Moederbord komt niet meer los van meedraaiend standoff screw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:49
Omdat ik mijn CPU + moederbord aan het vervangen ben, was ik begonnen met het losschroeven van het oude moederbord.
Nu zijn alle schroefjes los, op 1 na. Deze blijft in de standoff schroef van de behuizing zitten. De standoff schroef blijft meedraaien tijdens het losschroeven.
Ik heb geprobeerd om een bout op de achterkant van de standoff schroef te zetten, deze gaat alleen los omdat het een te kort stukje is. Ook heb ik geprobeerd om hem tegen te houden met een tang, maar dat is ook niet te doen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Ik zat eraan te denken om de standoff schroef van achter los te boren met een metaalboor. Ik heb er alleen geen ervaring mee en ik wil het moederbord heel houden.

Mijn behuizing is de https://tweakers.net/pric...anced-usb-30-version.html
Het oude moederbord is de https://tweakers.net/pric...9/gigabyte-z370-hd3p.html.

Foto van de schroef op het moederbord:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flC4vZJx9yHGSX4gcrnlVLwlctY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xuDhPDrEyLrf8xMzMoDrqz38.jpg?f=fotoalbum_large

Foto van de standoff schroef van de achterkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emp8YcstRoYrVYQsqq60D4jm784=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wm7LeK1jVdNs8KgfvhyRxXQ4.jpg?f=fotoalbum_large

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:10
Steeksleutel 5 (kan ook 6 zijn) op de standoff zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Moederbord met standoff uit de behuizing halen, daarna met tang de standoff vasthouden en de schroef losdraaien zodat je moederbord vrij is van schroeven. Daarna de standoff weer terug op de backplate.

Het is normaal dat je standoffs los kan schroeven, zodat je deze kan verplaatsen als dat nodig is. Maar nee, het is dan weer niet normaal dat de moederbord schroef hierin vast blijft zitten. Tijdens het inbouwen is die waarschijnlijk te strak vast gedraaid.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:49
Hero of Time schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:55:
Moederbord met standoff uit de behuizing halen, daarna met tang de standoff vasthouden en de schroef losdraaien zodat je moederbord vrij is van schroeven. Daarna de standoff weer terug op de backplate.

Het is normaal dat je standoffs los kan schroeven, zodat je deze kan verplaatsen als dat nodig is. Maar nee, het is dan weer niet normaal dat de moederbord schroef hierin vast blijft zitten. Tijdens het inbouwen is die waarschijnlijk te strak vast gedraaid.
Helaas krijg ik het moederbord niet uit de behuizing. De standoff blijft vastzitten aan de behuizing.
Uszka schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:15:
Steeksleutel 5 (kan ook 6 zijn) op de standoff zetten.
Dat ga ik maar eens proberen.

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Als de standoff meedraait, dan draait hij toch los van de tray waar het moederbord op gemonteerd zit?

Eerst de rest losmaken, dan deze beginnen met draaien en een beetje wiebelen en een klein beetje trekken terwijl je de schroef en standoff los draait

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:50
Stand-off vastsolderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:31

Croga

The Unreasonable Man

jack zomer schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:21:
Als de standoff meedraait, dan draait hij toch los van de tray waar het moederbord op gemonteerd zit?

Eerst de rest losmaken, dan deze beginnen met draaien en een beetje wiebelen en een klein beetje trekken terwijl je de schroef en standoff los draait
Als je je moederbord kapot wilt hebben, zeker doen.
Wil je dat niet dan de raad van @Hero of Time volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Croga schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:25:
[...]

Als je je moederbord kapot wilt hebben, zeker doen.
Wil je dat niet dan de raad van @Hero of Time volgen.
We zeggen ongeveer het zelfde.
Alleen ik neem niet de moeite om te vertellen dat je hem daarna met een tang en schroevendraaier los kan maken en terug plaatsen.
Ideaal, nee. Maar mijn moederborden leven nog steeds als dit een keer gebeurde

Dus of jij snapt mij niet.
Of je snapt mij en HoT niet.
Of ik snap jou niet.
Of niemand snapt het
Of iedereen snapt het en we typen langs elkaar...

Of... Leg uit waar jij het verschil ziet tussen ikke en HoT advies.

Ps. Ik geloof niet dat dit een standoff is op de rand van het moederbord, maar in dat geval zou ik een punt tang tussen de backplate en moederbord gebruiken om de standoff te fixeren
Met een beetje beleid vind ik dit een beter idee dan mijn idee, of het doorboren

[ Voor 27% gewijzigd door jack zomer op 02-12-2023 11:13 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 17:44

Orac

Ik mis je papa.

Als je er niet bij kan met een steeksleutel dan een sleufje maken in het schroefje aan de achterkant met een ijzerzaag of Dremel, dan kan je het tegenhouden met een platte schroevendraaier. Is niet makkelijk denk ik. Is allemaal wel heel klein. Nu ik er over nadenk, misschien beter met de zijkant van een kleine platte vijl of een driekhoeksvijl.

Als laatste redmiddel?: vastlijmen. Eenmaal het moederbord eruit krijg je die standoff wel weer los.

[ Voor 20% gewijzigd door Orac op 02-12-2023 11:22 ]

Pagina: 1