Maar ja, ventileren en verwarmen.

En de hoeveelheid die je moet verwarmen is weer te verlagen door beter te isoleren.

[ Voor 23% gewijzigd door Accretion op 02-12-2023 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:52
Ik had hier zelf ook last van. Echt tot smerig aan toe af en toe.

Vorige maand al het glas vervangen voor kunststof met triple glas. Nu beslaat de buitenkant van het raam af en toe 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

QuattroNL

It is I.

Hier ook een huis uit '92 zonder actieve ventilatie.
Daarin zat overal standaard dubbelglas.
In de winter beneden altijd condens aan de binnenkant (kamertemp. was in de winter 's morgens zo'n 16°).
Dat trok natuurlijk wel weg als de cv aan ging maar fijn was al dat water niet.

2 jaar geleden al het glas beneden vervangen voor HR++ en sindsdien geen enkele last meer van vocht op de ramen.
Nou hebben wij niet heel veel glas beneden dus voor 1500,- waren we klaar (ramen en deuren voor+achter en een raam op de overloop boven).
(op de bovenverdieping nieuwe goed geisoleerde dakkapel met HR++ en 2 Velux dakramen met HR+++, om het plaatje even compleet te hebben).

Dus idd isoleren (o.a. goed glas), ventileren en verwarmen.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GPGP
Dank voor alle reacties! Als nieuwe huiseigenaar leer ik er veel van! Het is me inderdaad eerder niet opgevallen dat het huis geen enkel ventilatierooster heeft. Dus ramen zullen open moeten om te ventileren. Ik ga dit op de bovenverdieping met enkele uren per dag proberen ipv een paar keer een aantal minuten. Beneden heb ik niet zo zeer een probleem, maar zal ik ook iets meer moeten ventileren. Hier wil ik het wel in kortere periodes doen, zodat de vloer niet afkoelt van langdurige koude lucht die binnenkomt.

Ik heb ook een hygrometer besteld om de luchtvochtigheid en temperatuur te meten.

Als het goed is krijgen we nog een kerstbonus dit jaar, daarmee eens kijken hoe ver we komen om de kozijnen en glas te vervangen. Kozijnen zijn 30 jaar oud, dus kan wel alleen het glas doen, maar dat lijkt me niet verstandig. Op de beneden verdieping heb ik wel nog een heel vervelend rond raam om te vervangen. Rechtsonder is t gewoon een rechte hoek, maar van links onder tot rechtsboven is t een boog. Dat is erg lastig als kunststof kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:31
Vergeet niet dat mensen en dieren constant waterdamp uit stoten.
Je ventilatie zal niks doen zonder aanvoer (roosters/open ramen)

Voor later ook wellicht een dingetje: droog je je was aan een rek in huis?
In mijn huis (jaren 80) deed ik dat ook altijd, tot ik de isolatie verbeterde.
Sindsdien altijd natte ramen in het najaar, dus heb ik maar een droger gekocht wat een hoop vocht scheelt.

Maar even een ander ding:
Is het mogelijk je ventilatie aan te passen naar een WTW-systeem? Dat zou het ventilatie probleem direct oplossen zonder warmteverlies.

[ Voor 17% gewijzigd door hackerhater op 02-12-2023 12:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
GPGP schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:36:
Dank voor alle reacties! Als nieuwe huiseigenaar leer ik er veel van! Het is me inderdaad eerder niet opgevallen dat het huis geen enkel ventilatierooster heeft. Dus ramen zullen open moeten om te ventileren. Ik ga dit op de bovenverdieping met enkele uren per dag proberen ipv een paar keer een aantal minuten. Beneden heb ik niet zo zeer een probleem, maar zal ik ook iets meer moeten ventileren. Hier wil ik het wel in kortere periodes doen, zodat de vloer niet afkoelt van langdurige koude lucht die binnenkomt.

Ik heb ook een hygrometer besteld om de luchtvochtigheid en temperatuur te meten.

Als het goed is krijgen we nog een kerstbonus dit jaar, daarmee eens kijken hoe ver we komen om de kozijnen en glas te vervangen. Kozijnen zijn 30 jaar oud, dus kan wel alleen het glas doen, maar dat lijkt me niet verstandig. Op de beneden verdieping heb ik wel nog een heel vervelend rond raam om te vervangen. Rechtsonder is t gewoon een rechte hoek, maar van links onder tot rechtsboven is t een boog. Dat is erg lastig als kunststof kozijn.
Wat is er dan mis met 30 jaar oude kozijnen?

Mijn huis is even oud en de kozijnen waren prima. Wat ik heb gedaan:
• glas en roosters laten vervangen
• enkele ramen zelf vervangen door draaikiep
• rondom laten schilderen
Enige wat je dan typisch niet hebt is triple/HR+++ (tenzij je iemand kunt vinden om de kozijnen uit te frezen).

Natuurlijk isoleert een paar cm hout niet zoals moderne kozijnen maar echt een drama is het ook niet.

Bij kozijnen die nog in echt goede staat zijn kan geheel vervangen economisch eigenlijk niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:43
Er zijn als je een beetje zoekt ook leveranciers die wel ronde of gebogen kunstof kozijnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:25
Rukapul schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:21:
[...]

Enige wat je dan typisch niet hebt is triple/HR+++ (tenzij je iemand kunt vinden om de kozijnen uit te frezen).

Natuurlijk isoleert een paar cm hout niet zoals moderne kozijnen maar echt een drama is het ook niet.

Bij kozijnen die nog in echt goede staat zijn kan geheel vervangen economisch eigenlijk niet uit.
Inderdaad. Ik heb hier een aantal kozijnen die al 65 jaar oud zijn. En de rest is het verleden een keer vervangen.

HR++ laten zetten kost echt de wereld niet. Ik was voor 8 kleinere ramen zo'n 750,- kwijt 2 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GPGP
hackerhater schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:19:
Vergeet niet dat mensen en dieren constant waterdamp uit stoten.
Je ventilatie zal niks doen zonder aanvoer (roosters/open ramen)

Voor later ook wellicht een dingetje: droog je je was aan een rek in huis?
In mijn huis (jaren 80) deed ik dat ook altijd, tot ik de isolatie verbeterde.
Sindsdien altijd natte ramen in het najaar, dus heb ik maar een droger gekocht wat een hoop vocht scheelt.

Maar even een ander ding:
Is het mogelijk je ventilatie aan te passen naar een WTW-systeem? Dat zou het ventilatie probleem direct oplossen zonder warmteverlies.
Heb ik naar gekeken, maar was niet eenvoudig mogelijk. Dus heb de mechanische ventilatie vervangen want die was ook 30 jaar oud en nooit een filter aan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GPGP
Rukapul schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:21:
[...]

Ze zijn ook niet in perfecte staat. De oude mensjes die hier voor in het huis woonden hebben de laatste jaren onderhoud op een laag pitje gezet. Niet vaak genoeg geverfd, zitten wat kleine scheurtjes hier en daar. Aan de binnenkant ook zichtbaar dat zij nooit iets deden aan het water op de ramen.

Is in theorie misschien nog best iets van te maken, maar denk dat t beter is naar kunststof te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GPGP schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:19:

luchten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
GPGP schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:02:
[...]Ze zijn ook niet in perfecte staat. De oude mensjes die hier voor in het huis woonden hebben de laatste jaren onderhoud op een laag pitje gezet. Niet vaak genoeg geverfd, zitten wat kleine scheurtjes hier en daar. Aan de binnenkant ook zichtbaar dat zij nooit iets deden aan het water op de ramen.
Is in theorie misschien nog best iets van te maken, maar denk dat t beter is naar kunststof te gaan.
Dat denk je. Maar waarom, als niet een vakman zijnde, denk je dat eigenlijk?
Houten kozijnen kunnen eeuwen mee, zijn praktisch altijd te herstellen en in elke gewenste kleur te krijgen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:15

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

GPGP schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:59:
[...]

Heb ik naar gekeken, maar was niet eenvoudig mogelijk. Dus heb de mechanische ventilatie vervangen want die was ook 30 jaar oud en nooit een filter aan vervangen.
Filters in je mechanische ventilatie? Wat voor apparaat is dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10:34
Wij hadden 35j oude dubbelglas veluxen die altijd besloegen langs binnen.
Deze hebben we vervangen door nieuwe hr++.
We laten ze altijd op ventilatiestand staan zodat het kan ventileren boven.
We verwarmen ook nooit boven, het is er nu zo'n 9-10 °C.
Nu beslaan ze meestal enkel langs buiten (goed dus!). Bij heel koude dagen zoals nu kan er wel nog een klein beetje aan de binnenkant zitten. Maar dat is meestal snel weg.

hr++ maakt dus zeker een verschil maar sowieso is er ook ventilatie nodig, liefst continue en niet 2 x 10 minuutjes.

[ Voor 12% gewijzigd door nightgold op 02-12-2023 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Meer isoleren is ook meer ventileren. Dus voor nu gewoon een raam open zetten en voor als je nieuwe kozijnen neemt een ventilatierooster erin maken en die gewoon open zetten. Ik heb op mijn slaapkamer ook met deze kou als ik er niet slaap meestal het raam op een kier. Eventueel kan je die 's avonds na het eten dicht doen, dan is er tijd genoeg om nog wat op te warmen of de verwarming aan te zetten (al heb je die niet begrijp ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 17:26
Hier in mijn jaren '60 woning maak ik hetzelfde mee. Er zijn constant twee a drie ramen die condenseren. Allemaal op het oosten. Overigens is het daar nu ook de tijd voor het jaar voor. Het is wat vochtiger buiten en tegelijk koud. Ik zie het ook elke dag droger worden, zowel binnen als buiten. In de winter, zomer en lente heb ik ook weinig tot geen last van condens op de ramen, alleen een aantal weken in de herfst.

Wat anderen zegt klopt helemaal. Ventileren en/of verwarmen. Dat is ook nog eens gezonder voor je. En ventileren is niet alleen een raam openzetten, dat is er ook voor zorgen dat er luchtstroom is. Dus meerdere ramen of een ventilator gebruiken.

Om het even over een andere boeg te gooien. Ik gebruik Home Assistant met per ruimte en temperatuur- en luchtvochtigheidsmeter. Deze combineer ik dan met de thermal comfort integratie. Deze integratie rekent dan de absolute luchtvochtigheid en het dauwpunt uit. De absolute luchtvochtigheid gebruik ik dan om te bepalen of en hoe lang ik (nog) moet ventileren. Als ik buiten bijvoorbeeld een absolute luchtvochtigheid meet van 4.6g/m³ en binnen 12g/m³ dan weet ik dat het binnen veel vochtiger is dan buiten en dat ik dus kan ventileren. Wat dan de ideale waarde is, is afhankelijk van het huis en de ruimte. Maar dan heb ik in ieder geval een richting.

In mijn geval weet ik dat als ik op mijn slaapkamer zo onder de 7.5g/m³ blijf dat ik wel goed zit. Dan heb ik nog een heel klein beetje vocht op de ramen. Onder de 7g/m³ niets meer. In de woonkamer is dit onder de 9g/m³. Maar daar stook ik ook wat meer. Ook niets wat een trekker en een doekje in 30 seconden niet oplost.

Ik kan je wel vertellen dat 10 minuten luchten echt te weinig is. Ik lucht nu meestal minimaal een half uur per dag. Ook in de woonkamer. Want het is ook goed om te beseffen dat een droge(re) lucht beter opwarmt dan vochtigere lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:39
Je moet niet alleen "meer ventileren".

Maar vooral ook ventileren wanneer er "vervuilingsbronnen" zijn. Dat is wanneer er mensen aanwezig zijn of wanneer je de was droogt. Dat betekent dat je een slaapkamer dus vooral 's nachts moet ventileren. In de ochtend na het ontbijt kan de ventilatie weer (vrijwel) gesloten worden tot je in de avond weer naar boven gaat.
In de woonkamer moet je juist overdag als je thuis bent ventileren. En kan je de ventilatie minimaliseren op het moment dat iedereen naar werk/school is en 's nachts als iedereen op bed ligt.

Moet goede ventilatie hoeven zelfs met enkel glas de druppels niet op de ramen te staan.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Yaksa schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:38:
[...]

Dat denk je. Maar waarom, als niet een vakman zijnde, denk je dat eigenlijk?
Houten kozijnen kunnen eeuwen mee, zijn praktisch altijd te herstellen en in elke gewenste kleur te krijgen.
Klopt, ik kwam pas in Enkhuizen kozijnen tegen die vermoedelijk uit 1800 kwamen. Eiken, dat wel. Een kozijn uit 1993 is nooit eiken :)
Maar herstellen kan vaak prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-06 23:13

Theo

moederbord

Een paar jar gelden heb ik ook wat enkel glas voor dubbelglas laten vervangen, waarbij ik ook initieel ook het kozijn mee wilde vervangen voor kunststof. Het houwerk was verder wel goed, alleen schreeuwde het om een verfbeurt.

Mijn glasboer snapte oprecht niet waarom ik zo'n kozijn wilde wilde vervangen, het huis komt uit 1935 en kunststof past gewoon niet bij de stijl van het huis. Hout was ook vele malen mooier, beter te herstellen, in kleur aan te passen en te repareren. Hij adviseerde mij het houten kozijn echt te bewaren en bij verkoop weer terug te plaatsen. Uiteindelijk is toch maar alleen het glas vervangen. Kost bijna niks, en ergens had de glasboer gewoon goede punten :)

Vooral het niet aan kunnen passen van de keur. Leuk dat het nu/vandaag een leuk en fris kleurtje is. Maar niets zo modegevoelig als kleur. Over 30 jaar is het hopeloos ouderwets, en kun je niet de kleur van je woning aanpassen omdat je de kozijnen niet in kleur kunt veranderen...

Qua isolatie maakt het niks uit of je hout of kunststof hebt. Ik heb het bij mijn woning doorgerekend (ik heb ooit een thermisch model van mijn vrijstaande woning gemaakt om isolatieverbeteringen te kunnen doorrekenen), en alle houten kozijnen vervangen voor kunststof levert een energiebesparing op van minder dan 1% per jaar. Een enkel kozijn zal dus nog geen kuub gas per jaar besparen wanneer je het hout voor plastic vervangt..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:55
No Hands schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 07:03:
[...]

Vertel, wat is er zo gifitig aan vocht ik huis? Of denk je dat ze in tropische gebieden allemaal eerder doodgaan door al dat vocht in de lucht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:31
Ga plannen voor een WTW, daarmee ventileer je perfect en al je issues zijn weg!
Roosters zorgen voor kouklachten, ramen wil je niet altijd open hebben etc.

2x per dag hoor je alles 15 te luchten ( alles open)
Permanent dient er een goede luchtstroom te zijn (ca 30m3/mens)
Staat je ventilatie nu op stand 2?
Als je geen roosters hebt, waar word de lucht dan aangezogen?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:31
t14wo schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:33:
[...]

Vertel, wat is er zo gifitig aan vocht ik huis? Of denk je dat ze in tropische gebieden allemaal eerder doodgaan door al dat vocht in de lucht. ;)
+80% lv is de basis voor schimmelgroei, zelfs in de Bijbel ( leviticus) staat een wet hierover;bij het vinden van zwarte plekken op je muren… je mag je dan je huis uit ( 2 weken) dus…

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
t14wo schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:33:
[...]

De ideale luchtvochtigheid in huis is tussen de 30 en 70 procent. Een koud klam huis is heel wat anders dan een tropisch gebied.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:55
No Hands schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:55:
[...]

De ideale luchtvochtigheid in huis is tussen de 30 en 70 procent. Een koud klam huis is heel wat anders dan een tropisch gebied.
Ook bij 70% ltv bij 18 graden hier in huis heb ik aan de binnenzijde van HR++ condens staan en natte glaslatten.

Niet te zwaar aan tillen en af en toe droog maken om te zorgen dat er geen schimmel gaat groeien. Verder niet teveel aan doen.

Nogmaals; vocht is niet slecht, alleen als je niet goed schoon houdt en het biet goed onderhoudt heb je kans op schimmel. En dát is niet prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:43
Dubbelglas kan lekken. Als dat gebeurt dan isoleren de ramen niet meer. Je ziet ook bij sociale huurwoningen dat de boel vervangen wordt na x aantal jaren (dubbelglas).

Als je houten kozijnen hebt, dan moet je ook controleren of je kit nog goed is. Kitnaden op glas kan na verloop van tijd vergaan. Dan moet je de boel opnieuw kitten, om te voorkomen dat water in de kozijnen trekt, maar ook dat er geen tochtnaden ontstaat. Daardoor krijg je ook warmteverlies en grotere temperatuurverschillen.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:35
Theo schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:38:

Vooral het niet aan kunnen passen van de keur. Leuk dat het nu/vandaag een leuk en fris kleurtje is. Maar niets zo modegevoelig als kleur. Over 30 jaar is het hopeloos ouderwets, en kun je niet de kleur van je woning aanpassen omdat je de kozijnen niet in kleur kunt veranderen...
Ik zie dit nu een paar keer voorbij komen maar je kunt kunststof gewoon opnieuw een folie geven. Alle RAL kleuren worden verkocht met of zonder nerf. www.skfolie.com heeft het bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 17:26
Monkeydancer schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:08:
Dubbelglas kan lekken. Als dat gebeurt dan isoleren de ramen niet meer. Je ziet ook bij sociale huurwoningen dat de boel vervangen wordt na x aantal jaren (dubbelglas).

[...]
Dat zie je wel. Dan zit er condens in het raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik heb het volgende probleem. Het gaat om nieuwbouw van 2020.

Er zit condens aan de binnenzijde van aluminium strippen ter plaatse van ramen die geopend kunnen worden.
Dit gebeurt regelmatig als de buiten temperatuur onder de null is. Wat ik erg vind is dat condensaat / water binnen druppelt naar laminaat (hoge ramen) of in bepaalde gevallen naar de vensterbank.

Relatieve luchtvochtigheid hier is op dit moment 45% maar in de regels is nooit meer dan 50-51% (heb ook een luchtontvochtiger hier).

Kan dit opgelost worden door de onderkant van de ramen wat bij / na te stellen?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/xCWWH1xm/IMG-20221208-124908.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Harbo op 04-12-2023 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:57
Monkeydancer schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:08:
Dat heb ik. Mijn (oud) dubbelglas lekt. En nu heb ik die raam ook iedere ochtend zeiknat. Maar ja, geen geld om te laten vervangen (en dan moet ook eigenlijk direct alles, want de rest is net zo oud).
(Gelukkig viel me de condens tussen de glazen nog mee, daar had ik van de zomer/herfst last van en wist daardoor dat mijn dubbelglas dus lekte.)

Dus iedere dag even met een trekker en doekje erover dat het vocht weg is en sparen totdat ik wel het geld heb om alles te laten vervangen.
(En hopen dat de condens er tussenin niet nog erger wordt en mijn zicht verpest.)
Pagina: 1