Lange nokbalk van tent deelbaar maken voor vervoer

Pagina: 1
Acties:

• xdizzy12
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-12-2025
Hallo!

Ik heb een middeleeuwse tent, klein model A-tent, met een nokbalk die zo'n 3 meter lang is. De hele tent is zo'n anderhalve meter hoog.

Gezien deze moeilijk te vervoeren is, en moeilijk op te slaan is, wil ik deze graag door midden zagen en dan door middel van een of andere verbinding op kampeerlocatie weer aan elkaar kunnen bevestigen. En na afloop natuurlijk weer demonteren, en zo voort.

Het hoeft niet bijster veel meer gewicht te kunnen dragen dan het linnen tentdoek.

Nu had ik gehoopt op een soort recht verbindingsstuk, maar die lijken alleen voor hoeken te bestaan. Een gordinglas lijkt eventueel een optie? En dan met verwijderbare bouten in plaats van een vaste bevestiging. Die kan ik dan ter plekke in een minuutje bevestigen of verwijderen.

Balk is ongeveer 63x36mm over zo'n 3 meter.

Wat zouden jullie aanraden?

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:10
Iets van een buis over de door gezaagde einden? of een scharnier dat niet verder buigt dan 180 graden.

Hattrick: Thorgal Eagles

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmsUjWtmdJPQjapUpyD1lPUq5JY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tf2stFqF0ZdhPooa3V3FiyAm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou er een scharnier op schroeven. Als deze te breed is dan even op maat slijpen/zagen.

• xdizzy12
Een scharnier lijkt mij een enorm goed idee!

Zouden jullie deze aan de bovenkant, onderkant of een zijkant plaatsen?

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 16:25
nvm

[ Voor 96% gewijzigd door Dracula op 01-12-2023 16:10 ]

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-01 13:05
xdizzy12 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:07:
Een scharnier lijkt mij een enorm goed idee!

Zouden jullie deze aan de bovenkant, onderkant of een zijkant plaatsen?
Als je gaat voor de scharnier optie zou ik hem aan de onderkant monteren. Ik neem aan dat de nokbalk alleen aan de uiteinden ondersteunt worden? Indien ja dan draagt de balk op zichzelf (trekkende kracht op het scharnier duwende kracht op het hout)

Ik weet niet vanuit welk idee je met een middeleeuwse tent gaat kamperen, als dit vanwege een larp achtig evenement is zou ik het persoonlijk jammer vinden om hierin een moderne oplossing toe te passen.

In dat geval zou ik eerder voor een pen & gat of halfhout verbinding gaan met een of meerdere overschuif koker(s) van metaal.

[ Voor 44% gewijzigd door Woody179 op 01-12-2023 16:16 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dit soort scharnieren tegen de zijkant kan ook: https://www.altrex-onderdelen.nl/trapscharnier-woodytrex

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• xdizzy12
Woody179 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:09:
[...]

Aan de onderkant. Ik neem teminste aan dat de nokbalk alleen aan de uiteinden ondersteunt worden?
Ja, aan beide uiteinden staat een steunpaal. Onderkant leek me dan het meest logische. Zijkant had eventueel gekund. Bovenkant lijkt me een slecht idee want dat zakt natuurlijk in. Maar goed, ik weet echt de ballen van dit soort dingen.
Ook een idee. Moet ik wel kijken of ik dat vlak kan monteren dat het niet in het tentdoek gaat prikken, schuiven of schuren. Met een normaal scharnier lijkt me dat geen issue.

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-01 16:50
Zijkant zou ik doen.
Dan kunnen de twee afgezaagde delen vlak op elkaar rusten, zonder de scharnier ertussen.
Aan het tegengestelde vlak zou ik iets van een spansluiting monteren, dan 'knakt' je nokbalk niet bij laterale krachten.

Zoiets dus: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RI6eak3CyBA5_AxjcTceydtHuAo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BkWtvuROnqD1IO6nQWVPvMVa.png?f=user_large

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-01 13:05
xdizzy12 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:15:
[...]

Ja, aan beide uiteinden staat een steunpaal. Onderkant leek me dan het meest logische. Zijkant had eventueel gekund. Bovenkant lijkt me een slecht idee want dat zakt natuurlijk in. Maar goed, ik weet echt de ballen van dit soort dingen.

[...]

Ook een idee. Moet ik wel kijken of ik dat vlak kan monteren dat het niet in het tentdoek gaat prikken, schuiven of schuren. Met een normaal scharnier lijkt me dat geen issue.
Zie bovenstaande aanvulling.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

[...]

[...]

Het uitstekende deel komt aan de onderkant te zitten, dus dat zou geen probleem moeten zijn (tenzij ze te breed zijn en ook aan de bovenkant uitsteken.

Nadeel van scharnieren is wel dat als je binnen in de tent (per ongeluk) omhoog tegen die balk drukt, met een beetje pech de boel in elkaar zakt. Tenzij de tent ook naar voor en achter strak staat afgespannen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-01 15:39

Patriot

Fulltime #whatpulsert

[...]

Deze schanieren moet je toch juist aan de onderkant, weg van het tentdoek, monteren? Anders scharniert 'ie de verkeerde kant op.

• xdizzy12
Orion84 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:17:
[...]

Het uitstekende deel komt aan de onderkant te zitten, dus dat zou geen probleem moeten zijn (tenzij ze te breed zijn en ook aan de bovenkant uitsteken.

Nadeel van scharnieren is wel dat als je binnen in de tent (per ongeluk) omhoog tegen die balk drukt, met een beetje pech de boel in elkaar zakt. Tenzij de tent ook naar voor en achter strak staat afgespannen.
Ik zet hem binnenkort even op en ga even kijken hoe hij staat en welk scharnier het beste kan werken erbij. De balk schuift in een soort sleuf in het doek, en ik moet even kijken hoe strak die is. En hoe strak de tent is op te zetten dat de balk niet makkelijk naar boven knikt bij hoofdstoten en algemeen lompheid. Ding is rondom overal afgeharingd, dus ik denk dat dat meevalt.

Worst kaas scenario is er vast een soort schuif of sluiting op te maken dat hij niet zomaar terugknikt.

En een scharnier en evt sluiting zijn wel iets te verzinken in de balk om uitsteken te voorkomen.

Dank jullie wel voor de tips! Zo simpel, maar mijn hoofd zat elders te denken.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

of Twee reepjes multiplex, slotkopbouten met wat vleugelmoeren dwars door de balk.

Kan ook nog.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@xdizzy12 dat de balk door een 'sleuf' loopt is wel belangrijke informatie. Aan de ene kant beperkt dat denk ik wel het risico op knikken (indien je het met een scharnier op zou lossen), aan de andere kant beperkt dat ook de hoeveelheid ruimte die je hebt.

Er links en rechts een plankje tegenaan schroeven zat ik in eerste instantie ook aan te denken, maar dat wordt , zeker in combinatie met bouten en moeren dan misschien al snel te lomp om nog door die sleuf te passen.

Pagina: 1