Huis uit 2022 zonder glasvezel, buren uit <2010 wel: wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij hebben een woning op het oog die in 2022 gebouwd is, heeft dus alles wat er van zou verwachten van zo'n woning incl. warmtepomp. Behalve glasvezel. Ik heb alle checks die ik heb kunnen vinden en ook de 3 grote aanbieders (KPN, Delta, Odido) nagelopen en deze woning heeft geen glasvezel. Ook geven sommige aanbieders/vergelijkers aan dat het niet op de planning staat.

Het gekke is dat deze woning op een kavel gebouwd is die (blijkbaar) 10+ leeg heeft gestaan of om wat voor reden dan ook nog niet eerder bebouwd is, want alle omliggende woningen zijn uit pakweg 2008-2013 en letterlijk alle (ik heb er redelijk random 6 gepakt) woningen hebben wél glasvezel. Wel is het zo dat KPN bij allemaal geen glasvezel lijkt aan te bieden maar Delta en Odido wel, Delta zelfs haar 5 Gbps pakket.

Mijn enige optie daar voor enigszins snel internet is dus Ziggo kabel: 400 Mbps down, 40 Mbps up. Daar word ik niet bepaald vrolijk van. :P

Kortom: wat zijn mijn opties? Is het mogelijk om voor zeg €2/3k de partij die daar glasvezel heeft aangelegd te verzoeken het door te trekken tot onze toekomstige woning? Of is het pech hebben? Of zijn er nog andere opties (behalve Starlink ;) )?

Want als nu de hele wijk geen glasvezel had nog, dan had ik nog wel vertrouwen erin gehad dat binnen enkele jaren er uiteindelijk wel glasvezel aangelegd zou worden, maar aangezien het in het hele blok letterlijk om allee deze woning gaat die het niet heeft, ben ik bang dat als ik niet de aanlegger de opdracht kan geven, dat het dan gewoon een gevalletje pech hebben is.

Of ik de woning ervoor laat lopen lijkt me nu ook weer niet, maar als deels thuiswerkende IT'er zonder enig uitzicht op glasvezel is toch wel een dingetje.

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:00
https://www.mijnaansluiting.nl/home

Hier kun je het aanvragen om aan te leggen.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kan Ziggo bij jou niet naar gigabit download? Ik weet niet wat je voor werk doet dat je gigabit nodig hebt. Ik werk permanent thuis maar heb aan 400 mbit genoeg.
Het aanleggen van glasvezel is over het algemeen gratis, wanneer een hele wijk aangesloten wordt. Ligt er al glasvezel in jouw wijk, maar niet naar jouw huis? Dan zijn de aansluitkosten over het algemeen voor jouw rekening.

De kosten voor een aansluiting achteraf wanneer er al wel glasvezel ligt in jouw wijk, maar niet in jouw huis, kunnen variëren van €150 tot €1500. Afhankelijk van de afstand van je huis tot aan de al bestaande bekabeling.

Bron: https://www.consumentenbond.nl/internet/glasvezel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Geef je weinig kans.
Als er tijdens de aanleg geen woning op een kavel staat en de gemeente niet aangeeft dat daar een woning gepland is dan leggen ze daar echt geen vezel of lege huls naartoe.
Dus dan moet waarschijnlijk de hele straat open, maar je kunt het proberen.
Probleem is natuurlijk wel dat als je geen eigenaar bent je niets kun aanvragen.

En wil je een serverpark gaan opzetten dat je perse zoveel snelheid wil of loop je gewoon de marketing jongens van de glasvezelboeren achterna?

Ziggo kan 1000/100 aanbieden, dat lijkt me voor iedereen meer dan voldoende.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njitter
  • Niet online
Ben(V) schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:21:
Ziggo kan 1000/100 aanbieden, dat lijkt me voor iedereen meer dan voldoende.
voor iedereen is overdreven. Er zijn wel usecases voor te bedenken. Maar voor thuiswerk is het overkill. Tenzij je elke dag grote builds moet doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-05 17:05
njitter schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:33:
[...]

voor iedereen is overdreven. Er zijn wel usecases voor te bedenken. Maar voor thuiswerk is het overkill. Tenzij je elke dag grote builds moet doorsturen.
Dan zou je je werkgever kunnen vragen of zij de aanleg willen vergoeden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• njitter
  • Niet online
Zaratrass schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:52:
[...]

Dan zou je je werkgever kunnen vragen of zij de aanleg willen vergoeden.
ik zou als werkgever dan denken 'kom maar naar kantoor voor die taken'.

Maar dan nog:

2 gig download duurt met 400 mbit 40 sec. Met gigabit 16
2 gig upload duurt met 40 mbit iets meer dan 6 minuten.

Ik ga meestal gewoon een bak koffie maken als ik moet wachten. Mijn reistijd is een stuk langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:11
Grappig, mijn ouders hebben een hele andere ervaring.

Mijn ouders hebben in 2019 een stuk bouw/landbouw grond gekocht.Na een vakantie stak er ineens een glasvezel uit de grond.
Nu 2 jaar later wordt pas de fundering gebouwd.

Maar het is wat Driek zegt. Dan krijg je een Nee, of een prijs. Dat aanvragen is gratis.
is er meschien een optie op iets te doen met 1 van je buren?

[ Voor 14% gewijzigd door ewoutw op 01-12-2023 11:27 . Reden: Type fout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Het zal echt geen bestemming landbouw grond hebben, want dan mag je er helemaal geen huis opbouwen zonder een bestemmingsplan wijziging.
Dus zal dat gewoon bouwgrond geweest zijn met bestemming wonen.
En er steekt natuurlijk nooit een glasvezel zomaar uit de grond, dat is alleen een lege tube.

En als je moet delen met je buren ga je dus elkaar in de weg zitten met de capaciteit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brokencore
  • Laatst online: 23:53
Voor een paar euro een Klic melding doen van het betreffende perceel om te kijken of er mogelijk wat in de grond is voorbereid. Bij de aanvraag even het gebied iets groter tekenen dan enkel het perceel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thanks allemaal voor het meedenken en de vele tips.

Om even met iets te komen waar ik misschien mee tegen schenen schop, maar ik toch gezegd wil hebben: ik hoef hopelijk aan de die-hard Tweakers onder ons niet uit te leggen dat er veel meer gemoeid gaat dan snelheid alleen bij het vergelijk tussen kabel (coax) en glasvezel, toch? ;) Nu zal eea echt wel verbeterd zijn, maar ik ben ik meen 8 jaar geleden overgestapt van Ziggo naar KPN glasvezel (toen de enige aanbieder op mijn adres) en ik zou nooit meer vrijwillig terugwillen.

De snelheid is niet het probleem nee, al vind ik gezien de prijzen die je betaalt 400/40 voor €52 schoftelijk bij Ziggo. 1000/100 is €59 en dan zit ik ruim boven de €52,50 die ik betaal voor 1000/1000 glasvezel. Dus prijstechnisch zou ik voor 400/40 kiezen bij Ziggo, maar 40 upload is wel karig hoor en niet meer van deze tijd. Het goedkoopste glasvezel abo bij wie dan ook is 100/100, vaak voor 4 tientjes ongeveer.

Maar goed, waar ik heen wilde: zaken als ping en jitter spelen ook een belangrijke rol en met mijn huidige 1000/1000 KPN glasvezel heb ik op kabel meestal een ping van 1-3 ms en jitter van max 5 ms. In mijn persoonlijke ervaringen van jaren geleden (dat wel) was dat bij mijn toenmalige Ziggo coax abo een factor 5-10x zo hoog. En ook als ik er nu op zoek, zie ik best vaak slechte resultaten met Ziggo op dit gebied. Een jitter van 20-50 ms zie ik regelmatig voorbijkomen. En dat is funest voor je hele ervaring met internet.

Niet dat het compleet onwerkbaar is, maar wel dat het gewoon een veel mindere ervaring is. Daarom: het is een nieuwbouwhuis en de huidige eigenaren wonen er 1,5 jaar in, praktisch nieuw dus voor ons en heeft alles al zoals gezegd. En als ik niet meer hoef te investeren in een warmtepomp van 5-10k of meer en ook niet meer elke 3-5 jaar hoef te laten schilderen voor 3-4k, dan vind ik een investering van 2-3k voor glasvezel wel te verantwoorden. Haal ik de winst eruit? Nee nooit, dat snap ik ook wel, maar we kopen het huis natuurlijk wel om er 10+ jaar in te gaan wonen en dan is het niet alleen voor onszelf een mooie investering (veel meer is er niet nodig) maar ook een klein pluspuntje bij evt. verkoop weer (of in ieder geval geen nadeel meer ;) ).

De Klic melding vind ik een hele goede tip, die ga ik voor die €11,50 zeker doen als we zekerheid hebben dat wij het worden voor de woning.

Over besteming: het is 100% bestemming wonen, het is een normaal kavel van 700 m2 in een woonwijk in een klein dorp met veel gelijkwaardige woningen, maar dan allemaal 10-15 jaar ouder (er is nog 1 ander huis van 2017 aan de andere kant van de wijk ben ik zojuist achtergekomen, dat terzijde).

Over de suggestie "iets met de buren te doen": hoe zie je dat voor je? Dat ik afsnoep van hun glasvezel en we 50/50 betalen? Nah, lijkt me niet zo handig. En alle buren hebben al glasvezel, dus er lopen kabels door de grond. Wellicht dat die Klic inventarisatie wat duidelijkheid kan verschaffen ja.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 14:47
@MooDyBLueS Weet jij hoe je een klic moet lezen. En dan nog wat heb je eraan, dan zie je dat er kabels van Delta (neem ik aan?) lopen door de straat...
Wat je moet doen is een haalbaarheidsonderzoek of ze je willen aansluiten en wat dan de kosten zijn. Bij de aanleg is er altijd al rekening gehouden met extra aansluitingen in de toekomst (iets van 2 per straat), juist voor deze gevallen.
Ben(V) schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:56:
En er steekt natuurlijk nooit een glasvezel zomaar uit de grond, dat is alleen een lege tube.
Dat is helemaal niet waar. Een glasvezelkabel (DAC-kabel) aanleggen is goedkoper dan lege buizen (en ik heb hele wijken voorzien van glasvezel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brokencore
jongetje schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:38:
@MooDyBLueS Weet jij hoe je een klic moet lezen. En dan nog wat heb je eraan, dan zie je dat er kabels van Delta (neem ik aan?) lopen door de straat...
Je ziet elk geval of het op het perceel een aansluiting is voorbereid (staat getekend als een opgerolde bos kabel in de grond). Als je niks ziet zal er veel meer gegraven moeten worden = hogere kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Wat je moet doen is een haalbaarheidsonderzoek of ze je willen aansluiten en wat dan de kosten zijn. Bij de aanleg is er altijd al rekening gehouden met extra aansluitingen in de toekomst (iets van 2 per straat), juist voor deze gevallen.

[...]

Dat is helemaal niet waar. Een glasvezelkabel (DAC-kabel) aanleggen is goedkoper dan lege buizen (en ik heb hele wijken voorzien van glasvezel).
Thanks! En nee, ik weet niet hoe ik een klic moet lezen, maar daar hebben we GoT voor, toch? ;)

Je haalt wel een goed punt aan hoor, als ik er niks aan heb, dan hoef ik het ook niet aan te vragen (de klic inzage).

Dat haalbaarheidsonderzoek: moet ik daarvoor bij Delta bijv. zijn? Of Mijnaansluiting.nl? Of wat is de juiste ingang hiervoor?
Brokencore schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:57:
[...]

Je ziet elk geval of het op het perceel een aansluiting is voorbereid (staat getekend als een opgerolde bos kabel in de grond). Als je niks ziet zal er veel meer gegraven moeten worden = hogere kosten.
Dat is (lijkt mij) sowieso goede informatie om te hebben ja. Want wat ik al aangaf: 2-3k aan kosten vind ik nog redelijk gezien het feit dat letterlijk al het andere al klaar is en houderhoudsvrij/-arm is en daar dus erg weinig kosten uit gaan komen de komende jaren. Het moet echter geen 7-8k gaan worden om maar een dwarsstraat te noemen. Dat gaat mij te ver. Ik denk dat als ik het zo even uit de losse pols schud dat ik max 4k nog net acceptabel vind, meer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:58
MooDyBLueS schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:01:
[...]

Thanks! En nee, ik weet niet hoe ik een klic moet lezen, maar daar hebben we GoT voor, toch? ;)

Je haalt wel een goed punt aan hoor, als ik er niks aan heb, dan hoef ik het ook niet aan te vragen (de klic inzage).
Zou het niet doen. Huisaansluitingen staan er wel op maar vaak ook niet. Dat er kabels lopen wil nog niet zeggen: "Huisaansluitingen of bedrijfsaansluitingen". Daar zal je toch echt bij de kabelboer zelf moeten zijn.
MooDyBLueS schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:01:

Dat haalbaarheidsonderzoek: moet ik daarvoor bij Delta bijv. zijn? Of Mijnaansluiting.nl? Of wat is de juiste ingang hiervoor?
Je kan het bij Mijnaansluiting.nl proberen om een glasvezelaansluiting aan te vragen. Dat is de meest normale weg. Dan krijg je vanzelf te horen bij wie en hoeveel de schade kwa financiën zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online

[...]

Je kletst maar wat, als je een glasvezel zomaar naar buiten laat hangen kun je hem daarna niet meer aansluiten en wat dacht je van de kans op vandalisme (kinderen die eraan gaan trekken).
Er is geen enkele glasvezelboer die zomaar glasvezels uit de grond laten steken.
Wel monteren ze het gratis af in huis als je dat toelaat maar niet gebruikt.
En een DAC kabel is echt heel wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:17:
[...]

Je kletst maar wat, als je een glasvezel zomaar naar buiten laat hangen kun je hem daarna niet meer aansluiten en wat dacht je van de kans op vandalisme (kinderen die eraan gaan trekken).
Er is geen enkele glasvezelboer die zomaar glasvezels uit de grond laten steken.
Het zijn alleen niet de glasvezelboeren zelf die aanleggen, maar aannemers, en je overschat Beun de Haas bv (of waarschijnlijkers: беун де харе нпр - het lijken hier in de buurt allemaal Servische bedrijven) als je denkt dat het overal netjes weggewerkt wordt. Waar het netjes gebeurt gaat het onder de grond op de rol, maar genoeg huizen waar het als een stel oranje plastic bloemen langs de gevel omhoog steekt :X
Hangt af van bedrijf en project.

Hier is twee jaar terug in opdracht van T-Mobile glas in de grond gelegd. We kregen een brief dat 'binnenkort' contact opgenomen zou worden voor installatie binnenhuis, en dat voorwaarden afhingen van bouwvorm: voor vrijstaande woningen zou te allen tijde een individueel verzoek gedaan moeten worden met mogelijk meerkosten voor aanleg. Bij geschakelde woningen (rijtjeshuizen) zou iedereen die een product afneemt met (iirc) 2-jaar contract gratis aangesloten worden en bij appartementen/flats zou iedereen gratis aangesloten worden ongeacht of je wel of niet een product afneemt.

Toen is het anderhalf jaar stil geweest en is T-Mobile Odido geworden. Die hebben telemarketeers losgelaten die allereerst deden alsof ze Ziggo waren en pas na gericht doorvragen toegaven dat Odidio iets anders was (telemarketeers zijn ongeacht bedrijf tuig :r ) en noch zij, noch Odidio klantenservice meende iets te weten van belofte iedereen in ons flatgebouw gratis aan te sluiten ongeacht of we product afnamen of niet :/

Enfin, los van standaardprobleem van grote bedrijven die (zeker bij overnames) beloftes vergeten kan dit ook verklaring zijn voor waarom deze woning niet aangesloten is: als het vrijstaand is vs omliggende woningen die geschakeld waren en daarom andere behandeling kregen van de glasboer.

Als het er niet naar uitziet dat eenvoudig alsnog glas gelegd kan worden dan is de afwezigheid (en/of moeilijkheidsgraad en kosten) gewoon een factor om mee te nemen in de keuze of je de woning neemt of niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:34
Maar ts heb je echt glasvezel snelheden nodig?
Veel mensen overschatten wat ze nodig hebben maar jij kunt natuurlijk de uitzondering zijn

Persoonlijk zou ik er nooit huis voor laten schieten. Mrja ik ben al tevreden met 30mbit

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
@dion_b
Er is hier een paar jaar terug glasvezel aan gelegd en in huis afgemonteerd zonder kosten terwijl we het niet gebruiken.
De buren hebben geweigerd en daar is dus niets naartoe gegaan ook niets dat ergens uit de grond steekt.
Gemeenten willen dat over het algemeen ook niet.

Ik ken een appartement gebouw voor 55+ die volledig door delta worden voorzien van glasvezel terwijl daar bijna niemand glasvezel neemt.

Dus zoals je zegt het is wildgroei.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:17

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

laurens0619 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:00:
Maar ts heb je echt glasvezel snelheden nodig?
Veel mensen overschatten wat ze nodig hebben maar jij kunt natuurlijk de uitzondering zijn

Persoonlijk zou ik er nooit huis voor laten schieten. Mrja ik ben al tevreden met 30mbit
Waarom dat commentaar over "wat heb je nodig?"

Ik heb al 10 jaar een glasvezel liggen, en al 10 jaar met 50/50 MBit. Voor mijn use-case meer dan voldoende, maar 1) ik wilde geen ziggo, en 2) die glasvezel vind ik toekomstbestendiger. Al is het maar het feit dat ik nu keuze heb tussen coax en glasvezel.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:00
MooDyBLueS schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:32:
maar 40 upload is wel karig hoor en niet meer van deze tijd.
Ben ik niet met je eens. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je doet. Maar ik zit met mijn gezin op 100 download en 30 upload en dat werkt meer dan prima.
Natuurlijk is meer fijner, maar om te zeggen dat het niet meer van deze tijd is vind ik onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:53

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik ben bang dat je inderdaad zelf mag gaan betalen voor de gehele aanleg vanuit de centraalkast. Of dat je op de boek komt om bij een volgend graafproject meegenomen te worden.

Eerlijk is eerlijk: thuiswerken gaat prima over 150/15 als je niet met gigantische bestanden over en weer aan het schuiven bent. Een Word of Excel bestandje van 25-30 MB gaat prima, een online omgeving nog beter. Maar een Revit model van 2GB is dan wel andere koek; daar moet je geduld voor hebben en het synchroniseren samen plannen met het halen van koffie.
Na mijn verhuizing had ik ineens een glasvezelaansluiting, dus nu 1000/1000 verbinding. Trek ik die vol? Nee hoor, verre van. Op zolder met een wifi mesh gaat dat over in 120/90 en ping van 18ms (met 2 mooie betonnen vloeren er tussenin) en geen centje pijn. Dat terwijl er 3 youtube streams op Bach, Nijntje en Paw Patrol op staan en de TV op TLC.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
Ok, ik ga verder niet meer in discussie. Blijkbaar heb jij meer ervaring in het aanleggen van glasvezel. Ik leg ook maar 20duizend huisaansluitingen per jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Brokencore schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:57:
[...]

Dat moet je maar hopen, ik heb dat nog nooit zo op de klic gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:22
MooDyBLueS schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:32:

Maar goed, waar ik heen wilde: zaken als ping en jitter spelen ook een belangrijke rol en met mijn huidige 1000/1000 KPN glasvezel heb ik op kabel meestal een ping van 1-3 ms en jitter van max 5 ms. In mijn persoonlijke ervaringen van jaren geleden (dat wel) was dat bij mijn toenmalige Ziggo coax abo een factor 5-10x zo hoog. En ook als ik er nu op zoek, zie ik best vaak slechte resultaten met Ziggo op dit gebied. Een jitter van 20-50 ms zie ik regelmatig voorbijkomen. En dat is funest voor je hele ervaring met internet.
Ik ben best kritisch en heb een bovengemiddeld snel reactievermogen maar de latency verlaging die ik heb gekregen toen ik van Ziggo naar KPN overstapte heb ik letterlijk niks van gemerkt. Voor gaming hoef je het ook niet te doen, soms ben je ivm lag compensation technieken juist in het nadeel met een lagere ping. Dus om daar nu 2 a 3k voor neer te leggen lijkt me wat overdreven. Maar het kan geen kwaad om een aanvraag te doen. Wie weet valt het wel mee.

Wél impact op mijn internetervaring was het vervangen van een switch in mijn netwerk. Laatste tijd voldoe het soms wat stroperig.

Maar goed eind van de dag moet je het zelf weten. Mocht het te duur worden dan kun je bij Ziggo altijd nog je AoP laten vernieuwen. Ik heb hem destijds laten verplaatsen van de woonkamer naar de meterkast (550 euro) en toen is er zelfs een nieuwe kabel getrokken.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
jongetje schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:46:
[...]

Dat moet je maar hopen, ik heb dat nog nooit zo op de klic gezien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvJdU3tGi3U7-RAdKsWbyXstsDA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xfevE6wAFnd24upoqzQKKQ18.png?f=fotoalbum_large
Toevallig laatst alsnog in de straat opgegraven en naar binnen gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mijn woning is ook later gebouwd dan de andere woningen in de straat.

Gelukkig had de rest van de straat wel glasvezel en hebben ze mij vanaf de straat aan kunnen sluiten op het bestaande netwerk. Er lag daar geen extra kabel in de grond, ze hebben extra aders geblazen.
Dit werd gratis door KPN gedaan toen ik bij hun een abonnement nam.

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 01-12-2023 15:32 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:36
[...]

ik nodig je uit om bij mij in de buurt eens een rondje te maken..Je struikelt over de uit de grond stekende stukken fiber (bij gevels) die al maanden tussen de tegels uitsteken om eens aangesloten te worden.. Is hier normaalste zaak nadat ze de straat hebben opengehaald. En dat is dan gewoon door de hele buurt, niet een incidenteel fibertje.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:53

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hopjesvla79 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:33:
[...]

ik nodig je uit om bij mij in de buurt eens een rondje te maken..Je struikelt over de uit de grond stekende stukken fiber (bij gevels) die al maanden tussen de tegels uitsteken om eens aangesloten te worden.. Is hier normaalste zaak nadat ze de straat hebben opengehaald. En dat is dan gewoon door de hele buurt, niet een incidenteel fibertje.
Jup, hier in het hele dorp ook. Gewoon in de oprit, in het spoor van de wielen, waar je met de auto overheen dendert. Daar kom je achter zodra je de auto 's avonds hebt geparkeerd.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Brokencore schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:24:
[...]

[Afbeelding]
offtopic:
Is dat de begraafplaats van Sinterklaas? :X

Verder in Apeldoorn zie je op veel locaties van die prachtige oranje bosjes glasvezel dus zo raar vijd ik de gedachte indd niet

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:41
[...]

Afbeeldingslocatie: https://cdn.zuidwestupdate.nl/Q5t5ddpiPIMCid3KgsuUjL2rYmdMi5SFlfT7JFQY5d4/rs:fill:960:540:1/g:ce/aHR0cHM6Ly93d3cuenVpZHdlc3R1cGRhdGUubmwvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjAvMDgvR2xhc3ZlemVsa2FiZWwtc3RlZWt0LXVpdC1mb3RvLVZMUC1Sb29zZW5kYWFsLTYweDQwMC0xLmpwZw.jpeg

Dit steekt overal en nergens uit de grond en is toch echt de mantel+vezel die ze later in huis tegen de muur aan klussen. Onder de tegels een bosje van 10 meter neerleggen en het puntje tussen de stenen uit laten steken is heel normaal bij de aanleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:58
Je zou eens op https://www.kpnnetwerk.nl/mijn-status/ kunnen kijken wat KPN van plan is, die leveren niet over Delta, maar trekken liever hun eigen vezels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:04
jadjong schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:43:
[...]

[Afbeelding]

Dit steekt overal en nergens uit de grond en is toch echt de mantel+vezel die ze later in huis tegen de muur aan klussen. Onder de tegels een bosje van 10 meter neerleggen en het puntje tussen de stenen uit laten steken is heel normaal bij de aanleg.
Ook hier steken sinds enkele weken in het stadscentrum overal die sprieten uit de grond. Niet altijd op logische plekken, naar mijn idee, maar wie ben ik, om daarover te oordelen?

In mijn geval stak er een 'losse' spriet tussen de stoeptegels uit. Toen een paar weken geleden bij mij de glasvezel van het einde van de oprit naar de gevel bij de meterkast werd gelegd, trok de aannemer als eerste die spriet uit de grond. Was een stukje van een halve meter lengte. Vervolgens werden de stoeptegels gelicht en onder de grond lag een afdekstrook met daaronder een flinke rol glasvezel. Toen hebben ze met een raket een tunneltje van de straat naar de gevel geschoten en zo de glasvezel naar de gevel gebracht. Daar ligt nu onder de grond een rol glasvezel en steekt er weer een spriet (dit keer het uiteinde van de rol) uit de bestrating. Nu wachten op het naar binnen brengen.

Wat het aanleggen van de huisaansluiting binnen betreft zijn er verschillende scenario's: soms geheel gratis (zoals KPN vaak doet) zonder verdere verplichtingen, vaak gratis als je (bij voorkeur) via de netwerkfirma (hier e-Fiber/ODF) een abonnement bij één van de aanbieders neemt. Weiger je de huisaansluiting, dan werd aangegeven dat als je in de toekomst toch een huisaansluiting wilt, je minimaal 450 euro moet dokken om die huisaansluiting te realiseren, plus een bijbehorend abonnement bij een aanbieder. Een optie voor alleen de huisaansluiting werd hier niet aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ernemmer schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:29:
Mijn woning is ook later gebouwd dan de andere woningen in de straat.

Gelukkig had de rest van de straat wel glasvezel en hebben ze mij vanaf de straat aan kunnen sluiten op het bestaande netwerk. Er lag daar geen extra kabel in de grond, ze hebben extra aders geblazen.
Dit werd gratis door KPN gedaan toen ik bij hun een abonnement nam.
Inmiddels hebben wij meer informatie via de makelaar opgevraagd en natuurlijk is dat altijd even met een flinke korrel zout te nemen, want het zijn niet de meest betrouwbare mensen over het algemeen. Maar het zou bij de bewoners opgevraagd zijn, huis is uit 2022 dus en er schijnt wel glasvezel in de straat te liggen ter voorbereiding op deze en een paar andere kavels.

Dus als dat klopt (nogmaals: met die korrel zout) dan zou het dus mee moeten vallen. Ik vraag me alleen af hoe ik dat voor me moet zien en daar hadden ze ook geen antwoord op. Glasvezel splits je niet af zeg maar, dus of er ligt gewoon een glasvezelader vanuit de centrale wijkdoos naar (waarschijnlijk) de stoep voor de woning en ligt het daar als een bos al dan niet ingepakt kant en klaar. Of er ligt juist een loze leiding waar een glasvezelader doorheen geblazen kan worden. Maar beide zijn dus verre van zeker.

Verder lees ik enorm wisselende ervaringen en is het nogal een hot topic, en ook bij vlagen wat verhit topic. :P

Ik snap heel goed dat er een deel is die zegt: waarom heb je glasvezel nodig? Nou ja, "nodig" is een groot woord, maar zoals ik al aangaf was mijn gevoelsmatige vooruitgang van destijds 100/10 Mbit Ziggo naar 100/100 KPN glasvezel in eerste instantie enorm. Het voelde veel sneller, snapier zo je wilt. Kan natuurlijk placebo effect zijn. Maar daarnaast kan ik wel zeggen dat ik met glasvezel in al die jaren behoudens die letterlijk eenmalige storing nog nooit een probleem heb ervaren, het werkt echt retesnel, stabiel, betrouwbaar, etc. Dus dat én toekomstbestendigheid. En een stukje gemoedsrust. Wat ook zeker meespeelt is dat ik gewoon een hekel aan Ziggo heb, want ik heb daar hele slechte ervaringen mee en heb nog familieleden en vrienden met Ziggo, het is wel beter geworden, maar alsnog verre van de ervaring die op glas heb. En dat is allemaal anekdotisch natuurlijk, maar toch: gemoedsrust dus. ;)

En gelukkig zei iemand anders al "je moet het zelf weten hoor" want obv sommige reacties leek dat niet zo... :D

Uiteindelijk zou ik echt wel met Ziggo kunnen leven natuurlijk, ik denk gezien de prijs dat 400/40 voor €52 mijn persoonlijke sweetspot zou zijn, maar liefst glasvezel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
hcQd schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:50:
Je zou eens op https://www.kpnnetwerk.nl/mijn-status/ kunnen kijken wat KPN van plan is, die leveren niet over Delta, maar trekken liever hun eigen vezels.
Er komt dit uit:
Er is een onderzoek nodig
Om te bekijken of jouw woning aangesloten kan worden, moeten we een onderzoek starten
Moet ik dit positief interpreten, zoals "er is waarschijnlijk een mogelijkheid, maar dat moeten we verifiëren" of is dit juist negatief in de zin van "vergeet het voorlopig maar, al kunnen we wel kijken wat de mogelijkheden zijn en hoeveel jaar het wellicht gaat duren"?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:59
Geef je helemaal gelijk. Zou ook glasvezel willen en zeker bereid zijn om daar 2 tot 3k voor te betalen als ik verwacht 10+ jaar daar te wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Arn0uDz schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:26:
Geef je helemaal gelijk. Zou ook glasvezel willen en zeker bereid zijn om daar 2 tot 3k voor te betalen als ik verwacht 10+ jaar daar te wonen.
Ja dat dus, je slaat de spijker op z'n kop.

Hoe ik het ook bekijk: dit huis heeft al veel meer zonnepanelen dan nodig zijn voor het huis en de warmtepomp die ook al aanwezig is, heeft in het eerste volledige jaar ruim 4000 kWh overschot opgeleverd. Kortom, we hebben zelfs een flinke buffer voor onze 2 EV's waarvoor nog wel een laadpaal aangelegd moet worden. De wp kan verwarmen én koelen. Hele huis heeft kunststof kozijnen, deuren en boeidelen, geen onderhoudskosten dus. Nagenoeg hele huis heeft elektrische screens. Keuken is exact zoals we willen evenals de rest van het huis qua indeling.

Alleen is de tuin wat kaal qua beplanting maar dat heeft niks met het huis zelf te maken en dus is los van de laadpaal voor onze EV's dat het enige waar we echt in moeten investeren, bijna niks dus. Tel daarbij op de belachelijk lage maandelijkse kosten, met een A++++ label is het namelijk praktisch zelfvoorzienend en is grappig genoeg water ineens je duurste kostenpost qua nutsvoorzieningen: €30/mnd. Als ik dat vergelijk met mijn A+ label 2011 woning met stadsverwarming nu: € 240/mnd, € 30 elektra en € 30 water. Dan zou ik ook zo kunnen beredeneren dat ik met die rekensom grofweg het eerste jaar niks bespaar vanwege de glasvezelinvestering, maar daarna bespaar ik gewoon 3k+ per jaar tov nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:34
Je opmerking van snappier herken ik wel met glas, ik had dat ook.

Echter ik ben dit jaar gezwicht voor de ziggo black friday korting dus ik ga het een jaartje meemaken met ziggo. Benieuwd of ik daar spijt van ga krijgen ;)

Wel gek hoor dat er geen glas ligt. Ik dacht dat als het in een nieuwbouwwijk ligt, je dat standaard krijgt. In mijn woning (2022) had ik geen keuze en zat het erin. Alleen was het in de verdeeldoos nog niet gelast/aangesloten. Dat deden ze ps 2 mnd na oplevering…

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 24-05 07:54
Je moet natuurlijk dat onderzoek laten doen, dacht dat je de reguliere wegen al wel bewandeld had. Waarschijnlijk willen ze onderzoeken of je huis niet te ver van de 'hoofdkabel' af ligt. Als dat zo is kun je gewoon glas aanvragen zonder extra kosten. Dit was bij mij ook de situatie, ze halen 'm dan gratis van de straat naar je meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Bij de aanleg van glasvezel kijken ze in de BAG en dat bepaald of er een huisaansluiting wordt neergelegd (dat rolletje onder de stoep). Als die plannen voor deze woning pas na de aanleg zijn gedaan heb je grote kans dat dit niet is gedaan.

Maar elk DistributiePunt onder de grond heeft standaard rond de 42 a 44 aansluiting. Er kunnen 46 op zodat er altijd wat ruimte is voor de toekomst. Als het meezit dan zit het DistributiePunt niet heel ver weg. Dat is vaak ook niet zo omdat er maar rond de 40 woningen op zitten.

Maargoed, stap 1 is nog steeds de netwerkbeheerder bellen (ODF, Delta, netwerknl etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJskonijn22
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-05 10:20
Brokencore schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:24:
[...]

Heb je dit zelf gedaan of laten doen?
Indien zelf, kostte het veel om de kabel actief te laten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:48

Aganim

I have a cunning plan..

[...]

Als de stoep niet inmiddels vernieuwd zou zijn hadden de glasvezelsprieten, meer dan een jaar na aanleg, nog steeds uit de grond gestoken, niets lege huls. En ODF brengt helemaal niets naar binnen zonder abonnement kan ik je uit ervaring vertellen.

Idem voor de KPN vezels, al lijkt het daar meer tijdgebrek waardoor het, een half jaar na aanleg, niet naar binnen wordt gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
emielbf schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 07:38:
Je moet natuurlijk dat onderzoek laten doen, dacht dat je de reguliere wegen al wel bewandeld had.
Nee, want we zijn nog in onderhandeling over de woning dus het is heel pril, maar wou wel alvast mijn mogelijkheden weten.
Waarschijnlijk willen ze onderzoeken of je huis niet te ver van de 'hoofdkabel' af ligt. Als dat zo is kun je gewoon glas aanvragen zonder extra kosten. Dit was bij mij ook de situatie, ze halen 'm dan gratis van de straat naar je meterkast.
Daar lijkt het wel op gezien de informatie van de makelaar, blijkt dat de huidige bewoners ook al een klic melding hebben gedaan om andere redenen, maar daaruit lijkt in de straat voorlangs de woningen glasvezel te liggen. Nogmaals: geen idee hoe ik dat verder moet interpreten, maar het zal dus of zijn wat jij zegt of het wordt echt veel graafwerk en dus te duur.

Grootste nadeel is dat ik waarschijnlijk sowieso met Ziggo zal moeten beginnen en later pas over kan stappen ivm ook het jaarcontract waar je altijd aan vastzit. Maar dat is wel te overleven. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
jongetje schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:12:
Bij de aanleg van glasvezel kijken ze in de BAG en dat bepaald of er een huisaansluiting wordt neergelegd (dat rolletje onder de stoep). Als die plannen voor deze woning pas na de aanleg zijn gedaan heb je grote kans dat dit niet is gedaan.

Maar elk DistributiePunt onder de grond heeft standaard rond de 42 a 44 aansluiting. Er kunnen 46 op zodat er altijd wat ruimte is voor de toekomst. Als het meezit dan zit het DistributiePunt niet heel ver weg. Dat is vaak ook niet zo omdat er maar rond de 40 woningen op zitten.

Maargoed, stap 1 is nog steeds de netwerkbeheerder bellen (ODF, Delta, netwerknl etc.).
Thx voor deze info. Voor nu weet ik genoeg en moeten we eerst maar eens kijken of we er met de verkopers uit gaan komen en dan kan ik actie gaan ondernemen.

Vrouw en ik zijn er wel over uit dat 2-3k voor ons een no-brainer is om in te investeren, wordt het veel meer dan is het ofwel goed nadenken ofwel hopen dat Ziggo niet al teveel tegenvalt. :P Dus het zal tzt inderdaad aankomen op dat onderzoek uit laten voeren cq. de netwerkbeheerder bellen. Volgens mij is dat hier Delta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 14:54
MooDyBLueS schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:34:
[...]

Nee, want we zijn nog in onderhandeling over de woning dus het is heel pril, maar wou wel alvast mijn mogelijkheden weten.

[...]

Daar lijkt het wel op gezien de informatie van de makelaar, blijkt dat de huidige bewoners ook al een klic melding hebben gedaan om andere redenen, maar daaruit lijkt in de straat voorlangs de woningen glasvezel te liggen. Nogmaals: geen idee hoe ik dat verder moet interpreten, maar het zal dus of zijn wat jij zegt of het wordt echt veel graafwerk en dus te duur.

Grootste nadeel is dat ik waarschijnlijk sowieso met Ziggo zal moeten beginnen en later pas over kan stappen ivm ook het jaarcontract waar je altijd aan vastzit. Maar dat is wel te overleven. :P
Je kunt Ziggo ook per maand afsluiten, zonder jaarcontract. Staat nergens maar kan blijkbaar wel. Even bellen met ze…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
garp schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:05:
[...]

Je kunt Ziggo ook per maand afsluiten, zonder jaarcontract. Staat nergens maar kan blijkbaar wel. Even bellen met ze…
Ah, goeie tip! Normaal is het inderdaad het 1e jaar vast en daarna maandelijks opzegbaar. Maar als dat (tegen een iets hoger tarief) maandelijks kan, dan is dat zeker de moeite waard. Ook als ik geen glasvezel zou kunnen krijgen, kan ik altijd alsnog overstappen naar een jaarcontract als dat in de kosten zou schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:11

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@jongetje heeft helemaal gelijk, bij verglazing van de wijken laten ze bij ieder huis de vezel voor een deel uit de grond steken, deze wordt later (soms wel maanden) pas op verzoek in huis afgemonteerd.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1