Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 17:05
Mijn vraag

Ik heb een hele nieuwe PC in elkaar gezet met een ASUS B650-PLUS wifi moederboard.

Heb alle stekker paar keer nagelopen en alles zit goed.

Als ik de PC aan zet met de startknop dan zie ik een heel klein oranje ledje aangaan op het moederboard.
deze geeft aan dat er iets met 'DRAM' aan de hand is.

heb de rammodules al gewisseld enzo, maar ledje blijft branden.

het geheugen wat ik er in heb zitten is "G.Skill DDR5 Flare X F5-6000J3238F16GX2-FX5"
(deze https://www.megekko.nl/pr...00Mhz-CL32-geheugenmodule)

De powerknop blijft continue branden,
verder geen beeps enzo.

Echter ik krijg geen enkel beeld. Lijkt wel of opstart totaal niet werkt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Biosflash met de nieuwste bios.

Iemand enig idee wat het kan zijn??

Beste antwoord (via kuwerti op 02-12-2023 00:10)

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:09
Ik heb sinds vorige week ook dit moederbord en dit geheugen. Ik moest bank 2 en 4 gebruiken, niet 1 en 3. Dit is ook conform de handleiding.

De eerste paar keer opstarten duurde de post boot ook erg lang maar op een gegeven moment gaat er een kortere geheugentest in werking en duurt het niet meer zo lang voordat ie begint aan het OS opstarten.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:38

Dark

who tweaked the light?

staat dit geheugen op de QVL van het moederbord?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:09
Ik heb sinds vorige week ook dit moederbord en dit geheugen. Ik moest bank 2 en 4 gebruiken, niet 1 en 3. Dit is ook conform de handleiding.

De eerste paar keer opstarten duurde de post boot ook erg lang maar op een gegeven moment gaat er een kortere geheugentest in werking en duurt het niet meer zo lang voordat ie begint aan het OS opstarten.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Geef het wat langer de tijd, de eerste keer opstarten duurt heel lang. Laat eens 5 of zelfs wel 10 minuten draaien. Het ledje geeft niet perse aan dat er iets fout is, maar dat het met die stap van het booten bezig is.

Ik heb hetzelfde moederbord en , volgens mij, hetzelfde geheugen en ik kwam ook hier op het forum uithuilen dat het niet werkte :-P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stroopwafel
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-02 01:28
kuwerti schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:56:

De powerknop blijft continue branden,
verder geen beeps enzo.

Echter ik krijg geen enkel beeld. Lijkt wel of opstart totaal niet werkt.
Zoals anderen al voor mij zeiden, evt. ram in andere slots en hem dan even laten draaien. Meestal moet de PC het een en ander nog instellen. Als hij dan nog niets doet dan even verder troubleshooten.
Hij piept niet, maar zit er wel een speaker op het moederbord? Zo niet kun je er evt. als hij nog steeds niet boot een aansluiten om te horen wat het probleem met de DRAM precies is, alhoewel het oranje lampje dat je ziet waarschijnlijk al voldoende indicatie is.
Dark schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:09:
staat dit geheugen op de QVL van het moederbord?
Het staat op de QVL.

[ Voor 8% gewijzigd door Stroopwafel op 01-12-2023 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stroopwafel
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-02 01:28
Er staan nog meer G.Skill bankjes op de volgende pagina's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5As7-hZZLWdxVcMctKjLqYML--Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GzOYC2FkiC7F2BdF1cvahInw.png?f=fotoalbum_large
Maar, nu ik nog eens kijk zie ik dat dat niet precies dezelfde code is, dit is immers de 2x32GB set die met F5-6000J3238 begint, en OP heeft de 2x16GB set die ook met F5-6000J3238 begint. Staat dus niet precies op de QVL, maar dat kan ook zijn omdat Asus geen zin had om de lagere capaciteit versies te testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Stroopwafel schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:42:
[...]
Staat dus niet precies op de QVL, maar dat kan ook zijn omdat Asus geen zin had om de lagere capaciteit versies te testen.
Idd dit setje staat er dus precies niet bij, wil helemaal niet zeggen dat het niet zou kunnen werken, maar dat zijn wel dingen waar je scherp op moet zijn bij de aankoop. Die typenummers zijn ook niet echt eenvoudig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 17:05
pfffffffff, inderdaad . het blijkt dat er een soort van initialisatie plaats vindt van het gehuegen bij starten. na 3 minuten start de pc gewoon op..... Super bedankt allemaal voor de hulp!!!
Pagina: 1