Condens afzuigkap spirobuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regenbui
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06 22:08
Vraag:
zie onderstaande vraag/probleem. Ik heb begrepen dat ik moet isoleren tegen damp/condens vorming. Welk materiaal gebruik ik hiervoor?

Situatie/probleem:
Afgelopen week een ventilatiekanaal van buiten naar binnen aangelegd tbv de afzuigkap in de keuken. Het gat/kanaal voorzien van een spirobuis met bocht. De ruimte tussen buis en gat (1 of 2 mm) met pur gedicht. Zo ver zo goed.

Nu zag ik vandaag dat er condensdruppens op de spirobuis zitten. Heeft iemand een idee hoe dit kan en hoe ik dat kan voorkomen. Het plan is om de buis weg te werken achter een koof en spotjes in de koof te plaatsen. Niet handig met druppels water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lv6W0m0VBrvtXuD6_k5LvEpURd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Gd5sjP7aURrqWPC4v9TDoQq.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-07 11:51
@Regenbui
Mooie naam trouwens met dit probleem :P

Maar logisch dat er condens komt. De buis loopt tot buiten en wordt dus koud. Binnen warme, vochtige lucht dus condens.
Ik zou er een koof omheen timmeren en die volstoppen met steenwol of glaswol. Sowieso als de koof dicht is zal er veel minder lucht erlangs stomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:29
Of - nu je er nog bij kan - , een thermo-box tussen zetten. Zo voorkom je tocht en - in mijn geval - het klapperen van de "uitblaas klep" bij elke windstoot.

Zie bijvoorbeeld hier: https://www.luchtafvoer.b...kap-thermobox-125-mm.html (nee, ik heb er geen aandelen in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regenbui
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06 22:08
@chrisborst morgen een start mee maken. Koop 10cm dik steenwol en dun deze beetje in, ca 2,5cm dikte. Anders wordt de koof enorm dik.

@MzKzM73 zojuist besteld. Deze kan ik toch vanuit de buitenkant in mijn spirobuis plaatsen gezien die 124mm breed is? Heb je hem nog extra bevestigd mket kit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:36
Regenbui schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:25:
@chrisborst morgen een start mee maken. Koop 10cm dik steenwol en dun deze beetje in, ca 2,5cm dikte. Anders wordt de koof enorm dik.

@MzKzM73 zojuist besteld. Deze kan ik toch vanuit de buitenkant in mijn spirobuis plaatsen gezien die 124mm breed is? Heb je hem nog extra bevestigd mket kit?
Ik denk niet dat je die in die bocht naar binnen kan duwen. Dat moet wel op een recht stuk.
Je kan ook op Marktplaats een stuk Armaflex kopen. Dat is heel dun en isoleert ook goed. Dan blijft je koof smal.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:29
Regenbui schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:25:
Deze kan ik toch vanuit de buitenkant in mijn spirobuis plaatsen gezien die 124mm breed is? Heb je hem nog extra bevestigd met kit?
Ik kon hem bij mij inderdaad in een stuk PCV afvoerbuis plaatsen vanaf de buitenkant. Ik had zelf geen spiro.
Kit is niet nodig, er zit een streepje "vilt" bij die je eromheen kan wikkelen die de unit dan op zijn plaats houd.(staat overigens ook in de begruiksaanwijzing). Let wel op dat het asje verticaal staat voor het beste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-07 15:08
Zo´n thermobox (of 2 inschuiven terugslagkleppen) in de buis daar waar je door de muur gaat, zorgt dat je de isolatieschil ´hersteld´, en je minder koude binnenkrijgt.
Een druppel condens is met dit vriesweer wel niet vreemd, als het wat vochtig is binnen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1