Domein bij Cloudflare, webhosting elders mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t010
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 07-08-2024
Door de recente prijsverhogingen wil ik mijn (.com) domeinen verhuizen naar de goedkoopste partij. Ik kwam Cloudflare tegen waar tegen kostprijs een domein geregistreerd kan worden, dat klinkt wel aanlokkelijk. Het zou gaan om het Free plan omdat het om slechts een handvol hobbymatige websites gaat. Shared webhosting gaat nu via het goedkoopste Vimexx plan. Hierop worden ook nog enkele .nl domeinen gehost, die naar mijn.host zullen worden verhuist.

Ik las dat Cloudflare hun eigen DNS verplicht voor domeinen die bij hun geregistreerd zijn; ik heb verder weinig verstand van DNS en nameservers e.d. dus vandaar mijn vraag:

Kan ik mijn websites bij Vimexx blijven hosten, en de com domeinen bij Cloudflare onderbrengen en deze koppelen aan de bestaande Vimexx hosting?

Bonusvraag, is er nog een (goedkoper) alternatief voor de webhosting? Ik las over Cloudflare Pages en Github Pages maar ik heb wel een database en emailadres nodig voor de website.

Beste antwoord (via t010 op 03-12-2023 09:26)

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
t010 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:01:
Ik heb nu de domeinen bij TransIP, en daar de nameservers van Vimexx ingevuld. Dus dat zit wel goed dan?
Maar ook met specifiek het Free plan van Cloudflare dan?
Je haalt nu een paar dingetjes door elkaar, maar dat neem ik je niet kwalijk omdat het nogal onduidelijk kan zijn.

Huidige situatie

- Een domeinnaam heeft nameservers ingesteld. Hierin geef je aan waar jouw stukje telefoonboek (de DNS) staat.
- Als je bij TransIP de nameservers van Vimexx heb ingesteld, dan gebruik je dus de DNS van Vimexx.
- In de DNS van Vimexx geef je weer aan met welk IP een computer moet verbinden als hij verbinding wil maken met jouw domeinnaam (in jouw geval dan de Vimexx webhosting server).

In deze situatie wordt Cloudflare (je plan bij Cloudflare maakt niet uit) niet gebruikt.

Nu dezelfde stappen, maar dan met TransIP domeinregistratie en Cloudflare DNS:

- Een domeinnaam heeft nameservers ingesteld. Hierin geef je aan waar jouw stukje telefoonboek (de DNS) staat.
- Als je bij TransIP de nameservers van Cloudflare heb ingesteld, dan gebruik je dus de DNS van Cloudflare.
- In de DNS van Cloudflare geef je weer aan met welk IP een computer moet verbinden als hij verbinding wil maken met jouw domeinnaam (in jouw geval dan de Vimexx webhosting server).

Nu dezelfde stappen, maar dan met Cloudflare domeinregistratie en DNS:

- Als je bij Cloudflare de nameservers van Cloudflare heb ingesteld, dan gebruik je dus de DNS van Cloudflare.
- In de DNS van Cloudflare geef je weer aan met welk IP een computer moet verbinden als hij verbinding wil maken met jouw domeinnaam (in jouw geval dan de Vimexx webhosting server).

Oftewel, je kunt prima de nameservers van Vimexx vervangen met die van Cloudflare. Je kunt dus prima je domeinnaam verhuizen naar Cloudflare en hun nameservers gebruiken in combinatie met je domeinnaam, want uit je bericht kan ik aannemen dat Vimexx accepteert dat je domeinnaam niet bij hen staat, maar bij een extern bedrijf (nu hebben Vimexx en TransIP hetzelfde moederbedrijf, maar dat maakt niet uit in dit geval.)

[ Voor 16% gewijzigd door TwArbo op 01-12-2023 13:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwArbo
  • Niet online
Kan ik mijn websites bij Vimexx blijven hosten, en de com domeinen bij Cloudflare onderbrengen en deze koppelen aan de bestaande Vimexx hosting?
Dat kan enkel als Vimexx dat accepteert. Als Vimexx het oké vindt dat je een domein elders registreert en bij hen enkel webhosting afneemt, dan kan dit prima. Qua Cloudflare hoef je je geen zorgen te maken.

DNS is enkel een telefoongids voor het internet. Simpel gezegd: DNS vertelt je internet browser met welk IP hij verbinding moet maken.

[ Voor 15% gewijzigd door TwArbo op 01-12-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t010
Ik heb nu de domeinen bij TransIP, en daar de nameservers van Vimexx ingevuld. Dus dat zit wel goed dan?

[ Voor 21% gewijzigd door t010 op 01-12-2023 11:03 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• TwArbo
  • Niet online
t010 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:01:
Je haalt nu een paar dingetjes door elkaar, maar dat neem ik je niet kwalijk omdat het nogal onduidelijk kan zijn.

Huidige situatie

- Als je bij TransIP de nameservers van Vimexx heb ingesteld, dan gebruik je dus de DNS van Vimexx.
- In de DNS van Vimexx geef je weer aan met welk IP een computer moet verbinden als hij verbinding wil maken met jouw domeinnaam (in jouw geval dan de Vimexx webhosting server).

In deze situatie wordt Cloudflare (je plan bij Cloudflare maakt niet uit) niet gebruikt.

Nu dezelfde stappen, maar dan met TransIP domeinregistratie en Cloudflare DNS:

- Als je bij TransIP de nameservers van Cloudflare heb ingesteld, dan gebruik je dus de DNS van Cloudflare.

Nu dezelfde stappen, maar dan met Cloudflare domeinregistratie en DNS:

- Als je bij Cloudflare de nameservers van Cloudflare heb ingesteld, dan gebruik je dus de DNS van Cloudflare.

Oftewel, je kunt prima de nameservers van Vimexx vervangen met die van Cloudflare. Je kunt dus prima je domeinnaam verhuizen naar Cloudflare en hun nameservers gebruiken in combinatie met je domeinnaam, want uit je bericht kan ik aannemen dat Vimexx accepteert dat je domeinnaam niet bij hen staat, maar bij een extern bedrijf (nu hebben Vimexx en TransIP hetzelfde moederbedrijf, maar dat maakt niet uit in dit geval.)

[ Voor 16% gewijzigd door TwArbo op 01-12-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwArbo
  • Niet online
Kleine toevoeging: als jij je domein verhuist van TransIP naar Cloudflare en dan Cloudflare nameservers gaat gebruiken, dan heeft Vimexx dat niet eens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t010
Bedankt voor de uitleg, ik ga ermee aan de slag
Pagina: 1