Nieuw gebouwde PC blijft BSOD's geven, meedenk hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeOpHyTe-NL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:22
02-05-2024 edit:
Mysterie is opgelost, de cpu bleek de boosdoener!

16-3-2024 edit:
Eigen geheugen ter garantie opgestuurd.
Ander setje ram via V&A gekocht... geeft ook fouten.
NeOpHyTe-NL in "Nieuw gebouwde PC blijft BSOD's geven, meedenk hulp gevraagd"

16-12-2023 edit:
Inmiddels weer iets verder. Nieuw moederbord en waterkoeling. Problemen een stuk minder maar zijn er nog wel. (Zie ook; https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77520854)

Liebe leute,

Momenteel ben ik druk bezig om er precies achter te komen wat er mankeert aan mijn nieuwe zelfgebouwde PC. Het is zeker niet de eerste PC die ik heb gebouwd, maar wel de eerste waarmee ik problemen heb...Ik hoop dat jullie willen meedenken! Excuses alvast voor de lange topicstart maar ik ben graag grondig. ;) Allereerst even de hardware;

(Edit: 16-12-2023, lijst aangepast i.v.m. nieuw moederbord en waterkoeling.)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7900 Boxed€ 429,99€ 429,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650M-PLUS WIFI€ 199,95€ 199,95
1VideokaartenSapphire Nitro+ AMD Radeon RX 7800 XT 16GB€ 605,76€ 605,76
1BehuizingenSharkoon MS-Y1000 Zwart€ 54,90€ 54,90
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML240L Illusion Zwart€ 103,59€ 103,59
1VentilatorsArctic F8 PWM Zwart, 80mm€ 6,35€ 6,35
1VentilatorsCooler Master MasterFan MF120 Halo 3in1, 120mm€ 42,50€ 42,50
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR€ 141,46€ 141,46
1VoedingenSeasonic Focus GX-750€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesCorsair MP600 CORE XT 4TB€ 209,90€ 209,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.894,30

Proloog:
Alle onderdelen zijn nieuw gekocht. PC is netjes gebouwd terwijl ik een ESD-polsbandje heb gedragen. Voor de installatie geen nieuwe bios van moederbord of overige firmware geflashed. (Volgens google was de huidige bios geschikt voor de 7900). Wel direct het correcte Expo profiel geladen en gekeken of voltage van ram op 1.35V zat. Meest recente Windows 10 installatie gedaan via USB. (Aangemaakt via de hulptool van Microsoft) Hierbij twee partities aangemaakt op de SSD. (C: van ~1tb, en D:, ~3tb.) Op partitie C: heb ik Windows laten installeren.

Installatie ging vlot en probleemloos. Direct automatisch Windows updates gedraaid en MSI kwam met een pop-up voor o.a. chipset/audio drivers en een aantal hulpprogramma's welke ik heb geselecteerd. Via de website van AMD daarna de auto-updater gedaan voor o.a. de GPU en daarbij direct gecheckt of chipset/audio drivers correct geïnstalleerd en up-to-date waren.

Ik heb daarna ongeveer 2 uur lang de PC normaal kunnen gebruiken waarbij ik een aantal vaste programma's heb gedownload en geïnstalleerd. (Firefox, Spotify, Steam, HardwareMonitor, etc.)
Temperaturen waren naar mijn idee hoog, maar begreep dat zelfs de 7900 non X hier last van heeft. Ook is de koeler natuurlijk niet super, deze zal vervangen worden. Idle zat ik rond de 50 graden en onder load kroop deze richting de 80, maar is hier nooit boven gekomen.

Het probleem:
Na ongeveer 2 uur kreeg ik een BSOD; KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED. Ik dacht, Okeee, kan gebeuren. Snelle google search wijst naar Ram, maar ook naar bijvoorbeeld 'faulty device driver or system service, outdated BIOS'. Het plan was om eerst maar eens mijn bios up te daten. Voor de zekerheid heb ik eerst even mijn Ram op stock profiel gezet. Terwijl ik mij aan het inlezen was wat de nieuwste versie van de bios was en hoe ik deze het beste kon flashen, kreeg ik weer een BSOD. Hierna bleven er BSOD's komen. Snel achter elkaar. Soms startte de PC niet eens meer in Windows. Indien ik wel in Windows kwam, was dit vaak voor slechts enkele seconden. AMD Expo profiel, stock settings, etc. etc. Niets hielp. De volgende BSOD's kwamen o.a. te tevoorschijn; WORKER_INVALID, SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION, APC_INDEX_MISMATCH, CRITICAL_PROCESS_DIED, SYSTEM THREAD EXCEPTION NOT HANDLED, PAGE FAULT IN NONPAGED AREA. Nog een paar, maar daar kon ik niet snel genoeg de naam van onthouden. :9

Ik heb toen als eerste helemaal opnieuw Windows geïnstalleerd. Dit leek even te helpen; ik heb de bios van het moederbord succesvol kunnen flashen naar de meest recente versie. De firmware van de SSD heb ik niet meer kunnen checken want wederom kwamen al vrij snel de BSOD's weer. (En bleven komen...)

Reeds geprobeerd:
- Memtest86 gedraaid. Op Expo profiel na 10 minuten al 359 errors. Op stock profiel in een uur 29 errors. Nog geen langere tests gedaan.
- Beide ram sticks los getest met dezelfde resultaten.
- Het Intel XMP ram van m'n vrouw in mijn pc gezet. (op stock profiel). Dit gaf ineens ook fouten! (En zou moeten werken zegt mijn logica...)
- Mijn ram in de pc van m'n vrouw gezet. Helaas memtest maar circa 60 minuten kunnen draaien en... warempel. Géén errors met mijn ram. Okay, het is helaas een (te) korte test maar ik word nu dus toch even op een ander spoor gezet.

Hoe nu verder?
Zou wellicht het moederbord DOA kunnen zijn? Of iets heel anders waarbij er fouten in de communicatie met het ram naar boven komen? Ik ben van plan om mijn ram nog eens langer te testen in de pc van m'n vrouw. Dat kan ik waarschijnlijk aankomende week doen. Als mijn ram dan nog steeds foutloos blijkt te zijn, ga ik verder spitten.

Wellicht dat ik nog even de CPU re-seat en dan nog even snel de setup test buiten de kast?

Mijn gevoel zegt dus dat het moederbord de boosdoener is. Het is mij echter teveel werk om het moederbord uit de pc van m'n vrouw te halen en deze te testen met al mijn nieuwe hardware. Ik hoop dus dat ik nog beter kan 'pinpointen' waar en wat het probleem is, alvorens ik de keuze maak om (in dit geval) het moederbord terug te sturen met garantieaanvraag.

Tips? Tricks? Ik hoor het graag. :*)

[ Voor 6% gewijzigd door NeOpHyTe-NL op 03-05-2024 01:54 ]

Beginning to realize the power...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 10:47
PC wel stabiel zonder Expo profiel?
Raad aan om toch je bios te updaten meestal zitten er stabiliteit en geheugen fixes erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:04
Speel eens wat met de snelheid van het RAM binnen het EXPO profiel. Zet het eens op 5600 ipv 6000 bijvoorbeeld en draai dan nog eens MemTest.

Dat 92mm Jonsbo koelertje is absoluut ontoereikend voor een 7900X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeOpHyTe-NL
Hell-Slave schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:46:
PC wel stabiel zonder Expo profiel?
Raad aan om toch je bios te updaten meestal zitten er stabiliteit en geheugen fixes erin.
In de topic post heb ik al aangegeven dat het niet helpt om géén expo profiel te gebruiken en dat ik de bios tussendoor heb ik kunnen flashen, zonder dat het helpt. -O-
Uszka schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:59:
Speel eens wat met de snelheid van het RAM binnen het EXPO profiel. Zet het eens op 5600 ipv 6000 bijvoorbeeld en draai dan nog eens MemTest.

Goede tip mbt snelheden testen. Die zet ik op de lijst. De cpu is de non-x variant die dus standaard lagere powerlimits heeft. Dat neemt niet weg dat de cooler nog steeds ondermaats is. Ik ga er echter van uit dat 50 graden bij idle geen reden is voor alle bsod's.

[ Voor 7% gewijzigd door NeOpHyTe-NL op 02-12-2023 01:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Is het geheugen gecertificeerd voor het moederbord?
Indien nee, dan kun je nog proberen om het geheugenvoltage een tikje te verhogen.

Maar met dit soort vage problemen: Als je er niet uitkomt: Breng de configuratie terug naar de computerwinkel en betaal hun technici om de PC te assembleren en te testen. Een goede PC zaak heeft een eigen werkplaats en genoeg onderdelen liggen om te testen. Het kost wat extra maar bespaart je een hoop stress.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:23

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Er staan verschillende setjes op van G skill, waaronder een met dezelfde MT/S en timings. Maar vervolgens staat er geen R achter. Waarvoor die R staat geen idee. Ik lees hier twijfels over de CPU koeling, maar AM5 CPU's zijn gemaakt om tegen hoge temperaturen te kunnen, want ze boosten vaak tot de max temperatuur, wat kan leiden tot 80°C+.
https://www.msi.com/Mothe...M-MORTAR-WIFI/support#mem
Maar dit kitje staat zeker op de lijst. Als je onderdelen nog retour kan sturen.
Probeer deze:
uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Als het om een AM5 build gaat: bios flashen en wel meteen.

Mijn AM5 build had in het begin exact dezelfde problemen en een bios flash heeft het allemaal opgelost. Problemen gesmolten als sneeuw voor de zon. Nu is mijn build 100% stabiel op Expo II settings.

AMD is enorm cheeky als het gaat om RAM en je hebt minimaal AGESA 1.0.0.7b nodig om stabiel Expo te kunnen draaien. Nu is Expo een overklok, dus als je RAM op standaard settings niet stabiel werkt ligt het dus aan een te oude biosversie.

En nee, ik denk niet dat je de laatste versie hebt want die is pas 4 dagen oud:
https://www.msi.com/Mothe...-MORTAR-WIFI/support#bios

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk een actueel bios is bij AM5 builds. Het platform is relatief nieuw en kent de nodige kinderziektes die hiermee opgelost worden.

Succes en ik ben benieuwd of dit alle problemen oplost 'ik denk het wel, namelijk' ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Uszka schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:59:

Helemaal mee eens, maar een CPU gaat in throttle stand en zal niet meteen blauwe schermen geven. Lukt die bios update dan meteen een betere CPU koeler kopen en heb je weer prestatiewinst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeOpHyTe-NL
Dank weer voor de reacties!
Inmiddels heb ik overigens het moederbord vervangen voor de ASUS TUF Gaming B650M-PLUS WIFI en heb ik een Cooler Master MasterLiquid ML240L Illusion geplaatst. :)

Daarna alles geformatteerd en weer de nieuwste Win10 via hulpprogramma op USB gezet en alles opnieuw geïnstalleerd. Updates van Windows 10 en chipset/gpu drivers e.d. geïnstalleerd.

De errors zijn een heel stuk minder extreem. Windows blijft 'oneindig' werken, maar memtest geeft nog steeds errors. Dit zijn er alleen heel veel minder... Nu iets van 12 in 8u tijd, i.p.v. 360+ fouten in 10 minuten.
Het gekke is dat er soms ook 0 errors uitkomen...
Games of intensieve applicaties crashen echter wel. Nu alleen bijna nooit meer een BSOD.

Als ik het ram gebruik van m'n vrouw d'r pc, werken games e.d. wél zoals het zou moeten. Maar, ook dat ram blijft met memtest soms een paar fouten geven. Ik begin te vermoeden dat die fouten wellicht 'random' zijn en wil dan ook zeer binnenkort wat andere ram tests gaan draaien om te zien of de resultaten dan anders zijn.

Ik vermoed inmiddels dat én mijn moederbord stuk was, maar dus ook mijn ram...
Tyrian schreef op maandag 11 december 2023 @ 03:50:
Is het geheugen gecertificeerd voor het moederbord?
Indien nee, dan kun je nog proberen om het geheugenvoltage een tikje te verhogen.

Maar met dit soort vage problemen: Als je er niet uitkomt: Breng de configuratie terug naar de computerwinkel en betaal hun technici om de PC te assembleren en te testen. Een goede PC zaak heeft een eigen werkplaats en genoeg onderdelen liggen om te testen. Het kost wat extra maar bespaart je een hoop stress.
Erm, geheugen staat op de QVL, bedoel je dat? Ook zonder het ingebouwde expo profiel blijven de problemen terugkomen. Handmatige instellingen van ram heb ik verder nog niet geprobeerd. Terugbrengen zou zeker helpen, maar alles is los besteld en in elkaar gezet door mijzelf. (Dat doe ik al 15+ jaar, maar nu voor het eerst problemen) Dat wordt dus lastig. Gelukkig gebruik ik mijn oude PC er naast en zie ik het ook wel als een stukje leerstof en een projectje. ;)
Ludwig005 schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:32:
Er staan verschillende setjes op van G skill, waaronder een met dezelfde MT/S en timings. Maar vervolgens staat er geen R achter. Waarvoor die R staat geen idee. Ik lees hier twijfels over de CPU koeling, maar AM5 CPU's zijn gemaakt om tegen hoge temperaturen te kunnen, want ze boosten vaak tot de max temperatuur, wat kan leiden tot 80°C+.
https://www.msi.com/Mothe...M-MORTAR-WIFI/support#mem
Maar dit kitje staat zeker op de lijst. Als je onderdelen nog retour kan sturen.
Probeer deze:
uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5N
De R staat volgens mij puur voor de versie mét RGB. De chips en timings zouden hetzelfde moeten zijn. Voor mijn nieuwe moederbord staat zelfs mijn exacte ram op de QVL...
Hoewel de temperatuur inderdaad niet de beschreven problemen heeft kunnen veroorzaken, heb ik voor mijn eigen fijne gevoel toch maar een waterkoeling-setje aangeschaft. :+
jimh307 schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:19:
Als het om een AM5 build gaat: bios flashen en wel meteen.

Mijn AM5 build had in het begin exact dezelfde problemen en een bios flash heeft het allemaal opgelost. Problemen gesmolten als sneeuw voor de zon. Nu is mijn build 100% stabiel op Expo II settings.

AMD is enorm cheeky als het gaat om RAM en je hebt minimaal AGESA 1.0.0.7b nodig om stabiel Expo te kunnen draaien. Nu is Expo een overklok, dus als je RAM op standaard settings niet stabiel werkt ligt het dus aan een te oude biosversie.

En nee, ik denk niet dat je de laatste versie hebt want die is pas 4 dagen oud:
https://www.msi.com/Mothe...-MORTAR-WIFI/support#bios

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk een actueel bios is bij AM5 builds. Het platform is relatief nieuw en kent de nodige kinderziektes die hiermee opgelost worden.

Succes en ik ben benieuwd of dit alle problemen oplost 'ik denk het wel, namelijk' ;)
Kijk, Dit was interessant geweest... Ten tijde van het bouwen was deze nieuwe bios echter nog niet aanwezig. Dit heb ik namelijk direct gecheckt aangezien ik inderdaad heb begrepen dat AMD/AM5/DDR5 erg 'finicky' is. Mijn nieuwe Asus bord heeft wederom (op dit moment) de nieuwste bios...

[ Voor 3% gewijzigd door NeOpHyTe-NL op 16-12-2023 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Dan zijn je problemen nog niet voorbij en heb ik nog enkele vraagjes:

1. Heb je bij het geheugen van je vrouw ook op 4800mt/s getest of op volle snelheid? (welk RAM was dat?)

Het kan ook je CPU zijn die zit te bokken. AMD garandeert dat tot 5200mt/s het goed moet gaan. Ik zou ook testen met 1 latje 'mét en zonder expo'. Gaat ook dat niet goed dan zou ik het zoeken bij de CPU. Dan is de memorycontroller op de CPU niet helemaal lekker. Je zou dit echt moeten uitzoeken.
Nu is het systeem gewoon niet stabiel en aangezien dit zo kan blijven kan je data corrupt raken omdat er dan stille datacorruptie plaatsvind als het van je RAM naar de SSD wordt geschreven. Heb je pech dan zit deze fout in het register en kun je alles opnieuw gaan installeren. Het is echter wachten daarop. 1,35 volt voor jouw RAM is best fors en dat kan problemen geven. Zonder expo is dit doorgaans 1,1 volt.

Ik zou niet kunnen rusten als het mijn systeem zou betreffen. Je bent er nogal rustig onder wat op zich knap is, maar RAM mag geen fouten geven, echt 0,0 dus. Zelf draai ik ook op expo II (1,25 volt 5600mt/s met zeer strakke timings) en ik heb totaal geen fouten, ook niet na langdurig gamen en na zware compressiewerkzaamheden. Alle archieven, dus bedrijfsdata worden na een herstart (zodat de cache leeg is) getest en zijn altijd foutloos. Bij de compressie gebruik ik alle RAM. Ik heb een 7800X3D.

Ik weet het en AMD is nogal kieskeurig, maar het kán dus wel helemaal in orde zijn. Kom je er echt niet uit? Dan zullen we verder kijken. In het ergste geval mag je CPU retour of misschien wel ECC-RAM nemen, maar ik heb je nog 2 klusjes gegeven die je kunt uitvoeren.

Succes, en ik hoor het wel :)

*Iets schiet me te binnen:
Wat je ook zou kunnen doen is expo II wél inschakelen en de snelheid dan forceren naar 5200mt/s. Als dat wel goed gaat zit je gebakken. Daar gaat je systeem echt niet merkbaar trager door worden. Dus in plaats van 6000mt/s schakel je alleen de snelheid terug en laat je de overige parameters gewoon staan. Ik ben benieuwd en ik zit er bovenop. (oftewel 5200mt/s op 1,35 volt) Ik ben een ervaringsdeskundige hier ;)

[ Voor 12% gewijzigd door jimh307 op 16-12-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOpHyTe-NL
Zeer veel dank voor deze fijne reactie! _/-\o_
jimh307 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:42:
Dan zijn je problemen nog niet voorbij en heb ik nog enkele vraagjes:

1. Heb je bij het geheugen van je vrouw ook op 4800mt/s getest of op volle snelheid? (welk RAM was dat?)
Dit heb ik getest, echter weet ik zo langzamerhand niet meer exact welke combi op welk moederbord...
Ik ga daarom de komende dagen de volgende tests draaien, eerst weer even met mijn eigen geheugen.

- Beide ram sticks op stock profiel
- Beide ram sticks op expo profiel
- Beide ram sticks op custom profiel (5200mt/s op 1.35v)

- Enkele ram stick 'a' op stock profiel
- Enkele ram stick 'a' op expo profiel
- Enkele ram stick 'a' op custom profiel (5200mt/s op 1.35v)

- Enkele ram stick 'b' op stock profiel
- Enkele ram stick 'b' op expo profiel
- Enkele ram stick 'b' op custom profiel (5200mt/s op 1.35v)

Ik ben benieuwd of er überhaupt één resultaat is wat zonder fouten optreed. Enig idee welke memtest het beste werkt? Memtest86 of Memtest86+?

Daarna hoop ik deze tests te kunnen herhalen met het ram geheugen van m'n vrouw; (uitvoering: G.Skill Trident Z5 RGB F5-6000J3040F16GX2-TZ5RK) Hierbij zal ik echter het expo en custom profiel combineren in een profiel wat de XMP settings overneemt van G.Skill.
Het kan ook je CPU zijn die zit te bokken. AMD garandeert dat tot 5200mt/s het goed moet gaan. Ik zou ook testen met 1 latje 'mét en zonder expo'. Gaat ook dat niet goed dan zou ik het zoeken bij de CPU. Dan is de memorycontroller op de CPU niet helemaal lekker. Je zou dit echt moeten uitzoeken.
Nu is het systeem gewoon niet stabiel en aangezien dit zo kan blijven kan je data corrupt raken omdat er dan stille datacorruptie plaatsvind als het van je RAM naar de SSD wordt geschreven. Heb je pech dan zit deze fout in het register en kun je alles opnieuw gaan installeren. Het is echter wachten daarop. 1,35 volt voor jouw RAM is best fors en dat kan problemen geven. Zonder expo is dit doorgaans 1,1 volt.
Check, ook de CPU zou het inderdaad kunnen zijn en dat kan ik thuis niet testen. Ik hoop uiteindelijk het één en ander uit te kunnen sluiten, voordat ik 'random' de CPU terugstuur voor garantie. Hij is uit de RMA periode dus dat zou een wat langer proces kunnen betekenen...
Ik zou niet kunnen rusten als het mijn systeem zou betreffen. Je bent er nogal rustig onder wat op zich knap is, maar RAM mag geen fouten geven, echt 0,0 dus. Zelf draai ik ook op expo II (1,25 volt 5600mt/s met zeer strakke timings) en ik heb totaal geen fouten, ook niet na langdurig gamen en na zware compressiewerkzaamheden. Alle archieven, dus bedrijfsdata worden na een herstart (zodat de cache leeg is) getest en zijn altijd foutloos. Bij de compressie gebruik ik alle RAM. Ik heb een 7800X3D.
Ik weet het en AMD is nogal kieskeurig, maar het kán dus wel helemaal in orde zijn. Kom je er echt niet uit? Dan zullen we verder kijken. In het ergste geval mag je CPU retour of misschien wel ECC-RAM nemen, maar ik heb je nog 2 klusjes gegeven die je kunt uitvoeren.

Succes, en ik hoor het wel :)
Af en toe krijg ik er wel genoeg van hoor... Zeker toen ik na veel ploeteren de waterkoeling en nieuwe mobo had geplaatst in een eigenlijk te kleine kast. Maar goed, we gaan nog even door! Dank en ik blijf zeer zeker updaten. Ik wil inderdaad ook naar 0 errors, maar probeer graag te begrijpen waar het misgaat. (Voorlopig... :9 )
*Iets schiet me te binnen:
Wat je ook zou kunnen doen is expo II wél inschakelen en de snelheid dan forceren naar 5200mt/s. Als dat wel goed gaat zit je gebakken. Daar gaat je systeem echt niet merkbaar trager door worden. Dus in plaats van 6000mt/s schakel je alleen de snelheid terug en laat je de overige parameters gewoon staan. Ik ben benieuwd en ik zit er bovenop. (oftewel 5200mt/s op 1,35 volt) Ik ben een ervaringsdeskundige hier ;)
Check, neem ik dus mee in de tests hierboven! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@NeOpHyTe-NL Goed bezig (y) Niets is zo irritant dan een PC die ligt te bokken. Dit had ik in het begin ook. Hier hielp een BIOS update miraculeus. Voor jouw moederbord komen veel BIOS versies uit, maar blijf weg van een beta BIOS-flash. Als er veel versies uitkomen heeft dit wel een betekenis en zijn er klachten met dat moederbord.

Bespaar je tijd en begin meteen met testen van je eigen RAM op 1,35 volt op 5200mt/s. Dus je schakelt expo II in en laat alles staan behalve de snelheid. Komt het RAM hier ook niet doorheen dan kun je nog even verder teruggaan naar 4800mt/s mét expo. Als dit ook niet goed gaat kun je het geheugen van je vrouw aan dezelfde test onderwerpen. Gaat dat ook niet goed (wat mij heel sterk lijkt) dan ligt het aan de CPU of het moederbord.

Ik ben benieuwd. Succes :)

PS: De ramtest van Microsoft zelf geeft ook een zeer accurate uitslag, anders memtest86+

[ Voor 5% gewijzigd door jimh307 op 16-12-2023 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
En, ben je al wat verder in het onderzoek? Ik zou wel graag op de hoogte blijven en ook als het allemaal wél gelukt is. Andere lezers en passanten kunnen er dan wat van leren ;)

• NeOpHyTe-NL
Ik blijf zeker updaten! Maar door mijn werk helaas erg druk en veel van huis...
Helaas dan ook nog niet verder gekomen dan het volgende, dit lijstje pas ik (hopelijk) de komende dagen steeds verder aan;

Overgegaan op testen via memtest86+. nieuwste versie.

Eigen ram, enkel stick A, Expo II, (1.35v 5200mt/s)
- In totaal 14 passes (~11uur)
- 7 passes zonder fouten.
- 1 fout bij pass 8, test 8.
- 8 fouten bij pass 13, test 8.
- 3 fouten bij pass 14, test 8.
- Alle fouten bij cpu 12.

Eigen ram, enkel stick A, Expo II, (1.35v 6000mt/s)
- In totaal 8 passes (~6uur)
- Geen fouten...
- Deze test wil ik zsm nog een keer opnieuw doen om ook op ~11uur te komen en dan ga ik door op stick B.

[ Voor 14% gewijzigd door NeOpHyTe-NL op 21-12-2023 22:58 ]

• jimh307
  • Niet online
Je bent echt op je best bezig, maar mijn mening neigt naar ander RAM geheugen. Het is allemaal niet in orde en ik snap helemaal dat je er soms wanhopig door wordt.

Plan de campagne:

-Probeer via garantie ander RAM te nemen
-Test die ook uitvoerig
=Misschien is je CPU messed up. Als het zo moeilijk blijkt te zijn om foutloos ram te krijgen neig ik naar een garantiekwestie. Geheugen moet écht foutloos zijn want heel de integriteit van je data hangt anders aan een zijden draadje. Iets is er niet in orde en sorry dat ik niet exact ergens kan op pinpointen.

Of je hebt erg veel pech met je processor of het ram is niet helemaal je van het.

Lastig allemaal, maar ik geef niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zeg je CPU, RAM en MOBO zijn namelijk al vervangen en het blijft. De memory controller zit bij Ryzen 7000 in de CPU.

Het gebeurd niet vaak maar het komt voor, ik heb ook ooit een nieuwe server besteld die af en toe een error op de PCI-E lanes gaf (liep dan x4 ipv x16)

DELL kwam langs, alles vervangen, PCI-E kaart, riser, mobo. Nog steeds. Bleek 1 van de 2 CPU's te zijn.

[ Voor 52% gewijzigd door Navi op 22-12-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOpHyTe-NL
CPU is nog niet vervangen, enkel het moederbord. Daarnaast heb ik het ram van een andere pc gebruikt om te testen. Die testen doe ik deze week opnieuw, mijn eigen ram geeft nu de volgende resultaten;

Eigen ram, enkel stick A, Expo II, (1.35v 5200mt/s)
- In totaal 14 passes (~11uur)
- 7 passes zonder fouten.
- 1 fout bij pass 8, test 8.
- 8 fouten bij pass 13, test 8.
- 3 fouten bij pass 14, test 8.
- Alle fouten bij cpu 12.

- In totaal 23 passes (~15uur)
- Geen fouten...

Schiet mij maar lek. :D
Vanavond/nacht test ik ram stick B, op Expo II 6000mt/s.

Ik hoop, nadat ik aankomende dagen ook het ram van m'n vrouw d'r pc opnieuw heb getest, ik tot een voorzichtige conclusie kan komen.

Ik neig ook een beetje naar een cpu probleem, maar vind de data die uit de tests komt ook interessant genoeg om het af te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOpHyTe-NL
Nou, ik weet het niet meer zo goed hoor;

- Geen fouten...

Eigen ram, enkel stick B, Expo II, (1.35v 6000mt/s)
- In totaal 20 passes (~14uur)
- Geen fouten...

Eigen ram, beide sticks, Expo II, (1.35v 6000mt/s)
- In totaal 12 passes (~9uur)
- 40 fouten
- Pass 5 en 7, beide test 6. CPU 16 en 17 dit keer.

Is er een manier om concreet uit te sluiten of het de CPU is? Ik zou eigenlijk de cpu willen wisselen, maar ik kan niet 1, 2, 3 aan een AM5 cpu komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:01
Ruil dat geheugen om. Echt. Dit gezeik wil je niet. Als je errors krijgt bij Memtest, dan is je RAM gewoon niet goed. Dat hoort helemaal niet te gebeuren.

Ik heb dit ook gehad met mijn laatste laptop. Extreem irritant. Ik had een Dell laptop gekocht en er zelf geheugen bijgeprikt. Toen werd deze instabiel, maar niet heel erg, hij liep 1x per week oid vast. Ik heb mijn bijgekochte geheugen er weer uit gehaald, Memtest gedraaid, fouten gevonden. Dell gebeld, hebben het RAM onder garantie vervangen, maar daarna was het nog steeds niet goed. Uiteindelijk hebben ze het moederbord vervangen, nu is het probleem opgelost, ook mijn bijgekochte RAM doet het nu goed. Dus het _kan_ ook aan je moederbord liggen, maar RAM is makkelijker om te wisselen.

Als het nog steeds niet goed is met nieuwe RAM sticks, dan het moederbord onder garantie omruilen. Ik heb voor de zekerheid de RAM sticks op een onlogische plek gemarkeerd met een viltstift om zeker te weten dat de webshop me niet dezelfde weer zou toesturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:08

sapphire

Die-hard pruts0r

NeOpHyTe-NL schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:39:
Nou, ik weet het niet meer zo goed hoor;

- Geen fouten...

Eigen ram, enkel stick B, Expo II, (1.35v 6000mt/s)
- In totaal 20 passes (~14uur)
- Geen fouten...

Eigen ram, beide sticks, Expo II, (1.35v 6000mt/s)
- In totaal 12 passes (~9uur)
- 40 fouten
- Pass 5 en 7, beide test 6. CPU 16 en 17 dit keer.

Is er een manier om concreet uit te sluiten of het de CPU is? Ik zou eigenlijk de cpu willen wisselen, maar ik kan niet 1, 2, 3 aan een AM5 cpu komen.
Sowieso is 6000mt/s een overclock volgens de specs van de CPU dus als daar fouten in voorkomen dan eerst dat aanpassen (timmings/voltage of gewoon clocks iets naar beneden bijstellen).

Kan dus prima zijn dat het de IMC van de CPU is want die hoeft niet persé op die snelheid te kunnen werken.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
kan je ook uit testen door het geheugen net wat lager te zetten als 6000mt/s,wat Saphire ook al zegt.
De geheugencontroller kan het waarschijnlijk niet aan die snelheid en dat is geen defect, behalve als de ondersteunde snelheid van de cpu niet werkt.

Max Memory Speed
2x1R
DDR5-5200

2x2R
DDR5-5200

4x1R
DDR5-3600

4x2R
DDR5-3600

de maximaal ondersteunde snelheid is 5200,probeer dat eerst eens

https://www.amd.com/en/products/apu/amd-ryzen-9-7900

[ Voor 30% gewijzigd door freaky35 op 27-12-2023 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOpHyTe-NL
Ik heb reeds het geheugen getest op 5200mt/s. Met en zonder de timings van EXPO.
op 5200mt/s krijg ik met de losse sticks fouten.
op 6000mt/s zijn de fouten weg bij losse sticks, maar zodra ik allebei de sticks gebruik zijn er fouten.
Moederbord is reeds gewisseld want met het 1ste moederbord kon ik niet eens 3sec in windows blijven, ongeacht overige instellingen.

Ik zal volgende week het geheugen ter garantie opsturen.
Ik hoop alleen niet dat het vervolgens de CPU blijkt te zijn.

Vergeet namelijk niet dat ik met het ddr5 geheugen van mijn vrouw (wat bij haar géén fouten geeft) bij mijn PC ook fouten krijg... met beide moederborden en op alle denkbare ram/expo settings.

[ Voor 16% gewijzigd door NeOpHyTe-NL op 27-12-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOpHyTe-NL
Inmiddels zijn we bijna 3 maanden verder. Door omstandigheden pas recentelijk weer de moed gevonden om met dit geval verder te gaan en dus ook dit topic weer op te pakken. :)

Updates;

- Mijn eigen RAM opgestuurd ter garantie. (3 weken geleden, afwachten)
- In de tussentijd via Tweakers V&A een ander setje gekocht. Staat net zoals mijn eigen geheugen netjes op de QVL van mijn moederbord. Verkoper heeft een memtest gedraaid toen het geheugen in zijn eigendom was
- Nieuwe bios geflashed.

Maaaaar tadaaa, ook dit geheugen geeft fouten bij Memtest86 en Memtest 86+.
Dit op zowel expo als stock snelheden.

Aangezien ik nu 3 setjes ram getest heb en twee moederborden... Zou het dan toch m'n Ryzen 9 zijn waarvan de memory controller kuren heeft?!

[ Voor 4% gewijzigd door NeOpHyTe-NL op 16-03-2024 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
NeOpHyTe-NL schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:55:
Inmiddels zijn we bijna 3 maanden verder. Door omstandigheden pas recentelijk weer de moed gevonden om met dit geval verder te gaan en dus ook dit topic weer op te pakken. :)

Updates;

- Mijn eigen RAM opgestuurd ter garantie. (3 weken geleden, afwachten)
- In de tussentijd via Tweakers V&A een ander setje gekocht. Staat net zoals mijn eigen geheugen netjes op de QVL van mijn moederbord. Verkoper heeft een memtest gedraaid toen het geheugen in zijn eigendom was
- Nieuwe bios geflashed.

Maaaaar tadaaa, ook dit geheugen geeft fouten bij Memtest86 en Memtest 86+.
Dit op zowel expo als stock snelheden.

Aangezien ik nu 3 setjes ram getest heb en twee moederborden... Zou het dan toch m'n Ryzen 9 zijn waarvan de memory controller kuren heeft?!
Ja, het geheugenbeheer van je processor heeft kuren. Kan haast niet anders.

Je hebt wel veel pech hiermee zeg. Bij mij was het na de BIOS update over en het systeem werkt nu nog steeds geheel foutloos. Hopen dat het geëtter nu over is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeOpHyTe-NL
Net van de winkel bericht gehad dat er toch geconstateerd is dat mijn ram stuk is. Vreemd, dat had ik inmiddels niet meer verwacht. Ik wacht op het nieuwe setje en dan zal waarschijnlijk blijken dat de problemen er nog zijn; Dan gaan we de cpu aanpakken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
De CPU kun je idd het beste aanpakken. Dat je RAM defect was verklaart dan niet de problemen die je in december had. Dat kan toeval zijn, maar ik ben bang dat ik het antwoord al weet.

Van vaak tot zelden:

CPU geheugencontroller is niet in orde (hetgeen wat ik sterk vermoed)
CPU cores zelf verslikt zich (geeft een hard reset)
CPU cachefouten, maar dan zouden jouw problemen zwaarder zijn

Als je kunt testen met een andere CPU zou dat in dit topic goud waard zijn. Ik weet zelf best veel van computers, maar het echte moeilijke werk zoals het BIOS finetunen doe ik ook via Google.

Ik heb nog een kleine tip en schakel PBO eens uit. Kijk of dit helpt.

Succes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeOpHyTe-NL
Een later dan verwachte update, die nog steeds niet veel zegt maar we blijven updaten! :9
Het geheugen uit garantie wat ik had binnen gekregen was helaas niet het juiste geheugen. Dat moest dus weer retour.

Gisteren het juiste setje gekregen. Ram vervangen, bios update naar 2613 (12 april) en verder een bios reset gedaan.

Problemen via memtest blijven. Zowel in EXPO als zonder expo. met PBO/zonder PBO, het maakt allemaal niet uit.

Ben nu toch wel heel benieuwd of een andere CPU alles oplost. Daarom maar een Ryzen 7 7700 besteld. Wordt weer vervolgd binnenkort. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Ben zeker benieuwd of dit het einde van alle ellende is.

Ik ben eerlijk om te zeggen dat als het mij betrof dat heel die computer retour ging en ik een nieuwe bestel. 5 maanden ellende zou ik niet kunnen dragen en vanuit dit, respect voor jou dat je zo kalm blijft. (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeOpHyTe-NL
Zo, het mysterie is tot een einde gekomen. Het bleek inderdaad aan de Ryzen 9 7900 te liggen. De net nieuw gekochte 7 7700 doet het zonder problemen. Ram op Expo, (6000mhz) memtest aan en na 24u nog geen enkele fout!

Nu pas valt mij op dat de aangegeven snelheid in GB/s bij memtest, nu een heel stuk hoger is dan bij de Ryzen 9 7900. Daar had ik dus waarschijnlijk vanaf het begin al aan kunnen zien dat het de CPU was.

Had ik nou maar een screenshot geupload; dan hadden jullie dat vast direct gezien! Achja, goede leer voor de volgende keer. :P

De 7900 gaat retour voor garantie. Ben verder wel beetje klaar met het klooien, dus ik denk dat de 7700 voorlopig lekker blijft en de 7900 straks in de verkoop gaat zodra de nieuwe binnen is.

Dank allen voor de bijdragen en de steun. :D

[ Voor 27% gewijzigd door NeOpHyTe-NL op 03-05-2024 02:08 ]

Pagina: 1