Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delib1t
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-01-2024
https://www.amazon.com/Yo...ter&qid=1701428466&sr=8-3

Laptop tot desktop is wel leuk maar ik wil ddr3 op mijn ddr4 moederbord?

Kan ik dat laten maken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadskulk
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-06 13:48
Nee, dat is niet mogelijk. DDR3 en DDR4 werken allebei anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delib1t
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-01-2024
Onmogelijk is het niet.

Ddr4 adapter tot ddr5,

https://www.anandtech.com...r5-to-ddr4-converter-card

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dat artikel gaat over een specifieke oplossing van een fabrikant die alleen werkt op een subset van hun eigen moederborden, voor ook nog een specifieke serie CPU's die een dubbele memory controller hebben. Als je precies zo'n moederbord en CPU hebt dan zal dat vast werken.

Maar dat is echt een uitzondering, hier is geen algemeen werkende oplossing voor. Je noemt ook laptops (in een zin die ik verder niet echt snap), dan gaat het zeker niet werken.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 14:55
Waarom zou je dit willen? Koop gewoon een setje DDR4, kost bijna niks op het moment.

Verder als antwoord op je vraag:
Ja, misschien is het technisch mogelijk, maar als je het artikel wat je linkt leest zijn er nogal wat randvoorwaarden (buiten dat het om DDR4 op een DDR5 bord gaat):

- Je hebt een moederbord dat dit ondersteunt (ben niet bekend met dergelijke borden)
- Een aangepast bios voor dit moederbord, waarbij de DDR4 traces op DDR3 layout wordt gedraaid (ben niet bekend met fabrikanten die dit aanbieden)
- Een adapter die het DDR4 slot in een DDR3 slot omzet (ben niet bekend met dergelijke adapters)

En dan moet je nog hopen dat alles getest en stabiel is en er geen gekke kinderziekten in zitten.

Een 16GB setje DDR4 kost momenteel verder iets van 30-35 euro, ik zou het wel weten ;) Die slot adapters alleen al zullen vermoedelijk een veelvoud hiervan kosten als ze al bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Heeft jouw processor überhaupt een DDR3 memory controller? Zo niet dan heeft het geen zin want dan kunnen de geheugenchips niet worden aangestuurd.

Alleen de 6e generatie Intel chips hadden dat voor een korte tijd, en die chips zijn intussen zo oud dat ze niet meer interessant zijn. Over twee jaar kun je die dingen weggooien omdat je er ook geen Win11 mee kunt gebruiken.

(Nee kom niet aankakken met die ghetto workarounds, je zet ook geen Windows 7 op een Pentium II)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteefdeKa
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-05 15:50
Delib1t schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:05:
https://www.amazon.com/Yo...ter&qid=1701428466&sr=8-3

Laptop tot desktop is wel leuk maar ik wil ddr3 op mijn ddr4 moederbord?

Kan ik dat laten maken?
Een adapter gaat sowieso niet werken als je naar een andere DDR soort over wilt gaan want de verschillende generatie's ram communiceren op een andere manier. Heel misschien bestaat er een ddr4 naar ddr3 controller. Maar de vraag is denk ik meer of je dit wel moet willen, een van je belangrijkste onderdelen voor de directe snelheid van je pc via een controller laten lopen? Dit gaat hoe dan ook flinke preformence problemen opleveren (als het überhaupt al werkt) veel moederborden zullen dit niet kunnen handelen waarschijnlijk.

Maar een andere vraag, waarom wil je zo graag ddr3 op je ddr4 moederbord? DDR4 kost niet eens zo heel veel meer, zeker als je online op een tweehands site als tweakers vraag & aanbod of marktplaats gaat kijken. En het scheelt je sowieso een heleboel gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

SteefdeKa schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:44:

Maar een andere vraag, waarom wil je zo graag ddr3 op je ddr4 moederbord? DDR4 kost niet eens zo heel veel meer, zeker als je online op een tweehands site als marktplaats gaat kijken. En het scheelt je sowieso een heleboel gedoe.
En waarschijnlijk is zo'n adapter duurder dan een 16GB kitje (als je die al kan vinden).

Ik wilde kijken of ik een prijs van die DDR5->DDR4 adapter kon vinden, maar dat ding lijkt niet echt op de markt te zijn gekomen. Dus als je ze al vindt is het waarschijnlijk geen officieel product. Dus zoals SteefdeKa hierboven zegt, het scheelt je een heleboel gedoe.Als is het maar om zo'n ding te vinden, al is het maar vanwege de compatibiliteitsellende die je ermee krijgt :P
Pagina: 1