Prijs tegelvloer met vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:03
Beste medetweakers,

Voor onze nieuw aangekochte woning willen we op de begane grond vloerverwarming laten infrezen en een tegelvloer laten leggen op een kleine 80m2.
Het gaat om een woning van omstreeks 2000 met betonnen vloeren waar nu grotendeels vloerbedekking ligt met oude plavuizen in de hal en bijkeuken.
We hebben een groot formaat tegel op het oog van 80x180.
Hiervoor hebben we nu een offerte liggen van 23k all in van een lokale tegelzaak (zie hieronder). Obv richtprijzen online lijkt het geheel qua prijs wat aan de hoge kant te zitten maar het blijft lastig vergelijken. Mijn vraag is daarom wat jullie (adhv eigen ervaringen) van de prijzen op de offerte vinden?

Offerte:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bij meerdere partijen een offerte opvragen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepenbrink
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 09:13
Niet helemaal een eerlijke vergelijking maar toch als referentie.

Wij hebben recent ~100m² vvw aangelegd op netten met een zandcement afdekvloer 7cm.

Vvw 4000
Dekvloer 2000

Tegelzetter rekende 40 per m² in btw, maar ik kan mij voorstellen dat grotere tegels (iets) duurder zijn. Die van ons zijn 60 x 60.

Je kan overwegen die oude vloer zelf weg te halen. Puinbak kost 180 en met kangoo huur (110), behulpzame vrienden en weekendje werk bespaar je toch snel op sloop werk. Zeker als je alleen de tegels en lijm (vergeet dan niet de bovenfreesa 110) hoeft weg te halen.

Met egaliseren zelf dus geen ervaring want zandcement was vlak genoeg. Maar 3000 klinkt mij als heel hoog.

Ook de prijs voor plinten lijken mij exorbitant. Weet niet om wat voor plinten het gaat maar voor 1200 moet je wel een hele hoop plint krijgen...

Ik zou zeker even rondshoppen bij verschillende bedrijven. Als je 2 tegelzetters benaderd en 2 vvw frezers kom je denk ik een stuk lager uit. Houd wel rekening mee dat sommige frezers NIET dichtsmeren en egaliseren. Dat vinden ze een taak voor de gene die afwerkt.

Succes met de verbouwing!

Ps. Vergeet ik nog te zeggen. Check ook even met de tegelboer of complete pakketen (a 2 tot 4 tegels) geretourneerd kunnen worden? Mocht het snijverlies dan tegen vallen scheelt dat nog wel op de eindafrekening. Mocht deze daarover moeilijk doen kun je met tegel type in de hand (mits het gangbaar model is) ook wel rondshoppen bij andere leveranciers.

[ Voor 18% gewijzigd door Piepenbrink op 01-12-2023 17:56 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dus ze gaan 78m² tegelen maar waarschijnlijk inclusief snijverlies wordt er 92m² besteld, vervolgens rekenen ze wel even 92m² x legprijs? Dat vind ik altijd bijzonder, dat was bij mijn PVC vloer niet zo. Je hoort gewoon voor 78m² leggen te betalen. Daar word je voor 14 x 60 (ex btw) verneukt, dat is al ruim 1000 euro gebakken lucht.

Egaliseren zit op 3000 / 78 = 38,46 per m². Vind ik erg duur.

Plinten voor 18,50 p/m1 ex btw... dan verwacht ik zeer bijzondere kwaliteit plinten die volledig afgekit worden met een gouden randje.

Vraag aub minimaal 3 to 4 offertes op, kan je zo duizenden euro's schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:35
@X2X2X
Je hebt prijzige tegels gekocht in een erg groot formaat. Dat is lastig leggen en ze lopen meer risico op breuk. Ook zullen veel leggers liever een kleiner formaat willen leggen en dus meer vragen voor dit soort maten.
Neemt niet weg dat ze een stevige prijs voor alles rekenen, dus rondvragen kan zeker lonen.
Verder zou je kunnen overwegen om bepaalde werkzaamheden los van elkaar te halen, vloerverwarming laten leggen door iemand die dat alleen doet, een partij die vooral vloeren egaliseert. Dan blijft enkel het leggen over. Je loopt dan wel meer risico (partijen die naar elkaar wijzen), jij bent verantwoordelijk voor de planning en afstemming maar het zal veel goedkoper zijn.

Dus je moet zelf ook de vraag stellen wat voor concessies je wil doen voor een lagere prijs. Een 80*80 tegel is ook mooi (zeker met kleine voegen in de juiste kleur).

Je zou ook andersom kunnen redeneren, wat wil je uitgeven voor een vloer en is je keuze dan wel realistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Lijkt me dat je die €1650,- voor het verwijderen van die 18M² aan oude tegels/plavuizen sowieso wel kunt uitsparen door het zelf te doen (voordat ze komen egaliseren)? Afvoeren van bouwafval/puin kun je als particulier vaak wel bij de lokale gemeentewerf tegen geringe kosten of zelfs gratis.

@stin00

Die plinten zijn, qua zetkosten, vooral zo prijzig vanwege het feit dat ze in die offerte opgenomen zijn als zijnde de zelfde plavuizen waarin de vloer gelegd gaat worden. Wel grappig dat ze daar dan maar weer 3 stuks plavuizen voor rekenen terwijl je feitelijk maar nét iets meer dan 2 nette plinten uit 1 plavuis kunt halen. Alleen de buitenste randen van een plavuis zijn bruikbaar, bij de rest ga je altijd een zaagrand aan de bovenkant te zien krijgen. Het kan dus ook zijn dat de grote hoeveelheid 'te verzagen' plavuizen uit de vloer hier nog in verwerkt / gebruikt gaat worden om alsnog aan genoeg meters te kunnen komen maar dat is lastig inschatten aangezien de exacte maatvoering van de ruimtes hier niet bekend is.

Met 80m² zit je al snel aan 36m aan plint..... Minimaal :9

[ Voor 63% gewijzigd door Will_M op 01-12-2023 18:42 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-09 20:12
Ik zou sowieso in je offerte op laten nemen dat de vloerverwarming hart op hart (hoh) 10cm voordat ze 15cm frezen. Hier bij de buren ook gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Laatst online: 19:52
Ik ken die tegels en hun prijzen niet,maar alle rest op de offerte is veel te hoog geprijsd.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:06
Hum... zou inderdaad wat gaan navragen over de vierkante meters (80m2 egaliseren vs 92 m2 tegels) . Ze hebben de tegels wel apart maar de lijm e.d. niet. Sowieso meerdere offertes opvragen. Met (verbruiks)materialen en arbeid apart gespecificeerd.

De platen van 80x180cm zijn ook ontzettend groot. Die zijn ook niet lekker te verwerken. Dus "even leggen" is daar niet zo bij. Ik hoop dat het effect echt zo zal zijn als je denkt dat het gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:28
Zijn erg grote en super lastige tegels om te leggen. Daar gaat tijd en werk in zitten.
Gebruiken ze ook een level systeem? Spreek goed af wat voor voegen. Hoe groot en de mogelijkheden tot afwijkingen.
Zoals boven vermeld.
Legprijs dient voor te leggen m2 te zijn.
Slopen kan je zelf. Scheelt een flinke slok op de borrel.
Egaliseren is vrij aan de prijs, maar wel verstandig om uit te besteden. Kijk wel goed naar de voorwaarden voor egaliseren, maken ze het alleen vlak of ook de golven en waterpas?
Vloerverwarming, laat opnemen dat de verdeler ook volledig aangesloten word en ingeregeld. Dit tezamen met hoh 10 cm.
Plinten vind ik vreemd. Zitten maar paar mooie zelf kanten aan. Dus dat word een erg dure hobby om die van de zelfde tegels te doen. Of wordt de bovenkant netjes afgewerkt?

[ Voor 7% gewijzigd door The Fatal op 02-12-2023 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

stin00 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:46:
Dus ze gaan 78m² tegelen maar waarschijnlijk inclusief snijverlies wordt er 92m² besteld, vervolgens rekenen ze wel even 92m² x legprijs? Dat vind ik altijd bijzonder, dat was bij mijn PVC vloer niet zo. Je hoort gewoon voor 78m² leggen te betalen. Daar word je voor 14 x 60 (ex btw) verneukt, dat is al ruim 1000 euro gebakken lucht.

Egaliseren zit op 3000 / 78 = 38,46 per m². Vind ik erg duur.

Plinten voor 18,50 p/m1 ex btw... dan verwacht ik zeer bijzondere kwaliteit plinten die volledig afgekit worden met een gouden randje.

Vraag aub minimaal 3 to 4 offertes op, kan je zo duizenden euro's schelen.
Misschien een deel wat niet geëgaliseerd wordt. Maar zoals met veel van dit soort topics is het voor ons speculeren.

Uit meer offertes van zelfde soort bedrijven kun je opmaken welke goed past. je hebt ook zelf een budget voor een klus in gedachte.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:03
Dank voor de vele reacties!
Dit geeft veel nieuwe inzichten en ook bevestiging van wat we zelf al dachten.

Vandaag weer een aantal andere zaken bezocht en meer offertes opgevraagd. Daarbij wel meer gekeken naar 80x80 en 60x120 tegels. Bij eentje komen we, met een goedkopere tegel weliswaar, op rond de 14k.
Dat is exclusief slopen. Slopen gaan we zelf doen hebben we besloten.
hoh 10 cm houden we ook even in de gaten op de offertes die nog gaan komen.
We gaan ook een warmtepomp laten installeren, er werd aangeraden om daarom een aantal extra groepen te laten installeren omdat een warmtepomp minder druk levert dan een CV.

Vwb de plinten op de offerte in de OP:
De plint wordt uit de tegel zelf gezaagd op 7 cm waarbj de rand rond wordt afgewerkt en geverfd in dezelfde kleur als de tegel.Vandaar de hogere prijs.

Het volgende vraagstuk is nu even de aanleg van de vloerverwarming. Infrezen in de bestaande cementdekvloer vs dekvloer slopen en vanaf de broodjesvloer opnieuw opbouwen.
De woning is van 1999 met een broodjesvloer welke tegen de standaarden van die tijd geïsoleerd is.
Dat is vandaag de dag nog als vrij goed te beschouwen. Ik neig nu, ook vanwege de kosten en tijd naar infrezen, mits de staat van de bestaande cementdekvloer het toestaat (gaan we bij oplevering woning pas achter komen). Kan ik het inderdaad zo zwart-wit beredeneren of zijn er nog andere argumenten om de optie voor het opnieuw opbouwen van de dekvloer te overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Laatst online: 19:52
Wat zou je argument zijn om de volledige dekvloer te slopen (meer werk) om daarna tvloerverwarming te leggen en een nieuwe dekvloer (meer werk en neer kosten).
Hier ook gefreesd in een vloer van 1973

Je kunt prima frezen in je bestaande vloer. Dat is erg gangbaar. Zeker voor jouw situatie.

Let wel op dat je met het slopen de boorhamer niet als een gek rechtop in je vloer drukt. Ga rustig te werk en zet er een brede beitelkop op. Anders beschadigd je de dekvloer te erg en kunnen ze gaan zeuren met het frezen.

[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 03-12-2023 12:28 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Voordat je alsnog besluit om de huidige cementdekvloer te gaan (laten) verwijderen. Bezint eer gij Begint!!!!

Je zal niet de eerste zijn welke tijdens het verwijderen van de cementdekvloer de onderliggende broodjes zo ver beschadigd dat ook die vloer volledig vervangen moet gaan worden. Ik heb in m'n huis uit 1977 ongeveer vijfentwintig jaar geleden vloerverwarming (H.O.H 10Cm.) aan laten leggen met daarop een natuurstenen vloer en heb destijds een volledig nieuwe cementdekvloer met daarin vloerverwarming boven op de al bestaande cementdekvloer laten storten incl. isolatielaag(je) tussen die twee cementdekvloeren. Daarbij heb ik destijds dus tevens ook alle deurposten ~ 7Cm. omhoog moeten zetten om alsnog normale deurdoorgangen te kunnen behouden. Ook onder m'n keuken heb ik destijds alles door laten leggen zodat ik afgelopen jaar m'n oude keuken (even oud als de vloer) heel simpel weer kon afbreken nadat ik m'n gloedje nieuwe keuken elders in huis opgeleverd had gekregen.

En aangezien Regeren dus tevens ook Vooruitzien betekent: Bestel nu meteen voldoende EXTRA stenen/plavuizen/tegels in/uit de zelfde batch om zelf op voorraad te kunnen houden (én bewaar dus sowieso ook grote rest / verzaag-stukken) zodat je over een aantal jaar ook nog eens wat kunt verbouwen. Stel je wilt ooit ergens een binnenmuur verwijderen of een schuifpui/terrasdeur laten plaatsen dan is het mooi en handig om exact dezelfde vloer aan te kunnen leggen. De stenen welke je nú aanschaft zijn over een jaar waarschijnlijk al niet meer leverbaar in EXACT de zelfde kleur en maatvoering. Je kruipruimte is een ideale plek om dit soort bouwmaterialen 'tijdelijk' in op te slaan (mits er een mangat aanwezig is).

[ Voor 40% gewijzigd door Will_M op 03-12-2023 20:45 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepenbrink
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 09:13
pentaw1nz schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:27:
Wat zou je argument zijn om de volledige dekvloer te slopen (meer werk) om daarna tvloerverwarming te leggen en een nieuwe dekvloer (meer werk en neer kosten).
Hier ook gefreesd in een vloer van 1973

Je kunt prima frezen in je bestaande vloer. Dat is erg gangbaar. Zeker voor jouw situatie.

Let wel op dat je met het slopen de boorhamer niet als een gek rechtop in je vloer drukt. Ga rustig te werk en zet er een brede beitelkop op. Anders beschadigd je de dekvloer te erg en kunnen ze gaan zeuren met het frezen.
Voordeel zou zijn dat je ook isolatie aan kan brengen onder de nieuwe Dekvloer. Maar dat hangt geheel van situatie af of dat zinvol en wenselijk is.
Zoals @Will_M ook al aangeeft krijg je dan meestal issues met de deurpost hoogte. Je hebt echter wel het voordeel dat je vvw alleende dekvloer verwarmd. Wel een redelijke buffer aan warmte maar niet hele broodjes vloer. Dus iets "sneller" regelbaar.
Maar als je al vloer isolatie hebt maakt en geen nachtverlaging en/of warmte pomp maakt het misschien weer geen moer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 16:45
Voor een warmtepomp:
Let er inderdaad op dat de slangen 10cm HOH komen, maar ook dat de groepen niet te lang zijn én allemaal ongeveer even lang. 10 m2 per groep (100m slang) is wel echt de max, een beetje korter kan geen kwaad.

Trouwens: een warmtepomp levert juist meer druk / debiet op dan een cv ketel. Het punt is vooral dat het bij een warmtepomp voordelig is om de watertemperatuur zo laag mogelijk te houden. Dat betekent onder andere: slangen dicht bij elkaar, zodat je met een gegeven temperatuur zo veel mogelijk afgifte hebt. En ook: geen mengverdeler, zodat je geen temperatuur "verliest", maar een verdeler zonder pomp. Dat betekent weer dat er vanaf de warmtepomp naar de vloer veel meer (lauwwarm) water moet stromen dan met een cv ketel het geval is (die weinig, maar vrij heet water produceert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GPGP
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-04 16:54
Je hebt hele dure tegels uitgezocht. Die zijn vanwege de grootte ook duurder om te leggen. Ik heb zelf tegels van 60x120 die begin dit jaar 29,95 per vierkante meter waren (wel in de aanbieding).

Legwerk is wel erg duur per vierkantie meter. Ik heb mijn aannemer toentertijd gewoon per uur betaald, en dat ging met meerdere tegels per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Will_M schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:10:
...Die plinten zijn, qua zetkosten, vooral zo prijzig vanwege het feit dat ze in die offerte opgenomen zijn als zijnde de zelfde plavuizen waarin de vloer gelegd gaat worden. Wel grappig dat ze daar dan maar weer 3 stuks plavuizen voor rekenen terwijl je feitelijk maar nét iets meer dan 2 nette plinten uit 1 plavuis kunt halen. Alleen de buitenste randen van een plavuis zijn bruikbaar, bij de rest ga je altijd een zaagrand aan de bovenkant te zien krijgen....
Euh, nee. Als de tegels in de massa gekleurd zijn, kunnen ze die perfect verzagen en van een mooi profiel voorzien, heb ik thuis ook zo gedaan en is erg mooi geworden.

@X2X2X Ik denk ook dat je best dure en lastige tegels hebt uitgekozen, en dat zit netjes in de prijs verwerkt. Een ontkoppelingsmat word aanbevolen als je boven de 60x60 gaat, of extra dure flexlijm. De juiste zaken waar een beun op bespaart staan er ook netjes op (flexlijm, kit en profielen voor nette uitzetvoegen, egalisatie, ...).
Dus wél andere offertes vragen, maar laat daar niet op besparen (is er iemand een paar K goedkoper en dan is de vloer niet egaal genoeg en mag je plots bijlappen om extra te egaliseren, kom je even duur uit. Of als de vloer plots barst omdat er geen uitzetvoegen in zitten). En vraag in dezelfde zaak wat een handzaam formaat van tegel is wat ze (veel) goedkoper kunnen leggen; dan kan je de vergelijking maken met enkel andere tegelformaat.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1