Hallo Tweakers,
ik heb sinds kort een nieuwe huurwoning in Amsterdam en ik ben het contract aan het doornemen:
- De huur is voor onbepaalde tijd met een minimum van 12 maanden.
- In het contract staat ook een vaste huurperiode van 25 maanden.
- Na contact te hebben opgenomen met de verhuurder voor duidelijkheid, reageerden ze:
Ik begrijp niet waarom ze een einddatum op dit contract moeten zetten. Ook lees ik bij contracten voor onbepaalde tijd dat de huurbescherming ingaat aan het begin van de huurperiode, dus hun antwoord vind ik een beetje verdacht.
Het lijkt mij een andere truc om toch een contract voor bepaalde tijd te hebben. Wat moet ik doen?
Alvast bedankt
Groet, Monica
ik heb sinds kort een nieuwe huurwoning in Amsterdam en ik ben het contract aan het doornemen:
- De huur is voor onbepaalde tijd met een minimum van 12 maanden.
- In het contract staat ook een vaste huurperiode van 25 maanden.
- Na contact te hebben opgenomen met de verhuurder voor duidelijkheid, reageerden ze:
In het contract staat de onbepaalde tijd op de eerste pagina:"Deze overeenkomst is gemaakt voor de minimale periode van een jaar, na een jaar gaat het contract door voor onbepaalde tijd. De 25 maanden staan vermeld in het contract, hiermee heb je wel huurbescherming maar meer dan dat bedoelen ze niet."
De vaste termijn van 25 maanden wordt in plaats daarvan vermeld in sectie 3:- partijen kiezen nadrukkelijk niet voor de mogelijkheid van een kortdurende huurovereenkomst, maar voor een langdurige(re) en bestendige (re) huurrelatie welke minimaal twaalf (12) maanden zal duren;
- partien kiezen nadrukkelik om geen gebruik te maken van het huurregime van twee (2) jaar (zelfstandige woonruimte) of vijf (5) jaar (onzelfstandige woonruimte) of korter ex artikel 7:271 lid 1 Burgerlijk Wetboek;
- deze huurovereenkomst kan gedurende de minimumtermijn van twaalf (12) maanden niet tussentijds door partijen worden opgezegd omdat deze huurovereenkomst niet valt onder het huurregime van twee (2) jaar (zelfstandige woonruimte) of vijf (5) jaar (onzelfstandige woonruimte) of korter ex artikel 7:271 lid 1 Burgerlijk Wetboek;
- aan huurder komt huurbescherming toe vanaf aanvang huurovereenkomst;
is dat normaal?- Deze overeenkomst is aangegaan voor de duur van vijfentwintig kalendermaanden, ingaande op 1 januari 2024 en eindigende op 31 januari 2026. Dat betekent dat op deze huurovereenkomst het bepaalde in artikel 7:271 lid 1 BW niet van toepassing is. Tijdens deze periode kunnen partijen deze overeenkomst niet tussentijds door opzegging beëindigen, met dien verstande dat huurder, na ommekomst van de twaalfde maand, gerekend vanaf bovenvermelde ingangsdatum, deze overeenkomst wel eenzijdig tussentijds door opzegging kan beëindigen, mits huurder daarbij een opzegtermijn van één kalendermaand in acht neemt. Verhuurder zal het gehuurde op de ingangsdatum van de huur aan huurder ter beschikking stellen, tenzij dit geen werkdag is, althans als huurder heeft voldaan aan alle op dat moment bestaande verplichtingen jegens verhuurder.
- Indien in artikel 3.1 een bepaalde tijd is opgenomen en deze periode verstrijkt zonder opzegging, loopt de huurovereenkomst voor onbepaalde tijd door.
Ik begrijp niet waarom ze een einddatum op dit contract moeten zetten. Ook lees ik bij contracten voor onbepaalde tijd dat de huurbescherming ingaat aan het begin van de huurperiode, dus hun antwoord vind ik een beetje verdacht.
Het lijkt mij een andere truc om toch een contract voor bepaalde tijd te hebben. Wat moet ik doen?
Alvast bedankt
Groet, Monica