Ik wil een draingoot in mijn terras gaan aansluiten aan mijn HWA afvoer, welke is gekoppeld aan het gescheiden regenwater riool van de gemeente. Nu weet ik dat het reguliere riool enorm ruikt en je hier absoluut een stankafsluiter in de vorm van een sifon wilt hebben, maar hoe zit dit met het regenwater riool? Is het gebruikelijk om ook hier stankafsluiters te gebruiken omdat tijdens sommige omstandigheden (langdurige droogte) dit riool ook kan gaan stinken?
Vraag
Beste antwoord (via frennek op 03-12-2023 10:01)
Regenwater? En als iemand zich niet aan de regels houdt, wellicht een keer een auto die gewassen wordt?JukeboxBill schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:01:
Een openbaar regenwaterafvoersysteem waar iedereen op zit? Ga er maar van uit dat het ook stinkt. Je weet immers niet wat anderen er doorheen spoelen.
Ik zou me over stank niet te druk maken, regenwaterputten worden op alle verhardingen aangebracht en stinken ook niet. Als je zelf een sifon gaat fabriceren dan zal je veel kans hebben dat deze verstopt raakt door blaadjes etc. Je moet een sifon hebben die ook dienst doet als vuilvang.
Op mijn terras moest ik een aansluiting maken, een van de meest simpele afvoeren voor in de verharding had een vuilvang die meteen dienst doet als stankafsluiter.
Alle reacties
Het lijkt mij dat een regenwater riool een heel stuk minder stinkt dan een regulier riool.
Tenslotte loopt er (als het goed is) alleen maar regenwater doorheen.
Tenslotte loopt er (als het goed is) alleen maar regenwater doorheen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Then again, ook groenafval (blaadjes enzo) wat kan gaan rotten.
Is het verplicht: geen idee. Is het handig, makkelijk t doen en kost het geen knoop: ja.
Dus imho een nobrainer. Hoeft ook niet eens gelijmd te worden ofzo, gewoon in elkaar schuiven en aansluiten is meer dan voldoende. Als het al lekt is het regenwater en dat ging toch de grond al in van alles wat er langs de HWA valt
En protip: pak een sifon met een deksel er bovenop. Mocht ie ooit verstopt raken draai je er simpelweg de deksel vanaf en kun je schoonmaken.
Is het verplicht: geen idee. Is het handig, makkelijk t doen en kost het geen knoop: ja.
Dus imho een nobrainer. Hoeft ook niet eens gelijmd te worden ofzo, gewoon in elkaar schuiven en aansluiten is meer dan voldoende. Als het al lekt is het regenwater en dat ging toch de grond al in van alles wat er langs de HWA valt
En protip: pak een sifon met een deksel er bovenop. Mocht ie ooit verstopt raken draai je er simpelweg de deksel vanaf en kun je schoonmaken.
[ Voor 15% gewijzigd door The Eagle op 01-12-2023 17:54 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Een openbaar regenwaterafvoersysteem waar iedereen op zit? Ga er maar van uit dat het ook stinkt. Je weet immers niet wat anderen er doorheen spoelen.
Soms ben ik bijna gelukkig
Regenwater? En als iemand zich niet aan de regels houdt, wellicht een keer een auto die gewassen wordt?JukeboxBill schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:01:
Ik zou me over stank niet te druk maken, regenwaterputten worden op alle verhardingen aangebracht en stinken ook niet. Als je zelf een sifon gaat fabriceren dan zal je veel kans hebben dat deze verstopt raakt door blaadjes etc. Je moet een sifon hebben die ook dienst doet als vuilvang.
Op mijn terras moest ik een aansluiting maken, een van de meest simpele afvoeren voor in de verharding had een vuilvang die meteen dienst doet als stankafsluiter.
Iedere straatkolk heeft een syfon met zandvang. Dat heeft een reden. De plaats om zonder syfon te werken, is een dakgoot aansluiting, want dan komt eventuele stank er uit op een punt dat het vervlogen is voor je er erg in hebt. In een drain zou ik zelf altijd een syfon maken (3x kniestuk kost geen drol) en met een tuinslang kun je hem al doorspuiten.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Hmm, net in vuilwaterafvoer wil je geen sifon, die verstopt. In regenwaterafvoer is er weinig kans op verstopping, geen vet en vaste fracties. Ik zou echter eerder een terugslagklep voorzien op het regenwater, dan komt het niet bij jou binnen als de straat het niet kan slikken.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Risico op regenwater bij mij binnen is er niet. Aansluiting is alleen buitenom, laagste punt zou dan de draingoot van mijn terras zijn (die dan overloopt in stukje tuin en straat gemeente). Openingen straatkolk ligt nog lager dan mijn laagste aansluiting (de draingoot).naftebakje schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:11:
Hmm, net in vuilwaterafvoer wil je geen sifon, die verstopt. In regenwaterafvoer is er weinig kans op verstopping, geen vet en vaste fracties. Ik zou echter eerder een terugslagklep voorzien op het regenwater, dan komt het niet bij jou binnen als de straat het niet kan slikken.
Zo'n stankafsluiter is denk ik een perfecte oplossing voor mij. Misschien iets overdreven, maar het zit ook niet echt in de weg.bvdbos schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:55:
[...]
Regenwater? En als iemand zich niet aan de regels houdt, wellicht een keer een auto die gewassen wordt?
Als het goed is heeft het drainsysteem wat je kiest ook een zandvanger met stankafsluiter. Dat is het gemakkelijkst. Koop geen draingoot voor binnen maar echt voor buitenfrennek schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:45:
Ik wil een draingoot in mijn terras gaan aansluiten aan mijn HWA afvoer, welke is gekoppeld aan het gescheiden regenwater riool van de gemeente. Nu weet ik dat het reguliere riool enorm ruikt en je hier absoluut een stankafsluiter in de vorm van een sifon wilt hebben, maar hoe zit dit met het regenwater riool? Is het gebruikelijk om ook hier stankafsluiters te gebruiken omdat tijdens sommige omstandigheden (langdurige droogte) dit riool ook kan gaan stinken?
Ik neem aan dat je een lijngoot bedoelt? Deze sluit je rechtstreeks aan op de hwa. Hiervoor gebruik je geen stankafsluiter of sifon om de doodsimpele reden omdat er geen water in blijft staan wat met een kolk wel het geval is en daarom wel een stankafsluiter heeft.frennek schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:45:
Bij een normale lijngoot kan je het deksel gemakkelijk eraf halen zodat je de goot kan schoonmaken. Ook hebben ze een bladvanger zodat je riool niet verstopt raakt.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Pagina: 1