Nefit ProLine CV-ketel: 6A 227 storing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-05 08:47
Hi Tweakers – wij wonen momenteel in een woonunit/noodwoning tijdens de bouw van ons nieuwe huis. In de woonunit hangt een Nefit ProLine NxT HRC 24/CW4 CV-ketel die we hebben omgebouwd naar propaan met een ombouwsetje. De gasfles staat buiten, voorzien van een Shell lagedrukregelaar (30 mbar) met daaraan een slang die naar binnen, naar de CV-ketel, loopt.

Dit heeft de afgelopen maanden prima en zonder storing gewerkt maar nu het koud begint te worden, schiet de ketel continu in storing met foutcode "6A 227". Dit is dezelfde foutcode als die we zien wanneer de propaanfles buiten leeg is, en in de handleiding zie ik dat deze code indicatie kan zijn van onvoldoende gasdruk.

De kou lijkt me een factor, aangezien deze storing precies begon toen de temperatuur buiten begon te dalen. Ik heb al een aantal mensen gevraagd wat hiervan de oorzaak kan zijn, maar ik krijg tegenstrijdige antwoorden:
  • Een propaanfles werkt tot -40C, de lagedrukregelaar zeker tot -20C, dus de kou is geen probleem;
  • De kou is het probleem, de fles bevriest. Je moet de fles en slang inpakken/isoleren.
Voordat ik een loodgieter laat komen om die hele ketel na te kijken, ben ik benieuwd of hier iemand is met verstand van zaken, en met name het gebruik van een propaangasfles die buiten in de kou staat. Moet ik inderdaad die fles inpakken? Of kan de lagedrukregelaar toch niet tegen deze temperatuur? Of is er gewoon wat met de ketel aan de hand en heeft het niks met de kou te maken?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-05 16:52
De druk is zeker wel beinvloed door de temperatuur.

Dat de regelaar en gasfles tot -40 kúnnen betekent niet dat het goed genoeg werkt. Als een gasketel opstart vraagt ie vanuit het niets opeens een forse gasflow. Als de regelaar dat niet bij kan houden, daalt de druk bij het toestel te hard en verliest ie de vlam. Bij kou zal het rubber vd regelaar stugger zijn en langzamer reageren.

Daarnaast is volgens mij 30mbar sowieso aan de lage kant voor lpg op een gastoestel. Kan dus zijn dat t allemaal nét goed ging, en met een koude drukregelaar meteen niet meer.

Eea klinkt trouwens als beetje houtje-touwtje opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-05 20:53
Thyraon schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:09:
Hi Tweakers – wij wonen momenteel in een woonunit/noodwoning tijdens de bouw van ons nieuwe huis. In de woonunit hangt een Nefit ProLine NxT HRC 24/CW4 CV-ketel die we hebben omgebouwd naar propaan met een ombouwsetje. De gasfles staat buiten, voorzien van een Shell lagedrukregelaar (30 mbar) met daaraan een slang die naar binnen, naar de CV-ketel, loopt.

Dit heeft de afgelopen maanden prima en zonder storing gewerkt maar nu het koud begint te worden, schiet de ketel continu in storing met foutcode "6A 227". Dit is dezelfde foutcode als die we zien wanneer de propaanfles buiten leeg is, en in de handleiding zie ik dat deze code indicatie kan zijn van onvoldoende gasdruk.

De kou lijkt me een factor, aangezien deze storing precies begon toen de temperatuur buiten begon te dalen. Ik heb al een aantal mensen gevraagd wat hiervan de oorzaak kan zijn, maar ik krijg tegenstrijdige antwoorden:
  • Een propaanfles werkt tot -40C, de lagedrukregelaar zeker tot -20C, dus de kou is geen probleem;
  • De kou is het probleem, de fles bevriest. Je moet de fles en slang inpakken/isoleren.
Voordat ik een loodgieter laat komen om die hele ketel na te kijken, ben ik benieuwd of hier iemand is met verstand van zaken, en met name het gebruik van een propaangasfles die buiten in de kou staat. Moet ik inderdaad die fles inpakken? Of kan de lagedrukregelaar toch niet tegen deze temperatuur? Of is er gewoon wat met de ketel aan de hand en heeft het niks met de kou te maken?

Dank!
Hoe vol is de propaanfles op dit moment?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Monkeydancer schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:52:
[...]

Hoe vol is de propaanfles op dit moment?
Ik denk ongeveer halfvol. Maar het probleem is er ook met een nieuwe, volle fles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
WeetIkHetNou schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:49:
De druk is zeker wel beinvloed door de temperatuur.

Dat de regelaar en gasfles tot -40 kúnnen betekent niet dat het goed genoeg werkt. Als een gasketel opstart vraagt ie vanuit het niets opeens een forse gasflow. Als de regelaar dat niet bij kan houden, daalt de druk bij het toestel te hard en verliest ie de vlam. Bij kou zal het rubber vd regelaar stugger zijn en langzamer reageren.
Check, zou het de moeite waard zijn om de fles en regelaar in een geïsoleerde bekisting te plaatsen, en de slang te isoleren met zo'n schuimrubber omhulsel?
Daarnaast is volgens mij 30mbar sowieso aan de lage kant voor lpg op een gastoestel. Kan dus zijn dat t allemaal nét goed ging, en met een koude drukregelaar meteen niet meer.
Hm, OK, die regelaar is geplaatst door de loodgieter die de CV-ketel heeft omgebouwd naar propaan, ik ga er van uit dat hij de juiste spullen gebruikt heeft. Welke druk zou jij hier adviseren?
Eea klinkt trouwens als beetje houtje-touwtje opstelling?
Dat is het zeker. Zoals gezegd: het is een woonunit/noodwoning waar we tijdelijk in zitten tijdens de bouw van het nieuwe huis. Er is geen aardgas aanwezig dus stoken we op propaan. We willen de gasfles niet in huis hebben staan, dus staat hij buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-05 20:53
Misschien kan je ook proberen om de fles te plaatsen in een warme ruimte, om te kijken of de druk hersteld als de fles op kamertemperatuur komt.

[ Voor 14% gewijzigd door Monkeydancer op 01-12-2023 13:16 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Monkeydancer schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:15:
Misschien kan je ook proberen om de fles te plaatsen in een warme ruimte, om te kijken of de druk hersteld.
Dat zou ik kunnen proberen om te testen of dat het probleem verhelpt, ja. Maar ik wil de gasfles niet binnen laten staan, dat vind ik te risicovol. Uiteindelijk moet de CV-ketel dus werken met de propaanfles buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-05 16:52
Gasvoordruk voor een proline nxt op propaan moet nominaal 30-50mbar zijn, met een minimum van 25mbar (zie handleiding). Je hebt dus bijna geen marge.

Het isoleren etc zal geen zin hebben; je hebt geen warmtebron in de isolatie zitten. Sterker nog: expanderend gas heeft warmte 'nodig' dus zal de temperatuur in je isolatieschil alleen maar verder dalen.

Ik zou:

- drukregelaar controleren of hij de juiste flow aan kan (specs checken)
- dynamische gasvoordruk bij toestel (laten) controleren, en als die te ver in zakt, dan de drukregelaar binnenshuis brengen of de drukregelaar vervangen voor eentje die meer richting de 50mbar afregelt, zodat je wat marge hebt in de kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Laatst online: 07:26
Instellingen zijn goed aangepast / o2 goed afgesteld? Gaat hij er op laaglast of vollast in storing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

WeetIkHetNou schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:12:
Gasvoordruk voor een proline nxt op propaan moet nominaal 30-50mbar zijn, met een minimum van 25mbar (zie handleiding). Je hebt dus bijna geen marge.

Het isoleren etc zal geen zin hebben; je hebt geen warmtebron in de isolatie zitten. Sterker nog: expanderend gas heeft warmte 'nodig' dus zal de temperatuur in je isolatieschil alleen maar verder dalen.

Ik zou:

- drukregelaar controleren of hij de juiste flow aan kan (specs checken)
- dynamische gasvoordruk bij toestel (laten) controleren, en als die te ver in zakt, dan de drukregelaar binnenshuis brengen of de drukregelaar vervangen voor eentje die meer richting de 50mbar afregelt, zodat je wat marge hebt in de kou.
Dit dus. Bij deze koude zit de druk snel onder de 30 mbar en gaat de ketel in storing.
Andere drukregelaar en 2 flessen koppelen dan bevriezen ze ook niet zo snel.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Bedankt voor de reacties allemaal! Superfijn.

Ik heb de drukregelaar vervangen om te kijken of dat helpt, en inderdaad: we hebben weer warm water. Ik denk dat de drukregelaar kapot was, of er water in is gekomen dat is bevroren.

Nu in ieder geval afgedekt zodat er geen water meer in kan komen. Komende dagen in de gaten houden of dit inderdaad definitief de oplossing was.
Pagina: 1