Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubydrd
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-02-2024
Hoi,

Ik heb problemen met mijn airco installatie mbt het verwarmen. Graag zou ik jullie willen vragen of jullie nog ideeen en of tips hebben. Het installatie bedrijf laat mij helaas in de kou zitten.

Mijn situatie:

Anderhalf jaar geleden heb ik een airco installatie aangeschaft die door een installatie bedrijf vervolgens is geinstalleerd.
Het betreft een Mitsui 30000BTU split-unit waar twee binnenunits aan zijn gekoppeld, een unit hangt in de aanbouw en een unit hangt boven. Ik heb deze aangeschaft om te kunnen bijverwarmen naast de CV vloer verwarming.

Vorige winter heeft de airco goed gewerkt en heeft hij het huis kunnen verwarmen. De CV hebben we hierdoor met tijden uit kunnen zetten, zelfs in de winter. Wanneer het buiten vroor, kon de airco goed verwarmen. Af en toe sprong deze op 'De-frost' om zich zelf te ontdooien en vervolgens kon hij weer doorgaan met verwarmen.

Dit jaar is dat heleaas niet het geval. De airco lijkt nu uberhaupt niet meer te kunnen verwarmen. 4 weken geleden heb ik voor het eerst proberen te verwarmen met de airco. Het was toen boven de 10 graden buiten.
Koelen is geen probleem, de airco kan nu nog koelen en heeft afgelopen zomer ook flink gekoeld.

Wanneer ik hem op de 'heat' stand zet met de gewenste temperatuur, hoor ik de buitenunit aanslaan en gaat hij zich zelf voorverwarmen / opwarmen. Na een aantal minuten blaast hij 1 a 2 minuten lauw warme lucht en vervolgens slaat de compressor dan volledig af waardoor er alleen maar kamer temperatuur lucht wordt geblazen.

Ik heb direct de installateur geraadpleegd en hij kon pas na vier weken (gisteren) langskomen.
Zijn conclusie is dat er niets mis is met de installatie. Er zou voldoende gas in de leidingen zitten en de compressor en ventilator zouden naar behoren werken. Volgens hem zou het simpel weg te koud zijn om te kunnen verwarmen. Op de vraag waarom de airco niet kon verwarmen boven de 10 graden had hij geen antwoord. Verdere meeting zouden volgens hem niet kunnen omdat het gisteren te koud was (-3 graden).
Het advies was om de komende weken maar te proberen om de airco op te starten en te laten verwarmen.
Middels de 'Forced cooling' stand kan ik de buitenunit geforceerd verwarmen vertelde hij me.

Ik begrijp dat het zou kunnen dat de airco moeilijker kan verwarmen bij koude temperaturen. Ik begrijp niet waarom hij vorige winter bij -5 graden nog genoeg warmte kon produceren en nu bij 10 graden niet eens een beetje warmte kan produceren.

De installatie is ons verkocht als zijnde dat deze instaat is om te verwarmen en dat heeft de installatie vorige winter ook laten zien.

Heeft iemand een idee wat ik zelf zou kunnen testen of nog zou kunnen doen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:32

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ik heb het idee dat de installateur geen zin heeft om hier echt moeite in te steken.. Verwarmen zou rond deze temperaturen nog moeten kunnen, zeker als het vorig jaar ook al gewerkt heeft.

Installateur hoeft de conclusie getrokken dat de boel goed op druk is. Hij heeft daadwerkelijk gemeten?

Je geeft aan dat je de buitenunit hoort aanslaan. Heb je er toevallig even bijgestaan? Hoe klinkt de buitenunit als je wilt verwarmen en vlak voor deze afslaat? Draait de fan goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 21:33

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

heb je misschien ook een app waarmee je je airconditioning mee kan bedienen? Kan je daar toevallig misschien ook niet een foutstatus in uitlezen wat er aan de hand is?

Probeer ook eens om beide apparaten op verwarmen te zetten en de thermostaat op 25 te zetten ( en uiteraard aan ).

Kan je buiten bij de persleidingen komen? Probeer die eens aan te raken als de machine draait ( let op, die leidingen kunnen 50+ graden worden! ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubydrd
Aardedraadje schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:09:
Ik heb het idee dat de installateur geen zin heeft om hier echt moeite in te steken.. Verwarmen zou rond deze temperaturen nog moeten kunnen, zeker als het vorig jaar ook al gewerkt heeft.

Installateur hoeft de conclusie getrokken dat de boel goed op druk is. Hij heeft daadwerkelijk gemeten?

Je geeft aan dat je de buitenunit hoort aanslaan. Heb je er toevallig even bijgestaan? Hoe klinkt de buitenunit als je wilt verwarmen en vlak voor deze afslaat? Draait de fan goed?
De installateur zei dat hij gemeten heeft en dat er nog genoeg gas in zou zitten. Hij heeft nog wat proberen bij te vullen maar vertelde dat de gasfles direct bevroor en er niet meer gas inkreeg. Ik heb dit niet met eigen ogen gezien en neem maar aan dat hij dit heeft gedaan.

De buitenunit staat op het dak van de aanbouw en mijn bureau waar ik werk staat in die aanbouw. Als de buitenunit aanspringt, dan hoor ik het zware geluid van de buitenunit door het dak trillen. Daardoor kan ik precies vertellen wanneer de buitenunit draait of wanneer deze uit staat.

Als ik op het dak erbij sta en wil verwarmen draait de buitenunit normaal, zowel de compressor als de ventilator. Wanneer ik bij het opstarten en verwarmen hem direct op de 'turbo' stand zet, gaat hij stevig draaien en slaat de compressor zwaar aan. Helaas duurt dit maar een paar minuten en valt dan uit.

Op het eerste oog lijken de compressor en de ventilator van de buitenunit goed te werken. Echter na een paar minuten lijkt het alsof de buitenunit geen 'kracht' meer heeft om door te gaan. Alsof hij niet meer kan bijzetten om door te gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Rubydrd op 01-12-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Staan beide binnenunits in de stand verwarming? Heb je de test al gedaan die ik beschreef met beide binnenunits aan op verwarmen? Voel je warmte bij de persleidingen buiten ( en evt binnen? )

Het aanslaan van de unit, het zwaarder worden van het geluid van de compressor, maar dan afslaan, klinkt als een probleem met te weinig gas aanwezig of een blokkering ergens dat het gas niet rond gepompt kan worden.

Heb je een IR thermometer? Als je de binnenunit draait moet daar minimaal 30+ graden uit komen ( liefst nog hoger ).

Ik kan eventueel vanavond voor je kijken wat bij deze temperaturen er uit mijn Daikin airconditioning kom aan lucht.

IMHO heeft je installateur er:

1. Geen kaas van gegeten
2. Geen zin om je te helpen
3. Combinatie van 1 en 2.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 14:06
Niet toevallig de filters vol met stof zitten?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubydrd
mkleinman schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:23:
heb je misschien ook een app waarmee je je airconditioning mee kan bedienen? Kan je daar toevallig misschien ook niet een foutstatus in uitlezen wat er aan de hand is?

Probeer ook eens om beide apparaten op verwarmen te zetten en de thermostaat op 25 te zetten ( en uiteraard aan ).

Kan je buiten bij de persleidingen komen? Probeer die eens aan te raken als de machine draait ( let op, die leidingen kunnen 50+ graden worden! ).
Helaas heb ik geen app hiervoor. Verder geeft de airco (binnenunits) ook helemaal geen foutmelding.

Ik heb deze ochtend de installatie op verwamen gezet om te testen en heb even gevoeld aan de persleidingen maar deze zijn koud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:15
Dit klinkt wel alsof er te weinig gas aanwezig is. Helemaal als de leidingen helemaal niet opwarmen.
Verwarmen met temperaturen van de afgelopen tijd moet toch prima kunnen. Sommige goedkope units kunnen volgens de specs "maar" verwarmen tot -7 maar de meeste units gaan wel wat verder.

Ik denk dat de installateur er nu wel erg makkelijk afstand van neemt.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Rubydrd schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:33:
[...]

Helaas heb ik geen app hiervoor. Verder geeft de airco (binnenunits) ook helemaal geen foutmelding.

Ik heb deze ochtend de installatie op verwamen gezet om te testen en heb even gevoeld aan de persleidingen maar deze zijn koud.
Persleidingen buiten dus gevoeld van beide aansluitingen van je multisplit? Als die koud blijven bij verwarmingsmodus terwijl je compressor wel draait dan is er maar 1 conclusie: Er is iets goed mis en je installateur dient dit te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubydrd
mkleinman schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:36:
[...]

Persleidingen buiten dus gevoeld van beide aansluitingen van je multisplit? Als die koud blijven bij verwarmingsmodus terwijl je compressor wel draait dan is er maar 1 conclusie: Er is iets goed mis en je installateur dient dit te repareren.
Ik heb zojuist getest wat je omschreef, beide binnenunits op verwarmen (25 graden). Ik heb gevoeld buiten aan de persleidingen en die blijven nu koud. Momenteel draait de buienunit 'normaal' maar er is een minimale luchtstroom met koude lucht). Als ik naar de binnenunit kijk, dan zie ik ook dat hij zijn afsluit klepje, voor de luchtuitlaat, half gesloten heeft.

Ik heb geen IR thermometer maar ik kan met 100% zeker zeggen dat de lucht die er uit komt zeker geen 30+ graden is (Als er uberhaupt al lauw warme lucht uitkomt).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Als de gasfles meteen "bevroor" dan betekent dit toch dat er veel gas uit de fles komt - immers door het verliezen van druk in de gasfles koelt deze af.

Zelfde principe met busjes persdrukreiniger, wel eens gebruikt? Die dingen worden ijskoud in je hand tijdens gebruik.

Dus als je installateur aangeeft dat bij het vullen de gasfles bevriest, is dat m.i. een duidelijk teken dat er wel degelijk gas in je systeem kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubydrd
Ora et Labora schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:33:
Niet toevallig de filters vol met stof zitten?
Nee filters zijn hartstikke schoon van zowel de binnenunits als het raster van de buitenunit. Deze zijn onlangs nog schoongemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubydrd
Headshot_NL schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:35:
Dit klinkt wel alsof er te weinig gas aanwezig is. Helemaal als de leidingen helemaal niet opwarmen.
Verwarmen met temperaturen van de afgelopen tijd moet toch prima kunnen. Sommige goedkope units kunnen volgens de specs "maar" verwarmen tot -7 maar de meeste units gaan wel wat verder.

Ik denk dat de installateur er nu wel erg makkelijk afstand van neemt.
Dat idee heb ik ook en zeker omdat hij vorige winter perfect met -5 heeft verwarmd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 18:41
Aardedraadje schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:09:

Deze periode is behoorlijk akelig voor warmtepompen, rond 0 graden / eventueel mist, je kan beter -5 hebben dan rond 0 kwakkelweer.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

mr_evil08 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:49:
[...]
Deze periode is behoorlijk akelig voor warmtepompen, rond 0 graden / eventueel mist, je kan beter -5 hebben dan rond 0 kwakkelweer.
Klopt, defrosts enzo, maar hij zou het moeten kunnen. Zelfs dat gebeurt nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubydrd
Aardedraadje schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:45:
Als de gasfles meteen "bevroor" dan betekent dit toch dat er veel gas uit de fles komt - immers door het verliezen van druk in de gasfles koelt deze af.

Zelfde principe met busjes persdrukreiniger, wel eens gebruikt? Die dingen worden ijskoud in je hand tijdens gebruik.

Dus als je installateur aangeeft dat bij het vullen de gasfles bevriest, is dat m.i. een duidelijk teken dat er wel degelijk gas in je systeem kan.
Klopt. Ik weet niet precies wat er aan de hand is maar de installateur was heel erg vastberaden van zijn conclusie. Ik heb nog lang geprobeerd om hem er niet zo mee weg te laten komen maar hij bleef vol houden dat alles goed werkt en niets voor mij kon betekenen. Aan het feit dat de installatie vorige winter heeft gewerkt en nu niet, heeft hij geen boodschap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Rubydrd schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:56:
[...]

Klopt. Ik weet niet precies wat er aan de hand is maar de installateur was heel erg vastberaden van zijn conclusie. Ik heb nog lang geprobeerd om hem er niet zo mee weg te laten komen maar hij bleef vol houden dat alles goed werkt en niets voor mij kon betekenen. Aan het feit dat de installatie vorige winter heeft gewerkt en nu niet, heeft hij geen boodschap.
Ik ben er zelf altijd bijzonder allergisch voor als bedrijven zoals deze hun kop zo in het zand steken.

Heb je rechtsbijstand? Ik zou die er gewoon gelijk opzetten. De conclusie hier lijkt me wel duidelijk: dat ding is stuk. Zelfs de meest el cheapo airco's hebben geen enkel probleem om bij dit weer nog warmte te produceren. We kunnen hier wel stoppen met een diagnose stellen en kijken hoe die installateur zover gekregen kan worden om adequate actie te ondernemen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:21
Yep, airco kan nu zeker nog verwarmen. Er zijn wel veel defrosts omdat het vochtig (soms bijna mistig) is met temperaturen rond het vriespunt, eigenijk de vervelendste omstandigheden voor elke L/* warmtepomp, maar werken moet het zeker.

De symptomen klinken toch echt als te weinig koelmiddel in de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Eens met @Glashelder. Je hebt je due diligence wel gedaan. De installatie werkt niet naar behoren. De oplossing lijkt duidelijk maar ongeacht dat, de installateur moet jou voorzien van een werkende installatie. "Kijk het maar aan" is dat zeker niet.

Dus ik zou toch proberen er enige druk op te leggen. Als de installateur die je over de vloer hebt gehad, aangesloten is bij een grotere partij/bedrijf, zou ik die eens proberen aan te schrijven. Zoniet, of als dan een oplossing uit blijft, zou bij mij een ingebrekestelling volgen. Blijft een reactie nog uit, dan is de volgende stap rechtsbijstand inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubydrd
Glashelder schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:04:
[...]

Ik ben er zelf altijd bijzonder allergisch voor als bedrijven zoals deze hun kop zo in het zand steken.

Heb je rechtsbijstand? Ik zou die er gewoon gelijk opzetten. De conclusie hier lijkt me wel duidelijk: dat ding is stuk. Zelfs de meest el cheapo airco's hebben geen enkel probleem om bij dit weer nog warmte te produceren. We kunnen hier wel stoppen met een diagnose stellen en kijken hoe die installateur zover gekregen kan worden om adequate actie te ondernemen.
Aardedraadje schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:31:
Eens met @Glashelder. Je hebt je due diligence wel gedaan. De installatie werkt niet naar behoren. De oplossing lijkt duidelijk maar ongeacht dat, de installateur moet jou voorzien van een werkende installatie. "Kijk het maar aan" is dat zeker niet.

Dus ik zou toch proberen er enige druk op te leggen. Als de installateur die je over de vloer hebt gehad, aangesloten is bij een grotere partij/bedrijf, zou ik die eens proberen aan te schrijven. Zoniet, of als dan een oplossing uit blijft, zou bij mij een ingebrekestelling volgen. Blijft een reactie nog uit, dan is de volgende stap rechtsbijstand inschakelen.
Ik heb geen rechtsbijstand verzekering voor dit soort problemen helaas. De installateur heeft een eigen bedrijf met een aantal personeelsleden. Zover ik heb kunnen ontdekken is deze niet aangesloten bij een grotere partij.

In dit afgelopen ander half jaar dat ik de installatie heb hangen zijn er al meerdere 'kleine' problemen geweest. Bijv. lekkage van de afvoerslang, kapot pompje om condens weg te pompen etc. Geen grote problemen tot nu toe. Echter bij deze 'kleine' problemen was het vaak al ontzettend moeilijk om een reactie te krijgen van hun, laat staan dat ze langskwamen met een oplossing.
Hierdoor zie ik het ook somber in dat ze mij nu tegenmoet gaan komen en het voor mij willen oplossen.
In een email richting hun, die ik gisteren na zijn bezoek nog heb verstuurd, heb ik netjes gevraagd of ze nog een keertje op een ander moment willen langskomen mbt het gas in de leidingen.

Aangezien ik geen rechtsbijstand heb en ik graag toch met de airco wil verwarmen zit ik er bijna aan te denken om een ander bedrijf te vragen of ze willen kijken / gas willen bij vullen. Geen idee of ze dit willen doen en of dit slim is voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nooit op voorhand al opgeven, dat is nergens voor nodig. Als je weet wat je moet doen hoeft het helemaal niet zo duur te zijn om je recht te halen.

Wellicht wil @fopjurist je helpen.
https://sites.google.com/view/fopjurist

Ik ben geen jurist dus ik kan je niet helpen, maar zelf kan je heel ver komen. Deze casus lijkt niet bijzonder ingewikkeld :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:11
Is er een Nederlands hoofdkantoor van Mitsui dat je kunt bellen? Die zitten vaak niet te wachten op dit soort prutsers die hun merk een slechte naam geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Rubydrd schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:42:
Aangezien ik geen rechtsbijstand heb en ik graag toch met de airco wil verwarmen zit ik er bijna aan te denken om een ander bedrijf te vragen of ze willen kijken / gas willen bij vullen. Geen idee of ze dit willen doen en of dit slim is voor mij.
Er even van uit gaande dat je probleem op het moment inderdaad komt door een lage koelmiddeldruk: Het gaat niet alleen om het bijvullen - dat hoort niet elk jaar te gebeuren. Er lekt ergens gas weg in je installatie, en dat moet opgespoord en opgelost worden. Ook dat kan natuurlijk gedaan worden door een ander installatiebedrijf. Maar zal waarschijnlijk een dure grap worden.

Je zou natuurlijk - om de druk wat op te voeren - dit idee wel naar je installateur door kunnen spelen. Dat je vermoedt dat er koelmiddel lekt, en als zij niet komen controleren je een ander inschakelt. En als dit het probleem inderdaad blijkt te zijn - je ze aansprakelijk stelt voor de gemaakte kosten.

Ik weet niet of je dat juridisch zo voor elkaar zou krijgen, daar zou juridische bijstand wel handig voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Waar woon je trouwens? Ik heb een warmtebeeldcamera en kan foto's maken wanneer je installatie gaat draaien. Dan heb je onomstotelijk bewijs dat er iets niet goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubydrd
Ik heb fopjurist een berichtje gestuurd om te kijken wat de mogelijkheden voor mij zijn.

Iedereen bedankt voor reacties tot nu toe, ik waardeer het zeer!

Mijn achterliggende gedachte om het gas door iemand nu te laten bijvullen was omdat ik dan in de tussentijd wel mijn installatie zou kunnen gaan gebruiken. Maar waarschijnlijk is dit niet zo'n goed idee als er iemand anders aan de installatie gaat zitten mbt de garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Rubydrd schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:02:
Anderhalf jaar geleden heb ik een airco installatie aangeschaft die door een installatie bedrijf vervolgens is geinstalleerd.
Heb je de airco van de installateur gekocht?
Het betreft een Mitsui 30000BTU split-unit waar twee binnenunits aan zijn gekoppeld
Kun je de datasheet van je buitenunit opzoeken? Bij de modellen van dit jaar staat een bedrijfstemperatuur van -25 tot 35 °C voor verwarmen. Het weer van de afgelopen weken mag dan geen probleem zijn.
Koelen is geen probleem, de airco kan nu nog koelen en heeft afgelopen zomer ook flink gekoeld.
Het omkeerventiel is waarschijnlijk defect. Als het daaraan ligt, is de verkoper van de airco ervoor verantwoordelijk dat het onderdeel wordt vervangen of gerepareerd zonder kosten voor jou, ook als de hele airco gedemonteerd en opnieuw afgevuld moet worden.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als er na een jaar gas bijgevuld zou moeten worden is dat een defecte installatie.

Deze installateur heeft volgens TS niets anders dan de gas fles aangekoppeld en de kraan open gegooid. Dat is symptoom bestrijding.

Een koel gasinstallatie dient gewoon volledig lekvrij te zijn… dit omdat de koel gassen gewoon erg, heel erg schadelijk zijn.

Met de gedane actie kan ik maar een ding concluderen: dit bedrijf moet kilometers bij koel gasinstallaties weg blijven…

Hier te melden: https://stek.nl/contact/

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 01-12-2023 16:21 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Aardedraadje schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:45:
Bijvullen op basis van verschijnselen als het bevriezen van een gasfles ipv een manometer is sowieso kansloos. Het bevriezen van de gasfles betekent inderdaad niet dat het systeem voldoende is gevuld, maar je kunt er ook niet uit afleiden dat het systeem lek is. Het past ook bij de situatie waarin het koudemiddel zich heeft opgehoopt voor het defecte omkeerventiel en dat er onderdruk is aan de lagedrukzijde.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 21:20
Het kan aan mij liggen hoor maar als een gasfles bevriest komt dat door verdamping van het gas.
Dat houdt in dat het systeem helemaal niet op druk is lijkt mij , dan stroomt er juist heel veel gas het systeem in want anders is er geen verdamping.
Net zoals een propaan gasfles die hard leeggetrokken wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubydrd
fopjurist schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:59:
[...]

Heb je de airco van de installateur gekocht?

Ja, installatie + materiaal was een pakket.

[...]

Kun je de datasheet van je buitenunit opzoeken? Bij de modellen van dit jaar staat een bedrijfstemperatuur van -25 tot 35 °C voor verwarmen. Het weer van de afgelopen weken mag dan geen probleem zijn.

Wat ik zo snel kan vinden is dat mijn model tot -15 graden celcius moet kunnen verwarmen.

[...]

Het omkeerventiel is waarschijnlijk defect. Als het daaraan ligt, is de verkoper van de airco ervoor verantwoordelijk dat het onderdeel wordt vervangen of gerepareerd zonder kosten voor jou, ook als de hele airco gedemonteerd en opnieuw afgevuld moet worden.
Ik heb zojuist een reactie op mijn mail van gisteren gekregen dat hij bereidt is om volgende week langs te komen om nog een keer te kijken en te meten. Dat is al goed nieuws, de vorige keer gingen er 4 weken overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Als het niet de omkeerklep is dan misschien de unit laten vacumeren en wegen hoeveel koelmiddel er nog uit komt? Dan is ook meteen duidelijk of ie lek is of niet. De unit is waarschijnlijk voorgevuld geleverd, hoeveel gram staat op het typeplaatje.

Aan de andere kant, als ie nog prima koelde niet lang terug dan zou je zeggen dat er voldoende koelmiddel inzit.

De omkeerklep lijkt een solenoid klep te zijn, deze zal je horen klikken bij omschakelen van koelmode naar verwarmingsmode en vice versa. Monteur kan meten of de spoel van de klep spanning krijgt of juist niet (afhankelijk van de gekozen mode). Wordt de spoel wel bekrachtigd en schakelt de klep niet dan is de spoel waarschijnlijk doorgebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeu velmans
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
Besten, vandaag 5 december heb ik precies hetzelfde probleem met mijn mitsui airco. Ik heb net het probleem schriftelijk gemeld omdat ze me tel. niet te woord kunnen staan. Ik ben benieuwd wat de reactie is.

Ik houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeu velmans
Overigens Rubybrd wat is de status nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubydrd
Een andere collega van het bedrijf is langsgekomen vandaag. Deze monteur heeft het systeem doorgemeten en vertelde dat er maar een paar gram aan gas/koelmiddel in zat. Zijn conclusie was totaal het tegenovergestelde van wat eerder door een andere monteur was geconcludeerd. Te weinig gas verklaarde dus waarom de installatie geen kracht had om door te pakken.

Hij heeft er 1.7 kg gas/koelmiddel in gedaan. Gedurende twee en een half uur heeft hij de drukmeter er aan gehangen om de druk te meten. Tijdens deze twee en een half uur bleef de druk constant en veranderde niet. Het systeem is getest en hij verwarmt weer zoals het hoort (voor nu althans).

Hij wist niet hoe het nu kon komen dat het systeem binnen anderhalf jaar compleet leeg kon lopen. Hij heeft het service ventiel gecontroleerd op vuil maar ook die bleek in orde volgens hem. Hij dacht misschien aan een heel klein lek in het systeem maar kon voor nu niets uitsluiten. Hij gaf aan dat hij geen idee had hoelang dit nu zou blijven werken.

Als het systeem nu weer (snel) leeg loopt gaan ze alles na lopen om het lek te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Typisch voor de koelindustrie dit weer.

Koelsystemen vullen die overduidelijk gewoon een lek bevatten.

Natuurlijk ben je nu geholpen, maar dat systeem lekt en de volgende keer als ie weer leeg is is niemand wat wijzer :p

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Deze monteurs zijn eigenlijk het STEK onwaardig.

De hele reden dat STEK bestaat is om te voorkomen dat Jan en alleman met koelgassen aan de gang gaan, en daarbij mogelijk broeikasgassen - honderden keren zo schadelijk als CO2 - in de atmosfeer laten komen.

En wat doet deze monteur - precies dat :'(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Aardedraadje schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:28:
Deze monteurs zijn eigenlijk het STEK onwaardig.

De hele reden dat STEK bestaat is om te voorkomen dat Jan en alleman met koelgassen aan de gang gaan, en daarbij mogelijk broeikasgassen - honderden keren zo schadelijk als CO2 - in de atmosfeer laten komen.

En wat doet deze monteur - precies dat :'(
Je begint zo langzamerhand te vermoeden dat heel veel regelgeving gewoon ingevoerd wordt voor het bedrijfsleven.. om meer centjes te kunnen vangen.

De nieuwe generatie airco’s en warmtepompen zullen steeds meer gebruik gaan maken van propaan als koudemiddel. GWP van nog geen eens 1 (R32 zit boven de 600) maar als ik het L/L topic mag geloven is er alweer gelobbyd zodat dat propaan ook onder de F gassen zal gaan vallen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Glashelder schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:51:
[...]

Je begint zo langzamerhand te vermoeden dat heel veel regelgeving gewoon ingevoerd wordt voor het bedrijfsleven.. om meer centjes te kunnen vangen.
Daar is altijd al voor gelobbyd en de politiek is er in getrapt. Niks milieu en veiligheid maar meer omzet en dus winst genereren.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:45
zou eerder vragen om het systeem helemaal op een goede manier leeg te trekken en alles in lege flessen laten zetten, zodat het gas weer terug kan later..
dan op stikstof zetten(maximale ontwerp druk *1.1 ofzo). Uur minimaal laten staan met een goede meter, zodat je kan zien wat de druk is.
Dan vacuum trekken, en laat hem ook goed vacuum trekken en dan goed af vullen.
zomaar gas bij doen is echt een antwoord waar je niks aan hebt, dan sta je binnen kort weer en weer een stuk ozon laag weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:45
Glashelder schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:51:
[...]

De nieuwe generatie airco’s en warmtepompen zullen steeds meer gebruik gaan maken van propaan als koudemiddel. GWP van nog geen eens 1 (R32 zit boven de 600) maar als ik het L/L topic mag geloven is er alweer gelobbyd zodat dat propaan ook onder de F gassen zal gaan vallen :+
op zich geen slecht iets, zeker voor kleinere installaties, je brengt immers een aardig brandbaar gas binnen.
Voor grotere installaties zijn er gewoon NPR 7600 en 7601. voor ammonia heb je de PGS13.
Maar veel voorschriften zijn "soms helaas". pas geldig van een grote inhoud.

Ben nog steeds van mening, in een groot zwembad zwembad kan je verdrinken. En wat als er 5 cm water in staat?
Maar is 5 cm water dan ongevaarlijk? naar mijn idee niet, kan je nog steeds in verdrinken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als STEK monteurs niet meer weten hoe ze hun werk moeten doen kunnen ze altijd op Tweakers kijken :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeu velmans
Dank voor jullie reactie,

Ik heb een afspraak voor 9 januari en als klap op de vuurpijl of ik alvast de rekening wil betalen:
Producten Aantal prijs
Onderzoekskosten storing (excl onderdelen, sensor gratis)
Art.nr.: PS-ONDERZOEKSKOSTEN
1 € 229,00
Subtotaal € 229,00
Verzending en verwerking € 0,00
BTW € 39,74
Subscription Discount € 0,00
Eindtotaal € 229,00

Dit kan dus echt niet,: Ongespecificeerde Rekening, bedrijf ligt 500 meter vanaf mijn woning,

Als consument heb je in deze niets te vertellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeu velmans
Ik ga morgen eens praten met JustFire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Is dat aircogebeuren een beetje het afvoerputje van de installatiebranche?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Jeu velmans schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:36:
Dank voor jullie reactie,

Ik heb een afspraak voor 9 januari en als klap op de vuurpijl of ik alvast de rekening wil betalen:
Producten Aantal prijs
Onderzoekskosten storing (excl onderdelen, sensor gratis)
Art.nr.: PS-ONDERZOEKSKOSTEN
1 € 229,00
Subtotaal € 229,00
Verzending en verwerking € 0,00
BTW € 39,74
Subscription Discount € 0,00
Eindtotaal € 229,00

Dit kan dus echt niet,: Ongespecificeerde Rekening, bedrijf ligt 500 meter vanaf mijn woning,

Als consument heb je in deze niets te vertellen
Beste kun je denk ik even een eigen topic aanmaken, probleem beschrijven en advies inwinnen. Nu gaan zaken door elkaar heen lopen.

Maar: onderzoekskosten zonder meer weigeren als het je eigen installateur is waar je de boel gekocht hebt, zeker binnen redelijk garantietermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:40
Vandaag jou casus gevraagd aan een bevriende warmte specialist. Ik begrijp zelf de materie niet voldoende dus misschien leg ik het verkeerd uit. Hij vermoed dat de eerste monteur het systeem heeft proberen bij te vullen op het moment dat de airco nog op verwarmen stond waardoor de hoge en lage druk omgekeerd staat, wanneer de fles koudemiddel al wat leger is druk je het koudemiddel vanuit het systeem de fles in. Volgens hem bestaat de kans dat het systeem nu leger leek daardoor.

Aanvullend:
Hij vermoed ook dat die de fles er direct aan heeft gehangen zonder eerst de druk te meten. Als hij dit wel had gedaan was die wel geschoken van de druk in het systeem omdat het systeem omgekeerd stond vanwege het verwarmen.

[ Voor 19% gewijzigd door Dashlane op 08-12-2023 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubydrd
Ik durf niet te zeggen hoe hij gisteren het gas heeft bijgevuld. Ik heb hem met een collega (die laterna erbij kwam) horen praten over vacumeren van het systeem. Hij wist ook niet waar en hoe en of het systeem een lekkage bevat, maar er is serieus iets goed mis.

Oke, zoals sommige al zeiden: gas bijvullen lost niets / alleen tijdelijk iets op. Ik ben nog geen 24 uur later en nu doet het systeem helemaal niets meer. De airco heeft alleen gisteravond verwarmd nadat de monteur weg was en hij het gas dus bijgevuld. Hij adviseerde om zoveel mogelijk de airco te gebruiken en te verwarmen. Dan zou het probleem sneller tot uiting kunnen komen.

Natuurlijk heb ik vanochtend direct contact opgenomen maar nog niemand kunnen spreken die er meer over kan zeggen.

Wanneer ik de airco nu aanzet, start de buitenunit uberhaupt niet eens op. De ventilator draait niet en de compressor hoor ik niet aanslaan. Op het display van de binnenunit staat: PC - 04. Na opzoeken van deze code zou dat kunnen beteken dat het gas weer op is (lekkage) of dat de buitenunit zelf stuk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:37
Is het niet zo dat je airco installateur alleen al door het bijvullen zonder reden een milieu delict begaat?
Ik weet dat toen mijn installatie (in mijn geval lucht water WP met R32 met lange leidingen) gas aangevuld moest worden voor goede werking. Dat de installateur het verbruik (vooral waar/ waarom) goed moet documenteren. Juist vanwege de grote milieu impact die de gassen heeft. R401 gas is nog slechter overigens.

Dit alles lost je probleem niet op maar als het al binnen 2 dagen te ver is terug gelopen dan is met het op druk brengen met stikstof binnen een half uur al duidelijk dat er een lek is. (daarna nog minimaal half uur vacuum en ook hierbij moet dit vacuum goed behouden blijven).

BTW als je systeem lek is dan is bijvullen zonder vacuümeren sowieso heel erg fout want al het vocht en zuurstof wat in je leidingen is gekomen blijft er dan inzitten.

[ Voor 10% gewijzigd door The-Source op 08-12-2023 12:58 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

De boel afvullen en dan naar de druk kijken (buiten bedrijf) zegt sowieso niet veel. Dat de installateur zo te werk is gegaan, is gewoon grof nalatig. De druk loopt veel hoger op in bedrijf en daarom had het systeem gewoon afgeperst moeten worden. Dan was het lek inderdaad direct duidelijk geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubydrd
Even een korte update: De installateur komt 20 december langs om te kijken of ze een lek kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-06 17:39
Het het geen zin om alleen druk te meten of daarop wat bij te vullen.

Afvullen en wegen is de goede manier.

Dan zie je dat er vermoedelijk te kort koude middel inzit en mag je gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeu velmans
@Rubydrd ben heel benieuwd naar de oplossing

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rubydrd
Even een update.

De installateur is vanmiddag bezig geweest om het systeem te controleren. Er bleken twee haarscheurtjes in de koppelingen op een plek te zitten. Er zat een beetje afscheiding bij de scheurtjes. Het systeem kon hierdoor niet voldoende druk opbouwen en gaf daarom maar lauwe warmte af.

Het systeem is afgeperst , gevacumeerd en opnieuw gevuld. Bij het testen kwam er direct warme lucht uit het systeem. Een stuk warmer dan een paar weken geleden en vergelijkbaar met de temperatuur die de airco vorig jaar in de winter gaf.

Ik hoop dat dit nu het laatste is geweest en dat de installatie nu werkt zoals het moet.

Iedereen bedankt voor de hulp en het advies!

• Haniker
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 02-04-2024
Hallo allen,
Heb zojuist het hele dossier gelezen en tot de conclusie gekomen dat hierin ook mijn probleem wordt beschreven. Ook mijn installatie is geleverd en geplaatst door Justfire en is inmiddels 1,5 jaar oud. Leverancier is moelijk te bewegen iets te doen.
Ben benieuwd of installatie na 20 december 2023 foutloos is gebleven.
Pagina: 1