Vliering maken op palen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MvanVeen
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-03-2024
Hallo allemaal,

ik heb een vraagje over het maken van een vliering.
De zolderverdieping is bij ons al ingedeeld in 3 ruimtes, 2 kamers en een overloop. de tussenmuren zijn gemaakt met gipsplaten. Nu wil ik in 1 kamer een vliering maken, waarbij de toegang via de overloop gaat.

Probleem is echter dat zowel de binnenmuur als de buitenmuur (houtsketletbouw met voorzetwand van hard board oid) niet stevig genoeg zijn om de balken aan op te hangen.
Mijn idee was dan ook om de vliering in de kamer te maken op palen en alleen vast te zetten aan de muren voor de stevigheid.

Simpel gezegd vier palen, waarop de balken liggen in een vierkant (muurbalken) en dan de vloerbalken met balkdragers weer aan die muurbalken hangen. Hierdoor krijg je een bouwwerk van 240 bij 200 waar de vloerbalken aan worden opgehangen

De vloer en muurbalken zijn 50x125 dik en ca. 240 cm lang.

Nu is mijn vraag hoe dik moeten die palen zijn?

Kunnen dat dezelfde balken zijn van 50x125 of moeten deze dikker worden?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Michel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBzBxWe1dySdMcisZqfSl-skLbs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tM5ZiIHLOC9fc4NMVZI2epNW.jpg?f=user_large

Alle reacties

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-12 13:34

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Wat wil je gaan doen met de vliering? Vol met dozen zetten?
De houten vloer is namelijk niet echt zwaar uitgevoerd. Daarom weet ik niet of deze workaround wel handig is. Want waar ga je dan op afsteunen? Bovendien zit je met 4 onhandige palen.

In principe zouden je muren en dak dit wel moeten kunnen dragen namelijk. Alleen moet je wel de gordingen en de staanders in de wand op gaan zoeken natuurlijk.