Vorig jaar een huis gekocht, maandje geleden alvast ingetrokken in het bijgebouw. Voor alles wat ik laat verbouwen/moderniseren/renoveren probeer ik het zo goed mogelijk aan te pakken. Echter voordat ik aan het huis begin leek het mij een goede zet om eerst te investeren in zonnepanelen. Ik heb inmiddels 2 offertes opgevraagd bij partijen uit de buurt. Beide partijen komen met grofweg dezelfde prijs. Bij 1 van de 2 heb ik een goed gevoel qua werkwijze etc. Nu ben ik niet iemand die overal offertes gaat opvragen voor de beste prijs. Dan voel ik mij een beetje 'schuldig' om ieder zijn tijd te verdoen waar ze vervolgens geen opdrachten uit halen. Mijn doel van dit topic is dan ook meer om te vragen of jullie denken dat het heel veel goedkoper kan. Als dit al prima prijzen zijn dan ga ik niet verder offertes opvragen en ga ik een keuze maken tussen de 2 partijen./f/image/GuBzen6tRXrrY4mK7DwMTIKK.png?f=fotoalbum_large)
3x 25A in meterkast nummer 2. Dit is de meterkast in de schuur naast het bijgebouw met plat dak. Aangesloten middels een 4x6m2 kabel op de hoofd meterkast.
Meterkast nummer 2 is ook de beoogde locatie voor de aansluiting van de zonnepanelen.
Oost/West zie ik als de beste keus. Ook heb ik meer vertrouwen in micro omvormers dan 1 grote omvormer.
Aanbetaling benodigd (wel aangesloten bij SGZE)
14x Trina Solar 430W Vertex S+ Dual Glass N Type
14x Enpase micro-omvormer IQ8 plus
1x Enphase Envoy-S Standard
14x Enphase IQ-kabel landscape monofase | 1.7 m tussenafstand
1x Enphase IQ-relay driefase inclusief fasekoppelaar
1x Van der Valk montagesysteem
1x Eaton aardlekautomaat 2p B16 0,03
1x Eaton aardlekautomaat 4p B16 0,3
1x SGZE Garantiecertificaat
6020 Wp
Verwachte opbrengst: 4944 kWh
Prijs: € 6478,73
€ 1,076/Wp
Deze partij zijn niet wezen kijken en hebben enkel op basis van een luchtfoto en een paar vragen via de telefoon deze offerte uitgebracht.
Alle panelen ingetekend op oost/west (op mijn aangeven).
Offerte 2
Geen aanbetaling nodig (ook aangesloten bij SGZE), direct betalen na oplevering.
16x Canadian Solar 425 Wp mono N-Type TOPHiKu CS6R-425 T
16x Enphase Micro-omvormer IQ8MC
16x Enphase IQ-kabel landscape monofase | 2.0 m tussenafstand
1x Aardlekautomaat 4P 16A 0,03
1x Enphase IQ Gateway-S Standard
Foto bovenin komt van deze partij. 12 stuks oost/west, 4 stuks op zuid (op aangeven van dit bedrijf).
6800 Wp
Verwachte opbrengst: 5209 kWh
Prijs: € 6850
€ 1,007/Wp
Voor een meerprijs van € 373,82 worden Trina Solar Transparent Bifacial Black Frame Dual Glass N-Type VERTEX S+ TSM-430 geleverd. Daarmee komen we op:
Prijs: € 7223,82
€ 1,062/Wp
Deze partij heeft uitgebreid de tijd genomen om de situatie te bekijken en de verschillende mogelijkheden besproken. Bij deze partij heb ik een goed gevoel. In tegenstelling tot de eerste partij is dit geen zuivere zonnepanelen boer. Dit bedrijf doet ook in laadpalen en elektrische opslag.
Zoals je ziet liggen beide offertes behoorlijk dicht bij elkaar. Denken jullie dat dit al een goede prijs is? Of hebben jullie het idee dat beide flink aan de prijs zijn?
Foto's
/f/image/GuBzen6tRXrrY4mK7DwMTIKK.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Beoogde locatie voor zonnepanelen is op dit moment het platte dak van het bijgebouw. Dit dak is paar maanden geleden geïsoleerd en opnieuw voorzien van dakbedekking. Het dak heeft ongeveer een oppervlakte van 50 m2.Schaduw
Op dit moment alleen een klein stukje van mijn eigen schuurtje vanuit de westzijde. In de toekomst mogelijk ook schaduw aan de westzijde. Daar staat nu een grote schuur, maar die gaat afgebroken worden. Wat daar voor in de plaats komt is niet bekend. Dit kunnen huizen, maar ook een appartement zijn.Jaarverbruik
Onbekend. Ik gok dat ik ergens tussen de 3000 en 6000 uit ga komen.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25A in meterkast nummer 1.3x 25A in meterkast nummer 2. Dit is de meterkast in de schuur naast het bijgebouw met plat dak. Aangesloten middels een 4x6m2 kabel op de hoofd meterkast.
Meterkast nummer 2 is ook de beoogde locatie voor de aansluiting van de zonnepanelen.
Budget en doel
Budget is niet zozeer een beperking nu. Uiteindelijke doel is om zoveel mogelijk zelf te gebruiken. Ik werk veel thuis, dus alles wat overdag wordt opgewekt hoef ik niet af te nemen van de energieleverancier. Ik denk dat het een mooi begin is om het hele platte dak vol te leggen.Oost/West zie ik als de beste keus. Ook heb ik meer vertrouwen in micro omvormers dan 1 grote omvormer.
Wie gaat het project uitvoeren
Al zou ik het technisch waarschijnlijk zelf kunnen besteed ik dit toch liever uit aan een professionele partij. Ik wil geen prutsers. Ik denk dat ik wel in staat ben om te controleren of ze geen gekke dingen doen.Bijhouden van data
Ik heb Domoticz draaien en een systeem waar ik de individuele panelen kan uitlezen heeft wel mijn voorkeur.Reeds verkregen offertes
Offerte 1Aanbetaling benodigd (wel aangesloten bij SGZE)
14x Trina Solar 430W Vertex S+ Dual Glass N Type
14x Enpase micro-omvormer IQ8 plus
1x Enphase Envoy-S Standard
14x Enphase IQ-kabel landscape monofase | 1.7 m tussenafstand
1x Eaton aardlekautomaat 2p B16 0,03
1x Eaton aardlekautomaat 4p B16 0,3
1x SGZE Garantiecertificaat
6020 Wp
Verwachte opbrengst: 4944 kWh
Prijs: € 6478,73
€ 1,076/Wp
Deze partij zijn niet wezen kijken en hebben enkel op basis van een luchtfoto en een paar vragen via de telefoon deze offerte uitgebracht.
Alle panelen ingetekend op oost/west (op mijn aangeven).
Offerte 2
Geen aanbetaling nodig (ook aangesloten bij SGZE), direct betalen na oplevering.
16x Canadian Solar 425 Wp mono N-Type TOPHiKu CS6R-425 T
16x Enphase Micro-omvormer IQ8MC
16x Enphase IQ-kabel landscape monofase | 2.0 m tussenafstand
1x Aardlekautomaat 4P 16A 0,03
1x Enphase IQ Gateway-S Standard
Foto bovenin komt van deze partij. 12 stuks oost/west, 4 stuks op zuid (op aangeven van dit bedrijf).
6800 Wp
Verwachte opbrengst: 5209 kWh
Prijs: € 6850
€ 1,007/Wp
Voor een meerprijs van € 373,82 worden Trina Solar Transparent Bifacial Black Frame Dual Glass N-Type VERTEX S+ TSM-430 geleverd. Daarmee komen we op:
Prijs: € 7223,82
€ 1,062/Wp
Deze partij heeft uitgebreid de tijd genomen om de situatie te bekijken en de verschillende mogelijkheden besproken. Bij deze partij heb ik een goed gevoel. In tegenstelling tot de eerste partij is dit geen zuivere zonnepanelen boer. Dit bedrijf doet ook in laadpalen en elektrische opslag.
Regio
OssZoals je ziet liggen beide offertes behoorlijk dicht bij elkaar. Denken jullie dat dit al een goede prijs is? Of hebben jullie het idee dat beide flink aan de prijs zijn?
Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.