Pc na upgraden nog steeds sloom

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K4GE
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01-12-2023
Ik heb sinds kort mijn pc hardware een leuke update gegeven.

Intel(R) Core(TM) i7-4790 CPU @ 3.60GHz
NVIDIA GeForce GTX 1660 SUPER
32 GB DDR3 RAM

Nog kan ik games zoals fornite niet eens op low met 60 fps runnen.

Ik snap er echt niks van. Ik heb alle drives up to date, alles gecheckt maar niks werkt.

Ik heb een gigabyte z97x gaming 3 moederbord die erg oud is. maar ik kan me niet voorstellen dat dat de voornaamste reden is dat ik niks kan runnen.

voordat ik mijn pc had geupgrade kon ik de meeste spellen nog normaal runnen.

Help!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:53

Zalmanman

So long,

Voor de zekerheid: Je hebt je monitor wel in de nVidia-kaart gedrukt en niet achterin het moederbord? De iGPU is namelijk niet erg krachtig in zo'n i7 ;-)

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:37

D4NG3R

kiwi

:)

Monitor wel in de GPU zitten en niet in het moederbord? Drivers bijgewerkt?

Een snelheidsmonster is dit systeem niet, maar Fortnite moet er zeker wel beter op draaien.

Even uit nieuwsgierigheid, maar wat had je hiervoor?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:14
Welke CPU en videokaart had je voor de upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K4GE
kabel zit in de videokaart.

Ik had hiervoor 8GB Ram en een 960gtx 4gb en een i5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K4GE
Zalmanman schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:06:
Voor de zekerheid: Je hebt je monitor wel in de nVidia-kaart gedrukt en niet achterin het moederbord? De iGPU is namelijk niet erg krachtig in zo'n i7 ;-)
kabel zit in de videokaart haha :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K4GE
D4NG3R schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:10:
Monitor wel in de GPU zitten en niet in het moederbord? Drivers bijgewerkt?

Een snelheidsmonster is dit systeem niet, maar Fortnite moet er zeker wel beter op draaien.

Even uit nieuwsgierigheid, maar wat had je hiervoor?
kabel zit in de videokaart. Drivers allemaal up to date

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K4GE
Uszka schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:10:
Welke CPU en videokaart had je voor de upgrade?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Welke voeding zit er in het systeem? (Exact model, niet iets als "Coolermaster 500W")
Stroomstekker wel in de videokaart gedrukt?
Hoe warm worden de CPU en GPU?
K4GE schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:03:
alles gecheckt maar niks werkt.
En wat heb je verder allemaal eigenlijk gechecked?

[ Voor 37% gewijzigd door D4NG3R op 01-12-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thargix
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20:09
Heb je de upgrades 2e/3e/etc hands overgekocht van iemand? Mogelijk dat je een defecte of minder goed presterend onderdeel hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-09 15:22

Thermomet3r

het is warm of koud

heb je ook eerst de oude drivers verwijderd voordat je de nieuwe drivers hebt geinstalleerd?

specs: AMD Ryzen 7 3700x, AMD Radeon 7900xtx,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K4GE
D4NG3R schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:20:
Welke voeding zit er in het systeem? (Exact model, niet iets als "Coolermaster 500W")
Stroomstekker wel in de videokaart gedrukt?
Hoe warm worden de CPU en GPU?

[...]

En wat heb je verder allemaal eigenlijk gechecked?
Corsair VS Series VS550 - power supply - 550 Watt

Ik ben door de bios geweest, eventuele rare setting gecheckt. ook door nvidia control panel. Gekke is dat als ik dan bijvoorbeeld naar fortnite ga, hij bij ''recommended settings'' kijk. overal epic staat. maar zelfs op low run ik niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat heb je precies geupgrade aan de PC en wat had je voorheen? Bovenal: meten is altijd weten, zomaar dingen gaan upgraden en verwachten dat het jouw probleem oplost (zonder te weten waar de bottleneck zit) gaat natuurlijk sowieso niet echt goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K4GE
Thargix schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:21:
Heb je de upgrades 2e/3e/etc hands overgekocht van iemand? Mogelijk dat je een defecte of minder goed presterend onderdeel hebt gekocht.
2de hands. zou idd kunnen. Kwam wel over als een hele eerlijke man. Woont bij mij in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K4GE
Thermomet3r schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:27:
heb je ook eerst de oude drivers verwijderd voordat je de nieuwe drivers hebt geinstalleerd?
ik upgrade de drives via geforce experience. Oude drives verwijderen heb ik nog nooit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K4GE
CH4OS schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:30:
Wat heb je precies geupgrade aan de PC en wat had je voorheen? Bovenal: meten is altijd weten, zomaar dingen gaan upgraden en verwachten dat het jouw probleem oplost (zonder te weten waar de bottleneck zit) gaat natuurlijk sowieso niet echt goed werken.

de pc was erg oud. Ik had verwacht dat als je een aantal dingen upgrade ik wel iets van een prefomance boost zou krijgen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skizzik0
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-09 11:58
Ik zou eens wat meten, bijv met een overlay zoals Rivatuner (zit bij afterburner) of HwInfo. Hierbij letten op dingen als cpu en gpu usage, als deze allebei heel laag zijn is er een andere bottleneck. Ook zou ik kijken of de cpu en gpu wel op de verwachte frequenties en vermogens draaien. Ik heb wel eens een voorbeeld voorbij zien komen waar bijvoorbeeld de GPU op minimaal vermogen draaide door een misklik in afterburner.
K4GE schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:33:
[...]

de pc was erg oud. Ik had verwacht dat als je een aantal dingen upgrade ik wel iets van een prefomance boost zou krijgen ja.
Ik denk dat je op single core cpu performance niet zo veel vooruit bent gegaan. De i7 klokt natuurlijk iets hoger dan bijv een 4590 maar het grootste verschil is dat ie hyperthreading heeft.

Op YouTube zie ik echter vergelijkbare systemen 120-180 FPS op performance settings dus jouw systeem draait duidelijk niet naar verwachting.

[ Voor 47% gewijzigd door Skizzik0 op 01-12-2023 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-09 15:22

Thermomet3r

het is warm of koud

Wat je zou kunnen proberen om met DDU je drivers te verwijderen en opnieuw te installeren.
of via de Nvidia website de nieuwe drivers downloaden en een schone installatie te doen.

specs: AMD Ryzen 7 3700x, AMD Radeon 7900xtx,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

K4GE schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:30:
[...]

Corsair VS Series VS550 - power supply - 550 Watt

Ik ben door de bios geweest, eventuele rare setting gecheckt. ook door nvidia control panel. Gekke is dat als ik dan bijvoorbeeld naar fortnite ga, hij bij ''recommended settings'' kijk. overal epic staat. maar zelfs op low run ik niks
Beantwoord ook even de twee onbeantwoorde vragen, ik acht de kans namelijk groot dat het probleem in die hoek zit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

K4GE schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:33:
Maar heb je ook gemeten wat de performance was voor de upgrade en uitgesloten waar hem dat in zat? Als je dat namelijk hebt gedaan, had je veel gerichter kunnen upgraden. Anders had je wellicht beter een grotere upgrade kunnen doen en dus ook een ander moederbord en dergelijken kunnen scoren.

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 01-12-2023 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:44

Dhrax

Prog Lord

Is al reeds genoemd maar je zult data moeten verzamelen om het probleem helder te krijgen. Dit kunnen echt wel meerdere zaken zijn. PSU (voeding, veelal een boosdoener), te hoge temperaturen waardoor hardware gaat throttlen en je dus aanzienlijke performance inlevert of een oud OS die dringend aandacht c.q. een herinstallatie nodig heeft.

Pak HWInfo er eens bij als je een game draait en deel de resultaten daarvan eens met ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Ik lees dat het een 2e hands is (niets mis mee)

Heb je bv het bios al eens gereset en het OS opnieuw (clean) geïnstalleerd na de upgrade? (om evt gremlins te verwijderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:20
MCE aan vs uit is al 12% performance gain en meten is weten. even cinebench en 3dmark draaien en kijken of je scores correct zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:58

Thomg

Aww yiss

Zelf vind ik userbenchmark een goede tool om te zien of je PC performed zoals het moet.
https://www.userbenchmark.com

(En NIET om te vergelijken met andere HW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:13
Installeer zeker ook ddu en volg de wijze die deze aanraad. Safe mode drivers verwijderen en dan de nieuwste via nvidia installeren. Idd ook schone windows is aan te raden. Kijk daarna tijdens het spelen naar cpu/gpu temp en usage %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:19
Slome, oude, processor blijft sloom. Kan het wel een i7 zijn, maar een 10 generaties oude processor kan je niet te veel van verwachten.
Een recente telefoon is sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:02
DannyXP1600 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:55:
Slome, oude, processor blijft sloom. Kan het wel een i7 zijn, maar een 10 generaties oude processor kan je niet te veel van verwachten.
Een recente telefoon is sneller.
Vreemde reactie. Als een pc slomer wordt na een UPGRADE dan is er iets mis, heeft niets met leeftijd te maken.

Aan TS: heb je de oude onderdelen nog? Begin dan eerst met het draaien met je oude ram, daarna videokaart.

Edit: nu heb je 4x8gb? Probeer eens 2x8gb (in de juiste sloten) en zie hoe dat gaat. Ik kan via google een verhaal vinden waar het op een z97 ook ineens sloom werd met 32gb, en 16gb ging goed.

Wat ook voorkomt is dat de cpu op 800mhz draait. Bios settings kan dat oplossen. En let wel: de 4790k is een heethoofd, goede koeler is wel vereist.
Heb er hier ook nog eentje draaien en die kan in sommige testen zelfs met een dual fan mugen 5 koeler de 100 graden aantikken.

[ Voor 32% gewijzigd door meljor op 01-12-2023 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:19
meljor schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:02:
[...]

Vreemde reactie. Als een pc slomer wordt na een UPGRADE dan is er iets mis, heeft niets met leeftijd te maken.

Aan TS: heb je de oude onderdelen nog? Begin dan eerst met het draaien met je oude ram, daarna videokaart.

Edit: nu heb je 4x8gb? Probeer eens 2x8gb (in de juiste sloten) en zie hoe dat gaat. Ik kan via google een verhaal vinden waar het op een z97 ook ineens sloom werd met 32gb, en 16gb ging goed.

Wat ook voorkomt is dat de cpu op 800mhz draait. Bios settings kan dat oplossen. En let wel: de 4790k is een heethoofd, goede koeler is wel vereist.
Heb er hier ook nog eentje draaien en die kan in sommige testen zelfs met een dual fan mugen 5 koeler de 100 graden aantikken.
Ik had gelezen dat ie games na de upgrade nog niet normaal kon draaien, dus ik dacht voor de upgrade dus ook niet. Ik had over z'n laatste zinnetje heen gelezen, dat ie voor de upgrade wel normaal games kon draaien.

Alsnog denk ik dat je ook niet echt een gigantisch verschil gaat merken, wanneer je een upgrade doet met zulke oude onderdelen. Maar het is inderdaad vreemd dat de pc slechter draait na een upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 18:11

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Schone installatie doen, dan weet je of het een software of een hardware probleem is.

Heb je de oude videokaart nog / krijg je meer FPS als je die er terug in doet? Dan weet je of het bij de videokaart zit.

Ook even de temperatuur in de gaten houden.
Pagina: 1